2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aeig:

Jag har noll koll på TV apparater och sitter på en budgetmodell från LG som vi köpte 2017 för 5990 kr, den är på 4K och det är ungefär det jag vet

Nu är det dags att byta till något nytt och gärna 65 tum eller större, jag gillar något som är prisvärt men vill ändå ha den där WOW känslan när vi byter, man skall helst se stor skillnad.

Finns det något bra därute (med pris i åtanke) för 5000-15 000 kr?

Mvh

För ~16K får du 65" av fjolårets LG-OLED, CX. Får du inte "wow" av den uppgraderingen så kommer du aldrig bli nöjd.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258827

Vill du spara några tusenlappar kan du få tidigare diskuterade Sony XH90 för ~11K. Även där bör det vara ett rejält steg upp på alla plan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5287102

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

För ~16K får du 65" av fjolårets LG-OLED, CX. Får du inte "wow" av den uppgraderingen så kommer du aldrig bli nöjd.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258827

Vill du spara några tusenlappar kan du få tidigare diskuterade Sony XH90 för ~11K. Även där bör det vara ett rejält steg upp på alla plan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5287102

Tack för de snabba tipsen, uppskattas!

Är det stor skillnad på dessa två? Är Sony varianten prisvärd med 47% rabatt som Komplett har i relation till LG ovan eller nyare apparater idag som har 11 900 kr som standardpris?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aeig:

Tack för de snabba tipsen, uppskattas!

Är det stor skillnad på dessa två? Är Sony varianten prisvärd med 47% rabatt som Komplett har i relation till LG ovan eller nyare apparater idag som har 11 900 kr som standardpris?

Mvh

Det är rätt stor skillnad. Sony är en traditionell LCD med VA-panel, om än en rätt vettig sådan jämfört med budgetklassen. LG:n är en OLED, "nästa generations" bildteknik där varje pixel är sin egen ljuskälla. Skulle säga LG:n spelar i en högre liga på alla punkter, möjligen med undantag för något specifikt scenario.

Komplett-priset är ett bundle, bara så du är med på det. Med en liten 32"-TV "på köpet". HiFi-klubben har bara XH90:n för en tusenlapp mindre. Det är en mycket seriös butik, så inga konstigheter.

Prismässigt är det bra nivå för båda. Som @Laxpudding sagt innan, 2020-modellerna kommer inte bli speciellt mycket billigare. Kanske någon tusenlapp i en sista lagertömning för vissa modeller, men sannolikt kommer de sakta men säkert sälja slut på de här nivåerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tack för de snabba tipsen, uppskattas!

Är det stor skillnad på dessa två? Är Sony varianten prisvärd med 47% rabatt som Komplett har i relation till LG ovan eller nyare apparater idag som har 11 900 kr som standardpris?

Mvh

Ytterligare ett alternativ är XH95 som är topp-modellen bland LCD från förra året. OLED-lik bild utan risk för inbränningar.
Skillnaden mellan XH90 & 95 är att XH95 har bra HDR och ett "vidvinkel filter" så bilden inte blir sämre om man inte sitter rakt framför TV:n.

Sony är dock efter när det gäller "spel-finesser" så är spelande i höga frekvenser viktigt för dig så kolla på annat märke. I övrigt är det få om någon som slår Sony's bildbehandling.

Permalänk
Medlem

Varit sugen en tid på att uppgradera min tv, och är väldigt sugen på en OLED, men har några funderingar. Då TV ändå är en djungel nu för tiden.

1. Hur är det med inbränningsrisk på 2020/2021 års modellerna? Är det fortfarande en stor risk?
2. Vad är det som skiljer mellan LG 2021 års B, C, G serier från 2021 som motiverar den högre kostnaden jämfört med modellerna från 2020?
3. Har läst att OLED inte är helt optimalt om man tittar på tv i ganska ljusmiljö, stämmer det? Har nämligen ganska mycket fönster i vardagsrummet och har just nu bara persienner att dra ned (ska skafa mörkläggningsgardiner). Men det är alltså inte helt lätt att få det mörkt alla gånger. Fönstren är placerade rakt från sidan ochsnett backom. Alltså inget ljus rakt bakifrån. Fungerar OLED ok i dessa fall eller är det bättre att titta på andra mer ljusstarka alternativ?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av qnorsten:

1. Hur är det med inbränningsrisk på 2020/2021 års modellerna? Är det fortfarande en stor risk?
2. Vad är det som skiljer mellan LG 2021 års B, C, G serier från 2021 som motiverar den högre kostnaden jämfört med modellerna från 2020?
3. Har läst att OLED inte är helt optimalt om man tittar på tv i ganska ljusmiljö, stämmer det? Har nämligen ganska mycket fönster i vardagsrummet och har just nu bara persienner att dra ned (ska skafa mörkläggningsgardiner). Men det är alltså inte helt lätt att få det mörkt alla gånger. Fönstren är placerade rakt från sidan ochsnett backom. Alltså inget ljus rakt bakifrån. Fungerar OLED ok i dessa fall eller är det bättre att titta på andra mer ljusstarka alternativ?

1. Ämnet är stött och blött ad nauseam vi det här laget. Kan sammanfattas i att få faktiskt har sett inbrännigar på en OLED-TV men att väldigt många diskuterar det som om det vore ett problem. Vilket det inte är längre. Så länge du använder OLED:n som en TV och inte som en meny i din korvkiosk vill säga. Detta forum är trots det fyllt med användare med flera år med OLED-TV som skärmar till sin PC vilka kan intyga om att det är ett icke-problem.

2. 2020-modellerna tillverkas inte längre och har dessutom gått igenom flera reaperioder. De säljs ut. 2021-modellerna är sprillans nya och har ännu inte passerat någon rea. Där väntas priserna nå samma nivåer mot höst och vinter. Då vet vi också mer runt de nya modellerna från tester och rescensioner. Samma cykel upprepas år efter år.

3. Ingen tv är helt optimal för en ljus miljö och reflexer. Fast många överskattar också hur ljust det är i deras rum och oroar sig i onödan. Plus att man idag kanske sitter helt utan problem med en gammal TV som är både ljussvagare och har sämre reflexfiler än en OLED. Fast har läst om "OLED-problemen" på internet utan att upplysas om relativismen i den diskussionen.

När man måste ta rummet och reflexerna har OLED-modellerna ett av de bästa filtren på marknaden. Det finns ett fåtal LCD-toppmodeller som är ljusstarkare och har ett reflexfilter som är annorlunda med mattare reflexer men också andra sekundära problem som överstrålning från reflexer. Där kan ljusstyrkan vara en fördel om man tänkt sitta mycket dagtid och inte kan mörklägga. Även då är en OLED tack vare sitt filter och goda ljusstyrka bättre än de stora majoriteten LCD-modeller. Men det finns ett par undantag i fråga om modeller, likt Sony XH95 och Samsung Q9x-modellerna som kan lysa starkare och har jämförbart reflexfilter – samt är utmärkta TV-apparater i övrigt.

Går igenom det mesta av detta i de video:s som är länkade till guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Varit sugen en tid på att uppgradera min tv, och är väldigt sugen på en OLED, men har några funderingar. Då TV ändå är en djungel nu för tiden.

1. Hur är det med inbränningsrisk på 2020/2021 års modellerna? Är det fortfarande en stor risk?
2. Vad är det som skiljer mellan LG 2021 års B, C, G serier från 2021 som motiverar den högre kostnaden jämfört med modellerna från 2020?
3. Har läst att OLED inte är helt optimalt om man tittar på tv i ganska ljusmiljö, stämmer det? Har nämligen ganska mycket fönster i vardagsrummet och har just nu bara persienner att dra ned (ska skafa mörkläggningsgardiner). Men det är alltså inte helt lätt att få det mörkt alla gånger. Fönstren är placerade rakt från sidan ochsnett backom. Alltså inget ljus rakt bakifrån. Fungerar OLED ok i dessa fall eller är det bättre att titta på andra mer ljusstarka alternativ?

Vill börja med att säga att jag absolut inte kan ett skit om tv-apparater.

1. Skulle vilja påstå att risken inte är markant mindre idag än vad den var för 5 år sedan. Detta då även fast LG implementerat och uppdaterat ett flertal funktioner för att minska risken för burn-in, så är paneltekniken nästan exakt den samma. Med detta sagt betyder inte det att risken är stor. Utan den har alltid varit relativt liten.

2. Endast små saker som knappt spelar någon roll. Den stora, och möjligtvis även den enda anledningen att köra på en dyrare tv är om denna tv har någon funktion du söker efter som den billigare saknar. Detta kan vara högre ljusstyrka, bättre reflexfilter, HDMI 2.1 portar osv. Och när det kommer till LG oled 2020 vs LG oled 2021 kan iallafall jag inte hitta någon vettig funktion eller anledning att köra på någon av 2021 modellerna. Detta med priset i åtanke dvs. Annars är det nästan alltid bäst att köpa den senaste modellen såklart

3. Ja, detta då pixlarna i en oled tv inte är bakgrundsbelysta likt en led/qled tv, utan istället är sin egna ljuskälla, och kan därför inte avge ens i närheten av samma ljusstyrka som en led tv. Och du har därför mycket korrekt i att oled inte är helt optimalt om man tittar på tv i en väldigt ljusmiljö. Hur illa det är kan jag tyvärr inte svara på, inte ikväll iallafall då solen gått och lagt sig. Men det bör finnas många videor och artiklar på ämnet

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Vill börja med att säga att jag absolut inte kan ett skit om tv-apparater.

1. Skulle vilja påstå att risken inte är markant mindre idag än vad den var för 5 år sedan. Detta då även fast LG implementerat och uppdaterat ett flertal funktioner för att minska risken för burn-in, så är paneltekniken nästan exakt den samma. Med detta sagt betyder inte det att risken är stor. Utan den har alltid varit relativt liten.

"6&7" års modeller började ge inbränningar efter 2 år. Nu börjar bilder på "8" modellerna med inbränningar komma så de förändringar de gjorde ökade livslängden med åtminstone 50%.
Frågan är vad som orsaker alla dessa variationer dock, för det är mer än bara tid och hur varierat innehåll man tittar på och detta om något är vad oroar mig mest. För 99%+ så verkar livstiden vara ok, men för vissa så klarar den knappt garantitiden. I UK får folk pengarna tillbaka via motsvarande ARN ("small claims court") när de klagar. I Sverige är det sämre (finns någon här på forumet som fick avslag mot Phillips (undvik) om jag minns rätt).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mattias10:

3. Ja, detta då pixlarna i en oled tv inte är bakgrundsbelysta likt en led/qled tv, utan istället är sin egna ljuskälla, och kan därför inte avge ens i närheten av samma ljusstyrka som en led tv. Och du har därför mycket korrekt i att oled inte är helt optimalt om man tittar på tv i en väldigt ljusmiljö. Hur illa det är kan jag tyvärr inte svara på, inte ikväll iallafall då solen gått och lagt sig. Men det bör finnas många videor och artiklar på ämnet

Detta markerade ovan stämmer alltså inte och framför allt är det en relativisering av "problemet". En OLED når ≈250–300 nits i SDR och 500–700 nits i HDR. Den förkrossande majoriteten LCD-modeller når aldrig över 300 nits oavsett. Därför är OLED bland det ljusstarkaste TV-apparaterna du kan köpa idag. Med ett av det bästa reflexfiltrena på marknaden. Skillnaden kommer när man jämför en OLED med ett fåtal specifika LCD-modeller i toppskiktet där ljusstyrkan i SDR kan nå högre och HDR ännu högre.

Därför går det inte att tala OLED vs. LCD i generella termer. Man måste jämföra produkterna. En LCD kan vara allt från billigaste enklaste plastranglet och prestera därefter. Till extremt påkostade och utrustade flaggskeppsmodeller med Mini-LED-FALD. Vilka både presterar och kostar därefter.

OLED bygger än så länge på en enda tillverkares paneler och de har i grunden väldigt snarlika grundegenskaper likt ljusstyrka och reflexfilter. Dessa egenskaper, samt kostnaden för panelerna, gör att det främst är i toppskiktet man finner en OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ibymafayhas:

Frågan är vad som orsaker alla dessa variationer dock, för det är mer än bara tid och hur varierat innehåll man tittar på och detta om något är vad oroar mig mest.

Gissar på att det handlar om hur panelerna leder bort värme och hushåller med energi – utöver användningsmönster då förstås.

Tittar man på förekomsten av retention som är en indikator på hur känslig panelen är så är det mycket bättre 2018 mot 2017 och ännu bättre med 19, 20 och 2021-modellerna. Jag får inte längre retention efter besvärliga testmönster per automatik på samma sätt med nya modeller. LG själva nämner just värme och energihantering som generell term, utöver algoritmer som är bättre och bättre på att upptäcka användarmönster som leder till slitage.

Panasonics och Sonys lösningar med värmeavledande metallskikt har också visat sig fungera. Mindre retention och mer ljusstyrka. Och dyrare.

Och tvärtom, tidigare Philips som skjuter på mer energi och får en kontrastrik bild och ljusstark bild som mäter högre i rena nits. Men också retention som dyker upp snabbare än hos övriga tillverkare.

Ta då en 2018-modell med sämre värmeavledning i en miljö där TV:n helt enkelt körs varmare. Av en person som kanske är mer försiktig men inte tänker på den fysiska förutsättningarna. Här kan man fundera rätt mycket. Är till exempel väggmontering bättre eller sämre än bordsplacering? Väggens material lär påverka hur värm leds bort eller stannar kvar. Rumstemperatur. Ventilationen överlag. Möbler runt om. Står TV:n hemma hos en rökare? Någon som krämar på med Halogen-spottar bakom TV:n?

Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta markerade ovan stämmer alltså inte och framför allt är det en relativisering av "problemet". En OLED når ≈250–300 nits i SDR och 500–700 nits i HDR. Den förkrossande majoriteten LCD-modeller når aldrig över 300 nits oavsett. Därför är OLED bland det ljusstarkaste TV-apparaterna du kan köpa idag. Med ett av det bästa reflexfiltrena på marknaden. Skillnaden kommer när man jämför en OLED med ett fåtal specifika LCD-modeller i toppskiktet där ljusstyrkan i SDR kan nå högre och HDR ännu högre.

Därför går det inte att tala OLED vs. LCD i generella termer. Man måste jämföra produkterna. En LCD kan vara allt från billigaste enklaste plastranglet och prestera därefter. Till extremt påkostade och utrustade flaggskeppsmodeller med Mini-LED-FALD. Vilka både presterar och kostar därefter.

OLED bygger än så länge på en enda tillverkares paneler och de har i grunden väldigt snarlika grundegenskaper likt ljusstyrka och reflexfilter. Dessa egenskaper, samt kostnaden för panelerna, gör att det främst är i toppskiktet man finner en OLED.

Dum generalisering av mig som jag borde förtydligat. Självklart kommer inte budget lcd ens i närheten av oled tv-apparater när det kommer till nits. Utan det jag syftade på var att en lcd tv med bakgrundsbelysning (led) i teorin kan bli mycket mer ljusstark än en oled tv och en oled och led tv inom samma prissegment bör troligen därför ha led TV:n i ledning när det kommer till nits. Och detta är, som du sade, även något vi ser i praktiken i toppklassen. Där LG CX har en peak brightness på ca 700 nits i hdr medans både Sony XH95 och Samsung Q90T för mer eller mindre samma pris når väl över 1000 nits i hdr. Reflexfilter åsido, bör väl därför sony eller samsung TV:n ge en bättre upplevelse vid användning i ett rum med mycket dagsljus?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mattias10:

Dum generalisering av mig som jag borde förtydligat. Självklart kommer inte budget lcd ens i närheten av oled tv-apparater när det kommer till nits. Utan det jag syftade på var att en lcd tv med bakgrundsbelysning (led) i teorin kan bli mycket mer ljusstark än en oled tv och en oled och led tv inom samma prissegment bör troligen därför ha led TV:n i ledning när det kommer till nits. Och detta är, som du sade, även något vi ser i praktiken i toppklassen. Där LG CX har en peak brightness på ca 700 nits i hdr medans både Sony XH95 och Samsung Q90T för mer eller mindre samma pris når väl över 1000 nits i hdr. Reflexfilter åsido, bör väl därför sony eller samsung TV:n ge en bättre upplevelse vid användning i ett rum med mycket dagsljus?

Fast vilken Sony och vilken Samsung?

Ja, de två modeller du nämner ovan är exempel på modeller som i ett riktigt ljust rum verkligen kan trumfa en OLED. Men XH95 och Q90T kan också trumfa uppskattningsvis 95% av övriga LCD-utbudet. Särskilt så vid HDR. Men här är pudelns kärna: OLED:n kommer också att trumfa samma 95% vid HDR och kanske 50% av övriga utbudet vid SDR.

Problemet med generaliseringar likt OLED vs LCD i de här sammanhangen är att man missar produktaspekterna. Då plockas budskapet om "OLED är ljussvagt. LCD är ljusstarkt" upp som en faktoid.

Men man måste också kunna förklara detta utan att skriva en liten uppsats eller hålla en föreläsning varje gång man stöter på den här faktoiden som ju är extremt utbredd – hör den varje vecka. Spridd till den grad att folk sitter med sin slitna plasma-TV eller lysrörs-LCD:n och är orolig för att de läser på nätet och hör av polare att OLED:n inte är ljusstark nog.

Jag försöker svara ungefär så här:

OLED-TV hör till de ljusstarkaste apparaterna på marknaden och har reflexfilter som gör att de passar i ljusa rum. Troligtvis är en ny OLED bättre på detta än din gamla TV. Det finns däremot ett utbud av LCD-modeller i toppklassen vilka är ännu ljusstarkare och därför kan vara ännu bättre lämpade för riktigt ljusa rum.

Detta är längre och krångligare än faktoiden om att "LCD är ljusstarkare". Fast går att beskriva snabbt utan att rabbla modeller och annat.

Och det klingar med essensen av guiderna här: Välj bland toppmodellerna. För då väljer man en TV utifrån dess styrkor. Snarare än att välja vilka svagheter man kan acceptera.

Permalänk
Relik 📜

Som tidigare nämn i ämnet, jag tror också många överskattar hur ljusa deras rum faktiskt är. Ofta upplever jag att oron finns redan vid ett normalt vardagsrum i söderläge, bara för det är ett par fönster. "Ljusa rum" i sammanhanget, där det verkligen spelar roll för upplevelsen, är dock betydligt mer än så. Tänk panoramafönster med rejält ljusinsläpp rakt mot TV:n, som hämtat ur närmaste designtidning. Okej, lite överdrivet, men närmare sanningen än det där normala vardagsrummet.

På samma tangent upplever jag också att "nits" är fortsatt svårt att greppa, trots många lång utläggningar och artiklar av @Laxpudding. ~1000 nits i helskärmsljusstyrka är ljust. Det är nästan jobbigt ljust, absolut i ett dunkelt rum och kanske även i ett ljusare. Många ställer ned ljusstyrkan på sina TV-apparater, speciellt vid HDR, för att de tycker det blir för mycket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast vilken Sony och vilken Samsung?

Med Sony och Samsung TV:n så menar jag självklart den sony och samsung tv jag nyss nämnde

Skrivet av Laxpudding:

Problemet med generaliseringar likt OLED vs LCD i de här sammanhangen är att man missar produktaspekterna. Då plockas budskapet om "OLED är ljussvagt. LCD är ljusstarkt" upp som en faktoid.

Yup, somsagt dum generalisering av mig. Försökte vara lite kortfattad då midnatt var runt hörnet och insåg inte att vad jag skrev kunde tolkas som att alla lcd paneler kan bli mycker mer ljusstarka än alla oled paneler. Utan ungefär vad jag tänkte var, snubben kollar på oled, oled = toppklass, i toppklass finns XH95 och Q90T, de kan bli mycket ljusstarkare än Oled, dessa* lcd tv-apparater kan därför bli mycket ljusstarka än en oled.

Måste även erkänna att jag inte hade någon koll på att en Oled kunde bli såpass ljusstark som du beskriver. Detta då jag aldrig riktigt lagt stor vikt på nits. Och även pga att det är ett konsensus som sprids på internet att oled inte är ljusstarkt... och detta är även något jag snappat upp under min lilla vecka av intensivt googlande efter en ny TV

Skrivet av Laxpudding:

Jag försöker svara ungefär så här:

OLED-TV hör till de ljusstarkaste apparaterna på marknaden och har reflexfilter som gör att de passar i ljusa rum. Troligtvis är en ny OLED bättre på detta än din gamla TV. Det finns däremot ett utbud av LCD-modeller i toppklassen vilka är ännu ljusstarkare och därför kan vara ännu bättre lämpade för riktigt ljusa rum.

Den där lägger jag till i min lista bland bra laxpudding citat!

I övrigt uppskattar jag din dedikation till att varje dag svara på samma, troligen för dig, dumma frågor. Uppskattas verkligen som någon som ett flertal gånger varit vilse i tv djungeln och nu även försöker lära sig lite för att kunna hjälpa andra

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Nits är ett absolut mått på ljusstyrka medan upplevelsen av ljus är relativ. Så går aldrig att koppla exakt. Men man kan ha lite enkla tumregler.

100 nits är normen för SDR. För det är vad de bästa CRT:erna var kapabla till. 200+ nits är en ny företeelse. Det finns en anledning till att så många TV-apparater stannat vid 250-300 nits SDR som högsta ljusstyrka i över 10 år. Det är för att man väldigt sällan behöver mer. Särskilt i den typiskt svenska lägenheten eller villan där fönstren börjar i höjd med höften.

Undantagen blir dock fler, likt att man har stora panoramafönster med dagsljus. Byggt ut vardagsrummet med skjutdörrar i glas eller sitter i ett nybygge. Så bor man som i en tidning för heminredning? Då kan det behövas mer än 300 nits.

Har man gjort det stora ljusa rummet till ett TV-rum så har man också valt det kanske sämsta rummet för att titta på TV. Man behöver piffa till elräkningen för att få en acceptabel bild. Och reflexfilter kan vara bättre och sämre. Men inget reflexfilter är magiskt och kan trolla bort solens 1 500 000 000 nits eller att himlen lyser med flera tusen nits på dagen.

För HDR10 är 10 000 nits gränsen för det är baserat på forskning (PQ-kurvan) om vi hur vi uppfattar ljus. Tyvärr tar inte PQ hänsyn till omständigheterna som rumsmiljö och liknande. Men man vet från tillverkarna sida att HDR inte riktigt fungerar med full spätta i ljuset. Men man har inte riktigt verktygen heller. Därav funktioner som Dolby Vision IQ med ljussensor och anpassad tonemapping. Som väl än så länge är lite sisådär med implementeringen.

Permalänk
Medlem

Vad gäller Oled så är de överlägsna även den bästa LCD när det gäller att visa små ljusa objekt mot mörk barkgrund tex stjärnhimlen i Gravity filmen. Men att visa stora områden med mycket ljust tex när man kollar på ishockey eller skidor då de bästa LCD bättre. Grannen köpte ny LG Oled till skid VM och hockey VM i vintras men han blev besviken då han upplevde bilden som lite dassig i jämförelse med hans Samsung Q9f med connect box just när det var mycket vitt i bilden men Oleden var bättre i lite mörkare scener.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Då står även en annan för ett uppbyte av tv (den gamla kärran är en Panasonic TX-P42ST60Y plasma tv) så det kommer nog bli ett skapligt uppbyte efter att ha läst och kollat runt väldigt mycket så har jag landat ner på två modeller, som också skrivs mycket om här. Dessa är Samsung Q70T och LG CX, men min fundering är vilken av dessa två man skall välja?
Vi kollar mycket på film och spelar Xbox så där lägger jag tyngd på kvaliteten, sedan sitter vi ca 2.7 meter från tven och då kommer ju frågan om vilken storlek som vi skall välja, 65 eller 75" (om det är 75 tum som gäller så faller LG bort)
Lägenheten är väldigt ljus, men inom något år så kommer vi flytta till hus där jag förmodar att ljuset i tvrummet blir lite mörkare (tanken är att ha tven många år framöver)

Det jag sitter mest och funderar över är just hur skillnaden är mellan O och Q-led, jämför man dom bredvid varann så är det ju stor skillnad, men kommer man märka av skillnaden/avsaknaden av O-led när man väl sitter i sitt egna tvrum och ser på film/spelar Xbox?

för stunden så lutar köpet åt Q70T

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonash93:

Det jag sitter mest och funderar över är just hur skillnaden är mellan O och Q-led, jämför man dom bredvid varann så är det ju stor skillnad, men kommer man märka av skillnaden/avsaknaden av O-led när man väl sitter i sitt egna tvrum och ser på film/spelar Xbox?

Titta gärna på videon och tillhörande där jag förklarar de här sakerna. QLED är LCD och likt alla andra LCD:er är det enorm skillnad på produkt och produkt. "QLED" är i sig själv ingen som helst indikator på kvalitet utan finns i de dyraste flaggskeppen till att tangera budgetklassen.

LCD-modellen du ska jämföra OLED CX med är Samsung Q90T eller Sony XH95. Den Q70T du tittar på har inte susning i jämförelsen fråga om bildkvalitet och sådant som reflexfilter.

Permalänk
Medlem

Är det så stor skillnad mellan Q70T och Q90T? om vi skall ha 65" så blev Q90T verkligen ett alternativ före Q70T som du nämner! men för en tusing extra så får vi Q70T i 75", men frågan är om det är för stort eller inte med 75" om vi har soffan drygt 3 meter bort?

Vart hade du den videon som du nämner?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonash93:

Är det så stor skillnad mellan Q70T och Q90T? om vi skall ha 65" så blev Q90T verkligen ett alternativ före Q70T som du nämner! men för en tusing extra så får vi Q70T i 75", men frågan är om det är för stort eller inte med 75" om vi har soffan drygt 3 meter bort?

Vart hade du den videon som du nämner?

Yes, Q70T är verkligen inte jämförbar på särskilt många punkter med vare sig Q90T eller CX eller andra OLED-modeller.

I artikeln som denna forumtråd hör till finner du video: https://www.sweclockers.com/artikel/30583

Vad som är för stort eller inte är godtyckligt, finns inga rätt eller fel i någon egentlig mening. Visst är 0,5 meter från 75 tum i extrema laget då TV:n blir större än synfältet. Men utöver det: storleken handlar vad man är van med och vad man uppskattar.

Tänk på att 65 tum till ytan är 2,4 ggr större än er gamla 42:a. 75 tum är 3,2 ggr större till bildytan jämfört med vad ni har idag.

Permalänk
Medlem

Grymt tack för fina svar puddingen! =D

Permalänk
Medlem

Hittade detta på min splitternya LG CX 48". Sitter nära högra kanten och ganska nära högra hörnet. Syns vid vanligt kontent om man kollar efter den från sittavstånd. Så relativt störigt även fast den är väldigt liten. Värt att kontakta LG support? Isåfall vad kan de göra? Byta ut panelen? Känns kanske lite onödigt för en sådan liten grej? Kom gärna med synpunkter

Syns som ett vitt sken

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Hittade detta på min splitternya LG CX 48". Sitter nära högra kanten och ganska nära högra hörnet. Syns vid vanligt kontent om man kollar efter den från sittavstånd. Så relativt störigt även fast den är väldigt liten. Värt att kontakta LG support? Isåfall vad kan de göra? Byta ut panelen? Känns kanske lite onödigt för en sådan liten grej? Kom gärna med synpunkter

https://i.imgur.com/GGwbkCb.jpg

https://i.imgur.com/HL0YH8H.png

Syns som ett vitt sken

https://i.imgur.com/FefISN6.png

Ring LG och felanmäl, hoppas på en ny panel. Ser ut som något man kan störa sig på i flera år 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Hittade detta på min splitternya LG CX 48". Sitter nära högra kanten och ganska nära högra hörnet. Syns vid vanligt kontent om man kollar efter den från sittavstånd. Så relativt störigt även fast den är väldigt liten. Värt att kontakta LG support? Isåfall vad kan de göra? Byta ut panelen? Känns kanske lite onödigt för en sådan liten grej? Kom gärna med synpunkter

https://i.imgur.com/GGwbkCb.jpg

https://i.imgur.com/HL0YH8H.png

Syns som ett vitt sken

https://i.imgur.com/FefISN6.png

Skrivet av Def_Dog:

Ring LG och felanmäl, hoppas på en ny panel. Ser ut som något man kan störa sig på i flera år 😂

Kontaktade LG och de bad mig köra pixel refreshern. Inte roligt att köra den efter bara 3 timmar, men inte så mycket annat man kan göra. Jag körde den iallafall och problemet verkar ha löst sig.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Kontaktade LG och de bad mig köra pixel refreshern. Inte roligt att köra den efter bara 3 timmar, men inte så mycket annat man kan göra. Jag körde den iallafall och problemet verkar ha löst sig.

Smidigt löst ändå, sånt är man tacksam för 🙂

Permalänk
Medlem

Sony xh90 75” eller xh95 65”?
Sitter idag på en samsung ks7005 55” på ca 3,5-4m avstånd rakt framifrån. I nys huset blir det max 3m och det kommer att vara så man sitter och kollar snett på tvn. Vet att xh95 har bättre bild från sidan, är den mkt bättre överlag också?

95an är 1000kr billigare men 10” mindre. Alltid smutt med stor tv, hmm

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Varför har qn90a färre local dimming zones på dom små modellerna jämfört med dom större? Jag trodde det var samma antal backlight-lampor.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Sony xh90 75” eller xh95 65”?
Sitter idag på en samsung ks7005 55” på ca 3,5-4m avstånd rakt framifrån. I nys huset blir det max 3m och det kommer att vara så man sitter och kollar snett på tvn. Vet att xh95 har bättre bild från sidan, är den mkt bättre överlag också?

95an är 1000kr billigare men 10” mindre. Alltid smutt med stor tv, hmm

Hade lätt tagit 95 om du ska sitta snett. Bilden påverkas rejält om du inte sitter rakt framför på 90

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kladdpapper:

Varför har qn90a färre local dimming zones på dom små modellerna jämfört med dom större? Jag trodde det var samma antal backlight-lampor.

För att själva arrayen är en fast storlek per zon medan panelerna varierar. Skulle tillverkarna bygga olika arrayer varje tumstorlek skulle apparaterna bli dyrare, särskilt de mindre storlekarna.

Permalänk
Medlem

Är ute efter en tv (helst 65”) + ljudsystem för under 10 000. Vet att det inte direkt blir en OLED med den budgeten, och jag ska väl inte påstå att jag är allt för petig med bildkvaliteten, men jag vill ändå ha så bra bild som möjligt för pengarna. Har nu kikat in TCL 65" 65C815 för 8990:-, som verkar ha prisvärd bild och där en helt okej soundbar ingår i tvn. Två flugor i en smäll tänker jag.

Är det ett okej val för en allround tv? Kommer stå i ett ganska ljust rum och användas till spel, sport och film.