Följ Black Week på SweClockers

AMD patenterar flerkretslösning för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD patenterar flerkretslösning för grafikkort

Stora grafikkretsar kan bli ett minne blott i framtiden, när AMD nu sällskapar Nvidia och Intel med förslag på en MCM-lösning för grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom har ju pratat om detta sedan uppköpet av ATI, kul att bet blir något tillslut och att detta kan användas tillsammans med nuvarande IF för riktigt kompetenta APUer

Permalänk
Medlem

Den som orkar leta hittar ett gammalt inlägg från mig om just detta.
Det är en självklarhet och en nödvändighet för framtida grafikkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om det funkar samma med io och beräkningskluster i gpu som cpu att det är lättare o minska beräkningsdelarna så är detta klart en stor framgång när de väl lyckas.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Detta, om något, visar var de stora aktörerna tror att framtiden kommer att ligga.

Oberoende så känns det ändå som AMD har en liten fördel när det kommer till "MCM" med tanke på deras användning av liknande lösningar i deras Zen-processorer.. man kan tom. göra ett argument att det sträcker sig tillbaka till Bulldozertiden.

Skrivet av ChaosClocker:

Om det funkar samma med io och beräkningskluster i gpu som cpu att det är lättare o minska beräkningsdelarna så är detta klart en stor framgång när de väl lyckas.

Kostnaderna borde även de går ned med tanke på att man behöver inte kassera lika många kretsar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Fantastiskt ändå att man kan patentera såna självklarheter. Lite som att patentera hjulet eller hävarmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta, om något, visar var de stora aktörerna tror att framtiden kommer att ligga.

Oberoende så känns det ändå som AMD har en liten fördel när det kommer till "MCM" med tanke på deras användning av liknande lösningar i deras Zen-processorer.. man kan tom. göra ett argument att det sträcker sig tillbaka till Bulldozertiden.

Kostnaderna borde även de går ned med tanke på att man behöver inte kassera lika många kretsar.

Hur menar du att Bulldozerarkitekturen hade något med MCM att göra?

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Detta, om något, visar var de stora aktörerna tror att framtiden kommer att ligga.

Oberoende så känns det ändå som AMD har en liten fördel när det kommer till "MCM" med tanke på deras användning av liknande lösningar i deras Zen-processorer.. man kan tom. göra ett argument att det sträcker sig tillbaka till Bulldozertiden.

Kostnaderna borde även de går ned med tanke på att man behöver inte kassera lika många kretsar.

Ska man vara nitpicky kan det bli lika många kretsar kastade, men de är förmodligen mindre chip, vilket gör att man behöver kasta mindre kiselyta i papperskorgen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ska man vara nitpicky kan det bli lika många kretsar kastade, men de är förmodligen mindre chip, vilket gör att man behöver kasta mindre kiselyta i papperskorgen.

Beror också lite på hur kretsen går sönder och hur små delar som går att återanvända när de är trasiga.

När när man närmar sig 800mm2 som Nvidia ofta gör brukar man få dålig yeild, men 4x200mm2 är lättare, och upp till 4 med defekter kan ju användas för steget ner på trappan. Dessutom kan man köra exakt samma kisel för 3x200mm2 eller 2x200mm2, dvs binna och hantera bara en enda krets och täcka hela marknaden, beroende på hur man bygger kortet.

Svåra med detta tror jag är minnet och att ha full konsistens (inte massa NUMA som gamla threadripper...)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Beror också lite på hur kretsen går sönder och hur små delar som går att återanvända när de är trasiga.

När när man närmar sig 800mm2 som Nvidia ofta gör brukar man få dålig yeild, men 4x200mm2 är lättare, och upp till 4 med defekter kan ju användas för steget ner på trappan. Dessutom kan man köra exakt samma kisel för 3x200mm2 eller 2x200mm2, dvs binna och hantera bara en enda krets och täcka hela marknaden, beroende på hur man bygger kortet.

Svåra med detta tror jag är minnet och att ha full konsistens (inte massa NUMA som gamla threadripper...)

Jo, men ju större krets, desto större sannolikhet att man stöter på en defekt som inte går att binna om. Ju mindre ensamma kretsar man kan göra per wafer, desto mer koncentrerar man upp kretsytan som går att använda, binning för sämre kretsar inräknat.
Typ om ytan för voltreglering skulle visa sig defekt så blir det svårt att använda den som ett "3070" även om den skulle fungerat i övrigt. Då har vi dödat över 600mm^2. Tänk ett wafer täckt med 100mm^2-kretsar, där vitala delar visar sig defekta, blir mindre kretsyta att kasta bort.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fantastiskt ändå att man kan patentera såna självklarheter. Lite som att patentera hjulet eller hävarmen.

Håller med, men det är inte godkänt än. När jag läser patentet ser jag inget "inventive step" eller "non-obvious effect". Det ska inte gå att patentera något som en person "skilled in the art" skulle uppnå givet problemställning och vid ansökan kända tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jo, men ju större krets, desto större sannolikhet att man stöter på en defekt som inte går att binna om. Ju mindre ensamma kretsar man kan göra per wafer, desto mer koncentrerar man upp kretsytan som går att använda, binning för sämre kretsar inräknat.
Typ om ytan för voltreglering skulle visa sig defekt så blir det svårt att använda den som ett "3070" även om den skulle fungerat i övrigt. Då har vi dödat över 600mm^2. Tänk ett wafer täckt med 100mm^2-kretsar, där vitala delar visar sig defekta, blir mindre kretsyta att kasta bort.

Jag har inte sagt emot dig alls, bara nämnt andra fördelar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fantastiskt ändå att man kan patentera såna självklarheter. Lite som att patentera hjulet eller hävarmen.

Det är helt otroligt hur vissa patent kan godkännas. Jag är på jakt efter en robotdammsugare med en auto-empty bin så att dammsugaren tömmer all smuts automatiskt och iRobot Roomba har fått patent på just det. Helt sjukt. Nu är iRobot tydligen och stämmer andra tillverkare för att de också har en automatisk tömning av smuts. Så jädra störande då Roombas är de sämsta med navigation och mjukvara på marknaden och kostar sjukt mycket mer än konkurrenterna.

Allt skulle vara okej om de fick patent på sin exakta lösning av automatiskt tömning men nej de fick en blank patent på all automatisk tömning.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Det är helt otroligt hur vissa patent kan godkännas. Jag är på jakt efter en robotdammsugare med en auto-empty bin så att dammsugaren tömmer all smuts automatiskt och iRobot Roomba har fått patent på just det. Helt sjukt. Nu är iRobot tydligen och stämmer andra tillverkare för att de också har en automatisk tömning av smuts. Så jädra störande då Roombas är de sämsta med navigation och mjukvara på marknaden och kostar sjukt mycket mer än konkurrenterna.

Allt skulle vara okej om de fick patent på sin exakta lösning av automatiskt tömning men nej de fick en blank patent på all automatisk tömning.

Om det är sant så är det så man vill slå någon. Känns ju som en självklar utveckling att alla robotdammsugare kommer med automatisk tömning i framtiden.
Men är ju i så fall inte annat än att alla andra tillverkare slår ihop sig och tar det till domstol (hämning av utveckling eller något).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Skynet, here we come. Ärligt, är det ingen annan som ser terminatorchippet framför sig när man läser om det här? 😄

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag hörde om GCD och MCD på RDNA3 så tänkte jag mig något i stil med att MCD:n är minneskontroller och infinity-cache, medan resten är på GCD:n. Kändes som en naturlig väg att gå, givet ändringarna de gjorde i RDNA2. Ni kan tänka er lite som en kopia av Zen2 (med bara en CCX), där minneschipleten även har en stor cache (kanske t.o.m större än RDNA2).

Men som de gjort här har de infinitycachen utspridd över flera chiplets, och det verkar inte finnas någon MCD alls (minneskontrollerna sitter på vardera chiplet enligt figur 3) och alla är egentligen små GPU:er som kommunicerar med varandra. Det positiva med det här är att det är likadana kretsar i en litet grafikkort som i ett stort. Idag är det olika kretsar som tillverkas och designas, t.ex Navi21, Navi22, Navi23, Navi24. Så med den här metoden skulle de möjligtvis bara kunna göra en Navi24 och koppla ihop dem till alla andra. Det lär förhoppningsvis spara en hel del pengar och göra så att lanseringarna hamnar närmare varandra.

Ni kanske kommer ihåg en intervju med David Wang där han säger att det stora problemet är att göra designen osynlig för programmeraren. Den viktigast stycket i patentet är det här:

Accordingly, as discussed herein, a passive die interposer deploys monolithic GPU functionality using a set of interconnected GPU chiplets in a manner that makes the chiplet implementation appear as a traditional monolithic GPU from a programmer model/developer perspective. The scalable data fabric of one GPU chiplet is able to access the lower level cache(s) on other GPU chiplets in nearly the same time as to access the lower level cache on its same chiplet, and thus allows the GPU chiplets to maintain cache coherency without requiring additional inter-chiplet coherency protocols. This low-latency, inter-chiplet cache coherency in turn enables the chiplet-based system to operate as a monolithic GPU from the software developer's perspective, and thus avoids chiplet-specific considerations on the part of a programmer or developer.

Såvitt jag kan se så uppfyller det kraven som Wang ställt för ett grafikkort för spelgrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Det är helt otroligt hur vissa patent kan godkännas.

Jag tror många missförstår hur det amerikanska patentsystemet fungerar. Att man får patent på någonting betyder lite förenklat i princip bara att man har skickat in en korrekt ifylld patentansökan, och viktigast av allt - betalat avgiften.

Det är upp till domstolarna vid en eventuell tvist att bestämma huruvida patentet är giltigt eller inte.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Det är helt otroligt hur vissa patent kan godkännas. Jag är på jakt efter en robotdammsugare med en auto-empty bin så att dammsugaren tömmer all smuts automatiskt och iRobot Roomba har fått patent på just det. Helt sjukt. Nu är iRobot tydligen och stämmer andra tillverkare för att de också har en automatisk tömning av smuts. Så jädra störande då Roombas är de sämsta med navigation och mjukvara på marknaden och kostar sjukt mycket mer än konkurrenterna.

Allt skulle vara okej om de fick patent på sin exakta lösning av automatiskt tömning men nej de fick en blank patent på all automatisk tömning.

Tror snarare att de har tagit patent på HUR de tömmer en behållare. Och alla som försöker göra snarlikt blir nekade via domstol.

Men media gillar ju att skriva om allt så det låter coolare. Bör tillägga att jag inte läst patentet så gissar bara. Men det är så patent "brukar" vara

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Detta känns mer som en lösning för CDNA då det inte tar höjd för specifika RDNA funktioner.
Video Core Next (VCN) som är RDNA specifik (som alla grafikfunktioner) som ex. funktioner som inte behövs i datacenter, dssa behöver ej heller finnas i 4 instanser.
Med CDNA har AMD tagit bort ut alla grafikfunktioner och egenskaper som inte behövs för mer generella beräkningar.

Däremot så kan det ändå vara första steget mot ett senare patent för RDNAx med en separat chip specifikt för minne, cache och grafikfunktioner. + då chiplet...
Min uppfattning är liknande den som @Radolov har, förutom att jag tycker att David Wang delvis har fel då specifika chiplet funktioner bör döljas i drivritunen, döljs dom i hårdvaran så riskerar man att hårdvaran blir onödigt mycket större med risk att motverka vinsten av chiplet. I slutändan så ger båda vägarna samma resultat, programmeraren ser en monolitisk krets.

@Wittwang: Antagligen är det denna bilden som skulle varit med i artikeln, där vi nu har en dubblett

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Bengt-Arne:

@Wittwang: Antagligen är det denna bilden som skulle varit med i artikeln, där vi nu har en dubblett

Det var visst en siffra som blev fel i bild-ID där, men nu är det korrigerat. Tack för påpekandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Jag tror många missförstår hur det amerikanska patentsystemet fungerar. Att man får patent på någonting betyder lite förenklat i princip bara att man har skickat in en korrekt ifylld patentansökan, och viktigast av allt - betalat avgiften.

Det är upp till domstolarna vid en eventuell tvist att bestämma huruvida patentet är giltigt eller inte.

Det stämmer inte alls, USA har i många avseenden en tuff granskning av patentansökningar.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

Då hoppas vi inte på suttering som en bieffekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Det stämmer inte alls, USA har i många avseenden en tuff granskning av patentansökningar.

På pappret möjligtvis. I praktiken så finansieras patentverket av ansökningarna och de har incitament att godkänna så många patent som möjligt då det resulterar i fler ansökningar. Att genomföra granskningar kräver i många fall bransch-specifik expertkompetens och är dyrt, så det undviks.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

På pappret möjligtvis. I praktiken så finansieras patentverket av ansökningarna och de har incitament att godkänna så många patent som möjligt då det resulterar i fler ansökningar. Att genomföra granskningar kräver i många fall bransch-specifik expertkompetens och är dyrt, så det undviks.

Det är min uppfattning också, många patent om de granskas har ganska uppenbara svagheter, men det kräver ju ekonomiska resurser att utmana. Stora bolag mäter bara antalet patent mot varandra i förhandlingar, ingen bryr sig om innehållen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

På pappret möjligtvis. I praktiken så finansieras patentverket av ansökningarna och de har incitament att godkänna så många patent som möjligt då det resulterar i fler ansökningar. Att genomföra granskningar kräver i många fall bransch-specifik expertkompetens och är dyrt, så det undviks.

Snarare finns det ett incitament för granskare att utfärda s.k final rejections (i princip ”avslag”). En sökande måste då betala (generellt mer än det kostar att lämna in en ny ansökan) för att hålla ärendet vid liv. Granskarna får poäng för final rejections bland annat.

Skrivet av medbor:

Det är min uppfattning också, många patent om de granskas har ganska uppenbara svagheter, men det kräver ju ekonomiska resurser att utmana. Stora bolag mäter bara antalet patent mot varandra i förhandlingar, ingen bryr sig om innehållen

Det kan jag till viss del hålla med om. I ett mål för att ogiltigförklara ett patent kan beloppen som investeras med lätthet uppgå till 1000 gånger den summa som omfattar innehavarens avgifter till patentmyndigheten. Man sätter ett team på att syna patentet i sömmarna, varje möjlighet till attack utnyttjas. Den graden av granskning kan en patentmyndighet rimligtvis inte uppnå.

I Europa kan man invända mot ett beviljat patent inom ett par månader från beviljandet. Av dessa invändningar resulterar ca 2/3 trots allt i att innehavaren får behålla sitt patent (dock med ett sämre skyddsomfång i en del fall).

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

Någon som vet vid vilken storlek små kretsar blir dyrare? De måste ju ändå separeras så man förlorar ju en hel del kisel där om de är för små även om yeild går upp.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av hACmAn:

Någon som vet vid vilken storlek små kretsar blir dyrare? De måste ju ändå separeras så man förlorar ju en hel del kisel där om de är för små även om yeild går upp.

Finns nog fler faktorer att ta med i den ekvationen men det hade varit kul med lite fakta kring din fråga. Hoppas någon här kan ge lite input....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Hmm, när jag hörde om GCD och MCD på RDNA3 så tänkte jag mig något i stil med att MCD:n är minneskontroller och infinity-cache, medan resten är på GCD:n. Kändes som en naturlig väg att gå, givet ändringarna de gjorde i RDNA2. Ni kan tänka er lite som en kopia av Zen2 (med bara en CCX), där minneschipleten även har en stor cache (kanske t.o.m större än RDNA2).

Men som de gjort här har de infinitycachen utspridd över flera chiplets, och det verkar inte finnas någon MCD alls (minneskontrollerna sitter på vardera chiplet enligt figur 3) och alla är egentligen små GPU:er som kommunicerar med varandra. Det positiva med det här är att det är likadana kretsar i en litet grafikkort som i ett stort. Idag är det olika kretsar som tillverkas och designas, t.ex Navi21, Navi22, Navi23, Navi24. Så med den här metoden skulle de möjligtvis bara kunna göra en Navi24 och koppla ihop dem till alla andra. Det lär förhoppningsvis spara en hel del pengar och göra så att lanseringarna hamnar närmare varandra.

Ni kanske kommer ihåg en intervju med David Wang där han säger att det stora problemet är att göra designen osynlig för programmeraren. Den viktigast stycket i patentet är det här:

Accordingly, as discussed herein, a passive die interposer deploys monolithic GPU functionality using a set of interconnected GPU chiplets in a manner that makes the chiplet implementation appear as a traditional monolithic GPU from a programmer model/developer perspective. The scalable data fabric of one GPU chiplet is able to access the lower level cache(s) on other GPU chiplets in nearly the same time as to access the lower level cache on its same chiplet, and thus allows the GPU chiplets to maintain cache coherency without requiring additional inter-chiplet coherency protocols. This low-latency, inter-chiplet cache coherency in turn enables the chiplet-based system to operate as a monolithic GPU from the software developer's perspective, and thus avoids chiplet-specific considerations on the part of a programmer or developer.

Såvitt jag kan se så uppfyller det kraven som Wang ställt för ett grafikkort för spelgrafik.

Ja man får väll se. Samt andra nämnt Bussen emellan. Bild tre visar som jag tolkar det att det ska vara en konstant bred interkonect buss. Medan jag inte förstår varför bild fyra hur det kommer sig att tre av chippen pratar med varandra men inte det första från vänster till höger. Måste vara något jag missförstår i schemat.
Sen kan jag se bra fördelar med att sätta IO delar i en annan tillverkningsteknik än andra delar och sedan koppla eller "limma" ihop delar. Om det fortfarande stämmer så har ju båda AMD och Intel sagt att IO enheter och hur de fungerar är lättare att tillverka med högre nm med bättre prestanda än på låga nm. Sedan hur sant det är kan man ju undra.

EDIT:
BILDEN jag inte fattade ser ut att visa hur man kan rotera chiplettsen för att gör en grid inte interconnetct och nej jag har inte läst patenten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Hmm, när jag hörde om GCD och MCD på RDNA3 så tänkte jag mig något i stil med att MCD:n är minneskontroller och infinity-cache, medan resten är på GCD:n. Kändes som en naturlig väg att gå, givet ändringarna de gjorde i RDNA2. Ni kan tänka er lite som en kopia av Zen2 (med bara en CCX), där minneschipleten även har en stor cache (kanske t.o.m större än RDNA2).

Men som de gjort här har de infinitycachen utspridd över flera chiplets, och det verkar inte finnas någon MCD alls (minneskontrollerna sitter på vardera chiplet enligt figur 3) och alla är egentligen små GPU:er som kommunicerar med varandra. Det positiva med det här är att det är likadana kretsar i en litet grafikkort som i ett stort. Idag är det olika kretsar som tillverkas och designas, t.ex Navi21, Navi22, Navi23, Navi24. Så med den här metoden skulle de möjligtvis bara kunna göra en Navi24 och koppla ihop dem till alla andra. Det lär förhoppningsvis spara en hel del pengar och göra så att lanseringarna hamnar närmare varandra.

Ni kanske kommer ihåg en intervju med David Wang där han säger att det stora problemet är att göra designen osynlig för programmeraren. Den viktigast stycket i patentet är det här:

Accordingly, as discussed herein, a passive die interposer deploys monolithic GPU functionality using a set of interconnected GPU chiplets in a manner that makes the chiplet implementation appear as a traditional monolithic GPU from a programmer model/developer perspective. The scalable data fabric of one GPU chiplet is able to access the lower level cache(s) on other GPU chiplets in nearly the same time as to access the lower level cache on its same chiplet, and thus allows the GPU chiplets to maintain cache coherency without requiring additional inter-chiplet coherency protocols. This low-latency, inter-chiplet cache coherency in turn enables the chiplet-based system to operate as a monolithic GPU from the software developer's perspective, and thus avoids chiplet-specific considerations on the part of a programmer or developer.

Såvitt jag kan se så uppfyller det kraven som Wang ställt för ett grafikkort för spelgrafik.

Detta är en effekt av en teknik, säkerligen en viktig sådan. Men man kan inte patentera en effekt, bara tekniken som leder till effekten. Och frågan är om det finns tillräckligt med uppfinningshöjd här.

Permalänk
Avstängd

Om AMD skulle lyckas med detta som dom gjorde på CPU sidan, så skulle det vara ett jättestort steg i utvecklingen och det finns bara massa fördel om dom lyckas med det.

Vi behöver mer kraftfulla GPU så att man kan driva spel i 4K eller kommer upp till 340 FPS på spel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666