Permalänk
Medlem

Bredband2 internet dör efter 15min

Har fiber via mitt stadsnät med Bredband2 som operatör.

Har funkat bra senaste året men nu har jag strul att min internetanslutning går ner var 15 minut.

Min fiberconverter är kopplad till en Asus rt ac68u.
Använder stanard inställningar med dynamisk ip i routern.

Enklaste sättet att få tillbaka internet är att gå in via router gränsnittet och slå av och på internetanslutningen.

Det står att lånetiden är 30minuer. När dessa 30 minuter är över och börjar om så kommer mitt inernet tillbaka av sig själv.

Så summa summarum om jag inte gör nånting så har jag inernet i 15min och är utan i 15min.

Vad är denna lånetid? Hur minskar jag den?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gissar att du syftar på DHCP lånetid och att det är routern som inte får att nytt lån på wan sidan ? I så fall är endera din router trasig/inkompatibel eller så är det problem hos operatören med deras dhcp servrar, för att utesluta routern så gör ett prov där du kopplar bort routern, anslut datorn direkt till fiberomvandlaren och prova så vet du om det är routern eller anslutningen som inte fungerar normalt.
Är det problem med anslutningen så felanmäl till operatören, är det routern så leta efter uppdateringar till den eller byt ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.