Vilken/vilka 75" LED/QLED ligger närmast OLED i bildkvalitet avseende filmvisning?

Permalänk
Medlem

Vilken/vilka 75" LED/QLED ligger närmast OLED i bildkvalitet avseende filmvisning?

Kommer att köpa en ny 75" tv snart och OLED är lockande då jag prioriterar film och tv-serier i mörklagt rum. Men en 77" OLED är fortfarande ganska dyr, sänks då och då till 50 kkr och kanske något mer senare i höst. Finns det några LED/QLED som ligger nära OLED i förmågan att återge svart med rätt dynamik? Sony XH90 (26 kkr) eller Samsung Q90T (40 kkr) ?

Permalänk
Medlem

Fjolårsmodellen Q85R finns för 25tkr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075862

Jag tror den är rätt likvärdig med Q90T vad gäller bildkvaliten.

Permalänk
Medlem

LG C9 gick ner till 36k som billigast i våras (Mediamarkt klubbdagar med %-rabatt på valfri produkt), och var nere på 39k flera gånger även förra hösten. CX kommer säkert ha samma priser nu när rea-säsongen snart sätter igång.

Permalänk
Medlem

Q85R är intressant men finns inte i webblager utan det är nog butiks ex som gäller? Är inte Sony XH90 ett "strå" bättre?

Permalänk
Bildexpert 📺

@LJN: Sony eller Samsung på denna nivå är nog mer om vad man föredrar med Android och Dolby Vision hos Sony eller Tizen OS och inget Dolby Vision samt mer omfattande spelfunktioner hos Samsung

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Thomas, tack för input! Är den praktiskt upplevda skillnaden stor mellan XH90 75" och CX 77" när det gäller film i mörklagt rum? Har en Samsung 64" plasma F8500 idag och jag vill inte ha sämre svärta/bilddynamik/kontrast.

Permalänk
Bildexpert 📺

@LJN: Talar vi om filmupplevelsen är det på det hela ganska snarlikt så länge man justera en ljusstark LCD till att hålla sig relativt begränsad i ljusstyrka och på milda nivåer av hur local dimming/FALD arbetar. Annars är det risk att man då och då ser hur svärtan ändras i takt med att local dimmingen arbetar efter ljussättningen i filmen. Särskilt när du är lite mot sidan på de paneler som saknar det ultra wide-filter som finns på Q85R och uppåt. Då syns det på en typisk FALD-LCD att det jobbas med ljuset i zoner.

Detta är mer sällan synligt i filmer. Men går sällan att undvika helt i menyer och laddscener, grafiksplashar och liknande.

Vill du en konstant svärta som är ankrad på svart hela tiden och aldrig rör sig? Då är OLED det säkra alternativet.

Permalänk
Avstängd

Landar du i Samsungs QLED så är det värt att skaffa Benify privat för rabatter, det kostar typ tio kronor. Just nu får du en Q90T 75 för 33990 exempelvis, Q95T för 38240, eller om du går upp till 8K: Q800T 75 för 46740 eller Q900R för 32990 eller Q950R för 37990.

Permalänk
Medlem

@snajk: Tack för tipset, hur skaffar jag mig Benify?

Permalänk
Avstängd

@LJN: Bara att registrera sig och betala: https://www.benifydealsprivat.se

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Thomas, du som är vår "Bild& TV expert" Är Sony, XH95 bättre för filmvisning än XH90? Den går att köpa nu för 30 kkr.
Hälsningar, Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Landar du i Samsungs QLED så är det värt att skaffa Benify privat för rabatter, det kostar typ tio kronor. Just nu får du en Q90T 75 för 33990 exempelvis, Q95T för 38240, eller om du går upp till 8K: Q800T 75 för 46740 eller Q900R för 32990 eller Q950R för 37990.

Det finns en ännu bättre deal på netonnet just nu:
75 tums Q950R (förra årets 8K modell) för 34990kr!
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe75q95...

...

Det som jag är lite orolig över dock med FALD är väl subtitles. Det verkar väl rätt vanligt man kan se lite blockighet runt dem av vad jag läst. (Eller för överaggressiv FALD så att tex stjärnor blir för mörka på Samsung)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LJN:

@Laxpudding: Thomas, du som är vår "Bild& TV expert" Är Sony, XH95 bättre för filmvisning än XH90? Den går att köpa nu för 30 kkr.
Hälsningar, Lennart

Jag vet inte – har inte testat. XH90 är en modell som kom lite senare. Lite av Sonys "Åh, fanken! Vi har visst Playstation 5 som kommer i höst och kan köra 4K/120 Hz. Men folk köper LG och Samsung för att spela eftersom vi inte klarar 4K/120. Du måste vi uppdatera våra TV. Nähä, det går alltså inte? Då gör vi en ny TV som har den funktionen! Jaså, 4K/120-funktionen är inte färdigt ännu? Okey, då säljer vi den som 120 Hz men stryper funktionen coh släpper en firmware-uppdatering senare. Promise."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Det finns en ännu bättre deal på netonnet just nu:
75 tums Q950R (förra årets 8K modell) för 34990kr!
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe75q95...

...

Det som jag är lite orolig över dock med FALD är väl subtitles. Det verkar väl rätt vanligt man kan se lite blockighet runt dem av vad jag läst. (Eller för överaggressiv FALD så att tex stjärnor blir för mörka på Samsung)

Jo det var en bra deal, Q950R är nog värd ett par tusenlappar mer än Q900R. Blockighet har jag inte upplevt men däremot lyses ju för mycket av bilden upp om man har vita undertexter mot mörk bild, men det är mjuka övergångar. Dock har jag inte så många zoner på min Q85R så effekten borde vara mildare på mer high-end apparater.

Permalänk
Medlem

@snajk: Är du nöjd med din Q85R? Är det en 65:a eller 75:a? Har reggat ett konto nu på Benify, har inte läst på men det är tillverkargarantier som gäller för sådant som är köpt på Benify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Hälsningar, Lennart

XH95 är bättre för filmtittande, medans XH90 kan vara bättre för gaming då den kommer via en mjukvaruuppdatering få HDMI 2.1 senare. Men overall har XH95 bättre PQ än XH90.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LJN:

@snajk: Är du nöjd med din Q85R? Är det en 65:a eller 75:a? Har reggat ett konto nu på Benify, har inte läst på men det är tillverkargarantier som gäller för sådant som är köpt på Benify?

Jo överlag väldigt nöjd, det är en 65''. Mjukvaran är dock aningen buggig, inget farligt men ingångarna byter plats ibland och lite andra sådana småsaker. Men 120Hz med Freesync funkar bra för PC och XB i 1440p, vilket är trevligt.

Man köper inte från Benify utan från Samsung. Så det är precis samma som att du hade gått till Samsung.se och köpt, bara att du får rabatten.

Permalänk
Medlem

Nu har jag "kokat" ner till några köpkandidater: Samsung 75Q85R butiks ex. 23,500.- eller Sony XH90 ca. 27.000.- eller Sony XH95 29.990.- Och som sagt Film och TV-serier i mörklagt rum är prio, ej spel/konsol.
Vad hade ni valt som är insatta i TV-träsket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LJN:

Nu har jag "kokat" ner till några köpkandidater: Samsung 75Q85R butiks ex. 23,500.- eller Sony XH90 ca. 27.000.- eller Sony XH95 29.990.- Och som sagt Film och TV-serier i mörklagt rum är prio, ej spel/konsol.
Vad hade ni valt som är insatta i TV-träsket?

Q90T finns väldigt billigt just nu, kika på tipset av @KungFredda

Skrivet av KungFredda:

Osäker på om detta passar in här eller i dagens fynd-tråden.
Hifi-klubben fyller 40 och har ganska bra pris på Samsugs QLED i storlek 55, 65 och 75:
(Det nämns att man måste vara medlem, men det är väl som med alla andra butiker dvs de trycker ner det i halsen på en oavsett om man vill eller inte)

Samsung QLED QE55Q90T
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5297796
Pris med kod 40YEARS: 11994:-

Samsung QLED QE65Q90T
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5297795
Pris med kod 40YEARS: 14994:-

Samsung QLED QE75Q90T
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5297794
Pris med kod 40YEARS: 23994:-

En del apparater är inte listade på prisjakt men finns i webbutik.

Permalänk
Medlem

Bra tips, synd bara att Q90T är inte är på riktigt samma nivå som Q90R från förra året men jag har lagt en beställning för leverans i slutet av av november. Troligtvis är detta en tidig "Black Friday" kampanj men man får också en Samsung produkt på köpet via efterregistrering.

Permalänk
Bildexpert 📺

@LJN: Sony:s och Samsungs LCD:er på denna nivå är ganska snarlika. Sonys 75:or i XH-serien (2020) och även XG-serien (2019) ska också ha ett filter (likt Samsung Q80R/Q90-modellerna) som ökar betraktningsvinklarna på bekotsnad av panelkontrastförhållande, vilket då vägs upp av fler FALD-zoner.

Samsungs styrka är spel/konsol-funktionerna som Sony inte kan leva upp till. Sonys TV har generellt mindre variationer i färgåtergivning jämfört med Samsung som ofta visar stora exemplarvariationer. Vilket kan kalibreras bort med mätutrustning, förutsatt att man har den kunskapen och utrustningen – eller betalar för den.

Sony har Dolby Vision vilket Samsung saknar. Så är man investerad i Dolby Vision, via Netflix eller andra källor som kör Dolby Vision, till exempel AppleTV är det en tydlig fördel.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack Thomas, det var bra synpunkter och jag har både Netflix och Apple TV. Jag annullerar min Samsung order och beställer en Sony XH95:a i stället Blev lite "fartblind" på grund av priset på Samsungen...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LJN:

@Laxpudding: Tack Thomas, det var bra synpunkter och jag har både Netflix och Apple TV. Jag annullerar min Samsung order och beställer en Sony XH95:a i stället Blev lite "fartblind" på grund av priset på Samsungen...

Vad gjorde att du valde XH95 istället för XH90? du betalade som jag förstod det ändå 3000 extra för det? Håller själv på och kollar på 65"-varianterna av XH90 och XH95 men just nu kostar dom lika mycket så då undrar man ju om man är en komplett idiot som inte tar XH95. Det enda som XH90 har som talar för den då är ju de utlovade gamingfunkionerna men de har jag svårt att se mig ha nytta av, det skulle isåfall vara för att framtidssäkra för just dessa funktioner men den bättre bilden i XH95 är väl också en framtidssäkring.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ja, det var inte lätt att välja:) Som sagt jag prioriterar bildkvalité och har nog inget behov av HDMI 2.1 mm. Min favoritplats framför TV,n är ca. 10-15 grader sett från "rakt framifrån" Klipper in text från Rtings: The Sony X950H is slightly better than the Sony X900H overall. The X950H has better viewing angles, reflection handling, and it delivers a better HDR experience, as it has a better HDR color gamut and it can get brighter. However, the X900H has a higher contrast ratio since it doesn't have the 'X-Wide Angle' layer and it has a lower input lag. Also, the X900H is expected to get VRR and other features related to HDMI 2.1 in a future firmware update"

Jag har även läst andra recensenter som sätter PQ som ett "snäpp" bättre än XH90, men skillnaderna är nog små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Kommer att köpa en ny 75" tv snart och OLED är lockande då jag prioriterar film och tv-serier i mörklagt rum. Men en 77" OLED är fortfarande ganska dyr, sänks då och då till 50 kkr och kanske något mer senare i höst. Finns det några LED/QLED som ligger nära OLED i förmågan att återge svart med rätt dynamik? Sony XH90 (26 kkr) eller Samsung Q90T (40 kkr) ?

Jämförde Q95T med OLED GX i samma rum och tyckte Samsungen stod upp oväntat bra men att prisskillnaden var för liten för att motivera något annat än OLED. Då är jag dock betydligt mer bildkänslig än priskänslig

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LJN:

Ja, det var inte lätt att välja:) Som sagt jag prioriterar bildkvalité och har nog inget behov av HDMI 2.1 mm. Min favoritplats framför TV,n är ca. 10-15 grader sett från "rakt framifrån" Klipper in text från Rtings: The Sony X950H is slightly better than the Sony X900H overall. The X950H has better viewing angles, reflection handling, and it delivers a better HDR experience, as it has a better HDR color gamut and it can get brighter. However, the X900H has a higher contrast ratio since it doesn't have the 'X-Wide Angle' layer and it has a lower input lag. Also, the X900H is expected to get VRR and other features related to HDMI 2.1 in a future firmware update"

Jag har även läst andra recensenter som sätter PQ som ett "snäpp" bättre än XH90, men skillnaderna är nog små.

Då är jag med. Du får gärna återkomma med hur den är när du väl fått hem och provat den. Jag tror jag har lite tålamod med att köpa däremot, tänkte vänta till black friday eller så för att se om det händer något med priset på båda modellerna.

Sitter just nu med en 46" Philips-LCD från 2011 så jag tror vilken som blir ett rejält lyft ☺️

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Idag har satt igång min nya Sony 75" XH95 och använt Rtings kalibreringsinställning för X950H men inte gått på djupet med den avancerade färgkalibreringen. Har även hittat en användare på AVS Forum som lagt ut flera kalibreringsalternativ för olika bildstandarder. Läste att han satt Brightness till 3-11 och tycket spontant att det lät riktigt lågt. Men jag är nu nere i 5 för brightness i ljusdämpat rum och det är bra pop i bilden då också. Uppscalning av TV1 som sänder i 720P är riktigt bra, även TV4 HD ser bra ut. Har kört ett snabbpass med AVS 709 kalibreringsbilder för svärta och gråskalor och "rätt staplar" blinkar synbart Fjärrkontrollen är bakbelyst och det är ett plus.

I helgen får det bli lite film i 4K mm.

/Lennart