Följ Black Week på SweClockers

3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Som givetvis jag föll på och beställde från.. 🤬😡 jag kokar asså.. sjuka va att i länken så va de jättemånga i lager, de har aldrig fått in ett enda kort (gigabyte eagle 3080 oc) enligt en eg anställd jag prata med för 4 månader sen.

Jag lider med er asså. Jag tvivlar på att Elgiganten har rätt rent juridiskt att häva avtalen på detta sättet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har full förståelse för de som är bittra över Elgigantens agerande, håller med och tycker liksom många andra här att Elgiganten kunde ha skött det lite bättre och erbjudit ett annat kort för samma pengar t.ex försökt få tag på och erbjuda Asus TUF OC V2 istället. Dock vet vi inte vad som hänt i bakgrunden t.ex att det är någon tvist mellan någon distributör och Elgianten som kanske blivit lovad en viss volym etc. Med tanke på att Elgianten låg ute med Nvidias kampanjpris en bra bit efter kampanjtiden var över har vi ingen aning om hur många beställningar som i själva verket gjordes. Elgiganten har försäljning över hela Skandinavien så man kan tänka sig att det gick bra överstyr innan någon reagerade vad som hände och stoppade köpknappen. Kan med all sannolikhet tänka mig att inköpspriserna för 3080 korten idag inte är de samma som för ett år sedan och Elgiganten har försökt hitta en kompromiss som funkar åt båda hållen som tyvärr inte funkar för alla.

Självklart kan man tycka detta skulle ha sköts enligt princip, svart på vitt osv.. Försöker inte försvara Elgianten på något sätt men jag försöker alltid vara objektiv oavsett situation, man kan ha åsikter om hur saker och ting skall gå till men det vore ändå intressant att få fram fakta. Att 3000 seriens release var en katastrof lämnade nog inte många obemärkta, varken distributörer, återförsäljare eller kunder.

Elgiganten kunde dock valt att vara lite mer transparanta i det här fallet vilket de hade tjänat på istället för lägga locket på och låta spekulationer och anklagelser florera var om vart annat. Skulle tycka det var kul om Sweclockers redaktionen försökte göra en artikel om detta, intervjua Elgiganten och få höra deras perspektiv och förklaring till varför situationen blev som den blev. (Vilket kanske redan gjorts, isf. har jag missat detta)

Poängtera..
Är lite förvånad över att många väljer att dissa Gamerock korten som erbjuds, de har trots allt fått förvånansvärt positiva omdömen jag kan intyga att det faktiskt ser bättre ut i verkligheten, trots RGB Fobi 🤣 Även om vi får betala en mellanskillnad så är det ett ganska ok pris man blir erbjuden Webhallen tar t.ex 14.990:- för Gamerock OC kortet som jag blev erbjuden för 10.416:- Personligen skulle jag nog Aldrig ens tittat på detta kort om det inte varit för Elgiganten..

https://www.webhallen.com/se/product/327274-Palit-GeForce-RTX...

Jag är iaf. glad att man att jag blev erbjuden ett alternativ och äntligen fått tag ett 3080 till slut, hade säker gått snabbare om man inte klängt fast sig vid hoppet om att få tag på ett 3080 för 7.995:- men men 😋

korrigering
Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Så. 738 sidor senare fick jag ett samtal från Elgiganten.

Där säger de att jag inte kommer kunna få ut mitt 3080 då det inte tillverkas längre. Ersättningskortet som fanns tillgängligt skulle jag få stå för mellanskillnaden. killen i telefon sa att det skulle landa någonstans mellan 3-4000:- extra utöver de 7800:- det skulle kostat annars.
Fick lov att avboka men det känns riktigt smutsigt.

Är det någon annan som fått ett samtal från Elgiganten med samma info?

Inte konstigt alls, Dom köper in och får någon procent genom att mellanhanda.
Om leverantören inte klarar att hålla lovade kvantiteter och priser så måste mellanhanden anpassa sig för att inte gå med ren förlust.

Helt normalt även om det kan kännas fel.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

https://i.imgur.com/MtxPuJE.png

Det kommer att bli svårt för dem att återupprätta sig, 1600+ reviews och bottenbetyg,
även jag blir helt mörkrädd för att handla där nu.

Ett välförtjänt betyg, jag har inte beställt något kort från EG men följt tråden och kan bara säga att EG har kört riktigt fulspel. Jag lider med alla er som blivit lurade pch kan bara uppmana er att straffa EG med plånboken, välj hellre att handla hos dem som tagit sitt ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Inte konstigt alls, Dom köper in och får någon procent genom att mellanhanda.
Om leverantören inte klarar att hålla lovade kvantiteter och priser så måste mellanhanden anpassa sig för att inte gå med ren förlust.

Elgiganten är dock den enda återförsäljaren (i Sverige åtminstone) som göra detta.

Jag personligen tvivlar också på att man har rätt att häva avtal på detta sättet. I princip skulle vilken tillverkare som helst bara kunna byta namn på ett exemplar för att återförsäljaren ska kunna argumentera för att "varan du köpt inte längre tillverkas". Det ska enligt svensk lag till mycket för att en återförsäljare ska kunna häva ett avtal utan att kunden samtycker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Tack för info. Jag blev erbjuden 3 olika kort för "inköpspris" men när jag ringde fanns bara en modell kvar (Gigabyte 3080 Turbo). Inte jättesugen på den modellen.

Måste bara fråga, hur verifierade de inköpspriset för dig?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hakd:

Det är inte normalt att återförsäljaren sitter på kunders pengar i uppåt ett år utan att göra några försök att lösa situationen. Elgiganten har själva valt att ta emot beställningar och slantar, de har varit fullt medvetna om leveransproblematiken lika länge som korten funnits att beställa, de har inte gjort några försök att proaktivt lösa situationen, som att erbjuda kunder alternativa kort eller tidigare kontakta kunder med information om att leverans sannolikt kommer utebli.

Elgiganten har ett ansvar för att lösa beställningarna, inte nödvändigtvis genom att tvinga fram kort som inte existerar, men att hitta alternativa vägar eller i tidigt skede kontakta kunder för återbetalning.

Efter ett år är det närmast fråga om skadestånd, vilket då rimligtvis utgörs av både ränta på det betalade beloppet samt mellanskillnaden för att göra ett täckningsköp.

Saxat ur kommentarerna till KKöpL:

Citat:

Säljaren kan bli fri från skadeståndsansvar om det har legat utanför hans s.k kontrollansvar. För att det ska vara fallet så krävs:

att det förelegat ett hinder,
det har legat utanför säljarens kontroll,
det ska ha varit oförutsett och säljaren ska inte ha förväntas räkna med hindret vid köpet
och säljaren kunde inte skäligen ha undvikit eller övervunnit hindret genom aktivt ingripande.

Det är säljaren som ska kunna bevisa att alla fyra punkterna är uppfyllda och om han kan det så är han fri från skadeståndsskyldigheten. Hindret som skall ha uppkommit ska objektivt sett omöjliggöra leveransen. Det är inte tillräckligt att det försvårar eller ger säljaren ökade kostnader att leverera trots hindret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har folk som väntar på beställningar fått samma besked från andra återförsäljare än elgiganten? (Öppen fråga här alltså)
Jag tänker att det kan vara värt för oss att lyfta upp detta kanske men vill ha lite mer kött på benen.

kompisen hade bokat 3080 tuf (icke OC) på inet, han fick ett evga 3080 ftw 3 utan att betala mellanskillnad!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Är det någon som som köpt kort hos Elgiganten som har anmält till ARN?

Hade varit kul och se vad de har att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Tråkigt men förståeligt att de göra såhär dock, kortet finns helt enkelt inte längre!

Beror ju lite på vad dom själva fått ge för korten för. Man blir du ju faktiskt erbjuden ett något sämre kort (LHR), för rätt mycket mer pengar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Nåt att tillägga är att de dessutom "försökte ringa" genom att ringa och låta de gå bokstavligen 1 signal.

Sen skicka detta sms:

Bäste kund! Vi har försökt nå er ang er beställning xxxxxxxxxxxx på 3080 Grafikkort. Ert grafikkort har satts som utgången av tillverkaren och kommer inte in igen så vi har avbrytit ert köp och gjort en återbetalning. Bekräftelse finner ni på mail. Om ni har frågor eller är intresserade av en ersättare så kan ni kontakta oss på 0771 115 115. Ha en fin dag! Mvh Elgiganten

In My ass att de försökte nå mig 😂😂 detta liknar vissa transport bolag när de säger de vart utanför ens dörr och "försökt" få tag på en o man "inte" vart hemma.

Permalänk
Medlem

OK, så Elgiganten tar alltså folks pengar, får ränta på dem, häver köpet när de tjänat på räntan, och ger bara tillbaka det kunden ursprungligen betalade, utan ränta, och häver sedan köpet? Låter ju väldigt illegalt måste jag säga. Man har alltså bundit upp folks ekonomiska resurser i ett år, utan någon som helst anledning, och sedan får kunden inte ett skit som tack för att Elgiganten tjänat gratis ränta på deras pengar? Snyggt...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

kompisen hade bokat 3080 tuf (icke OC) på inet, han fick ett evga 3080 ftw 3 utan att betala mellanskillnad!

Lustiga är att i Finland så byter Elgiganten ut t.ex. MSI 3080 men inte Asus 3080 TUF (åtminstone än då de säger de väntar på info från Asus) mot just något Evga 3080. Ingen mellanskillnad som behöver betalas men antar vi har strängare konsumentköpslag här.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har folk som väntar på beställningar fått samma besked från andra återförsäljare än elgiganten? (Öppen fråga här alltså)
Jag tänker att det kan vara värt för oss att lyfta upp detta kanske men vill ha lite mer kött på benen.

Nu har jag haft mitt kort i 2 månader men beställde också några timmar efter release från Webhallen. Jag beställde ett TUF 3080 (ej OC) och för 1 och en halv månad sedan kontaktade dom mig och frågade om jag ville byta till ett TUF 3080 OC ej miningkort. Dom sa att mitt kort inte tillverkades längre och om jag kunde tänka mig att få det där kortet istället. Jag tackade ja till det såklart och behövde inte betala något i mellanskillnad.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Nåt att tillägga är att de dessutom "försökte ringa" genom att ringa och låta de gå bokstavligen 1 signal.

Sen skicka detta sms:

Bäste kund! Vi har försökt nå er ang er beställning xxxxxxxxxxxx på 3080 Grafikkort. Ert grafikkort har satts som utgången av tillverkaren och kommer inte in igen så vi har avbrytit ert köp och gjort en återbetalning. Bekräftelse finner ni på mail. Om ni har frågor eller är intresserade av en ersättare så kan ni kontakta oss på 0771 115 115. Ha en fin dag! Mvh Elgiganten

In My ass att de försökte nå mig 😂😂 detta liknar vissa transport bolag när de säger de vart utanför ens dörr och "försökt" få tag på en o man "inte" vart hemma.

OM du vill ha samma deal som vi andra fått är det bara att du kontakta dem och säg att du är intresserad av en ersättare precis som det står i sms:et. "Om ni har frågor eller är intresserade av en ersättare så kan ni kontakta oss på 0771 115 115"

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig vända mig till elgiganten efter att ha hört dessa historier. Finns en anledning att jag alltid använder mig av främst INET i första hand, och om inte det jag söker finns så kommer dom vanliga åf i rad efter: Webhallen, Komplett, Dustin etc.
Men Inet främst, där känner jag mig säker.
Honestly, @elgiganten kan fara åt helvete efter att ha hört detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Glöm inte att detta är Nvidias fel till 100%. De räknade nog inte att folk skulle hålla ut i ett år med 7000+kr låsta på det här sättet.

Sen har de släppt ti och nu super modeller för att ersätta, för att inte glömma LHR med nytt namn/nummer

Samma samtal och ändring kommer komma från flera återförsäljare snart. De har inga val. Finns inga billiga kort att få in, de har slutat tillverkas av Nvidia. Allt var en scam från början, med lockpriser som en hel generation gamers föll för. Det var begränsade batcher från början, men obegränsat med ordrar tilläts. Inte en ekvation som går att lösa med dagens fortsatt skenade priser och nya modeller som säljer som smör

Permalänk
Medlem

Vem köper på Elgiganten?
Håll er till de tre stora...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Fick ett förbannat mail och även ett sms om att det 3080 ventus jag hade beställt på Elgiganten för ett år sedan har tagits bort ur
sortimentet så min order har blivit avbruten. Hur har dom mage och göra så när man har väntat så länge? Aaaaaarrrrrgh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blitzsnake:

Roligt att Elgiganten ställer in produkten de råkade sälja för billigt, avslutar affärer och hänvisar till i stort sett identiska grafikkort som kostar 3k mer...herregud vad bisarrt det här har blivit. Det är verkligen säljarens marknad idag.

Det är Nvidia/tillverkarna som hade kampanjen, kan inte de leverera korten så kan inte butiken leverera heller.
Enkelt.

Skrivet av muSashi:

NetonNet och Dustinhome är ungefär på samma nivå som Elgiganten när det kommer till den här lanseringen.

Inte butikernas fel att Nvidia/tillverkarna inte levererar korten till butikerna.

Skrivet av DjBeowolf:

Helt jävla otroligt man väntar ett helt år och de kommer me denna lösningen? Jag har haft så många tillfällen att fixa ett annat kort.. Men jag väntade tålmodigt för att jag trodde jag hade gjort en bra affär genom att köpa till intro pris.. Att de totalt pissar på sina kunder såhär är skamligt.
Jag hoppas att alla drabbade går in på Prisjakt, trustpilot och tar sitt ansvar och ger Elgiganten ett omdöme de förtjänar efter detta. Känner mig så lurad..

Det som är rätt förvånande är hur få som läser köpvillkoren, står tydligt i köpvillkoren på Elgiganten att de har rätt att avbryta en order:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning."

Varför smutskasta ett företag för att kunderna inte själva läst köpvillkoren?

Skrivet av OC&Burn:

Elgiganten är ändå strået vassare än Dustin som ens vägrar byta ut ordrar mot kort som säljs idag. De låter dig stå kvar i kön på kort som aldrig kommer att levereras utan att ens överväga att byta ut dom. Inte ens mot en mellanskillnad.

Bad dom stänga ned mitt konto där. Otrevliga säljare och obefintlig kundservice.

Så Elgiganten och Dustin är två företag jag gärna undviker i framtiden. Tur det finns gott om andra aktörer.

Varför skulle de byta ut korten på din order?
Det butiken kan göra är att lägga upp en ny order åt dig, på nytt kort. Och avbeställa den förra ordern.
Du står då i kö på nytt kort.
Är någon otrevlig mot en kund så är det garanterat att kunden själv varit otrevlig länge i ett samtal/mail så de tappat tålamodet på kunden.

Skrivet av Kvicksilver:

Smutsigt av elgiganten är allt jag har att säga.

Helt enligt gällande köpvillkor.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Visst är det trisst att folk inte får sina kort, men på ett sätt tycker jag det är bra då man ser hur bra butikerna egentligen är. Utöver denna katastrof så finns det ju även butiker som säljer PS5 samt Google TV till rövarpriser.

Rövarpriser?
Det är tillgång/efterfrågan. Fri prissättning råder på marknaden, du måste inte köpa en produkt som finns i lager utan kan fritt ställa dig i kö och vänta flera månader/något år på leverans, eller betala några kronor mer för att få leverans inom några dagar.

Skrivet av Cenorida:

Jag lider med er asså. Jag tvivlar på att Elgiganten har rätt rent juridiskt att häva avtalen på detta sättet.

Läs villkoren:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning."

Skrivet av Cenorida:

Elgiganten är dock den enda återförsäljaren (i Sverige åtminstone) som göra detta.

Jag personligen tvivlar också på att man har rätt att häva avtal på detta sättet. I princip skulle vilken tillverkare som helst bara kunna byta namn på ett exemplar för att återförsäljaren ska kunna argumentera för att "varan du köpt inte längre tillverkas". Det ska enligt svensk lag till mycket för att en återförsäljare ska kunna häva ett avtal utan att kunden samtycker.

"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning.".

Butiken kan inte leverera en produkt som inte tillverkas längre, enkelt.

Skrivet av twit:

Det är inte normalt att återförsäljaren sitter på kunders pengar i uppåt ett år utan att göra några försök att lösa situationen.

Det är ju dock kunden som valt fel betalmetod.
Köparna skulle då valt att betala mot faktura istället för kort betalning.
Inte butikens fel att kunden inte väljer rätt betalmetod.

Skrivet av Ozzed:

OK, så Elgiganten tar alltså folks pengar, får ränta på dem, häver köpet när de tjänat på räntan, och ger bara tillbaka det kunden ursprungligen betalade, utan ränta, och häver sedan köpet? Låter ju väldigt illegalt måste jag säga. Man har alltså bundit upp folks ekonomiska resurser i ett år, utan någon som helst anledning, och sedan får kunden inte ett skit som tack för att Elgiganten tjänat gratis ränta på deras pengar? Snyggt...

Elgiganten får ingen ränta på pengarna. Samhället har 0 ränta/minusränta, och haft så i flera år.
Företag får till och med betala för att ha pengar på banken. Konsumenter slipper betala.

De häver köpet helt enligt deras köpvillkor:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Så. 738 sidor senare fick jag ett samtal från Elgiganten.

Där säger de att jag inte kommer kunna få ut mitt 3080 då det inte tillverkas längre. Ersättningskortet som fanns tillgängligt skulle jag få stå för mellanskillnaden. killen i telefon sa att det skulle landa någonstans mellan 3-4000:- extra utöver de 7800:- det skulle kostat annars.
Fick lov att avboka men det känns riktigt smutsigt.

Är det någon annan som fått ett samtal från Elgiganten med samma info?

Japp, såg inte diskussionen i denna tråden så skapade min egen.
Jag har kontaktat konsumentverket via mail och tänkte ringa dem imorgon då deras telefonkö var full idag.
Extra konstigt då andra butiker verkat lösa samma problem på betydligt bättre sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kommer aldrig vända mig till elgiganten efter att ha hört dessa historier. Finns en anledning att jag alltid använder mig av främst INET i första hand, och om inte det jag söker finns så kommer dom vanliga åf i rad efter: Webhallen, Komplett, Dustin etc.
Men Inet främst, där känner jag mig säker.
Honestly, @elgiganten kan fara åt helvete efter att ha hört detta.

Inet som jag personligen tycker är den bästa butiken i Sverige kör liknande grej. Har betalat för ett kort (icke LHR) och blir nu erbjuden utbyte till LHR-variant. Beställde kortet för tre månader sedan. Det enda man kunnat be om där är mer transparens istället för email om att de inte vet. Trots att Nvidia kört med LHR-kort sen Maj 2021. Hade varit väldigt udda om det kom in en batch icke-lhr kort nu. Tror att det rör sig ganska rejäla summor om man har 200 kort på order och man får sitta på pengarna så länge.

Totalt så förbättras bolagets rörelsekapital. Själv undrar jag om detta förfarande är tillåtet rent juridiskt. Om det är det så är det ju bara ut och sälja produkter som inte finns, hålla på pengarna i 9-10 månader och sen betala tillbaka pengarna (till 0% ränta). Hade detta varit USA så hade det nog varit flertalet Class action lawsuits på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning.".

Butiken kan inte leverera en produkt som inte tillverkas längre, enkelt.

Svensk konsumentköplag går inte att förhandla bort mot konsumentens nackdel.

Visa signatur

Permalänk

Finns det fortfarande folk som inte fått sina kort som dom beställt 2020…?! Ni kan ju inte aktivt leta efter andra. Är ju bara maila andra företag fråga. Jag beställde mitt i slutet av april, det kom i början av juni och under samma period köpte kg ytterligare 3 kort ur 30-serien. Kommer det varor så hinner som inte alltid uppdatera saldot. Jag mailade Inet ungefär var tredje dag och frågade. Kom in lite kort då och då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Blackie:

OM du vill ha samma deal som vi andra fått är det bara att du kontakta dem och säg att du är intresserad av en ersättare precis som det står i sms:et. "Om ni har frågor eller är intresserade av en ersättare så kan ni kontakta oss på 0771 115 115"

Hur du och jag ser på ordet Deal är väldigt olika måste jag säga inget illa menat.
Ska jag betala ca 4500kr mer än det jag ursprungligen betala och dessutom med en väntan på ett år?

Jag vet inte hur de är med er andra men jag har principer.

Låt oss sätta detta i ett större perspektiv:
Elgiganten som omsatte närmare 15 miljarder 2020 enligt allabolag ska alltså gå plus minus noll för att erbjuda mig en liknande produkt medans jag som liten konsument ska gå back och betala 50% mer efter ett års väntan utan några bra uppdateringar kring lagersaldo, där man falskt skrivit att de fanns flera kort i lager vid beställning, och där jag fått info från eg anställd säljare att jag låg bra till i kön därav kände ja de var värt att vänta. This is madness I'm telling you..

Permalänk
Medlem

Har de dragit pengar och hållit det inne i ett år? Brukar man inte typ reservera pengar i några veckor och släpper dessa om beställningen inte skickats ut för att ånyo dra dessa sen när beställningen ska skickas? Ungefär så funkade det med Reverb G2 bokningarna. Annars har börsen gått upp med typ 23% jämfört med ett år sen, finns det regler om ersättning, dina 7800 skulle vuxit till 9600...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Fy fan asså... Först satt dom och ljög om sitt webblager med 100+ inne och nu avbryter dom alla ordrar.
Kommer aldrig beställa något från elgiganten igen

Haha jag minns det så väl kort efter att 3080 lanserats så gapade alla butikshyllor tomma överallt då allt blivit uppköpt...utom hos Elgiganten som hade 100+ ASUS 3080 TUF i sitt webblager.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

De häver köpet helt enligt deras köpvillkor:

Mhm... Visst, men vi får väl se vad folk tycker om deras "köp"villkor när de recenserar på prisjakt med mera.

Jag om någon är själaglad att det numera bara finns LHR-varianter att köpa, men de som beställt ett kort borde självklart fått LHR-varianten till samma pris de beställde för. Om man inte minar så är det en identisk produkt.

Sen kan väl även företag sätta in pengarna på konton som ger ränta, och även om de inte fått någon ränta alls har de fortfarande fritt disponerat över ett enormt kapital som de från början visste mycket väl att de inte hade rätt till. Det är ruttet.

Hus som haver så lär de få sitt sociala straff, och jag har ingen förståelse alls för de som försvarar dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu jag är glad att elgiganten alltid ger mig ett kryptiskt fel när jag försöker regga ett konto där, gillar inte min email, verkar vara nåt antiskam skydd där dom inte kan associera namn med email fast jag har initialerna i emailens namn LOL!

Sedan gick jag in en fredag tror jag det var 1600 där då en polare jobbade mittemot, ne då stänger dom så man åker ut XD
Var längesedan men tänkte bara, folk jobbar till 4:a hur fan ska dom hinna åka hit och handla då.

I alla fall elgiganten vill inte sälja till mig även om jag står där och skriker TAKE MY MONEY!
Var nog lika bra, skitföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Och detta är resultatet av kundservice.

Jag har intryck av at Inet går hellre lite back på några grejer än att hålla kunderna ansvariga för prisökningar order och tillgänglighet istället för att förlora er som framtidiga kunder

Och en sökning på Truspilot visar sanningen, det är inte alltid 100 procent korrekt for man kan inte göra absolut alla glada, men det ger en pekfinger om vilka som gör MEST för glada och nöjda kunder i längden.