Jag är ungefär så långt man kan komma ifrån en "bilexpert" som det går. Jag är yrkesförare men är inte det minsta intresserad av att "mecka" med bilar. Att byta däck är så långt jag går, men ofta låter jag någon annan göra det mot betalning ändå - så lite vill jag "mecka" med bilen.
När jag har köpt bil så har jag alltid tänkt att jag måste ha garanti kvar på bilen. Eftersom jag inte kan något själv så måste jag alltid lämna in bilen på verkstad om något händer, så garanti är ett krav för mig. Vettiga funktioner som farthållare (gärna adaptiv!), stöd för Android Auto, AC och "komfort" är viktigt.
Mitt förslag är att kika på Mazda. Om du vill ha en lite större bil så är det väl Mazda 6 som gäller. Mindre bil (i stil med Golf) så är det Mazda 3.
Vad jag har förstått så gör dom väldigt bra bilar och Mazda 3 får mer eller mindre toppbetyg i sitt segment. Det som lockar mig mest är deras sjukligt bra garanti. Kommer inte ihåg exakta år och villkor, men lång nybilsgaranti och sedan ytterligare "komponentgaranti" som, vad jag förstått, täcker det mesta och allt som är väldigt dyrt att byta ut/reparera på verkstad. Totalt har jag för mig att det är 10 års garanti eller 15,000 mil.
Du skulle kunna köpa en Mazda från 2014 och fortfarande ha längre garanti kvar än om du hade köpt en helt ny bil från typ Volvo, VW, Skoda m.fl. I övrigt har väl Kia väldigt bra garanti.
Men det kanske bara är jag som vill ha en bra bil till vettigt pris med väldigt lång garanti där man slipper oroa sig för att det plötsligt ska bli väldigt dyrt.
Edit: Från 2017 års modell (tror jag) så blev det mycket tystare i Mazdorna enligt en himla massa videos.
Personligen tycker jag det låter väldigt oekonomiskt. Vill man spara pengar så ska man inte köpa "nya och dyra" bilar. Eftersom värdeminskningen är den stora kostnaden.
Och vad gäller "garantier" så vet jag att det låter onekligen väldigt trevligt i tillverkarnas annonser, men annars skulle de inte få sälja lika mycket antar jag.