Skrivet av lillaankan_i_dammen:
Intel är ingen oberoende aktör i frågan så de är inte så mycket att få objektiv fakta ifrån.
När det gäller Snapdragon X-datorer så är det en speciell typ av konsumenter som köper dessa. Vi pratar om väldigt nya laptops som också är dyra, folk vet om att det är problem med mjukvaror. Det är lite som att Macköparna också är lite speciella.
Nå inom denna skara som ändå väljer Snapdragon X så betvivlar jag att så många just nu har problem med mjukvarukompatibilitet som de inte redan visste fanns. I framtiden om 3 år kanske, då folk pratar om att det är bara att köra, men idag så borde det mer vara wow fungerar även detta?
Jag själv tänker förövrigt utvärdera Windows Arm på en Mac, visst Snapdragon X kanske hade varit bättre i avseende utvärdera, men jag kan ej köpa hur många olika datorer som helst.
Är det man får ha med sig när man ser "bara 0.8 % av PC-marknaden". Till att börja med är detta hela marknaden, Windows andel är mindre än vad jag hade gissat innan jag kollade upp det: ca 73 % av totala PC-marknaden kör idag Windows.
Men framförallt används Snapdragon X enbart i "AI PC-segmentet", ett segment som Q3 2024 stod för ~20 % av nyförsäljning av PC. Så i det segment där Qualcomm överhuvudtaget har produkter står de för ca 5,4 % av marknaden, vilket ändå får anses OK.
Tittar man specifikt på AI PC-segmentet är ju en av Snapdragon X fördelar ett lågt pris jämfört med Intel/AMD.
I Sverige verkar Snapdragon X laptops starta på ca 12k, Intel Lunar Lake laptops startar på ca 15k, vilket även är fallet för AMD Strix Point baserade datorer.
En annan fördel med Snapdragon X är att de matchar Intel Lunar Lake i energieffektivitet, har samma ST-prestanda men klart högre MT-prestanda. Mot AMD Strix Point har Snapdragon X bättre batteritid samt snarlik både ST och MT-prestanda mot 370 modellen (den billigaste 370-utrustade laptopen går lös på 22k, modellerna under använder 365 som har färre kärnor och lite långsammare iGPU).
Snapdragon X ligger OK till, men skulle säga att det dels är ett PR-problem när vissa program (primärt spel, fast ingen av "AI PC-modellerna" är några gaming PC då de har för klen GPU) men framförallt tror jag Intels "all-in" med Lunar Lake tog bort den stora fördelen för Qualcomm: överlägsen batteritid.
Är själv väldigt positivt överraskad över hur bra ARM64 versionen av Windows 11 faktiskt fungerar som utvecklarmaskin. Visual Studio, VS Code, Rider, webbläsare, .NET-core etc finns alla i ARM64-native versioner till Windows! Kör detta på M3 via Parallell desktop.
Skrivet av the squonk:
Mycket bättre batteritid än andra Windows-maskiner? Det är väl själva grejen ....
Skulle säga att Lunar Lake nog var precis vad Qualcomm inte behövde så kort inpå lanseringen av Snapdragon X.
Intel gick verkligen "all-in" m.a.p. laptop plattform för "thin-and-light" här, med en bättre processnod och "kosta-vad-det-kosta-vill" mentalitet blev det världens effektivaste x86 krets så här långt. Dessa bärbara har helt jämförbar batteritid med Snapdragon X, betydligt bättre iGPU, motsvarande ST-prestanda men klart sämre MT-prestanda (vilket i det här segmentet typiskt är rätt oviktigt).
Deras numera "pensionerade" VD har dock sagt att Lunar Lake är en lite för dyr "one-of". Efterföljande Panther Lake kommer inte ha on-package RAM och inte vara tillverkad på bleeding-edge TSMC-nod, så har svårt att se den matcha Oryon 3 (Oryon 2 är redan ute i form av Snapdragon 8 Elite, kommer dock inte till PC) i vare sig prestanda eller energieffektivitet. Dessa två CPU-modeller lär lanseras ungefär samtidigt.