Permalänk

Fiber/switch - hur kopplar jag in?

Hej! Jag är medveten om att jag framstår som helt inkompetent med denna fråga, men jag förstår verkligen inte och hoppas att någon här kan hjälpa mig. Vi har precis fått fiber inkopplat i vårt hus (villa) och de har då monterat en bredbandsswitch (inteno KG6846), men jag fattar inte var jag ska koppla in den ena nätverkskabeln (RJ45 ethernet-kabel utan färgmärkning).

Jag vet att nätverkskabeln med röd markering ska sitta i LAN1 med röd märkning på switchen och därifrån gå till datorn alternativt en router. MEN: den andra nätverkskabeln (utan färgmärkning) som medföljde ska sitta i uttaget WAN/EXT1 på switchen, men var ska jag sätta den andra änden? Det står att nätverkskabeln utan färgmärkning ska gå till nätverksuttaget i väggen, men jag hittar inget sådant nätverksuttag någonstans. Det är bara två dosor som har installerats.

De två "dosorna" som har monterats på väggen ser ut ungefär som på bilden nedan, men där finns ju inget passande uttag till den kabeln?
WAN-lampan lyser med andra ord inte även om switchen är på, vilket jag förstått att den ska göra om internet funkar. Vad är det jag missar? Vore tacksam för hjälp!

Permalänk
Vila i frid

1) Apparaten "inteno KG6846" finns inte. Du måste ha skrivit fel.
2) Bilden visar inte de anslutningar som finns tillgängliga att använda, både uppåt och nedåt.
3) Berätta vilken bredbandsleverantör du har.

Permalänk

@hasenfrasen:
1) Du har helt rätt, jag menar XG6846

2) Hittade dessa bilder som stämmer med min:

och

3) Jag har ännu ingen bredbandsleverantör. Man skulle "bara" sätta i nätverkskabeln och då komma in på "open universe" för att välja bredbandsleverantör. Men jag kommer ju inte ens så långt...

Permalänk

Den ena kabeln ovanpå, den som är lite blå, är inkopplad till den lite mindre dosan. Men själva nätverkskabeln utan färgmarkering som låg med i paketet skulle kopplas mellan switchens "EXT1" och nätverksuttaget i väggen.

Permalänk

Du behöver bara koppla en rj45 (färgmärkning på kabeln spelar ingen roll) till lan 1 och vidare till router/dator och se till att din xg6846 är igång.
Du har fiber hela vägen in så ext1 är inget du behöver tänka på

Permalänk

@överste_snöflinga:
Ah tack! Men det står som ett av stegen i manualen och WAN lyser ju inte.
Är jag för snabb med att testa det kanske? Det är ca en-två veckor sedan de var här och jag tror de är klara med hela gatan nu.

Permalänk

Lyser inte wan så är något antingen fel eller så är det inte driftsatt. Enda kablarna du behöver tänka på är ström och den som ska sitta i lan 1

Ring och kolla med ou när det ska driftsättas eller om det redan är driftsatt

Permalänk
Medlem

Eftersom du bor i villa kanske du vill ha ett nätverksuttag i tex. något annat rum än där dina dosor sitter nu eller till övervåning eller källare då kan man köpa lösa nätverksuttag för inbyggnad i vägg. Då använder du den kabeln från ext1 på switchen och drar sedan kabeln inne i väggen till det rum du vill ha ett extra uttag och då hamnar den andra änden av kabeln du frågade om bakom uttaget i väggen där... på med dosan du köpte så vips har du bredband även i det utrymmet

Alltså det blir och ser ut som ett vanligt eluttag gör i alla rum, bekvämt att koppla in sig så än att springa fram till dosorna på väggen där på bilderna för att koppla in sig

Övrigt är det rätt annars bara koppla in dig på det röda uttaget och öppna webbläsaren så kommer du till portalen att välja bredbandsleverantör mm.

Lycka till och fråga på!

Permalänk

@överste_snöflinga: Då är jag med, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk

@Erebor: Vad bra, tusen tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av Erebor:

Eftersom du bor i villa kanske du vill ha ett nätverksuttag i tex. något annat rum än där dina dosor sitter nu eller till övervåning eller källare då kan man köpa lösa nätverksuttag för inbyggnad i vägg. Då använder du den kabeln från ext1 på switchen och drar sedan kabeln inne i väggen till det rum du vill ha ett extra uttag och då hamnar den andra änden av kabeln du frågade om bakom uttaget i väggen där... på med dosan du köpte så vips har du bredband även i det utrymmet

Alltså det blir och ser ut som ett vanligt eluttag gör i alla rum, bekvämt att koppla in sig så än att springa fram till dosorna på väggen där på bilderna för att koppla in sig

Övrigt är det rätt annars bara koppla in dig på det röda uttaget och öppna webbläsaren så kommer du till portalen att välja bredbandsleverantör mm.

Lycka till och fråga på!

Ext1 ska bara användas vid ethernet till hemmet alltså när du får ditt bredband genom ett vanligt nätverksuttag, han har just nu ftth (fiber to THE home) och då ska inte ext 1 användas överhuvudtaget. För vidaredragningar till andra rum så används lan 1-4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av förvirring:

Vi har precis fått fiber inkopplat i vårt hus (villa) och de har då monterat en bredbandsswitch (inteno KG6846),

Skrivet av förvirring:

Är jag för snabb med att testa det kanske? Det är ca en-två veckor sedan de var här och jag tror de är klara med hela gatan nu.

Har du fått nått besked av nätägaren eller installatören att installationen är klar och att nätet är aktiverat ? Om inte så är du nog för snabb, den fysiska installationen görs antagligen klar för hela området innan det aktiveras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

Nej, det stämmer inte, EXT1 är som @överste_snöflinga skriver för WAN-anslutning och går inte att använda i detta fallet.

@förvirring, koppla in din dator direkt i LAN1, du ska få IP och komma till en portal om du försöker surfa någonstans. Om inte, ring till företaget du köpt fiber av och kolla om allt är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av förvirring:

@Erebor: Vad bra, tusen tack för svaret!

Skrivet av överste_snöflinga:

Ext1 ska bara användas vid ethernet till hemmet alltså när du får ditt bredband genom ett vanligt nätverksuttag, han har just nu ftth (fiber to THE home) och då ska inte ext 1 användas överhuvudtaget. För vidaredragningar till andra rum så används lan 1-4

Självklart, jag står rättad! Glöm ext1 och den kabeln... det är om du får bredband in i huset via ett nätverksuttag, tänkte lite hastigt då blev det lite fel

Men så länge inte wan lampan lyser så är det nog inte driftsatt än som påståtts tidigare så invänta besked eller om det tänds upp är nog det bästa att göra... sen bara använda "lan 1-4" för din dator och eller router mm.