Hej, var längesen (10+ år) sedan jag byggde ihop en dator sist men har nu börjat knåpa ihop en burk.
Jag saknade ett grafikkort dock och beställde idag en ”PNY GeForce RTX 3060 Ti Gaming Revel Epic-X” från Elgiganten. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Verkade vara typ enda stället det fanns 3060 Ti kvar att få tag på?
Förstår att PNY inte är det mest kända märket men har jag gått på en nit här tro? Eller varför finns det så pass många kort kvar ”i lager”?
Vägde mellan antingen ett GTX 1660 Super om jag kunde få tag i till bra pris eller 3060 Ti om det gick att få tag i till bra pris. Tänkte att mellanting prismässigt inte kändes värt?
Mina komponenter i övrigt (om någon har en åsikt om huruvida det är overkill med 3060):
CPU: i5-10400f
RAM: 16gb 3200 MHz
MB: ASUS PRIME B460-PLUS
Nätagg: Corsair TX-650
128gb SSD från SAMSUNG, äldre modell
Vet inte riktigt hur mycket jag kommer spela på datorn och har i dagsläget en äldre skärm med 1920x1200, men tänker att det är skönt att inte bli begränsad vid byte av skärm.
Posten blev lång.. Men vill helst ha åsikter på om jag gjort ett galet köp eller inte. Och om det är galet, hur jag bör tänka med GPU istället.
Tack i förväg för svar!
/Nybörjare utan koll