Samsung 970 EVO Plus i Gigabyte Aorus B550 Master - M.2 Socket 3 (M2A_CPU) Hittar ej disken

Permalänk

Samsung 970 EVO Plus i Gigabyte Aorus B550 Master - M.2 Socket 3 (M2A_CPU) Hittar ej disken

Hej!

Precis byggt ihop min första dator, jag tror allt funkar bra än så länge, har dock stött på ett problem!

Jag har 2st Samsung 970 EVO Plus NVME som jag placerade i moderkortets M.2 Socket 3 (M2A) och M.2 Socket 3 (M2B)

När jag körde igång den initialt så installerade jag windows på vad som senare visade sig (M2B). Jag kunde inte hitta den andra disken som är kopplad till (M2A). Den finns inte inne i windows och inte i BIOS.

Jag flyttade därefter disken till (M2C) så nu sitter en disk i (M2B) och en i (M2C). Därefter hittade jag disken i BIOS och även i windows kunde jag finna den i Diskhanteraren.

Min fråga är således: Varför hittas inte disken när den placeras i (M2A)?

Bägge diskar var nya out of the box när de sattes i moderkortet.
Bios är uppdaterat till F11 versionen (senaste?) för att supporta min Ryzen 5900x.

Permalänk
Medlem

Kan det måhända att du även har några SATA-enheter inkopplade? Vid användning av vissa M.2 platser är det inte ovanligt att 1-2 SATA-portar blir inaktiverade. Det skulle isf inte vara omöjligt att de på något sätt sätter sig som prio istället för den sticka du har i M2A. Detta bör stå tydligt i manualen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Kan det måhända att du även har några SATA-enheter inkopplade? Vid användning av vissa M.2 platser är det inte ovanligt att 1-2 SATA-portar blir inaktiverade. Det skulle isf inte vara omöjligt att de på något sätt sätter sig som prio istället för den sticka du har i M2A. Detta bör stå tydligt i manualen.

Inga SATA alls inkopplade. Men har läst om det du refererar till och då ska sata 4 och 5 inte fungera.

Permalänk
Medlem

Måste man ställa ned till x8 grafik ifrån x16 :)?
för att diskarna tar "bandbredd" ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Måste man ställa ned till x8 grafik ifrån x16 :)?
för att diskarna tar "bandbredd" ?

Är inte helt säker, men har för.mig att det är m2b och m2c som delar bandbredd med 16x, iaf om jag förstod kopplingsschemat.
Det är det som verkar vara fördelen med m2a att den är kopplad separat.
Diskarna kopplade i m2b och m2c fungerar utmärkt så här långt och då delar de bandbredden utan problem med mitt gamla sunkiga 970 gpu

Permalänk
Medlem

Remontera disk?
om du kan utesluta port
EDIT: läste ej inlägget helt.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Remontera disk?
om du kan utesluta port
EDIT: läste ej inlägget helt.

Testade det också! Utan framgång. Tänkte testa att bara ha disken med windows installerat i M2A ikväll för att se om det gör någon skillnad, men utöver det har jag noll idéer 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slootbossen:

Testade det också! Utan framgång. Tänkte testa att bara ha disken med windows installerat i M2A ikväll för att se om det gör någon skillnad, men utöver det har jag noll idéer 😅

om du enbart kör 1st disk, då fungerar den förmodligen i M2a?

Om du kör 2st diskar, så kanske det måste sitta i b och c ?
Jag läste på sidan 20 i manualen. Lite svårt att förstå det som står under "note"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tawen:

om du enbart kör 1st disk, då fungerar den förmodligen i M2a?

Om du kör 2st diskar, så kanske det måste sitta i b och c ?
Jag läste på sidan 20 i manualen. Lite svårt att förstå det som står under "note"

Ok tack! Ska kolla på det, uppdaterar sen.
Jag har dock ambitionen att använda alla tre slots på sikt, men det är iaf intressant att se om det funkar med 1 disk i m2a, for science!

Permalänk
Medlem

M2A-porten är kopplad till de fyra PCIe-linorna från processorn som är dedikerade till just det syftet, så den porten delar alltså inte bandbredd eller någonting med något annat på moderkortet. Om den porten inte fungerar så pekar det nog tyvärr på något hårdvarufel, antingen i processorn eller moderkortet eftersom du vet att SSDn är ok. Eller så var det bara glappkontakt av någon anledning, t.ex. dålig montering eller skräp i porten.

M2B och M2C är för övrigt kopplade till 8 av de 16 PCIe-linorna som är till för grafikkortet, och de tar alltid 8 linor oavsett om du bara använder en eller båda av portarna.

Permalänk
Skrivet av perost:

M2A-porten är kopplad till de fyra PCIe-linorna från processorn som är dedikerade till just det syftet, så den porten delar alltså inte bandbredd eller någonting med något annat på moderkortet. Om den porten inte fungerar så pekar det nog tyvärr på något hårdvarufel, antingen i processorn eller moderkortet eftersom du vet att SSDn är ok. Eller så var det bara glappkontakt av någon anledning, t.ex. dålig montering eller skräp i porten.

M2B och M2C är för övrigt kopplade till 8 av de 16 PCIe-linorna som är till för grafikkortet, och de tar alltid 8 linor oavsett om du bara använder en eller båda av portarna.

Tack!
Det krävs alltså ingen aktivering i bios eller någon drivrutin för att få den att fungera i m2a? (Något jag funderat på)

Jag ska testa m2a slotten igen ikväll, funkar inte det så blir det tyvärr att höra av sig till kundtjänst för moderkortet 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slootbossen:

Tack!
Det krävs alltså ingen aktivering i bios eller någon drivrutin för att få den att fungera i m2a? (Något jag funderat på)

Jag ska testa m2a slotten igen ikväll, funkar inte det så blir det tyvärr att höra av sig till kundtjänst för moderkortet 😔

Det enda jag kan hitta i manualen som skulle kunna påverka i BIOS är att slå av NVMe Support, men hade du gjort det så skulle den andra SSDn inte heller fungera. I övrigt finns det inget att ställa in i BIOS för den porten, den är direkt kopplad till processorn så det finns ju ingen större anledning att kunna slå av eller på den porten. Och drivrutiner är för Windows, det är inget BIOS bryr sig om.

Permalänk

Problemet verkar ha lösts sig!
Jag testade först att montera ur bägge stickor, och endast montera windwosstickan i M2A, vilket fungerade utan problem. Därefter monterades den andra stickan i M2B.

Troligtvis måste det ha varit ett handhavandefel från min sida.

Stort tack för hjälpen från alla