Permalänk
Medlem

Köpa LCD/TFT skärm

Har nu efter Dreamhack beslutat mig för att jag inte orkar med ett till Dreamhack med 18 timmars restid om jag måste kånka på mitt fulltower och CRT skärm. Därför blir det en Shuttle Barebone och en LCD/TFT skärm. Men jag vet inte riktigt vad jag ska titta på när det gäller skärmar. Om ni känner för det får ni gärna länka till sidor som har testat LCD/TFT skärmar så kan jag läsa där. Annars kan ni skriva vad ni själva tycker. Här är mina krav:

17"
Ska fungera att spela med
Behöver inte vara snygg men alltid ett +
Ska kunna köpas i Sverige

Om ni har förslag så skriv gärna vars i Sverige jag kan få tag på den. Skriv också priset.

Tack på förhand.
Vet inte om detta är rätt forum men jag har sett ett antal trådar i köpforumet som handlade om ungefär samma sak flyttas hit. Om inte annat får jag be en moderator hjälpa mig

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Jag har just beställt en Sony S71 17"TFT från wwww.inwarehouse.se för ett överkomligt pris.Jag har inte testat den än men jag har läst att bilden ska vara bland de bästa man kan få. Responstiden är dessutom superb,16ms.

Vill du se tester på svenska rekomenderar jag sidan www.smartson.se där finns hur många tester på TFT skärmar som helst.

Visa signatur

[Intel Core2 duo E6600][Asus P5B][2048 mb Corsair] [WD 320gb][Gainward 7900GT GS][Sony 17"TFT][Antec 1080AMG 430W True Power][Logitech Mx 300 och X-530]

Permalänk
Hedersmedlem

Snar dyker det upp ett test på swec med 17" TFT skärmar. Annars finns det 100+ sådana här trådar.

Tänk på att inte stirra dig blind på speccsen. Kolla gärna i affär om du har möjlighet.

Lite tips:
Samsung 172T - 6500:- typ bäst
Hitachi CML174SXW - 5000:- rätt billig har fått bra kritik
Nec 1760Nx - 5500:- typ samma som Hitachin, fått bra kritik
Eizo L557 - 6800:- typ bäst den också, men kostar därefter
Viewsonic Vp171b - Slimmad som fan, har dock ej sett reviews än

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska kolla lite mer på alla dom!

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Kika även på LG L1710B. Sammanfattning från smartson.se:

"LG 1710B är en 17-tums skärm som testarna anser har en mycket snygg design. Den har en tunn ram och betraktningsvinklar som gör den utmärkt för datapresentationer och arbete med flera skärmar samtidigt. Responstiden är mycket kort och tillsammans med i övrigt goda prestanda anses den klara av i stort sett vilka applikationer som helst. Priset är dessutom lågt."

Jag är själv väldigt sugen på just denna skärm. Pris från 4.658kr enligt pricerunner.se

Visa signatur

meh!

Permalänk

Eizo 557:an har jag bara läst en recension på det var i mircodatorn(en tidningen). Det verkade inte som att dom testade skärmen i spel.. Nån som läst nån recension på den? har tänkt köpa den

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

Hittade ingen review på Eizo 557 tyvärr. Den jag funderar mest på just nu är Hitachi CML174SXWB. Enligt ett par tester så är den perfekt för spel. Låter lovande. Tar gärna emot fler förslag!

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk

ok.. har tänkt på den skärmen oxå

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

Tarang, om du tänker på Hitachin så ta NEC1760nx istället. Mycket snyggare och vad jag vet i princip samma skärm.

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huMMpa
Tarang, om du tänker på Hitachin så ta NEC1760nx istället. Mycket snyggare och vad jag vet i princip samma skärm.

dock en ganska stor skillnad i pris om jag inte minns fel.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Ja, men ska man vara fin får man lida pin :).

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem

Jo, iofs men eftersom det är en prisskillnad på nästan 2000kr så tycker jag inte det är värt det. Om det inte är någonting riktig speciellt med NEC1760nx som jag har missat?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Hedersmedlem

Du får väl en Hitachi CML174xx för 4399 och en LCD1760 för ca 5400kr. Drygt 1000kr mer. LCD1701 är verkar en mer vettig mellanprisklasskärm eftersom det verkar lite bättre än Hitachis smärm. Saknar DVI men eftersom en del anser att den analoga ger bättre bild på denna skärm så är den kanske överflödig. LCD1701 får du väl för ca 4800kr. Skall man upp till den övre mellanklassen så tror jag på Samsungs 172B eller Viewsonic VP171B är de bättre men då pratar vi 5800-6000kr. Viewsonics skärm anses tillsammans med Samsungs 172T vara de två bästa och mest slimmade skärmarna för tillfället. Av dessa är Samsungs skärm dyrare. Kom också ihåg LGs motsvarande skärm med digital ingång, LG Electronics L1710B. Den verkar prisvärd. Tror den går att få för det facila priser 4695kr eller nåt.

Här finns några av skärmarna recenserade: http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,109704,00.asp

Skall du ha en riktigt billig skärm som är riktigt bra, köp denna på Netonnet.se: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49442

Permalänk
Hedersmedlem

JvD: Har du någon länk med review på Viewsonic skärmen? Den är inte så förbaskat dyr och om den är Samsung 172T-klass så är den värd en närmare titt.. Du vet väl att 172B saknar DVI?

Vad jag har hört så är det visst skillnad på DVI och analog. Så jag väljer nog en med DVI för "säkerhets skull", även om Nec 1701 är lockande som fan pga priset och designen. Viewsonicen är också snygg som 17.

Nec 1701: http://www.nec.se/templates/NEC_ProductSpec.asp?ID=4560&pictu... Äckligt snygg imo

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Priset gör inte så enorm skillnad, bara det är värt det. Om den verkligen är så mycket bättre än Hitachin så nog kan jag tänka mig att köpa den.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk

Har en fråga ang. TFT skärmar, kontrast, de står 300:1 o 400:1... vilket e bäst?
Har hittat 2 kandidater till mitt köp, Hitachi CML174SXWB eller
NEC MultiSync LCD1760NX. E det ngn som har dessa skärmar o kan säga vilken som e bäst?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inga "riktiga" reviews ännu på VP171B, inga som jag hittat. Däremot finns det ju enskilda personer som köpt skärmen och skrivit några utlåtanden. PÅ newegg kan du läsa här: http://secure.newegg.com/app/CustratingReview.asp?item=24-116...
Där finns också några produktbilder dock med lite för mycket vidvinkel men ändå: http://www.newegg.com/app/Showimage.asp?image=24-116-276-01.j...

På anandtech finns den en tråt för just denna skärm: http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=31&threadid...

Så ock på [H]ardforum: http://www.hardforum.com/showthread.php?threadid=625882

Angående LCD1701 så refererar jag till Tomshardwares resonemang om att DVIn på NECen inte är till des fördel (av någon anledning). Besök Tom för mer läsning.

JA, Samsung 172B saknar DVI MEN är en kanonskärm ändå enligt de flesta. Slår många billigare non-DVI-skärmar på fingrarna. Se bla: http://thetechzone.com/display.php?i=237&p=1 OCH http://www.techwarelabs.com/reviews/display/samsung_172b/

didde_dängrot, de flesta som recencerat bägge skärmarna säger att NECen är bättre. Se länkar ovan.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanon JvD!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

NEC MultiSync LCD1760NX har dvi ingång..
det blir den eller eizo FlexScan L557, väntar bara på recensioner på eizo:n

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Hedersmedlem

Här får ni mikrodatorns test:

http://sartryck.idg.se/Art/Eizo1_md062003.html

(eizo har typ betalt för att de skall lägga upp den tror jag)

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tackar JvD! Lutar åt en Viewsonic VP171B eftersom det bara skiljer kring 500-700kr.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Hedersmedlem

FlexScan L557, VP171B samt Samsungs 172T ÄR nog de tre skärmar som är top of the line. Dock är det Viewsonicen som är billigast just nu och den är förberedd för HDTV läste jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JvD
FlexScan L557, VP171B samt Samsungs 172T ÄR nog de tre skärmar som är top of the line. Dock är det Viewsonicen som är billigast just nu och den är förberedd för HDTV läste jag.

Om det är som någon säger på Anandtech att Viewsonicen ljuger om 500:1 i kontrast på skärmen så är det i princip samma skärm som Nec1760nx (vad är skillnaden mot 1701 förutom DVI?) eller har jag fel?

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem

VP171B är frestande, men foten verkar ta en massa plats. Och kan någon förklara vad Pivot egentligen innebär. Jag har förstått att det är någon slags justeringsegenskap men vad gör man egentligen?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Hedersmedlem

Pivotera innebär att vrida en linje eller en form (t ex rektangel) runt en fast punkt i objektet. I detta fall så innebär det att man kan rotera skärmen (som en ratt) i olika lägen , bla stående (se bla bilderna i länkarna jag anger ovan).
huMMpa, kontrasten är inte allt och det är inte de som avgör skärmens kvalitet. Lyssna på användarnas rop: _VP171B ÄGER_

Permalänk
Medlem

Tack för det JvD, nu förstår jag vad dom menar med det iaf!

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JvD

huMMpa, kontrasten är inte allt och det är inte de som avgör skärmens kvalitet. Lyssna på användarnas rop: _VP171B ÄGER_

Nu är det så att användare i princip alltid hyllar sina inköp såvida de inte uppstår problem, då suger produkten i fråga. Varför detta beteende finns det nog ingen klarhet i, men jag har kommit fram till:
* Man vill ha creds för sin feta investering, man vill inte erkänna problemen, man ser bara fördelarna
* Man har helt enkelt inte testat några andra liknande produkter

Nu säger jag inte att användarrecensioner suger, nejdå, - tvärtom - men de måste ses med en viss grad av försiktighet. Dessutom sade Kristopher Kubicki (han som skriver Anands TFT recensioner) att CML174an är bättre, då börjar man ju tvivla lite granna i alla fall, den grabben är ju inte direkt grön på TFTs.

Nåväl, JvD, du som verkar mer insatt i detta ämne (du kanske tom såg min tråd på anands forum) kan säga vilken som är bäst av 1701 (1760V) eller Hitachi CML174SXW? Dessa kostar ung. lika mycket (4800).

Väl bemött

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Drar min fråga igen. Är 1701 och 1760nx samma skärm förutom dvi som inte finns på 1701 men på 1760nx?

Visa signatur

._.

Permalänk
Hedersmedlem

huMMpa: Svar ja

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading