SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Beställde precis 3060 ti, vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Beställde precis 3060 ti, vad har jag missat?

Hej, var längesen (10+ år) sedan jag byggde ihop en dator sist men har nu börjat knåpa ihop en burk.

Jag saknade ett grafikkort dock och beställde idag en ”PNY GeForce RTX 3060 Ti Gaming Revel Epic-X” från Elgiganten. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Verkade vara typ enda stället det fanns 3060 Ti kvar att få tag på?
Förstår att PNY inte är det mest kända märket men har jag gått på en nit här tro? Eller varför finns det så pass många kort kvar ”i lager”?

Vägde mellan antingen ett GTX 1660 Super om jag kunde få tag i till bra pris eller 3060 Ti om det gick att få tag i till bra pris. Tänkte att mellanting prismässigt inte kändes värt?

Mina komponenter i övrigt (om någon har en åsikt om huruvida det är overkill med 3060):
CPU: i5-10400f
RAM: 16gb 3200 MHz
MB: ASUS PRIME B460-PLUS
Nätagg: Corsair TX-650
128gb SSD från SAMSUNG, äldre modell

Vet inte riktigt hur mycket jag kommer spela på datorn och har i dagsläget en äldre skärm med 1920x1200, men tänker att det är skönt att inte bli begränsad vid byte av skärm.

Posten blev lång.. Men vill helst ha åsikter på om jag gjort ett galet köp eller inte. Och om det är galet, hur jag bör tänka med GPU istället.

Tack i förväg för svar!

/Nybörjare utan koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnösk:

Hej, var längesen (10+ år) sedan jag byggde ihop en dator sist men har nu börjat knåpa ihop en burk.

Jag saknade ett grafikkort dock och beställde idag en ”PNY GeForce RTX 3060 Ti Gaming Revel Epic-X” från Elgiganten. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Verkade vara typ enda stället det fanns 3060 Ti kvar att få tag på?
Förstår att PNY inte är det mest kända märket men har jag gått på en nit här tro? Eller varför finns det så pass många kort kvar ”i lager”?

Vägde mellan antingen ett GTX 1660 Super om jag kunde få tag i till bra pris eller 3060 Ti om det gick att få tag i till bra pris. Tänkte att mellanting prismässigt inte kändes värt?

Mina komponenter i övrigt (om någon har en åsikt om huruvida det är overkill med 3060):
CPU: i5-10400f
RAM: 16gb 3200 MHz
MB: ASUS PRIME B460-PLUS
Nätagg: Corsair TX-650
128gb SSD från SAMSUNG, äldre modell

Vet inte riktigt hur mycket jag kommer spela på datorn och har i dagsläget en äldre skärm med 1920x1200, men tänker att det är skönt att inte bli begränsad vid byte av skärm.

Posten blev lång.. Men vill helst ha åsikter på om jag gjort ett galet köp eller inte. Och om det är galet, hur jag bör tänka med GPU istället.

Tack i förväg för svar!

/Nybörjare utan koll

Nej du har inte gjort bort dig. Tillgången på nya generationens grafikkort är bara nära 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Nej du har inte gjort bort dig. Tillgången på nya generationens grafikkort är bara nära 0

Hej,

Det är betryggande att höra.

Har ni någon uppfattning om man vågar lita på "i lager"-statusen från elgiganten?
Jag har inte något gångbart grafikkort i dagsläget, så lagerstatus var en stor anledning att jag köpte PNY från elgiganten.

Någon annan som beställt 3060 Ti därifrån som fått beksräftelse på att det är skickat?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnösk:

Hej,

Det är betryggande att höra.

Har ni någon uppfattning om man vågar lita på "i lager"-statusen från elgiganten?
Jag har inte något gångbart grafikkort i dagsläget, så lagerstatus var en stor anledning att jag köpte PNY från elgiganten.

Någon annan som beställt 3060 Ti därifrån som fått beksräftelse på att det är skickat?

Tack!

Inet har en del i lager nu om du tvekar på Elgiganten

https://www.inet.se/kampanj/3060/nvidia-rtx-3060-ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av adis92:

Inet har en del i lager nu om du tvekar på Elgiganten

https://www.inet.se/kampanj/3060/nvidia-rtx-3060-ti

Hej,

Tack för tipset!
Lade en beställning. Gillar Inet och stödjer hellre dem och ett MSI-kort dessutom.
Får försöka få tag i elgiganten och avbeställa där..

Permalänk
Medlem

Jag beställde samma kort från Elgiganten (eller Elkjøp som det kallas her i Norge) när det stog att dom hade 100+ kvar i lager. Efter nån dag så låg det sen på 50+, sen 25+ för att sen försvinna helt ifrån deras sida. Min beställning ligger dock kvar som reserverad och så stog det att det skulle ta 3-7 dagar för dom att sända. Ska jag bara ha lite is i magen o hoppas att dom har en till mig som dom kommer skicka i början av nästa vecka? Nån som har erfarenhet av Elgiganten/Elkjöp o vet om det är nåt att lita på? Har iaf hört att deras kundtjänst kan vara knepig så väntar väl till onsdag iaf innan jag försöker mig på det..
Skulle ju gärna ha beställt från Komplett här i Norge istället men fick inte ens regga ett konto med mitt svenska nummer så det gick inge vidare :\

Permalänk

Skulle inte lita på Elgigantens lagersaldon över huvud taget. Beställde själv ett 3080 strix oc via dem vid launch (17/9), då det också stod att det var "100+ i lager". Fortfarande inte dykt upp något kort (och vid kontakt med dem hävdar de att de inte fått in några kort alls).

Deras lagersaldon är falska och deras SMS beträffande leveranser är uppdiktade, utan någon som helst förankring i verkligheten. Avråder starkt från att handla från Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Ah okej, det är så pass illa alltså. Att ett så stort företag har så dålig koll/ljuger om deras lagersaldo är jävligt trist. Får ta o höra av mig i veckan o se vad dom säger då o om jag kan få pengarna tillbaka o hoppas jag kan få tag på det någonannanstans istället. Tack för svar, även om svaret inte riktigt var det jag ville höra.

Permalänk
Medlem

För att uppdatera lite så kontaktade jag Elkjöp o frågade hur det egentligen låg till, o då visade det sig att mitt kort hade leverats till utlämningsstället o väntade på mig. Hade ju dock förväntat mig ett email om det, men icke. Drog iaf dit o hämtade det, o hem fort som fan igen o direkt in med kortet. Använder mest datorn min till Blender, o herrrrrefakkinjävlar! Som "sämst" så fick jag ungefär fyra gånger snabbare renderingstid än mitt gamla GTX 970, medans min senaste grej jag jobbar med renderar på 1,5 min istället för 33 min! O att kunna att så gott som kunna rendera i realtid i viewporten är helt sjukt. Så jävla nöjd!
O Elkjöp/Elgiganten gick ju faktiskt att lita på i det här fallet