Qualcomm försvarar Snapdragon X-datorer efter kritik

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm försvarar Snapdragon X-datorer efter kritik

Avfärdar Intel-chefs påstående att kunderna är missnöjda och lämnar tillbaka datorerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Intel-chefs påstående att kunderna är missnöjda och lämnar tillbaka datorerna.

...Det är inte som så att Intel kan ha blandat ihop statistik för datorer som har Intel-CPUer med datorer som har Snapdragon X?

Visserligen har SDX haft lite växtverk och småproblem mestadels p.g.a. ARM-stödet i Windows men med tanke på hur mycket problem Intel haft med 13:e och 14:e gen CPUer som bokstavligt talat tar dör på sig själva så skulle jag tippa på att returstatistiken är bra mycket högre på Intels sida.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Intel är ingen oberoende aktör i frågan så de är inte så mycket att få objektiv fakta ifrån.

När det gäller Snapdragon X-datorer så är det en speciell typ av konsumenter som köper dessa. Vi pratar om väldigt nya laptops som också är dyra, folk vet om att det är problem med mjukvaror. Det är lite som att Macköparna också är lite speciella.

Nå inom denna skara som ändå väljer Snapdragon X så betvivlar jag att så många just nu har problem med mjukvarukompatibilitet som de inte redan visste fanns. I framtiden om 3 år kanske, då folk pratar om att det är bara att köra, men idag så borde det mer vara wow fungerar även detta?

Jag själv tänker förövrigt utvärdera Windows Arm på en Mac, visst Snapdragon X kanske hade varit bättre i avseende utvärdera, men jag kan ej köpa hur många olika datorer som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

...Det är inte som så att Intel kan ha blandat ihop statistik för datorer som har Intel-CPUer med datorer som har Snapdragon X?

Visserligen har SDX haft lite växtverk och småproblem mestadels p.g.a. ARM-stödet i Windows men med tanke på hur mycket problem Intel haft med 13:e och 14:e gen CPUer som bokstavligt talat tar dör på sig själva så skulle jag tippa på att returstatistiken är bra mycket högre på Intels sida.

Har jag missat något eller sen när har deras problem med 13th och 14th gen även påvärkat laptops?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har jag missat något eller sen när har deras problem med 13th och 14th gen även påvärkat laptops?

Det behöver inte påverka för att konsumenter ska bli rädda att det kan påverka.

Permalänk
Medlem

Vad har Snapdragon X bidragit med till spelplanen?

Kändes hela tiden som en blek kopia av Apple Silicon med sämre prestanda överlag till ett högre effektuttag (samt högre pris?).

Blev nog inte heller bättre av den påtvingade CoPilot-funktionaliteten i Windows 11 24H2.

Hoppas däremot fortfarande på att Microsoft ska få tummen ur och tillåta Bootcamp till Mac med ARM64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad har Snapdragon X bidragit med till spelplanen?

Kändes hela tiden som en blek kopia av Apple Silicon med sämre prestanda överlag till ett högre effektuttag (samt högre pris?).

Blev nog inte heller bättre av den påtvingade CoPilot-funktionaliteten i Windows 11 24H2.

Hoppas däremot fortfarande på att Microsoft ska få tummen ur och tillåta Bootcamp till Mac med ARM64.

Mycket bättre batteritid än andra Windows-maskiner? Det är väl själva grejen ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Mycket bättre batteritid än andra Windows-maskiner? Det är väl själva grejen ....

Jo, men inte så extremt mycket bättre? Går även fortfarande att sänka TDP:n samt skruva på energiprofilen för valfri Intel-CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, men inte så extremt mycket bättre? Går även fortfarande att sänka TDP:n samt skruva på energiprofilen för valfri Intel-CPU.

Ja det kan du göra men presterar de fortfarande bra då eller känns det som man använder en gammal Atom/celeron?
Det viktiga är ju prestanda/w när det kommer till tunna laptops och där är väl Snapdragon x bättre just nu som jag förstått.

På min Laptop (visst zen+ baserad) Så blir den superslö så fort man väljer "silent" istället för standard eller turbo. Men jag fattar ju att en Zen 5 eller intels arrowlake är betydligt bättre prestanda/w än en zen+ baserad historia.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intel är ingen oberoende aktör i frågan så de är inte så mycket att få objektiv fakta ifrån.

När det gäller Snapdragon X-datorer så är det en speciell typ av konsumenter som köper dessa. Vi pratar om väldigt nya laptops som också är dyra, folk vet om att det är problem med mjukvaror. Det är lite som att Macköparna också är lite speciella.

Nå inom denna skara som ändå väljer Snapdragon X så betvivlar jag att så många just nu har problem med mjukvarukompatibilitet som de inte redan visste fanns. I framtiden om 3 år kanske, då folk pratar om att det är bara att köra, men idag så borde det mer vara wow fungerar även detta?

Jag själv tänker förövrigt utvärdera Windows Arm på en Mac, visst Snapdragon X kanske hade varit bättre i avseende utvärdera, men jag kan ej köpa hur många olika datorer som helst.

Är det man får ha med sig när man ser "bara 0.8 % av PC-marknaden". Till att börja med är detta hela marknaden, Windows andel är mindre än vad jag hade gissat innan jag kollade upp det: ca 73 % av totala PC-marknaden kör idag Windows.

Men framförallt används Snapdragon X enbart i "AI PC-segmentet", ett segment som Q3 2024 stod för ~20 % av nyförsäljning av PC. Så i det segment där Qualcomm överhuvudtaget har produkter står de för ca 5,4 % av marknaden, vilket ändå får anses OK.

Tittar man specifikt på AI PC-segmentet är ju en av Snapdragon X fördelar ett lågt pris jämfört med Intel/AMD.

I Sverige verkar Snapdragon X laptops starta på ca 12k, Intel Lunar Lake laptops startar på ca 15k, vilket även är fallet för AMD Strix Point baserade datorer.

En annan fördel med Snapdragon X är att de matchar Intel Lunar Lake i energieffektivitet, har samma ST-prestanda men klart högre MT-prestanda. Mot AMD Strix Point har Snapdragon X bättre batteritid samt snarlik både ST och MT-prestanda mot 370 modellen (den billigaste 370-utrustade laptopen går lös på 22k, modellerna under använder 365 som har färre kärnor och lite långsammare iGPU).

Snapdragon X ligger OK till, men skulle säga att det dels är ett PR-problem när vissa program (primärt spel, fast ingen av "AI PC-modellerna" är några gaming PC då de har för klen GPU) men framförallt tror jag Intels "all-in" med Lunar Lake tog bort den stora fördelen för Qualcomm: överlägsen batteritid.

Är själv väldigt positivt överraskad över hur bra ARM64 versionen av Windows 11 faktiskt fungerar som utvecklarmaskin. Visual Studio, VS Code, Rider, webbläsare, .NET-core etc finns alla i ARM64-native versioner till Windows! Kör detta på M3 via Parallell desktop.

Skrivet av the squonk:

Skulle säga att Lunar Lake nog var precis vad Qualcomm inte behövde så kort inpå lanseringen av Snapdragon X.

Intel gick verkligen "all-in" m.a.p. laptop plattform för "thin-and-light" här, med en bättre processnod och "kosta-vad-det-kosta-vill" mentalitet blev det världens effektivaste x86 krets så här långt. Dessa bärbara har helt jämförbar batteritid med Snapdragon X, betydligt bättre iGPU, motsvarande ST-prestanda men klart sämre MT-prestanda (vilket i det här segmentet typiskt är rätt oviktigt).

Deras numera "pensionerade" VD har dock sagt att Lunar Lake är en lite för dyr "one-of". Efterföljande Panther Lake kommer inte ha on-package RAM och inte vara tillverkad på bleeding-edge TSMC-nod, så har svårt att se den matcha Oryon 3 (Oryon 2 är redan ute i form av Snapdragon 8 Elite, kommer dock inte till PC) i vare sig prestanda eller energieffektivitet. Dessa två CPU-modeller lär lanseras ungefär samtidigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Haha alltid underhållande

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så lågt av Intel..

De vet att de behöver leverera bättre hårdvara, men kör all in på att dissa alla andra..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Det behöver inte påverka för att konsumenter ska bli rädda att det kan påverka.

Well återstår att se men inget än så länge har antydit att dom skulle ha tappat andelar när det kommer till laptops, vilket är ganska logiskt då enormt stor del av den marknaden går till företag som inte bryr sig det minsta om vad som hände med dom två senaste generationerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Så lågt av Intel..

De vet att de behöver leverera bättre hårdvara, men kör all in på att dissa alla andra..

Det var väl precis det Intel gjorde med Lunar Lake för laptops? Sen har dock Intel gjort bort sig på desktop-sidan, men är det verkligen en stor marknad idag?

I övrigt betalar jag gärna extra för att slippa en CoPilot-knapp på en laptop, så Snapdragon X går helt bort för mig av den anledningen.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är själv väldigt positivt överraskad över hur bra ARM64 versionen av Windows 11 faktiskt fungerar som utvecklarmaskin. Visual Studio, VS Code, Rider, webbläsare, .NET-core etc finns alla i ARM64-native versioner till Windows! Kör detta på M3 via Parallell desktop.

Microsoft produkter och likande fungerar såklart bra på Arm. Jag betvivlar hur bra x86 emuleringen fungerar annars direkt i Arm när det inte ovanligtvis kan krångla på windows 86/x64 bara för att någon har installerat en ny windows säkerhetsuppdatering eller något.
Det återstår att se, jag ska testa när jag väl får hårdvaran och tid till det.

Jag tror dock de som har köpt dessa snappdragon X datorer inte det första de gör är att uppdatera styrsystemmjukvaran på skördetröskor och liknande genom emulering av tillverkarens verktyg som finns till windows x86/X64 och tillverkaren själv aldrig har testat detta man ska göra.
Snarare är det mer folk som surfar, läser mail, skriver lite word, excel, photoshop sysslar med webutveckling osv. Och det brukar fungera bra. Detsamma med Visual studio som såklart Microsoft högpriotiterar. Sedan visualstudio är ett brett program, jag gissar på att gamla OLE automation emot t.ex. Excel inte fungerar så bra i Arm.