Permalänk
Avstängd

Smörja löpband - hur mycket?

Det är dags att smörja löpbandet mitt efter cirka 300 km använd sträcka. Maskinen gav ett pip och visade texten, "OIL" igår.

Enligt instruktionerna i manual står det:

"1. Applicera smörjolja under löpbandet mitt på banan på vardera sida.
2. När smörjningen utförts, håll knappen STOP intryckt 3 sekunder för att ta bort påminnelsen."

Vad som inte anges här är hur mycket. Skall jag täcka hela undersidan av bandet så det praktiskt taget blir halva bandet som smörjs in? Eller skall jag smörja som ett streck över hela bandet så det blir ungefär som att lägga en måttståck över bandet beträffande bredd på smörjningen?

Det är silikonolja som används för att smörja vilket ingick vid köpet av löpbandet.

Här är bilder på allt: (första bilden visar ungefär vart jag kan stoppa in hand för att smörja undersidan av bandet vilket jag antar är insidan av bandet där det är lent och inte den grova utsidan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Har sett den men framgår inte exakt hur mkt som skall appliceras. Det verkar också som om det är "banan" det skall smörjas på och INTE själva undersidan av löpbandet? Jag trodde det var det roterande gummibandet som skulle smörjas och inte "banan" som den roterar runt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har inget löpband men kolla på videon igen. Han säger använd hela tuben av de smörjmedel som tillverkaren rekommenderar. Sen är de ju inte svårare än att han lägger ut de på en yta under rullbandet och kör igång bandet på låg fart för att smeta ut siliconet på undersidan löpbandet.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma löpband, sweclockers har nästan svar på allt

Jag smörjer mitt på undersidan av löpbanan och det verkar göra susen ännu.

mvh Freron