Permalänk
Medlem

Han laddade två alkaliska batterier...

Drog med mig fyra batterier till digitalkameran, två laddningsbara NiMH och två Duracell alkaliska, allihop den vanliga storleken - AA. Duracellerna dog efter en stund - de var inte fulla - så jag bytte till de laddningsbara NiMH.

Vad skulle jag göra med duracellbatterierna? Gula mätarna på sidorna visade typ 70%, inget för digitalkameran i alla fall.

Bläddrade i en gammal Teknikmagasinet och hittade en specialladdare för alkaliska batterier (10ggr) och då började tankarna snurra ... hur, varför, vadå - varför specialladdare, det är ju bara ström hittan dittan?

Så jag grävde lite i gömmorna och hittade en gammal laddare för AA-batterier. Den klarade 4 stycken och skulle ha dem klara på 10-14 timmar - långsamt och fint (?). Manuell ratt för antalet batterier...

Farsan hade varnat mig för explosioner(!) när man laddar batterier som inte får laddas, så jag höll laddaren upp å ner när jag körde i kontakten. Ingen explosion och laddningsdioden lyste klart - trippade tyst därifrån. Experiment duracellbomben hade påbörjats

Under midsommarn gick jag och kände på duracellbatterierna flera gånger för att kolla om de blivit varma, men de var kalla och fina varje gång.

Dagen efter såg farsan att jag laddade "Do not recharge!"-batterier och började gorma så jag sa att de va lugnt. Men jag tog lös batterierna och tryckte på mätarna på dem...

... 100%!

Tro det eller ej men de slog i taket! Rusade iväg till batterimätaren och körde i dem där - högsta peaken på mätaren jag någonsin skådat - topputslag!

Va va nu de här tänkte jag och körde i dem i brorsans Game Boy Advance som precis hade fått batteribrist. Sen dess (igår eller förrgår) har vi kört på dem batterierna och den laddningen, först nu börjar den få strömbrist igen, och vi har spelat ganska ofta, bytt av varann.

Hörde ett litet fräsande i början av första kvällen och märkte att det ena batteriets mätare hade läckt sönder, så den funkar inte, men annars har de funkat prima.

Kan man återanvända alkaliska batterier så här eller hade jag bara tur som inte skadade mig?

Ge mig sanningen de här är spännande

EDIT: Jag höjer potten genom att erkänna att vi sov i samma rum som laddningen pågick...

EDIT 2: Hittade info själv...

http://groups.google.com/groups?&hl=sv&lr=&ie=UTF-8&selm=3A97...

Tydligen _går det_ att ladda alkaliska men riskerna finns att de börjar läcka för vissa märken och man ska inte ladda ur dem mer än 50% max...

EDIT 3: Laddade 4 alkaliska AAA-batterier (typ mini) i natt, tre duracell och ett panasonic. duracellerna läckte ut mätarvätskan igen men panasonicen var oskadd. Alla 4 är toppladdade.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att alkaliska batterier ska gå att återuppladdas en eller två gånger, men INTE brunstensbatterier. Finns nog bättre kunskap än den jag har dock.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Min laddare pajjade när jag laddade fel och det började läcka och ha sig :/

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jag laddade ickeladdningsbara batterier, fick samma resultat som dig. Dock sprängdes dom under användning och skadade batteriluckan i min gameboy så allvarligt att den fick slängas.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Jag laddade ickeladdningsbara batterier, fick samma resultat som dig. Dock sprängdes dom under användning och skadade batteriluckan i min gameboy så allvarligt att den fick slängas.

Var det verkligen alkaliska du laddade och inte andra, typ brunsten?

Alkaliska är ju kusiner till alkaliska RAM-batterier som är garanterat laddningsbara 1-10 ggr och ska därmed klara av en uppladdning...

Hur gick det för den som höll i game boyen då?

EDIT: Laddat 4 alkaliska Energizer AA-batterier nu, toppskick allihop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan "specialladdare" :). Fungerar alldeles ypperligt :). Bara ett batteri av ett hundratal (kanske mer?) jag laddat som börjat läcka. De andra fungerar utmärkt.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Var det verkligen alkaliska du laddade och inte andra, typ brunsten?

Alkaliska är ju kusiner till alkaliska RAM-batterier som är garanterat laddningsbara 1-10 ggr och ska därmed klara av en uppladdning...

Hur gick det för den som höll i game boyen då?

Batterierna var icke laddningsbara enligt texten på dom, sen vilken typ vet ajg inte, det var runt 5 år sedan. Jag blev nerkletat av klägg som ran ur gameboyen, tvättade genast av händerna.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jag har en sådan "specialladdare" :). Fungerar alldeles ypperligt :). Bara ett batteri av ett hundratal (kanske mer?) jag laddat som börjat läcka. De andra fungerar utmärkt.

Jaa jaa jaa vill höra mer sånt här.

sphr: OK, hoppas att det var brunsten och inte alkaline. Det står "Do not recharge" på bådadera... undrar varför, fast det är klart, de kanske inte vill stå för att 1 av 100 batterier börjar läcka.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Eller så vill de sälja sina (antagligen dyrare?) laddningsbara

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

Har laddat många alkaliska batterier när jag var yngre och har aldrig stött på problem.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Har laddat många alkaliska batterier när jag var yngre och har aldrig stött på problem.

Måste faktiskt säga att det är ganska intressant att se att game boy advancen kör på andra uppladdningen av duracellbatterierna och nummervisaren som i förrgår visade på tomma batterier nu mår prima.

Alltihop med alkaliska engångsbatterier, och här har det kastats sådana i åratal när de tagit slut - man känner sig lite som en slösare och miljöbov ju.

Är alkaliska batterier så nya på marknaden ändå att ingen - med batteriexplosioner i bakhuvudet - vågar återuppladda dem ännu?

Batteriholkar dök ju upp på busstationer och allehanda stolpar, men nu är de nästan borta. Har återvinningsfolket tröttnat?

Återanvända engångsbatterier borde ju vara perfekt för en kampanj eller nåt... så nu kör jag en swec-kampanj; återanvänd alkaliska batterier - du får dom inte i plytet! (testa iaf

(O sanningar om alkaliska återuppladdningar emottages också tacksamt i tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa laddningsbara batterier? Finns billiga och välfungerande märken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Alltihop med alkaliska engångsbatterier, och här har det kastats sådana i åratal när de tagit slut - man känner sig lite som en slösare och miljöbov ju.

Om du har kastat (notera: kastat och inte Lagt i holk) baterier så kan du med all rätt känna dig som en miljöbov.

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göwd.
Om du har kastat (notera: kastat och inte Lagt i holk) baterier så kan du med all rätt känna dig som en miljöbov.

Vilken holk? Här i byn finns inte någon holk nånstans, så vitt inte gråsparvarna är energikonsumenter förstås...

Laddningsbara ska man nog börja köpa mer av... ska bara få familjen att fatta klyken.

EDIT: Tydligen kan man även koka batterier och därmed få upp energin. Länk: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=161560

Visa signatur

Permalänk

jag tänker då aldrig mer testa ialla fall. satte 4st AA batterier på laddning å efter ca 1h så stog laddaren i lågor!. nu vet jag ju inte om det va batterierna som orsakade branden eller om det va den gamla batteriladdaren jag hittade under sängen:D men men tänker ialla fall inte testa igen, speciellt inte lämna dom utan översikt.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk
Medlem

Min far har byggt en laddare för "icke laddningsbara" batterier... Bygger på principen att man laddar med en asymmetrisk växelspänning, där spänningstoppen som laddar upp batteriet är större än spänningstoppen som laddar ur batteriet. Mellan varje uppladdning sker alltså en mindre urladdning, vilket på nåt vis ska vara bra för batterierna.

Detta realiseras med först en transformator som transformerar spänningen, och sedan har man en diod parallellkopplad med ett motstånd, så att strömmen tvingas genom motståndet då den går åt ena hållet (det håll som laddar ur batteriet) vilket ger högre uppladdningsström än urladdningsström och alltså nettouppladdning.

Permalänk
Medlem

Man är väl inte miljöbov om man slänger alkaliska batterier?

Permalänk
Medlem

Prövade nyss att ladda lite olika alkaliska batterier, här är en samlad resultatlista.

- 2 st Duracell - funkar bra, mätaren började läcka på ena dock.
- 2 st Tudor A New (gammal svart) - läcker och går sönder, men fungerar.
- 1 st HiWatt (guldsilvrig) - funkar bra, men kan smygläcka lite.
- 4 st Energizer (svartsilvriga) - funkar bra och verkar inte läcka.

Vid laddning bör man alltså lägga laddaren så att det eventuella läckaget hamnar utåt och inte på bläcken som går emot batteriet om det kan undvikas. Hamnar det batterikladd på laddbläcken blir det dåligare kontakt.

Använd inte återuppladdade alkaliska batterier i dyr utrustning, typ fina digitalkameror då de kan börja läcka under användning. Använd speciellt inte batterimärken som verkar läcka ofta.

Duracellbatterier bör man antagligen spräcka mätaren på innan man använder dem i finare tillämpningar, så att mätarvätskan rinner ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men hur får dom i ström i batterierna på fabrikerna? dom måste la laddas där eller??

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

kemiska reaktioner..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

icke laddningsbara batterier har full spänning direkt från tillverkningen utan laddning, beroende på skllnaden i ädelheten mellan batteriets metallhölje och kolstaven i mitten, samt elektrolyten mellan dessa. Det funkar precis som om du har en bunke med saltvatten i och sen har du en kopparstav och en järnstav och kopplar var och en till varsin mätsladd till multimetern och dopapr stavarna i saltvattnet en bit ifrån varandra. En mindre spänning kommer då indikeras. Det går även att känna med tungan om man inte har en multimeter.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd

(Ursäka upplivandet av gammal tråd)

Jag har just byggt en laddare för alkaliska batterier som jag nu utprovar. Som redan konstaterats behövs ömsom uppladdning, ömsom urladdning. Nettoströmmen måste givetvis vara laddström. Jag vet dock inte vad optimal frekvens skulle kunna vara, så jag använder inte elnätets 50 Hz, utan en fyrkantsgenerator som ger en nettoström på ca 15 mA. Frekvensen kan jag lätt justera mellan 0,5 Hz och ca 2 MHz. Försökskanin är ett R03 (AAA)-batteri.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Snabbladda bara inte vad ni än gör, men att ladda alkaliska batterier en gång eller tillochmed flera går, men det rekommenderas inte.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Snabbladda bara inte vad ni än gör, men att ladda alkaliska batterier en gång eller tillochmed flera går, men det rekommenderas inte.

Har du några idéer om lämplig laddningsström?

Har provat att ladda ett R03 med en laddström mellan 15 och 40 mA i ungefär åtta timmar. Alla vanliga batteritestare visar på ett fulladdat batteri, men erfarenheten säger mig att det inte behöver vara så; Den inre resistansen kan öka mycket snabbt. Ska utföra belastningstester på batteriet. Ska nu pröva med ett annat batteri (R03) och ladda det med betydligt högre ström.
Testobjekt nr 3, ännu ett R03 kommer jag försöka ladda med en mycket låg ström, ett fåtal mA under flera dygn.

Om jag inte skriver i detta forum på några dagar kan ni räkna med att jag fått huvudet bortsprängt...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."