Permalänk
Medlem

Temp Ryzen 5600x

Hey SweC,

Jag kör en AMD 5600x med en Noctua U12A fläkt med ett 3080 MSI Gaming Trio GPU. Detta sitter i ett Phantek p360a chassi med två stora fläktar fram och en bak.

Cpun pendlar väldigt mycket mellan 55-75 när man spelar. Ena sekunden säger Amds egna software att den är 55 grader en sekund senare hoppar den till 75, och sen ner till 55, sen upp till 68... och så vidare...Någon gång när jag kollar så hoppar den upp i 80 grader.. jag spelar endast i 1440P på Max inställningar.

Är det vanligt att det hoppar så mycket? Kör med termal pasta på CPU som jag bredde ut tunt över CPUn som rekommenderas.

Tusen tack.

Permalänk
Medlem

Ger HWinfo samma siffror?

Min rekommendation vore en ärta mitt på CPUn sen låta trycket själv smeta ut det. Då bör du slippa luftbubblor och även för lite pasta. Vill man kan man prova en gång sen lyfta fläkten å se hur de blev sen re-applicera med en större ärta om så behövs. (rengör mellan gångerna)

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Nevermind!

Hade satt CPU fläkten åt fel håll! Nu är idle temp på 35grader och som max i workload typ 65-70

Permalänk
Sötast
Skrivet av Grimhall:

Nevermind!

Hade satt CPU fläkten åt fel håll! Nu är idle temp på 35grader och som max i workload typ 65-70

haha, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimhall:

Nevermind!

Hej!

Har precis byggt ett 5600x system. Jag har idle temp på ca 60C.
Vad har du för idle clock speed?

Mvh John

Permalänk
Medlem

Idle säger inget, han kanske kör med 100% fläkt i idle.

Min ligger kring 70 när jag spelar "tyngre" spel, kanske behöver dra åt fläkten lite. Runt 70% fläkt vid 70c, noctua nh d15. Har igång PBO etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av poorlima:

Hej!

Har precis byggt ett 5600x system. Jag har idle temp på ca 60C.
Vad har du för idle clock speed?

Mvh John

Du måste nog ge lite mer info om du vill ha felsökning. Eftermarknadskylare? Isf vilken?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Du måste nog ge lite mer info om du vill ha felsökning. Eftermarknadskylare? Isf vilken?

Rookie mistake. Plasten på min hyperx 212 BE satt kvar. När den var borta och med epic games launchern avstängt så har den idle temp på 35C.

Permalänk

Jag ligger på 29 grader Idle och 65 grader i full load med en BeQuiet pure rock 2-kylare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av poorlima:

Rookie mistake. Plasten på min hyperx 212 BE satt kvar. När den var borta och med epic games launchern avstängt så har den idle temp på 35C.

Haha skönt att det löste sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

Jag ligger på 29 grader Idle och 65 grader i full load med en BeQuiet pure rock 2-kylare.

Känns som en mycket bra temp. Kör stockkylare men måste hitta en ny då Hw monitor visar ca 50 idle och upp till 91 grader när jag spelar, auto på volt. Jag har sänkt volten till 1.1 så den bör bli lite svalare nu.
Vilket program kollar du tempen med?

Edit: jag kan tala om att sänka volten minskar prestandan rejält även fast Mhz:en går högre. Auto på volt ger varmare temp men bättre prestanda även fast Mhz:en lägger sig på ca 4150-4300Mhz på alla kärnor. Med 1.1 volt går alla kärnor upp i 4649Mhz men prestandan minskar.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Känns som en mycket bra temp. Kör stockkylare men måste hitta en ny då Hw monitor visar ca 50 idle och upp till 91 grader när jag spelar, auto på volt. Jag har sänkt volten till 1.1 så den bör bli lite svalare nu.
Vilket program kollar du tempen med?

Stockkylaren är rätt dålig på att kyla (den fungerar, ingen katastrof, men inget att rekommendera, egentligen). Jag bytte till en EVO 212, och fick ner temperaturen rejält. HWInfo är ett bra program att kolla temperatur på. Gratisprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Stockkylaren är rätt dålig på att kyla (den fungerar, ingen katastrof, men inget att rekommendera, egentligen). Jag bytte till en EVO 212, och fick ner temperaturen rejält. HWInfo är ett bra program att kolla temperatur på. Gratisprogram.

Jag har en EVO 212 som inte används men tror inte den har fel fattning och inte går att montera. Vad får du för temp i idle och full load?
Ja, jag gillar HWinfo men någon skrev att Ryzen master visar svalare och är mer korrekt.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag har en EVO 212 som inte används men tror inte den har fel fattning och inte går att montera. Vad får du för temp i idle och full load?
Ja, jag gillar HWinfo men någon skrev att Ryzen master visar svalare och är mer korrekt.

Idle 36-38
Load 49-50 (The Division 2) (testade bara under ett par minuters spelande, dock, så ingen långkörare, och det är då ett EVO 212 Hyper black med ett 5600x)

Jag tror att den generella uppfattningen är att HWinfo ger bättre avläsningar än vad Ryzen Master gör. Åtminstone är det vad jag läst andra kommentera här på SweC. Jag använde Ryzen Master tidigare, men det brukade hänga sig då och då och vägrade att starta upp sig utan en ominstallation, så jag slutade att använda det helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Idle 36-38
Load 49-50 (The Division 2) (testade bara under ett par minuters spelande, dock, så ingen långkörare, och det är då ett EVO 212 Hyper black med ett 5600x)

Jag tror att den generella uppfattningen är att HWinfo ger bättre avläsningar än vad Ryzen Master gör. Åtminstone är det vad jag läst andra kommentera här på SweC. Jag använde Ryzen Master tidigare, men det brukade hänga sig då och då och vägrade att starta upp sig utan en ominstallation, så jag slutade att använda det helt.

Ok, det är bra mycket svalare än stock. Jag körde auto på volten igen då prestandan är så mycket bättre än att låsa den till 1.1 eller 1.2 faktiskt. volten varierar nu mellan ca 1.1 - 1.35 och jag får lägre Mhz fast mycket bättre prestanda ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte längre om temperaturer, man bara nojar upp sig. Förr installerade jag all software jag kunde hitta, halva skärmen täcktes av siffror om temps och frekvenser hit och dit. Jag kollade mer på dem än på själva spelet. Spelupplevelsen blev liksom lidande. Min nuvarande dator är stabil som berget. Kör också med en 5600X och ett Asus B550-F.

Permalänk
Medlem

Asus ROG Strix X570-F Gaming-moderkort krånglade till det för mig när jag skulle försöka nå maxboost på min Ryzen 5 5600x. Moderkortet låste sig vid 4.2Ghz. Jag hade inte koll på det här med PBO så jag trodde ett tag att det var fel på moderkortet. Provade att köra Optimized default-settings i bios och bara ändra till XMP för minnena samt aktiver PBO -> Motherbord. Då verkade det äntligen ordna till sig. Har dock stockkylare och den kommer nu upp i "bara" 4.3Ghz i Cinebench. Så är det nån som lyckats få mer kräm med stockkylarn?