Permalänk

Patriot minnen, bra/dåligt?

Hur är märket Patriot som dyker upp på Amazon?

Jämfört med Corsair/Kingston?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Inget fel på dem. Patriot har funnits länge.
Jag kör just nu några Patriot stickor från Amazon (de var på sale för någon månad sen), inget att anmärka på.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 7500F, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Inget fel på dem. Patriot har funnits länge.
Jag kör just nu några Patriot stickor från Amazon (de var på sale för någon månad sen), inget att anmärka på.

Okej, ja jag såg att de varit tillverkare länge, men aldrig varit aktuella när jag köpt.
Tänkte gå upp till am5 och Patriot var billigast!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Okej, ja jag såg att de varit tillverkare länge, men aldrig varit aktuella när jag köpt.
Tänkte gå upp till am5 och Patriot var billigast!

Finns bra kits och dåliga kits med flera tillverkare. Vill du ha svar på om ett specifikt kit är bra så får du länka det.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Finns bra kits och dåliga kits med flera tillverkare. Vill du ha svar på om ett specifikt kit är bra så får du länka det.

32GB Patriot Venom 6400MT/s -billigast 1100, plus lite över konkurrenterna i hastighet! (jämför med Corsair vengeance 6000)
(Jag såg nån video om att hastigheten på minnen inte var avgörande, så från 6000 duger åt mig>)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

32GB Patriot Venom 6400MT/s -billigast 1100, plus lite över konkurrenterna i hastighet! (jämför med Corsair vengeance 6000)
(Jag såg nån video om att hastigheten på minnen inte var avgörande, så från 6000 duger åt mig>)

Varför inte länka till exakt det du har tänkt köpa?

Det stämmer, enbart MT/s säger inte så mycket om du inte samtidigt anger minnets latencer (CL).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det stämmer, enbart MT/s säger inte så mycket om du inte samtidigt anger minnets latencer (CL).

För att det var en amazonadress, och jag ville inte använda länkfunktionen, men här då
DDR5

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Skrivet av shugge:

Detta är nog länken. Oklart om de ger info via EXPO till ett AMD-moderkort dock?
https://www.amazon.se/Patriot-GAMING-2X16GB-Desktop-Memory/dp...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

För att det var en amazonadress, och jag ville inte använda länkfunktionen, men här då
DDR5

6400 CL32 borde vara Hynix a-die vilket är bra.
Du kan testa köra på dem. Det är dock inte alla processorer som är stabila i 6400 MT/s om man synkroniserar MCLK och UCLK. (dvs kör både MCLK och UCLK på 3200 MHz)

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

DDR5

Tips är att dubbelkolla bara så minnes kittet är med på valt moderkorts qvl lista, lite pyrt att spara 100-200kr jämfört med kingston FURY Beast 6000mhz CL30, prestandan är identisk iom CL30. men kingston minnena finns mer eller mindre med på alla qvl listorna samt är överlag det kittet som oftast tipsas om i köpråd osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

6400 CL32 borde vara Hynix a-die vilket är bra.
Du kan testa köra på dem. Det är dock inte alla processorer som är stabila i 6400 MT/s om man synkroniserar MCLK och UCLK. (dvs kör både MCLK och UCLK på 3200 MHz)

Tänkte köpa 9700x och ASUS/MSI B650 med wifi

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Tips är att dubbelkolla bara så minnes kittet är med på valt moderkorts qvl lista, lite pyrt att spara 100-200kr jämfört med kingston FURY Beast 6000mhz CL30, prestandan är identisk iom CL30. men kingston minnena finns mer eller mindre med på alla qvl listorna samt är överlag det kittet som oftast tipsas om i köpråd osv.

OK, men EXPO lär väl de flesta klara? Alltså, det är ovanligare att de inte gör det?

EDIT: deras hemsida säger EXPO Venom EXPO

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Komponentkoll, vad jag tänkte köpa, tråden växte fort:

Har ett oanvänt corsair vattenkylningskit, tänker vattenkyla även GPU, men jag köper ett begagnat när priserna gått ned efter generationsskiftet!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

OK, men EXPO lär väl de flesta klara? Alltså, det är ovanligare att de inte gör det?

EDIT: deras hemsida säger EXPO Venom EXPO

Så enkelt är det tyvärr inte. Bra att de är EXPO-kompatibla men som @norrby89 skrev så känns det dumt att chansa för en sådan liten summa i skillnad mot de redan beprövade "standardminnena" till AM5 idagsläget:
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Edit: Efter att jag postat såg jag din komponentkollbild och det är det moderkortet jag har med ovanstående Kingston-minnen. Funkar fint.

Edit 2: Hittar inte några Patrot Viper venom i kompatibilitetslistan för moderkortet. Om du köper dessa blir det en chansning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Så enkelt är det tyvärr inte. Bra att de är EXPO-kompatibla men som @norrby89 skrev så känns det dumt att chansa för en sådan liten summa i skillnad mot de redan beprövade "standardminnena" till AM5 idagsläget:
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Edit: Efter att jag postat såg jag din komponentkollbild och det är det moderkortet jag har med ovanstående Kingston-minnen. Funkar fint.

Edit 2: Hittar inte några Patrot Viper venom i kompatibilitetslistan för moderkortet. Om du köper dessa blir det en chansning.

Inte bara att det blir en chansning med patriot minnena det är ingen skillnad i prestanda mellan patriot minnena och kingstone minnena.

Visa signatur

here we go!