Hur säljer ni era prylar? På plats? Postförskott? Annat?

Permalänk
Inaktiv

Hur säljer ni era prylar? På plats? Postförskott? Annat?

Hej.

Jag har lite noob vad det gäller det här med köp/sälj. Brukar varken sälja så mycket, eller köpa begagnat.

Har exempelvis ett liggande XBOX One som jag aldrig använder, och känner att det är lika bra att sälja det då jag ändå inte har någon användning av det.

Så, låt oss säga att jag lägger upp mitt XBOX One på blocket.
Bor personen i samma stad, så kan personen bara komma och hämta det, Swisha, sen är det klart.
Men låt oss säga någon från en stad längre bort är intresserad, vad är bäst då? Postförskott? Annat?
Något mer man bör man tänka på?

Permalänk
Medlem

Jag låter dem betala i förskott.
Nån gång har de inte velat betalat förskott(var på SweClockers forum) då har jag gått med på halva betalning före, resten vid leverans.

Det är ju en fråga om tillit.
Jag personligen har mer tillit på SweClockers marknad än på blocket.

Edit:
Väljer mötas om möjligt.

Permalänk
Avstängd

Postförskott kräver att du har plus- eller ett bankgironummer så det blir svårt för de flesta privatpersoner. Men det vanligaste är att köparen tar risken och betalar först, sedan skickar man vid betalning. Om köparen vill kan du skicka spårbart paket/REK. Men det kan vara värt att skriva i annonsen att du inte ansvarar för Postens slarv.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att du får spårbart även med brev, men kräver ingen signatur utan lämnas i brevlådan.

Permalänk
Inaktiv

Tack för snabbt svar.

Okej, då är nästa fråga.
Låt oss säga att jag skickar XBOX:et med posten.
Är det bara lägga in XBOX:et i en flyttlåda med lite tidningspapper så det inte går sönder under transport? Man vill ju inte att varan går sönder.
Och sedan gå till närmaste ombud för att skicka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Tack för snabbt svar.

Okej, då är nästa fråga.
Är det bara lägga in XBOX:et i en flyttlåda med lite tidningspapper så det inte går sönder under transport? Man vill ju inte att varan går sönder.

Ja så gott som, jag brukar fylla upp så mycket det går med bubbelplast/tidningspapper så att inte varan ligger löst i kartongen.
Här är en länk hur man kan göra .
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/b...

Jag brukar även ta kort på varan innan och på de färdig packade paketet, för att ha en viss garanti att ”jag har ryggen fri” och skött min del av avtalet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alltid förskott med swish. På Swec har jag aldrig haft problem så jag kollar inte upp personer här direkt. På blocket är jag försiktigare och ber alltid om nummer och adress.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Säljer i stort sett bara på Tradera (saker är generellt sett dyrare där) så alltid förskott på ett eller annant sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Tack för snabbt svar.

Okej, då är nästa fråga.

Kan du se till att själva släden till disc driven inte kan röra sig under transporten så borde det vara lugnt men bäst är att alltid sälja utan att behöva skicka grejorna, då uppstår aldrig nåt tjafs om att grejorna fungerade innan jag skickade/grejen fungerar inte när jag har fått den skickad till mig.

Permalänk
Inaktiv

Tusen tack för all hjälp. Har gott om info nu!!