Köp av begagnad bil för 150-220k (totalt okunnig)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Jag är ungefär så långt man kan komma ifrån en "bilexpert" som det går. Jag är yrkesförare men är inte det minsta intresserad av att "mecka" med bilar. Att byta däck är så långt jag går, men ofta låter jag någon annan göra det mot betalning ändå - så lite vill jag "mecka" med bilen.

När jag har köpt bil så har jag alltid tänkt att jag måste ha garanti kvar på bilen. Eftersom jag inte kan något själv så måste jag alltid lämna in bilen på verkstad om något händer, så garanti är ett krav för mig. Vettiga funktioner som farthållare (gärna adaptiv!), stöd för Android Auto, AC och "komfort" är viktigt.

Mitt förslag är att kika på Mazda. Om du vill ha en lite större bil så är det väl Mazda 6 som gäller. Mindre bil (i stil med Golf) så är det Mazda 3.

Vad jag har förstått så gör dom väldigt bra bilar och Mazda 3 får mer eller mindre toppbetyg i sitt segment. Det som lockar mig mest är deras sjukligt bra garanti. Kommer inte ihåg exakta år och villkor, men lång nybilsgaranti och sedan ytterligare "komponentgaranti" som, vad jag förstått, täcker det mesta och allt som är väldigt dyrt att byta ut/reparera på verkstad. Totalt har jag för mig att det är 10 års garanti eller 15,000 mil.

Du skulle kunna köpa en Mazda från 2014 och fortfarande ha längre garanti kvar än om du hade köpt en helt ny bil från typ Volvo, VW, Skoda m.fl. I övrigt har väl Kia väldigt bra garanti.

Men det kanske bara är jag som vill ha en bra bil till vettigt pris med väldigt lång garanti där man slipper oroa sig för att det plötsligt ska bli väldigt dyrt.

Edit: Från 2017 års modell (tror jag) så blev det mycket tystare i Mazdorna enligt en himla massa videos.

Personligen tycker jag det låter väldigt oekonomiskt. Vill man spara pengar så ska man inte köpa "nya och dyra" bilar. Eftersom värdeminskningen är den stora kostnaden.

Och vad gäller "garantier" så vet jag att det låter onekligen väldigt trevligt i tillverkarnas annonser, men annars skulle de inte få sälja lika mycket antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalesdator:

Egenskaper hos bil / Saker vi tror oss vilja ha/behöver:

...

• Inbyggd GPS

Ett bra alternativ till en inbyggd GPS är en telefonhållare, och istället köra GPS i telefonen. På det sättet så har du aldrig strul med att behöva uppdatera kartorna i bilen, en grej mindre som kan strula / kostar pengar. Jag kör så själv, men å andra sidan äger jag en betydligt enklare bil än den du är ute efter.

I övrigt har jag inte så mycket att tillägga än det som redan är sagt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du även kan köpa en helt ny bil i den prisklassen.

Tänker man på värdeminskning så har inte alla modeller haft så mycket om vi pratar två år gamla bilar. Ska du köpa hybrid måste det ju vara en som är några år, men kan då troligen även behöva titta på en 3-4 år gammal. Ja, om man inte ska köpa en 2021 Toyota Yaris Hybrid då.

Permalänk
Medlem

kolla på en begagnad kia, bra garantier, bra priser på service, bra bilar, få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Personligen tycker jag det låter väldigt oekonomiskt. Vill man spara pengar så ska man inte köpa "nya och dyra" bilar. Eftersom värdeminskningen är den stora kostnaden.

Och vad gäller "garantier" så vet jag att det låter onekligen väldigt trevligt i tillverkarnas annonser, men annars skulle de inte få sälja lika mycket antar jag.

Min rekommendation var ju inte att köpa en ny bil.

Du är väl medveten om att folk mestadels köper bil baserat på vad deras grannar eller vänner har för bil? "Status" är mycket viktigare än annat i dagens Sverige.

Off topic: Dom allra flesta vet inget om bilar och köper bilar som dom känner igen, precis som allt annat folk köper. Bara för att Volvo säljer flest bilar i Sverige betyder inte att dom är bäst.

Edit: Kia, som har en ganska generös nybilsgaranti säljer ju väldigt många bilar i Sverige. Så "garantin" spelar nog ganska stor roll. Men Volvo, VW, BMW etc. vet att dom inte behöver erbjuda längre garantier - folk köper ju ändå. Så varför ska dom göra det?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Min rekommendation var ju inte att köpa en ny bil.

Du är väl medveten om att folk mestadels köper bil baserat på vad deras grannar eller vänner har för bil? "Status" är mycket viktigare än annat i dagens Sverige.

Off topic: Dom allra flesta vet inget om bilar och köper bilar som dom känner igen, precis som allt annat folk köper. Bara för att Volvo säljer flest bilar i Sverige betyder inte att dom är bäst.

Edit: Kia, som har en ganska generös nybilsgaranti säljer ju väldigt många bilar i Sverige. Så "garantin" spelar nog ganska stor roll. Men Volvo, VW, BMW etc. vet att dom inte behöver erbjuda längre garantier - folk köper ju ändå. Så varför ska dom göra det?

Man kan ju tänka att "Om den funkar för dom flesta grannar, så funkar den säkert för mig också".
Vilket ändå är en relativt rimlig inställning om man har ett begränsat bil-intresse.

Ontopic. Den finess jag gillar mest med min nuvarande bil är utan tvekan automatlådan. Att växla manuellt känns förlegat.

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Man behöver inte en bil för en viss kostnad.

Man börjar med en kravspecifikation och sen ändrar man den efter vad budgeten tillåter.

Jag trodde jag behövde en dyr och snabb bil förut (det var ju så roligt!) men den bästa bilen jag ägt till dags dato är den jag kör idag och den kostade inte mer än 45 000 kr.

Pelle70: Inte utan att man blir lite nyfiken på vilken bil du köpte för 45 000?

Permalänk
Inaktiv

Kör du automat , speciellt VW så tillkommer servicen på dsg-lådan var 6000mil/4år.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du tittar närmare på Lexus som är en Toyota som de inte har sparat pengar på. Var noga med att den har dragkrok monterad eftersom eftermarknadsalternativen är dåliga/ icke existerande. Lexus erbjuder inte kombi utan endast sedaner och SUVar som du kan tänkas vara intresserad av.
- Valet mellan automater och manuella är en ickefråga förutom om du älskar att köra aktivt. Moderna automater gör i de flesta fall ett bättre jobb än vad du gör.
- Fyrhjulsdrift, är bra om du är beroende av att bilen måste fungera bra alla årets dagar och du bor där det finns is på vägen ibland. Jag rekommenderar bra dubbdäck och att du kollar väglaget då du åker då det är halt eftersom fyrhjulsdriften kan lura dig att tro att det är bättre väglag än det är.
- Spara inte pengar på däck! Att du sparar ett par hundralappar äts upp av ökad bränsleförbrukning och sämre bromssträcka. Du vill ha marginalerna på din och din familjs sida.
- Autobroms kan jag bara rekommendera.
- Döda- vinkel- varnare, en annan viktig säkerhetsfunktion som varnar dig om det finns någonting i din döda vinkel. Volvo indikerar till exempel med lysdiod i backspegelns närhet, intutivt och bra ökad säkerhet.
- Adaptiv farthållare är en mycket trevlig finess om du åker på farthållare i trafik, bilen kommer hålla inställd hastighet till dess att du hinner i kapp någon och då lägger den sig snällt bakom på inställt avstånd.

Permalänk
Medlem

Vi (jag och min fru) köpte en VW Golf SportCombi 1.0 2017 för 1½ år sedan ungefär. Det är en trecylindrad bensinare som drar 0,5-0,4 vid körning på landsväg. Den drar ungefär 0,5-0,55 vid blandad körning, manuellt växlad. Den är väldigt sparsamt utrustad, men det viktigaste finns, som t.ex. adaptiv farthållare och den har t.ex. Apple Carplay vilket är trevligt tycker jag. Trots att bilen är relativt liten har den mycket utrymme i bagaget. Vi gav ungefär 170.000 och den hade då gått 3000 mil ungefär.
Vi pendlar mycket till jobbet och kör kanske 3000 mil om året, därför tyckte vi att det var viktigt att köpa en lite nyare bil. VW lämnade ett års garanti.

Nyare Golf med dragkrok har alltid backkamera. Inbyggd GPS behövs inte då man kör med mobiltelefonens GPS.

Vår ekonomi tillåter en dyrare bil så vi skulle kunnat köpa t.ex. en Volvo V90/V60, men vi tycker att det tillräckligt med en Golf, den är bekväm nog för oss och ser helt OK ut. Golf är VW:s viktigaste märke och de lägger mycket utveckling på den. Hittills absolut inga problem med just den här bilen. Tidigare hade vi en Touran (den var det mer problem med) och dessförinnan en Golf utan kombi (VI). Den hade vi definitivt klarat oss med idag och en vanlig Golf kan man få för 100k-120k i fint skick och låga mil. Vi har två barn, men inga barnvagnar eller så. Halvkombigolf har en högre tröskel till bagaget, men annars är det helt ok det med.

Mitt tips är alltså en Golfkombi, kör ni inte mycket klarar ni er med en några år gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Vi (jag och min fru) köpte en VW Golf SportCombi 1.0 2017 för 1½ år sedan ungefär. Det är en trecylindrad bensinare som drar 0,5-0,4 vid körning på landsväg. Den drar ungefär 0,5-0,55 vid blandad körning, manuellt växlad. Den är väldigt sparsamt utrustad, men det viktigaste finns, som t.ex. adaptiv farthållare och den har t.ex. Apple Carplay vilket är trevligt tycker jag. Trots att bilen är relativt liten har den mycket utrymme i bagaget. Vi gav ungefär 170.000 och den hade då gått 3000 mil ungefär.
Vi pendlar mycket till jobbet och kör kanske 3000 mil om året, därför tyckte vi att det var viktigt att köpa en lite nyare bil. VW lämnade ett års garanti.

Nyare Golf med dragkrok har alltid backkamera. Inbyggd GPS behövs inte då man kör med mobiltelefonens GPS.

Vår ekonomi tillåter en dyrare bil så vi skulle kunnat köpa t.ex. en Volvo V90/V60, men vi tycker att det tillräckligt med en Golf, den är bekväm nog för oss och ser helt OK ut. Golf är VW:s viktigaste märke och de lägger mycket utveckling på den. Hittills absolut inga problem med just den här bilen. Tidigare hade vi en Touran (den var det mer problem med) och dessförinnan en Golf utan kombi (VI). Den hade vi definitivt klarat oss med idag och en vanlig Golf kan man få för 100k-120k i fint skick och låga mil. Vi har två barn, men inga barnvagnar eller så. Halvkombigolf har en högre tröskel till bagaget, men annars är det helt ok det med.

Mitt tips är alltså en Golfkombi, kör ni inte mycket klarar ni er med en några år gammal.

Känner ni inte att ni behöver multilänkarmar på bilen så kan ni köpa en Skoda Octavia. Det är typ samma bil som en Golf, fast byggd i Tjeckien. Grannen har en Octavia och den är märkbart större än min Golf MK7 Köpte endast en Golf MK7 för att Skoda inte ville göra affär med oss.

Permalänk
Medlem

Är inne på min andra Octavia och den är toppen för vår familj! Två vuxna o två barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Pelle70: Inte utan att man blir lite nyfiken på vilken bil du köpte för 45 000?

En Volvo S40 flexifuelnånting 2010 typ köptes för två år sen på blocket. Hade då gått ungefär 11,500 mil om jag minns rätt.

Den har typ inga moderna funktioner. Ratt, växelspak, sätesvärmare, inte skyhög skatt och normal bensinförbrukning.
Jag saknar eluppvärmda backspeglar ska jag erkänna.
Över 130 km/h så skramlar det för mycket, så man håller sig rätt laglig med den oftast.
Asså. Jag behöver inte mer än såhär. Motor är ju hemskt kul, men det är så löjligt dyrt, och för mig var det inte värt det.
Nya däck för 12 000 varje år, glöm det.

En Toyota Aygo har avverkats också. Eller, det var väl föredetta sambons köp egentligen men det var jag som körde den mest tror jag. Det var också en klockren bil helt utan lullull.

Jag gillar när det inte finns knappar att trycka på och bry sig i. Man bara kör bilen dit den ska och funderar på livet istället för vad som kan uppgraderas.

Som tillägg till trådens första inlägg:

Inget slår Google Maps (på riktigt) och jag har aldrig testat en backkamera som varit trevlig att använda. Vid nått enstaka tillfälle har jag tillochmed täckt för den (det var en BMW X3 2018) när jag behövt koncentrera mig ordentligt vid bakning så att jag inte lockas att titta på den. Backspeglar is the shit.

Avståndssensor ska man ha dock.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Känner ni inte att ni behöver multilänkarmar på bilen så kan ni köpa en Skoda Octavia. Det är typ samma bil som en Golf, fast byggd i Tjeckien. Grannen har en Octavia och den är märkbart större än min Golf MK7 Köpte endast en Golf MK7 för att Skoda inte ville göra affär med oss.

Valet föll på VW för vi bytte in den gamla bilen (en Touran) då DSG-lådan hade rasat. Vi tog i princp vad som fanns inne typ, en Golf. Och det har funkat jättebra. Vi hade väl egentligen velat ha en nyare Touran, men det fanns inga inne och det skulle dröja evigheter innan den kom.

Jag kan tänka mig en Skoda och även Seat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.