HDMI 2.1 – Det du behöver veta

Permalänk
Melding Plague

HDMI 2.1 – Det du behöver veta

HDMI 2.1 är inte en produkt. Det är inte en TV. Det är inte kravlista. HDMI 2.1 är definitivt inte en kabel. Vad är det då?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En salig röra...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KingCobra:

En salig röra...

Varför ska det vara lätt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

HDMI VRR finns på: De flesta LG OLED 2019- och 2020-modeller samt vissa av LG:s Nanocell-modeller. De flesta Samsung Q-modeller för 2019- och 2020 i toppklassen samt Sony XH90. Det är lite rörigt var gränsen går i modellserierna.

Har det kommit en fix för 4k 120hz vrr till LG C9 ännu?
Trodde bara det vara CX modellen som fått den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En salig röra...

Om vi säger såhär, jag tänker ju inte gå till Elgiganten och skälla ut en säljare för att inte ha koll på en HDMI-fråga för en viss TV t ex.

Dock väldigt bra av dig Thomas att förklara att håll koll på funktionen du vill åt istället för version av HDMI, som ju du säger otroligt lätt kan misstolkas kan jag tänka mig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

@laxpudding: Har du några specifika kablar du kan rekommendera i några olika längder?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Farscape!! Så förbannat bra serie. Synd att de inte har kvar source materialet för att kunna ge den en ordentlig bluray remaster.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Problemet med nya XBX / PS5 är att båda pushar tekniken framåt vilket är bra, men kräver ju rätt dyr hårdvara för att kunna prestera på topp med. Hade underlättat med en bra genomgång av TV-apparater som klarar dessa konsoler. Själv tittat på LG CX 55" och Samsung Q80T 55". Ska avvakta Black Friday och se vad rean kan erbjuda vad gäller ny TV.

Permalänk
Medlem

Åh, dagens härligaste video. Kokar kaffe!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har det kommit en fix för 4k 120hz vrr till LG C9 ännu?
Trodde bara det vara CX modellen som fått den.

Tänker du på gamma shift problemen så ser det inte bra ut för C9/CX.

https://www.oled-a.org/lgersquos-48rdquo-oled-attracting-game...

Märker du av det?

Permalänk
Medlem

Glad att jag nöjer mig med 60Hz i 1080p för dom spelen jag väl spelar på tv

Kommer nog en dag då detta blir intressant även för mig och då är artiklar som denna guld värt.
Det är otroligt tacksamt att ha tillgång till sweclockers. Tack ska ni ha alla som jobbar där och alla som bidrar i forumen <3

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Triton242:

Har det kommit en fix för 4k 120hz vrr till LG C9 ännu?
Trodde bara det vara CX modellen som fått den.

Lade till en text som förtydligar än mer detta med rörighet och att det är inkörningsproblem för VRR.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrM3:

Problemet med nya XBX / PS5 är att båda pushar tekniken framåt vilket är bra, men kräver ju rätt dyr hårdvara för att kunna prestera på topp med. Hade underlättat med en bra genomgång av TV-apparater som klarar dessa konsoler. Själv tittat på LG CX 55" och Samsung Q80T 55". Ska avvakta Black Friday och se vad rean kan erbjuda vad gäller ny TV.

Planen är en mer specifik genomgång senare runt spelegenskaper. Men kortfattat är ingen TV idag klockren för detta. Eller så är egentligen alla TV lämpliga. Beroende var man drar gränsen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoxx0:

@laxpudding: Har du några specifika kablar du kan rekommendera i några olika längder?

Rekommenderar alltid certifierade kablar.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att förtydliga att HDMI-version är i princip meningslöst.

Man borde skapa benämningar och kanske enklare markera vilka saker som kan vad. Kanske HDMI2.1TV-GOLD har alla de 5 som nämndes i videon och -SILVER har bara 3 av dom?

Problemet med allt detta som det ser ut nu är att man måste lusläsa hundratals rader med specifikationer (som ofta är inkompletta eller rent felaktiga) för att jämföra 2 modeller och rent grundläggande eller viktiga funktioner framöver kan helt saknas utan vettig anledning.

Tycker HDMI som spec är en väldigt bra grej, men det behövs mycket bättre märkning och marknadsföring om vad som faktiskt finns och fungerar. Det kändes ganska länge som att HDMI var just en standard man kunde lita på och att saker med dessa portar fungerade ihop, känns mer och mer som det fallerar med tiden. ’8K’ har ju funnits med med 24 Hz väldigt länge nu, men många förknippar det med 48Gbit läget...

Blir lite trött faktiskt

Permalänk
Medlem

Jag ser Star Trek The Next Generation boxarna i filmhyllan!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag lite förundrad över att det skulle vara skillnad på kravlista och specifikation. Jag hade nog satt dem som i det närmaste synonymer om det kommit på ett högskoleprov.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

@laxpudding: Har du några specifika kablar du kan rekommendera i några olika längder?

köp optisk hdmi. det enda man kan lita på att fungerar 100% om man drar lite längre och har t.ex soundbar/receiver med i mixen. med dessa kablar kan du dra 40m utan problem

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Laxpudding : Nu har jag läst det här och specifikationen på min Sony HT-NT5 Soundbar och förstår ändå inte. Om jag kopplar min PS5:a genom soundbaren till en (t.ex) LG CX... TV, tappar jag några funktioner på vägen då alltså?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kanske inte det sexigaste av ämnen, men kunnigt och pedagogiskt är alltid uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Laxpudding : Nu har jag läst det här och specifikationen på min Sony HT-NT5 Soundbar och förstår ändå inte. Om jag kopplar min PS5:a genom soundbaren till en (t.ex) LG CX... TV, tappar jag några funktioner på vägen då alltså?

Fast varför kör du inte PS5 > CX > eARC till din limpa?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sAAb:

Jag lite förundrad över att det skulle vara skillnad på kravlista och specifikation. Jag hade nog satt dem som i det närmaste synonymer om det kommit på ett högskoleprov.

Det är ett urval. Ifall man som tillverkare ska inför en funktion från HDMI 2.1 berättar specifikationen HUR det ska fungera.

Detta tolkas alldeles för ofta som att ALLT som står i HDMI 2.1-specifikationen MÅSTE finnas i en och samma produkt. Vilket förstås blir en rätt bizarr situation för tillverkarna. Hindrar inte folk från att i forumet regelbundet länka till https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI så fort någon frågar om vad deras "HDMI 1.4b-TV" kan göra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

@Laxpudding : Nu har jag läst det här och specifikationen på min Sony HT-NT5 Soundbar och förstår ändå inte. Om jag kopplar min PS5:a genom soundbaren till en (t.ex) LG CX... TV, tappar jag några funktioner på vägen då alltså?

Som skrivet ett par inlägg ovanför, kör via din LG CX och koppla med ARC för ljudet.

Din Sony HT-NT5 är från 2016 (?) och lär inte ha mycket funktioner från HDMI 2.1-specen. Den är definitivt för gammal för att ha eARC, FRL och VRR.

Är det så att Sony HT-NT5 kan köra ljudformat du vill använda, likt Dolby True HD, Dts-varianter etc. kommer dessa inte fungera längre eftersom Sony HT-NT5 saknar eARC och LG CX vill inte skicka dts-ljud via ARC heller.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bankai:

Fast varför kör du inte PS5 > CX > eARC till din limpa?

Jag har gjort precis detta med min PS4 och jag tappar allt vad surround heter. Det är helt bisarrt, för min Nvidia Shield funkar perfekt över LGn via eARC till receivern. Ljudformat över en TV är ett härke.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hade själv en del problem när jag skaffat en 4K-skärm 60 Hz med två HDMI-ingångar samt en displayportingång. Jag vet att det ska räcka med HDMI 2.0 för 4K@60Hz. Kör man displayport är allt frid och fröjd så jag har kopplat stationära datorn med displayport. Men ansluter man en dator med HDMI måste både kabel och datorns HDMI-port klara av 4K @ 60 Hz. Jag vill inte plugga ur stationära datorns skärmkabel bara för att koppla in den bärbara.

Vissa HDMI-kablar säger HDMI 2.0 men vet man att de då klarar både 4K och 60 Hz? Sedan kanske man måste skaffa en adapter displayport-HDMI om dator nr 2 bara har displayport som utgång. Vet man då att alla adaptrar också klarar 4K i 60 Hz? Stod länge i butiken och tittade tills jag hittade en adapter där det faktiskt stod skrivet 3840 x 2160 60 Hz på förpackningen. Lyckades också hitta en HDMI-kabel där det stod 4K@60 Hz på förpackningen. Den kostade mera än andra kablar men klarar den inte specen kan man ju få pengarna tillbaka tänker jag.

Sedan skulle jag jobba hemifrån. Tog min fina HDMI-kabel och pluggade in i datorns HDMI-port samt i bildskärmens HDMI ingång. Jobbdatorn är en Thinkpad T470s. Jaha det blev 4K men i 30 Hz. Visade sig att jobbdatorn inte klarade mer än 30 Hz vid 4K såvida man inte också skaffar en USB-C till HDMI adapter. Spelar ingen roll för jobbets skull (dokumentskrivande) men blev lite trött på alla dessa adaptrar och kablar man måste ha för att allt ska fungera optimalt. Skärmen gnäller också över att "upplösningen inte är optimal" men det är bara frekvensen som är för låg. Varför kunde de inte låtit datorns HDMI-port klara 4K vid 60 Hz eller satt en displayport på datorn? Varför USB-C nu helt plötsligt? Ansluta en skärm via USB känns skumt, hur många skärmar har det liksom? Kanske har det med dockningsstationer att göra.

Min privata bärbara är en Thinkpad T450s som har miniDP. Så jag köpte miniDP-HDMI adapter plus den där fina HDMI-kabeln. Har ännu inte testat koppla in den till min bildskärm men skulle inte förvåna mig om det blir 30 Hz eller något annat skumt. Borde inte bli det eftersom både adapter och kabel ska klara 4K@60 men datorns miniDP kanske inte klarar det? Är väl bara att testa.

Permalänk
Medlem

Flera 3080 och 3090 varianter erbjuds med endast en hdmi 2.1 och tre DP 1.4 medan det finns varianter med upp till 3st av varje. Är inte det en uppenbar nackdel med endast en hdmi 2.1 om man vill ha t.ex flera 4k skärmar och/eller kanske VR headset?

Permalänk
Medlem

tack! precis vad jag behövde inför Black Friday

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ronnylov:

Hade själv en del problem när jag skaffat en 4K-skärm 60 Hz med två HDMI-ingångar samt en displayportingång. Jag vet att det ska räcka med HDMI 2.0 för 4K@60Hz. Kör man displayport är allt frid och fröjd så jag har kopplat stationära datorn med displayport. Men ansluter man en dator med HDMI måste både kabel och datorns HDMI-port klara av 4K @ 60 Hz. Jag vill inte plugga ur stationära datorns skärmkabel bara för att koppla in den bärbara.

Vissa HDMI-kablar säger HDMI 2.0 men vet man att de då klarar både 4K och 60 Hz? Sedan kanske man måste skaffa en adapter displayport-HDMI om dator nr 2 bara har displayport som utgång. Vet man då att alla adaptrar också klarar 4K i 60 Hz? Stod länge i butiken och tittade tills jag hittade en adapter där det faktiskt stod skrivet 3840 x 2160 60 Hz på förpackningen. Lyckades också hitta en HDMI-kabel där det stod 4K@60 Hz på förpackningen. Den kostade mera än andra kablar men klarar den inte specen kan man ju få pengarna tillbaka tänker jag.

Sedan skulle jag jobba hemifrån. Tog min fina HDMI-kabel och pluggade in i datorns HDMI-port samt i bildskärmens HDMI ingång. Jobbdatorn är en Thinkpad T470s. Jaha det blev 4K men i 30 Hz. Visade sig att jobbdatorn inte klarade mer än 30 Hz vid 4K såvida man inte också skaffar en USB-C till HDMI adapter. Spelar ingen roll för jobbets skull (dokumentskrivande) men blev lite trött på alla dessa adaptrar och kablar man måste ha för att allt ska fungera optimalt. Skärmen gnäller också över att "upplösningen inte är optimal" men det är bara frekvensen som är för låg. Varför kunde de inte låtit datorns HDMI-port klara 4K vid 60 Hz eller satt en displayport på datorn? Varför USB-C nu helt plötsligt? Ansluta en skärm via USB känns skumt, hur många skärmar har det liksom? Kanske har det med dockningsstationer att göra.

Min privata bärbara är en Thinkpad T450s som har miniDP. Så jag köpte miniDP-HDMI adapter plus den där fina HDMI-kabeln. Har ännu inte testat koppla in den till min bildskärm men skulle inte förvåna mig om det blir 30 Hz eller något annat skumt. Borde inte bli det eftersom både adapter och kabel ska klara 4K@60 men datorns miniDP kanske inte klarar det? Är väl bara att testa.

Det du beskriver är ett typexempel på hur man ska tänka funktion – inte version.

Det vill säga att ifall man släpper "HDMI 2.0"-tänket och istället leta efter information om att köra 4K/60 blir det enklare att finna svaren. Även om svaren ofta är långt borta eftersom tillverkarna är så usla på just konkret info.

Laptops med Intels integrerade GPU klarar normalt bara TMDS med 9 Gbps-bandbredd, alltså 4K/30 Hz som mest. Därför att Intel tycker 00-talets bästa räcker, vilket stämmer för de skärmar som körs på kontor. Laptop-tillverkaren kan dock välja att bygga in kretsar som ger DP och HDMI alt mode-funktion för USB-C och då sker konverteringen via en Displayport-kanal och man är inte längre fast i Intels gamla begränsning.

Laptops med egen GPU klarar ofta vad den GPU:n klarar över HDMI, till exempel en laptop med GTX 1050 etc. har sällan samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ett urval. Ifall man som tillverkare ska inför en funktion från HDMI 2.1 berättar specifikationen HUR det ska fungera.

Detta tolkas alldeles för ofta som att ALLT som står i HDMI 2.1-specifikationen MÅSTE finnas i en och samma produkt. Vilket förstås blir en rätt bizarr situation för tillverkarna. Hindrar inte folk från att i forumet regelbundet länka till https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI så fort någon frågar om vad deras "HDMI 1.4b-TV" kan göra.

Tack! Det klargjorde.

Folk är nog vana vid att tänka på skall-krav, t.ex. https://upphandling24.se/ar-ett-skall-krav-alltid-ett-skall-k...

Nu kanske jag klarar högskoleprovet om jag skulle få för mig att testa det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bankai:

Fast varför kör du inte PS5 > CX > eARC till din limpa?

Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet ett par inlägg ovanför, kör via din LG CX och koppla med ARC för ljudet.

Din Sony HT-NT5 är från 2016 (?) och lär inte ha mycket funktioner från HDMI 2.1-specen. Den är definitivt för gammal för att ha eARC, FRL och VRR.

Är det så att Sony HT-NT5 kan köra ljudformat du vill använda, likt Dolby True HD, Dts-varianter etc. kommer dessa inte fungera längre eftersom Sony HT-NT5 saknar eARC och LG CX vill inte skicka dts-ljud via ARC heller.

Attans, det var ju tråkigt. Nåväl, stort tack för svar! Jag för väl helt enkelt göra så. Men precis som andra varit inne på har ljudet en tendens av att bli lidande när man kör med ljudet från extern källa -> TV -> Ljudlimpan.

Tack åter igen för delgivandet av kunskap till en annan som inte kan ett jota om bild - annat än att jag vill ha den bra 😅

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A