2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Ja, om jag får den... sent igårkväll var den i lager, men när jag lagt beställningen idag så såg jag att den inte var i lager längre. Orderbekräftelsemailet säger "I lager", men under Mina bestöllningar på sajten så skriver de att de inte kan ge något leveransdatum i dagsläget...

Jaha, nähä, kundtjänst kunde inte ge något datum eller om den garanterat kommer komma in, så det blev till att annulera ordern och istället köpa en 65PUS8545 från Netonnet för tusenlappen mindre och med separat soundbar/sub på köpet.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk

Vilka tv från 2020 ska man välja om man har xh90 eller xh95 eller q90t eller q95t att välja på? Gaming primärt men också någon film/serie mellanåt och kolla YouTube/Twitch.
Rummet har mycket ljusinsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GravadLax:

Vilka tv från 2020 ska man välja om man har xh90 eller xh95 eller q90t eller q95t att välja på? Gaming primärt men också någon film/serie mellanåt och kolla YouTube/Twitch.
Rummet har mycket ljusinsläpp.

Med primärt användningsområde för spel så tycker jag Q90T/Q95T är bäst av modellerna du har nämnt. Framför allt för att Sony inte har stöd för VRR. Inte heller 1440p i 120Hz (1440p60 enbart via PC, inte t.ex. Xbox Series), vilket annars hade varit trevligt om man inte når upp i 4K 120Hz. Sony har tidigare utlovat VRR via uppdatering, men denna saknas fortfarande efter typ ett och ett halvt år. Även lägre responstid på dessa än Sony. Ljusstyrkan är högre hos Samsung, Rtings har mätt över 1400 nits (https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90t-qled).

Edit: Sony XH95 har inte stöd för 4K 120Hz, endast 60Hz.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Reflexfiltret är betydligt sämre på Sony XH90 samt den annars likvärdiga Samsung Q80T. Där är filtret hos Sony XH95 och Samsung Q90T/95T betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga (frågor..)! Jag har förespråkat en Samsung q90/95t alternativt en Sony XH95 åt en vän (önskar ej OLED). En säljare i affären förespråkade istället en Sony X89J för den har fler ingångar för högtalare och att den har Android OS som kommer uppdateras längre... är det "vettiga" synpunkter?? Högtalare kopplar man väl via reciever och hdmi till TV:n ändå? Någon som håller med synpunkterna? Tycker det låter märkligt att rekommendera en X89J framför de andra av de här skälen, som inte låter rimliga i mina öron.

Vågar jag pinga @laxpudding för en kort kommentar? Låter som ett märkligt försäljningsknep.

(Känner mig rätt påläst och har läst guiden och är inne på rtings.com en del, så de jag rekommenderar ska ju vara apparater med bra reflexfilter och betraktningsvinklar, som krävs i det rummet den ska stå)

La till lite mer info
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av T4kti:

Tycker det låter märkligt att rekommendera en X89J framför de andra av de här skälen, som inte låter rimliga i mina öron.

X89J (och X85J) är en sämre modell precis som siffrorna tyder på. Det motsvarar 2020 års XH85-modellen och är modellen som är funktionsmässigt kompetent (så att säga) men där man offrar de tekniska funktionerna som ger 9-serien en högre bildkvalitet. Ingen FALD, lägre ljusstyrka, sämre reflexfilter, enklare bildprocessor. Men ska enligt Sony klara 4K/120.

2021-utbudet som motsvarar XH95 är förstås XJ95. Medan X90–X94J är motsvarande XH90 där det är olika siffror är olika stativ och försäljningskanaler.

Fler anslutningar för högtalare låter som någon missuppfattat något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

X89J (och X85J) är en sämre modell precis som siffrorna tyder på. Det motsvarar 2020 års XH85-modellen och är modellen som är funktionsmässigt kompetent (så att säga) men där man offrar de tekniska funktionerna som ger 9-serien en högre bildkvalitet. Ingen FALD, lägre ljusstyrka, sämre reflexfilter, enklare bildprocessor. Men ska enligt Sony klara 4K/120.

2021-utbudet som motsvarar XH95 är förstås XJ95. Medan X90–X94J är motsvarande XH90 där det är olika siffror är olika stativ och försäljningskanaler.

Fler anslutningar för högtalare låter som någon missuppfattat något

Tusen tack Thomas! Ja det låter som missförstånd. Det blir ett beställa en q95t verkar det som.

Permalänk
Medlem

Ska inhandla en 65-75" pga flytt samt en 55" till stugan. 50/50 PS5 samt Netflix mm, vad är privärt?
Tittat länge på Sony XH90 då de lovar en uppdatering som matchar PS5 samt att den har DV. Nu skriver ni att Samsung har bättre filter mm, är en Q90/95 bättre överlag och värt 20% högre pris även med avsaknad av DV? Har inget direkt solljus mot tvn och kör idag en XF9005 som jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Ska inhandla en 65-75" pga flytt samt en 55" till stugan. 50/50 PS5 samt Netflix mm, vad är privärt?
Tittat länge på Sony XH90 då de lovar en uppdatering som matchar PS5 samt att den har DV. Nu skriver ni att Samsung har bättre filter mm, är en Q90/95 bättre överlag och värt 20% högre pris även med avsaknad av DV? Har inget direkt solljus mot tvn och kör idag en XF9005 som jag är nöjd med.

Q80T är Samsungs motsvarighet till XH90, kanske hittar du den ännu billigare? Annars så är Q90T/Q95T mycket bättre än Sonyn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

75Q80T för 12990kr nu.... hur står den sig mot Sonys XH90 och hur mycket tappar jag mot Q90/95 när det kommer till streamad film (Netflix, Disney+ etc) samt PS5 och HDR?

Pingar @Laxpudding och hoppas det är ok?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dartan:

75Q80T för 12990kr nu.... hur står den sig mot Sonys XH90 och hur mycket tappar jag mot Q90/95 när det kommer till streamad film (Netflix, Disney+ etc) samt PS5 och HDR?

Pingar @Laxpudding och hoppas det är ok?

Finns ju en guide som beskriver den skillnaden...

Q80T och XH90 är de två som går jämna ronder och är varandras motsvarigheter. Sony kommer har bättre färgkvalitet och Dolby Vision. Samsung har bättre och mer bekfräftade spelegenskaper.

Q90/Q95 är helt den bättre modellen av de två med bättre FALD och mycket bättre reflexfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns ju en guide som beskriver den skillnaden...

Q80T och XH90 är de två som går jämna ronder och är varandras motsvarigheter. Sony kommer har bättre färgkvalitet och Dolby Vision. Samsung har bättre och mer bekfräftade spelegenskaper.

Q90/Q95 är helt den bättre modellen av de två med bättre FALD och mycket bättre reflexfilter.

Har läst din eminenta guide flera ggr (tack) samt mer eller mindre hela denna tråd..... men när man kommer till kritan så får man ett behov/hopp av att till min specifika frågeställning så finns ett enskilt svar som bara passar mig (illusion jag vet).

Kommer från en XF9005 och vill ha minst lika bra bild men med hdmi 2.1 för ps5an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Har läst din eminenta guide flera ggr (tack) samt mer eller mindre hela denna tråd..... men när man kommer till kritan så får man ett behov/hopp av att till min specifika frågeställning så finns ett enskilt svar som bara passar mig (illusion jag vet).

Kommer från en XF9005 och vill ha minst lika bra bild men med hdmi 2.1 för ps5an.

Du har redan fått svar. Q90 är mycket bättre. XH90 saknar bl.a. VRR. Den klarar inte Dolby Vision samtidigt som 4K 120Hz m.m.

För spel är Samsung Q80 bättre än XH90. Q90 är mycket bättre än XH90 på allt.

Edit: PS5 ryktas få stöd för VRR sent i år. Sony har sagt att VRR ska komma till XH90 men det börjar närma sig två år sedan detta lovades modellen släpptes.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dartan:

Kommer från en XF9005 och vill ha minst lika bra bild men med hdmi 2.1 för ps5an.

Då är Q80T och XH90 steg nedåt.

Ditt bästa val är att vänta till BF och se hur Sony X95J-modellen kan tänkas gå i pris. Då får du vad du redan har, fast bättre, och med den spelkapacitet du önskar. Beroende på hur du prioriterar färgprecision kommer alla Samsung vara en försämring mot den TV du har.

Permalänk

Jag har nyss fått hem mitt PS5 och insåg ganska snart att jag vill uppdatera min gamla 55" Samsung TV från 2012 (UE55ES8005). Jag står och väljer mellan Samsung Q80 (75") och Q90 (65"). Båda, vad jag förstått, bra tv-apparater.

Saken är den att en 65" Q90 kan man idag få för 11.990:- och för en 75" Q80 får man betala 14.990:-.

Vilken storlek jag vill ha eller behöver kan förstås ingen annan svara på. Jag har läst igenom alla guider jag kan finna och känner mig fortfarande osäker kring hur skillnaderna skulle märkas i vardagen av mig som totalamatör. Delvis tvekar jag även därför att Q80 75" egentligen pushar min budget lite för mycket.

Är Q90 såpass mycket bättre än Q80 så att det är rimligt att överväga en 65" i stället för en 75" och få 3000 spänn över? Eller är känslan av en 75"-TV så mycket fetare att man lätt kan bortse från skillnaderna mellan Q80 och Q90?

Är medveten om att det kanske inte finns något enkelt och "rätt" svar här. Men jag hade värderat att ändå få höra era tankar.

Sitter i dagsläget ca 2,5 - 3 meter från TV:n.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag har nyss fått hem mitt PS5 och insåg ganska snart att jag vill uppdatera min gamla 55" Samsung TV från 2012 (UE55ES8005). Jag står och väljer mellan Samsung Q80 (75") och Q90 (65"). Båda, vad jag förstått, bra tv-apparater.

Saken är den att en 65" Q90 kan man idag få för 11.990:- och för en 75" Q80 får man betala 14.990:-.

Vilken storlek jag vill ha eller behöver kan förstås ingen annan svara på. Jag har läst igenom alla guider jag kan finna och känner mig fortfarande osäker kring hur skillnaderna skulle märkas i vardagen av mig som totalamatör. Delvis tvekar jag även därför att Q80 75" egentligen pushar min budget lite för mycket.

Är Q90 såpass mycket bättre än Q80 så att det är rimligt att överväga en 65" i stället för en 75" och få 3000 spänn över? Eller är känslan av en 75"-TV så mycket fetare att man lätt kan bortse från skillnaderna mellan Q80 och Q90?

Är medveten om att det kanske inte finns något enkelt och "rätt" svar här. Men jag hade värderat att ändå få höra era tankar.

Sitter i dagsläget ca 2,5 - 3 meter från TV:n.

Ifall du haft möjligheten att testa både kanske (alla är ju observanta på olika sätt) du hade märkt att Q80T med sina sämre betraktningsvinklar, sämre reflexfilter och klumpigare FALD är en TV som så att säga avslöjar sig själv mer. Särskilt på det avståndet med 75 tum. Halvligg i soffan och slötitta och borte änden på TV:n har sämre kontrast, blekare färger, mer reflexer och du ser hur FALD:en tänder och släcker. Med Q90T får du leta mer efter dessa problem.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du haft möjligheten att testa både kanske (alla är ju observanta på olika sätt) du hade märkt att Q80T med sina sämre betraktningsvinklar, sämre reflexfilter och klumpigare FALD är en TV som så att säga avslöjar sig själv mer. Särskilt på det avståndet med 75 tum. Halvligg i soffan och slötitta och borte änden på TV:n har sämre kontrast, blekare färger, mer reflexer och du ser hur FALD:en tänder och släcker. Med Q90T får du leta mer efter dessa problem.

Tack för svaret.
Jag har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra dem båda, eller ens se bilden på Q90T i verkligheten. Det enda jag sett IRL är en 75" Q80T. Det verkar inte heller som att någon butik inom rimligt avstånd har Q90T i lager, den har varit slutsåld på de butiker jag besökt.

Det blir till att sätta sig ner och fundera på hur viktigt det är för mig att ha 75", det är onekligen en rätt häftig upplevelse jämfört med en gammal 55" från 2012. När man står där och tittar på en liten 65" som står bredvid så gnager det lite i en, storleken har uppenbarligen betydelse.

Permalänk

Nån som har koll på om det går att koppla Steelseries arctis 7 lurar till Samsung q80, och i så fall hur?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av T Tuffing:

Nån som har koll på om det går att koppla Steelseries arctis 7 lurar till Samsung q80, och i så fall hur?

Den specifika faktorn här är hörluren och inte så mycket 2020-utbudet av TV-apparater som tråden handlar om. Så frågan ställs nog bättre i den här forumdelen: https://www.sweclockers.com/forum/77-ljud

Permalänk

Innan jag slår till på en 75" Q80T så känner jag att jag behöver lite mer kött på benen. Jag har stirrat mig lite blind på Samsung då jag tidigare varit nöjd med mina Samsung-produkter.

Det slog mig då att det kanske finns andra likvärdiga, eller till och med bättre, 75" tv-apparater där ute för ungefär samma pris.

Så, vad säger ni? Vilka märken och modeller bör jag definitivt titta på? Finns det någon likvärdig TV som kan konkurrera med en 75" Q80T för max 15000:- ? Eller bör man vänta och hoppas på att TVn snart går ner till 12990:- igen?

Önskemål:
75"
4k 120Hz

Tacksam för era kloka råd, tankar och input.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rutger Janåker:

Så, vad säger ni? Vilka märken och modeller bör jag definitivt titta på? Finns det någon likvärdig TV som kan konkurrera med en 75" Q80T för max 15000:- ? Eller bör man vänta och hoppas på att TVn snart går ner till 12990:- igen?

Priserna varierar hela tiden och 2020-modeller börjar sälja slut. Vänta på bättre priser (och bättre väder) kan man alltid göra.

Vad som är konstant är kvalitetsnivån och det som likvärdigt kan ersätta en Q80T är Sony XH90-modellerna samt LG Nano91/90. Samt då förstås de tidigare nämnda modeller som är bättre – och dyrare.

Permalänk

Jag har en Samsung UE55MU7005 och jag får bara ut 100mbit/s på min TV. Är det vad maxhastigheten ska vara? Har googlat men hittar inget. På min dator får jag ut 250mbit/s som jag har och jag har likadan kabel (cat6). Kan jag göra något för att få ut mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Jag har en Samsung UE55MU7005 och jag får bara ut 100mbit/s på min TV. Är det vad maxhastigheten ska vara? Har googlat men hittar inget. På min dator får jag ut 250mbit/s som jag har och jag har likadan kabel (cat6). Kan jag göra något för att få ut mer?

Wifi ger möjligen bättre. Finns ett "hax" på nyare apparater men generella så är det max 100 Mbit på TV.

https://www.youtube.com/watch?v=PIef8iRZhLE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av matte-elite:

Jag har en Samsung UE55MU7005 och jag får bara ut 100mbit/s på min TV. Är det vad maxhastigheten ska vara? Har googlat men hittar inget. På min dator får jag ut 250mbit/s som jag har och jag har likadan kabel (cat6). Kan jag göra något för att få ut mer?

100 mbit är norm på det trådade nätverket på en TV. Räcker och blir över för de behov TV:n är byggd för att svara mot. Ifall du fulstreamar eller remuxar och därför kan tänkas behöva mer än 100 mbit? Lös då det hela med en klient av önskvärd sort, HTPC, RaspPi etc. Eller används det trådlösa nätet om du får tillräckligt fart där.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Wifi ger möjligen bättre. Finns ett "hax" på nyare apparater men generella så är det max 100 Mbit på TV.

Skrivet av Laxpudding:

100 mbit är norm på det trådade nätverket på en TV. Räcker och blir över för de behov TV:n är byggd för att svara mot. Ifall du fulstreamar eller remuxar och därför kan tänkas behöva mer än 100 mbit? Lös då det hela med en klient av önskvärd sort, HTPC, RaspPi etc. Eller används det trådlösa nätet om du får tillräckligt fart där.

Ok det var ju ganska sämst att det är så egentligen. Men ja jag vill göra saker som kräver mer. Med Wi-Fi fick jag också 100mbit/s. Jag får väl köpa en box antar jag.

Permalänk
Medlem

Samsung QE65Q90T för 8999kr på Hifiklubben (medlemserbjudande). Slog till även om jag kommer sakna OC-boxen och eventuellt DV.

https://www.hifiklubben.se/samsung-qe65q90tn-qled-tv/samqe65q...

(nån som inte sitter i en bil kanske kan lägga upp i fyndtipstråden?)

Permalänk
Skrivet av dartan:

Samsung QE65Q90T för 8999kr på Hifiklubben (medlemserbjudande). Slog till även om jag kommer sakna OC-boxen och eventuellt DV.

https://www.hifiklubben.se/samsung-qe65q90tn-qled-tv/samqe65q...

(nån som inte sitter i en bil kanske kan lägga upp i fyndtipstråden?)

Kostar 11990:- när jag går in på sidan, rabatten kanske inte fås för än köpet är slutfört?

Permalänk
Skrivet av Nedomansky:

Kostar 11990:- när jag går in på sidan, rabatten kanske inte fås för än köpet är slutfört?

När du lägger den i kundvagnen

Permalänk

Samsung QE65Q90T verkar bra efter det jag sett på tuben o de recensioner o tester jag sett o läst. Priset är vad jag kan förstå också bra. Frågan är om de försämringar jag får gentemot en LG oled är värda de tusenlappar jag sparar om jag köper denna ist. för en 65" oled på BF..

Ska jag ha en sämre tv ska de åtminstone vara större..

Permalänk
Medlem

Hur pass bra uppgradering är en 65" B1 från en 55" C7? Mest intresserad av att byta upp mig pga storleken och hdmi 2.1 och 120hz vid upplösning över 1080p. Hur är resterande delar? Gör jag ett dåligt byte att gå från en C modell till en B modell med svagare processor, eller är B1 ändå bättre än min äldre C7 processor?

Undrar främst pga den går att få tag i för 13 900 kr nu vilket är nästan samma jag gav för min C7 2018.