Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Är du helt säker på det priset? <Uppladdad bildlänk>

En annan fråga: att byta från Telia Öppen Fiber till Tele2 (har förstått att det är Itux som står bakom), innebär det någon nackdel?

Det står ju på framsidan "köp bredband 500 eller snabbare" väljer jag 600/600 ser det ut såhär:

Så inte 100% säker.. men det ut som det iaf 😄

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Skrivet av Tvnissen:

En annan fråga: att byta från Telia Öppen Fiber till Tele2 (har förstått att det är Itux som står bakom), innebär det någon nackdel?

Se till att du väljer fiberLAN bara.

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalman1337:

Se till att du väljer fiberLAN bara.<Uppladdad bildlänk>

Det där valet har inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Samtalet tog 2 minuter med telia, inga som helst problem att stryka startavgiften. Fick 500/500 för 369:- 12 månader med 1 månads uppsägning.

Betalar för närvarande 529:- för 12 mbit ADSL från Bahnhof, så det blir ett litet lyft i samband med flytt

ADSL... 2024... Så går det när man tecknar ett avtal med 20 års bindningstid.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Skulle inte lita på det om jag vore du... https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712455-vad-galler-ny-...

Se det som ett lockpris och förvänta dig inte att få behålla det i 1 år. Höjer de inte inom kort så höjer de garanterat inom ett halvår.

Du borde välja något med bindningstid och detta gäller nog alla leverantörer tyvärr. Jag kommer inte att välja något som inte ger mig minst 12 månader bindningstid. Trött på att förhandla stup i ett och under sämre perioder.

Bredband2 erbjuder ingen bindningstid vilket är talande bara det med tanke på deras historik. Min tråd är bara en i mängden.

De erbjuder bindningstid, blev erbjuden nu och var bunden tidigare. Tänkte inte på aspekten att det kanske kan höjas så kanske borde bundit. Tycker Bredband2 varit bra de ca 4-5 år jag haft dem.

Permalänk
Medlem

Mailat Telia om startavgiften men ännu inget svar.
Får se imorgon om jag orkar krångla till det genom ångra beställningen och beställa på nytt. Ingen startvgift om väljer Bredband + TV. Då jag redan har TV Lagom gratis via Telia genom hyresvärd var det bara klicka till sista sidan utan välja nåt TV paket.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har Telenor villafiber och kan berätta något om det?

Det känns spontant som den bästa dealen eg. för oss just nu. 349 kr/mån i 24 mån för 1000/1000, om vi då byter till deras mediaomvandlare från Öppen fiber.

EDIT: Äh... tidigast inkopplingsdatum i januari enligt hemsidan, det måste jag kolla med kundtjänst för stämmer det så går de bort tvärt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan ha aktivering lite längre fram än vad Telias hemsida medger?

Mitt nuvarande Tele2 abb går ut 28/2 och jag vill helst inte lösa den i förtid då tjänar man inte så mycket....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Hallå!

Har följt den här tråden några dagar nu, även jag har bindningstid som går ut 1/12 så behöver göra ett val snart!

Många har hoppat på Telias 300/300 för 319:-. Det jag sitter o funderar på är om det inte är mer värt att gå med Tele2s 600/600 + ett PS5 för 379:-. Det är 24 månader bindningstid (vilket i sig kanske inte är negativt).
Men annars förstår jag inte riktigt varför Telias skulle vara mer värt?

Verkar kunna få samma här. Ringde Telia idag, först 90 200 sedan "en säljare ringer dig" men de kunde inte göra något. Lotteriet alltså....

Funderar på att byta till Tele2 nu, men såg något om fiberaccess 30-40kr för att "hyra" fibern av Telia som skulle specificeras på fakturan. Tillkommer det månadsvis då? 🤔

Känns annars som "what's the catch" om man får 600/600 för 379kr/mån i 24 månader. De får inte mkt utöver vad en PS5 kostar i butik. Något i det finstilta?

Permalänk
Medlem

Gällande Telias halva priset för nya bredbandskunder

Verkar inte fungera för mig? Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Telias halva prist fungerar inte för mig. Vad är det för fel? Vad är deras krav? Jag får ju rabatt men det är knappast halva priset. 250/250mbit för 449 kr månaden är knappast ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Telias halva prist fungerar inte för mig. Vad är det för fel? Vad är deras krav? Jag får ju rabatt men det är knappast halva priset. 250/250mbit för 449 kr månaden är knappast ett bra pris.

Du har att dyrare stadsnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolx213:

Du har att dyrare stadsnät

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem

Jag står lite kluven inför hur jag ska göra. Jag har just nu 300/10 Mbit fiberkoax hos tele2 för 279kr/mån. Hos telia nu under black week så kan jag få 250/250 för 319kr/mån.

För 40kr mer för att få 250Mbit upp iställer för 10 känns ganska lockande, men nackdelen med telia är att deras router som de skickar ut jnte stöder wifi6 av det jag kan utläsa från specen. Så det blir en merkostnad att behöva byta ut den också.

Kör med tele2s wifi hub c4 som har wifi6 och som funkar väldigt bra just nu med grym täckning.

Hur hade ni gjort?

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Är det någon här som har Telenor villafiber och kan berätta något om det?

Det känns spontant som den bästa dealen eg. för oss just nu. 349 kr/mån i 24 mån för 1000/1000, om vi då byter till deras mediaomvandlare från Öppen fiber.

EDIT: Äh... tidigast inkopplingsdatum i januari enligt hemsidan, det måste jag kolla med kundtjänst för stämmer det så går de bort tvärt.

/hulle.

Jag är dock också intresserad; har Öppet Fiber från Telia där min bindningstid går ut om typ 3 veckor, så inkoppling i Januari gör inte mig jättemycket, däremot är jag mer intresserad av erfarenheter av Telenor som operatör, och kanske framförallt hur lätt/svårt det är att eventuellt byta tillbaka till Öppet Fiber i framtiden?

Permalänk
Skrivet av idomaghic:

Jag är dock också intresserad; har Öppet Fiber från Telia där min bindningstid går ut om typ 3 veckor, så inkoppling i Januari gör inte mig jättemycket, däremot är jag mer intresserad av erfarenheter av Telenor som operatör, och kanske framförallt hur lätt/svårt det är att eventuellt byta tillbaka till Öppet Fiber i framtiden?

Via fiber så spelar operatören väldigt liten roll, det finns inte så mycket som kan krångla liksom och det är samma saker för alla operatörer. Telenor lär vara lika stabilt som de flesta andra. Då spelar peering från den operatör du väljer större roll för prestandan. Det som kan skilja är hur smidig omkopplingen blir och hur bra kundservicen är om/när du skulle behöva den.

Att koppla tillbaka till Öppet fiber i framtiden lär vara lika lätt som att byta från dem. Det man riskerar är en installationsavgift för att koppla tillbaka dig som Telia i nuläget tar 2000kr för (de tog 1500 i många år, vet inte när de höjde, och avgiften kan ju höjas i framtiden också).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det som kan skilja är hur smidig omkopplingen blir och hur bra kundservicen är om/när du skulle behöva den.

Jo, jag var otydlig, men det var just erfarenheter av detta jag var ute efter.

Skrivet av TobiasStockholm:

Att koppla tillbaka till Öppet fiber i framtiden lär vara lika lätt som att byta från dem. Det man riskerar är en installationsavgift för att koppla tillbaka dig som Telia i nuläget tar 2000kr för (de tog 1500 i många år, vet inte när de höjde, och avgiften kan ju höjas i framtiden också).

Ok, är det alltså bara Telia som kan göra den installationen? Dvs ex.vis Bahnhof kan inte göra det åt en, utan man måste separat beställa detta från Telia (och man kan först därefter byta till Bahnhof/valfri Öppet Fiber ISP)?

Permalänk
Skrivet av idomaghic:

Jo, jag var otydlig, men det var just erfarenheter av detta jag var ute efter.

Ok, är det alltså bara Telia som kan göra den installationen? Dvs ex.vis Bahnhof kan inte göra det åt en, utan man måste separat beställa detta från Telia (och man kan först därefter byta till Bahnhof/valfri Öppet Fiber ISP)?

Har ingen egen erfarenhet av Telenors fiber dessvärre så har inget att bidra med angående den, förhoppningsvis får du input från någon annan angående det.

Det stämmer som du skriver att det bara är Telia som kan koppla tillbaka dig på Telia Öppen fiber igen, inte operatörerna som verkar i Telias Öppna fiber. Dvs du måste beställa tillbakakoppling till Telia Öppen fiber innan du kan beställa abonnemang från operatörerna i det.

missförstod din fråga...
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Sweckid:

Någon som vet om man kan ha aktivering lite längre fram än vad Telias hemsida medger?

Mitt nuvarande Tele2 abb går ut 28/2 och jag vill helst inte lösa den i förtid då tjänar man inte så mycket....

Jag klickade på deras ”chatt” som finns på beställningssidan, blev uppringd efter 1sek och kunde välja start 1/3 då mitt tele2 löper ut.
Glöm inte snacka bort startavgiften🙂

Som flera undrat:
Telia byter även gratis medieomvandlare tillbaka till öppen fiber från dem(bytte till tele2 för 2 år sen)

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts innan i tråden, men har Bahnhof inga BW-erbjudanden?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Jag beställde Telia den 23/11 förra året och fick det inkopplat 25/2 i år pga annan ISP som löpte till dess.

Så det borde gå för dig med, men kanske är beroende på vad man har för kablar i backen så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Vet inte om det nämnts innan i tråden, men har Bahnhof inga BW-erbjudanden?

Bahnhof och Ownit kör typ aldrig något speciellt för BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyX:

Jag står lite kluven inför hur jag ska göra. Jag har just nu 300/10 Mbit fiberkoax hos tele2 för 279kr/mån. Hos telia nu under black week så kan jag få 250/250 för 319kr/mån.

För 40kr mer för att få 250Mbit upp iställer för 10 känns ganska lockande, men nackdelen med telia är att deras router som de skickar ut jnte stöder wifi6 av det jag kan utläsa från specen. Så det blir en merkostnad att behöva byta ut den också.

Kör med tele2s wifi hub c4 som har wifi6 och som funkar väldigt bra just nu med grym täckning.

Hur hade ni gjort?

Den har wifi 6.
Technicolor F1 EWA 1330 TCS
4x4 Wi-Fi 6 (IEEE 802.11ax) 2.4 GHz access point
4x4 Wi-Fi 6 (IEEE 802.11ax) 5 GHz access point
https://fiber.rone.se/Manualer/Router_datasheet%20Wifi%206.pd...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ringde igår gick inte ge mig utan startavgift då jag sagt upp hos Telia. Ringde igen idag bad om ångerrätt på uppsägningen och ingen startavgift. Det gick jättebra. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Hej, jag täntke byta till Telia, kan få 250/250 för 3kr mer än mitt 100/100 som jag har hos Banhof.

Hur funkar det att byta? (har aldrig bytt, har kört samma sen fibern installerades (wetternet)). Beställer jag bara Telia fiber, får ett datum sedan ringer Banhof och säger upp per det datumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Hej, jag täntke byta till Telia, kan få 250/250 för 3kr mer än mitt 100/100 som jag har hos Banhof.

Hur funkar det att byta? (har aldrig bytt, har kört samma sen fibern installerades (wetternet)). Beställer jag bara Telia fiber, får ett datum sedan ringer Banhof och säger upp per det datumet?

Ja exakt fast tvärt om. Du säger upp och har inkoppling dagen efter dom kopplar ur.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Samma som mig 1 gången byter leverantör från Bahnhof till Telia. Du får säga upp abb. hos Bahnhof först och får ett urkoppling datum från Bahnhof. Sen beställ bredband från Telia och välj inkoppling datum samma dag som Bahnhof urkoppling datum. Urkoppling datum från Bahnhof är samma dag som du säger upp abb. Men det kan ta några dagar innan får bekräftelse mail från Bahnhof. Men det är samma dag som du säger upp Bahnhof abb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet du det?

För att du har högre priser än vissa andra. Det är pga. att du har ett dyrare stadsnät.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet du det?

Det är det svaret som vi andra har fått. Hon jag pratade med fick en smärre chock när hon såg hur dyra priserna låg från Open Infra som jag har.

Permalänk
Medlem

Ringde idag för ångra min beställning för jag kunde slippa startavgift om lägger in ny beställning bredband + TV. Då jag redan har TV abb hos Telia gratis redan som ingår i hyran. Men dom kunde fixa det utan jag behöver ångra och lägga ny beställning. Den gamla order makulerad och ny lades in utan startavgift. Samtidigt lade dom till Wifi router som jag inte behöver eller frågade om. Den får stå hemma opackad som backup. Då är mitt äventyr med Telia i år avslutad.

Visa signatur