Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Detta var intressant läsning, just för att precis detta, de papprerna dom kräver existerar liksom inte, ska man behöva göra en specialbeställning från banken med allt utskrivet liksom. Hade jag haft mer energi att lägga på det hade jag nog bussat ARN på dem, nöjer mig med att vara lätt irriterad på dem och inte handla därifrån igen Så länge det paket jag väntar på kommer fram iallafall, kan ju fastnat i postmords tullhantering.

Problemet är att du kanske om något år upptäcker att du vill köpa något från Amazon och då är det bra att ha fått igång kontot igen. Dessutom skulle några eventuellt behöva ta detta till ARN för att Amazon ska lära sig att det är dumt att begära dokument som inte existerar. Om någonting uppmuntrar ju detta bara till att kunderna skickar in förfalskade dokument så att det ser ut som om dokumenten existerar.

Permalänk
Medlem

Är amazon.se delvis på engelska för alla eller bara en del av oss? Står 'free UK shipping' på prylar med, är det egentligen svenska frakten som menas? Så som det var förut.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Är amazon.se delvis på engelska för alla eller bara en del av oss? Står 'free UK shipping' på prylar med, är det egentligen svenska frakten som menas? Så som det var förut.

Inte för mig. Är på svenska

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Vad har du för Accept-Language? Det borde för övrigt stå "no UK shipping" istället. Amazon.se verkar inte skicka till utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte för mig. Är på svenska

Skrivet av Kommenterande 2:

Vad har du för Accept-Language? Det borde för övrigt stå "no UK shipping" istället. Amazon.se verkar inte skicka till utlandet.

Hade blivit något knas med cookies, tog bort allt för .se och nu är det åter igen på svenska istället för delvis engelska.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Är det någon som har någon erfarenhet kring Franska Amazon sidan? Har handlat en hel del från Tyska sidan och har alltid haft bra erfarenheter kring beställningar och även reklamationer, men hat aldrig handlat från Franska sidan.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Är det någon som har någon erfarenhet kring Franska Amazon sidan? Har handlat en hel del från Tyska sidan och har alltid haft bra erfarenheter kring beställningar och även reklamationer, men hat aldrig handlat från Franska sidan.

Jag har inte märkt några nämnvärda skillnader mellan den franska och den tyska sidan. Det är en annan fraktkostnad, men Amazon skickar varorna på samma sätt. Beställningen kan postas var som helst inom EU oavsett på vilken sida du lägger din beställning.

Permalänk
Medlem

Finns det nått telefon nummer man kan nå amazon.se på? Sedan mitt konto blivit spärrat kan jag inte ta kontakt med någon kundtjänst via sidan, värsta fall får jag väl skapa ett nytt konto och kontakta kundtjänst där. Skoj företag, har en beställning som sagt från Kina via amazon som inte kommit fram, ingen direkt väg att kontakta kundtjänst på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Finns det nått telefon nummer man kan nå amazon.se på? Sedan mitt konto blivit spärrat kan jag inte ta kontakt med någon kundtjänst via sidan, värsta fall får jag väl skapa ett nytt konto och kontakta kundtjänst där. Skoj företag, har en beställning som sagt från Kina via amazon som inte kommit fram, ingen direkt väg att kontakta kundtjänst på.

+46 8 446 891 37

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

+46 8 446 891 37

Tack så mycket. Jag skapade ett nytt konto och gick in på chatten, då fick jag detta nummer: 0200 753 368

Får väl testa imorgon och se om det kan lösa det. Helt ärligt aldrig varit med om detta, känns som en E-butik från tidigt 90 tal. Tycker Amazon borde ha kapitalet att sätta upp en ordentligt tjänst i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tack så mycket. Jag skapade ett nytt konto och gick in på chatten, då fick jag detta nummer: 0200 753 368

Får väl testa imorgon och se om det kan lösa det. Helt ärligt aldrig varit med om detta, känns som en E-butik från tidigt 90 tal. Tycker Amazon borde ha kapitalet att sätta upp en ordentligt tjänst i Sverige.

Ja jag såg ett annat nummer också, detta jag postade skulle gå direkt till en svensk kundtjänst, dock aldrig testat själv så vet ej. Har bara haft goda erfarenheter från Amazon så jag förstår du vill fixa ditt konto så du kan handla.
Nu sist lyckades jag beställa en 5600x runt kl20 den 23e mars, 24mars skickades den från Amazons lager i Spanien och kl10 den 25e låg den i min brevlåda, mäkta imponerad!

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Ja jag såg ett annat nummer också, detta jag postade skulle gå direkt till en svensk kundtjänst, dock aldrig testat själv så vet ej. Har bara haft goda erfarenheter från Amazon så jag förstår du vill fixa ditt konto så du kan handla.
Nu sist lyckades jag beställa en 5600x runt kl20 den 23e mars, 24mars skickades den från Amazons lager i Spanien och kl10 den 25e låg den i min brevlåda, mäkta imponerad!

japp när det går bra verkar de vara guld. om jag handlar där igen kommer jag endast handla när det säljs och fraktas av amazon.
nu köpte jag från en tredje part via amazon, fick inget kolli id ens. Tycker ändå det är amazon som bär ansvaret här, och onödigt mycke strul.

Permalänk

Känns helt obegripligt att de kunnat bli så pass stora. Hemsidan ser ju ut som något en högstadieelev knåpat ihop på fritiden, saknar helt vettiga sorteringsfunktioner. Om man exempelvis är ute efter ramminnen så går det inte att vare sig filtrera på hastighet, storlek eller antal stickor per förpackning så man får hundratals sidor med blandat skräp där endast 8 produkter ryms på skärmen åt gången tack vare deras onödigt stora bilder och textformat. Enda chansen att hitta något är att först sortera ut det man vill ha på någon vettig sida som exempelvis Inet och sedan söka på specifika namn eller tillverkarens artikelnummer.

Med tanke på den amatörmässiga hemsidan så borde det inte finnas någon annan anledning att handla något från Amazon än om priset är väsentligt lägre jämfört med andra butiker, men vad jag kan se så verkar det i bästa fall vara rena standardpriser och i värsta fall priser som skulle passa bättre i blockettråden än hos en seriös återförsäljare. Som exempelvis detta, GTX 1050Ti för 5990 kr, antingen har de ingen som helst kvalitetskontroll eller än värre så försöker de aktivt blåsa folk.
https://www.amazon.se/Gigabyte-Geforce-GeForce-GTX1050TI-grafikkort/dp/B06WWLWWJM/ref=sr_1_4?dchild=1&keywords=1050&qid=1617924123&s=computers&sr=1-4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Svensson:

Känns helt obegripligt att de kunnat bli så pass stora. Hemsidan ser ju ut som något en högstadieelev knåpat ihop på fritiden, saknar helt vettiga sorteringsfunktioner. Om man exempelvis är ute efter ramminnen så går det inte att vare sig filtrera på hastighet, storlek eller antal stickor per förpackning så man får hundratals sidor med blandat skräp där endast 8 produkter ryms på skärmen åt gången tack vare deras onödigt stora bilder och textformat. Enda chansen att hitta något är att först sortera ut det man vill ha på någon vettig sida som exempelvis Inet och sedan söka på specifika namn eller tillverkarens artikelnummer.

Med tanke på den amatörmässiga hemsidan så borde det inte finnas någon annan anledning att handla något från Amazon än om priset är väsentligt lägre jämfört med andra butiker, men vad jag kan se så verkar det i bästa fall vara rena standardpriser och i värsta fall priser som skulle passa bättre i blockettråden än hos en seriös återförsäljare. Som exempelvis detta, GTX 1050Ti för 5990 kr, antingen har de ingen som helst kvalitetskontroll eller än värre så försöker de aktivt blåsa folk.
https://www.amazon.se/Gigabyte-Geforce-GeForce-GTX1050TI-grafikkort/dp/B06WWLWWJM/ref=sr_1_4?dchild=1&keywords=1050&qid=1617924123&s=computers&sr=1-4

??.... det där kortet säljs inte av Amazon själva, utan en säljare på Amazon. Dem får sätta vilka priser dem vill.

Permalänk
Medlem

När jag kollar i tillverkarens butik:
Amazon.se - "Varan - För närvarande inte tillgänglig. Vi vet inte när eller om denna vara kommer att finnas i lager igen."
Amazon.de - "In stock - FREE delivery" (Till Sverige)

Permalänk
Skrivet av ToirRisker:

??.... det där kortet säljs inte av Amazon själva, utan en säljare på Amazon. Dem får sätta vilka priser dem vill.

Det må så vara men Amazon marknadsför det fortfarande på sin hemsida och agerar betalningsmottagare. Någon form av kvalitetskrav är det minsta man kan begära.

Är ungefär som om en Ica-butik skulle tillåta ett externt företag att ställa upp en kyldisk och sälja utgången köttfärs till dubbla priset och ta betalt i sina ordinarie kassor. Knappast ett beteende som skulle accepteras av konsumenterna och egentligen samma sak som Amazon sysslar med.

Permalänk
Medlem

Senaste leveransen kom med Fedex.. fantastiskt sjukt dålig fraktfirma som inte leverar till utlämingställe, så man får ta ledigt ifrån jobbet för att kunna ta emot ett paket.

Så kolla upp vilka fraktbolag Amazons säljare använder.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf Svensson:

Det må så vara men Amazon marknadsför det fortfarande på sin hemsida och agerar betalningsmottagare. Någon form av kvalitetskrav är det minsta man kan begära.

Är ungefär som om en Ica-butik skulle tillåta ett externt företag att ställa upp en kyldisk och sälja utgången köttfärs till dubbla priset och ta betalt i sina ordinarie kassor. Knappast ett beteende som skulle accepteras av konsumenterna och egentligen samma sak som Amazon sysslar med.

Du får nog se Amazon mer som en typ av e-baazar eller Blocket fast för företag.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Senaste leveransen kom med Fedex.. fantastiskt sjukt dålig fraktfirma som inte leverar till utlämingställe, så man får ta ledigt ifrån jobbet för att kunna ta emot ett paket.

Så där var det även med DHL och UPS förr i tiden, men någon gång tog de det förnuftiga beslutet att skaffa utlämningsställen. Du kan förmodligen begära att hämta paketet på Fedex-terminalen så att du slipper sitta hemma och vänta från 8 till 18 (eller vad de nu har för tider), men det finns inte så många terminaler så i värsta fall kan det ta ett par timmar att köra i vardera riktning.

Du bör kunna ändra leveransadress till ditt jobb eller till en vän/släkting om det hjälper. Annars är det nog många Fedex-försändelser som skickas tillbaka till avsändaren för att Fedex gör det så svårt för folk att ta emot försändelserna. Det är obegripligt att vissa företag inte fattar att folk jobbar på dagarna och därför inte kan sitta hemma och vänta på paket.

Permalänk
Medlem

Har ännu enbart beställt lite småsaker som inte kommit än. Men det jag hittade nu är ett väldigt konstigt moderkort iaf.

https://www.amazon.se/911-7C56-08S-Moderkort-Type-C-Displaypo...

ref-länk
Permalänk
Medlem

Skulle hämta ut min beställning från svenska Amazon idag på mitt PostNord-ombud. Mycket väl var mina paket där men på fraktsedlarna står bara mitt förnamn och inte hela min adress, vilket gör att ombudet inte kunde lämna ut dem till mig. Han sa att de drabbat många på sistone och att det är ett fel från Amazons sida.

Jag fick fotografera paketen i alla fall och har skrivit till Amazons kundtjänst... De lär väl skickas tillbaka till lagret i Tyskland så jag får vänta ytterligare en vecka...

Datafel händer väl, men mycket irriterande att de inte bara kunde ge mig paketen när det är uppenbart att de är mina eftersom jag har fått avierna på mail och i postnordappen.

End of rant.

---

Tillägg: Har fått svar från supporten. De skulle lägga till mitt efternamn i postnords system så nu behöver jag bara vänta 2 dagar och sen försöka hämta ut det igen. Upplyste mig även om att jag skulle lägga till mitt efternamn Mitt Konto>Inloggning och säkerhet där bara mitt förnamn fanns sen tidigare.

Men det är ändå lite konstigt för mitt fullständiga namn och adress finns sparat på kontot under mina adresser, och jag har kunnat handla från Amazon tidigare utan problem.

Permalänk
Skrivet av Duder:

Skulle hämta ut min beställning från svenska Amazon idag på mitt PostNord-ombud. Mycket väl var mina paket där men på fraktsedlarna står bara mitt förnamn och inte hela min adress, vilket gör att ombudet inte kunde lämna ut dem till mig. Han sa att de drabbat många på sistone och att det är ett fel från Amazons sida.

Har du talat om för Amazon att varan ska skickas till ett specifikt postombud? Gör inte det. Postnord har en tjänst för att välja ombud men Amazon har implementerat denna tjänst felaktigt så det blir en massa trassel om man väljer ombud själv vid beställningar från Amazon.

Permalänk
Medlem

Upplever att Svenska Amazon ofta har väldigt begränsat utbud jämfört med tyska sidan. Iaf i de kategorier jag ofta handlar från. Skönt att slippa extra krångel med inbetalning av tullavgift dock.

Har nu dock ett UL liggunderlag som jag väldigt gärna skulle vilja införskaffa men det finns bara på amazon.com. Hur är det med tullverket och Amazon nu för tiden? Har de fixat deal med Sverige så att tullen redan är inräknad? Står ju att det kan fraktas till Sverige och en frakt- och tullavgift står med i listpriset när man ska köpa. Men det kanske blir dubbel avgift och handläggningstid när paketet kommer till Sverige? Någon som handlat från Amazon.com sedan det kom till Sverige som vet?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Upplever att Svenska Amazon ofta har väldigt begränsat utbud jämfört med tyska sidan. Iaf i de kategorier jag ofta handlar från. Skönt att slippa extra krångel med inbetalning av tullavgift dock.

Har nu dock ett UL liggunderlag som jag väldigt gärna skulle vilja införskaffa men det finns bara på amazon.com. Hur är det med tullverket och Amazon nu för tiden? Har de fixat deal med Sverige så att tullen redan är inräknad? Står ju att det kan fraktas till Sverige och en frakt- och tullavgift står med i listpriset när man ska köpa. Men det kanske blir dubbel avgift och handläggningstid när paketet kommer till Sverige? Någon som handlat från Amazon.com sedan det kom till Sverige som vet?

Jag har handlat, 2 paket från tredjeparter, åkte på tull på det ena paketet, 9 kr tullavgift, 75kr postnord admin avgift. Det andra paketet har jag inte ens fått hem, 2 månader efter det uppkattade leveransdatumet, 3 månader efter det skickades ´\_O_/´

Köper du grejersom fraktas via amazon slipper u nog tull. Har hört att man kan få tillbaks tullavgifterna av amazon, men har inte testat det själv, då kontot är låst

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jag har handlat, 2 paket från tredjeparter, åkte på tull på det ena paketet, 9 kr tullavgift, 75kr postnord admin avgift. Det andra paketet har jag inte ens fått hem, 2 månader efter det uppkattade leveransdatumet, 3 månader efter det skickades ´\_O_/´

Köper du grejersom fraktas via amazon slipper u nog tull. Har hört att man kan få tillbaks tullavgifterna av amazon, men har inte testat det själv, då kontot är låst

Har du köpt på Amazon Sverige eller Tyskland och får tull/moms avgifter är säljaren skyldig att betala dessa kostnader, inklusive hanteringsavgifter enligt Amazons regler

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du köpt på Amazon Sverige eller Tyskland och får tull/moms avgifter är säljaren skyldig att betala dessa kostnader, inklusive hanteringsavgifter enligt Amazons regler

Nice, tack för den. Jag har varit i kontakt med amazons kundsupport idag, så fort mitt konto är upplåst ska jag ta o se om ja kan få tillbaks pengarna.

För övrigt så verkar den svenska kundtjänsten inte ha befogenheter att göra någonting, utan de agerar bara mellanhand till nån riktigt kundtjänst högre upp. Det var så jag uppfattade det under samtalet^^ Han var lika utlåst från mitt konto som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så kolla upp vilka fraktbolag Amazons säljare använder.

Har ingen erfarenhet av FedEx. Men UPS kan man välja att leverera varan till ett utlämningsställe istället för hemleverans. Vet dock inte om ett konto krävs för det, har själv ett och använt det flera gånger.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Är det normalt att Amazon.se begär 3D Secure-verifiering på priset inklusive 49 kr fraktavgift även om man väljer fraktfri leverans? Jag lade en beställning på knappt 800 kr och valde fraktfritt men 3D Secure-verifieringen bad mig godkänna drygt 800 kr. Skillnaden mellan beloppen var 49 kr.

Permalänk
Medlem

Beställde en present för 75 dagar sedan. Produkten i fråga fanns i lager och sold and shipped by Amazon(och är fortfarande i lager). Skrivit till deras outsourcade skitssupport tre gånger, har inte hjälpt.

Sista gången jag handlade utav det satföretaget.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Beställde en present för 75 dagar sedan. Produkten i fråga fanns i lager och sold and shipped by Amazon(och är fortfarande i lager). Skrivit till deras outsourcade skitssupport tre gånger, har inte hjälpt.

Får du bättre hjälp om du ringer?