Han laddade två alkaliska batterier...
Drog med mig fyra batterier till digitalkameran, två laddningsbara NiMH och två Duracell alkaliska, allihop den vanliga storleken - AA. Duracellerna dog efter en stund - de var inte fulla - så jag bytte till de laddningsbara NiMH.
Vad skulle jag göra med duracellbatterierna? Gula mätarna på sidorna visade typ 70%, inget för digitalkameran i alla fall.
Bläddrade i en gammal Teknikmagasinet och hittade en specialladdare för alkaliska batterier (10ggr) och då började tankarna snurra ... hur, varför, vadå - varför specialladdare, det är ju bara ström hittan dittan?
Så jag grävde lite i gömmorna och hittade en gammal laddare för AA-batterier. Den klarade 4 stycken och skulle ha dem klara på 10-14 timmar - långsamt och fint (?). Manuell ratt för antalet batterier...
Farsan hade varnat mig för explosioner(!) när man laddar batterier som inte får laddas, så jag höll laddaren upp å ner när jag körde i kontakten. Ingen explosion och laddningsdioden lyste klart - trippade tyst därifrån. Experiment duracellbomben hade påbörjats
Under midsommarn gick jag och kände på duracellbatterierna flera gånger för att kolla om de blivit varma, men de var kalla och fina varje gång.
Dagen efter såg farsan att jag laddade "Do not recharge!"-batterier och började gorma så jag sa att de va lugnt. Men jag tog lös batterierna och tryckte på mätarna på dem...
... 100%!
Tro det eller ej men de slog i taket! Rusade iväg till batterimätaren och körde i dem där - högsta peaken på mätaren jag någonsin skådat - topputslag!
Va va nu de här tänkte jag och körde i dem i brorsans Game Boy Advance som precis hade fått batteribrist. Sen dess (igår eller förrgår) har vi kört på dem batterierna och den laddningen, först nu börjar den få strömbrist igen, och vi har spelat ganska ofta, bytt av varann.
Hörde ett litet fräsande i början av första kvällen och märkte att det ena batteriets mätare hade läckt sönder, så den funkar inte, men annars har de funkat prima.
Kan man återanvända alkaliska batterier så här eller hade jag bara tur som inte skadade mig?
Ge mig sanningen de här är spännande
EDIT: Jag höjer potten genom att erkänna att vi sov i samma rum som laddningen pågick...
EDIT 2: Hittade info själv...
http://groups.google.com/groups?&hl=sv&lr=&ie=UTF-8&selm=3A97...
Tydligen _går det_ att ladda alkaliska men riskerna finns att de börjar läcka för vissa märken och man ska inte ladda ur dem mer än 50% max...
EDIT 3: Laddade 4 alkaliska AAA-batterier (typ mini) i natt, tre duracell och ett panasonic. duracellerna läckte ut mätarvätskan igen men panasonicen var oskadd. Alla 4 är toppladdade.
"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."