Cpu temperatur klättrar efter "crash"

Permalänk
Medlem

Cpu temperatur klättrar efter "crash"

SweC,

Jag har nyligen byggt ihop ett system som rullade på bra i en vecka eller två.
I söndags mitt under en spelsession så slocknar datorn ner utan förvarning, inget lagg, artefakter eller varningar.
Jag misstänkte först grafikkortet, men vid omstart varnade den om hög cpu temperatur och det stängs ner igen.
Jag lät systemet svalna och kör igång det igen..samma varning innan jag ens kommit in i Windows.
Låter det svalna igen och startar upp i bios...CPU tempen klättrar med ca en grad per sekund upp förbi 70 grader utan tecken på att stabiliseras så jag stänger ner manuellt...så där ligger jag nu..systemet startar men cpu tempen stiger snabbt till farliga nivåer.

Min första tanke är att cpu kylningen strejkar..alla 3 fläktar på radiatorn rullar...samma med den lilla fläkten på själva pump/cpu enheten. Det verkar inte finnas någon indikator som visar om själva pumpen går...lägger man handen på en av slangarna kanske man kan känna nåt liv i den, men svårt att bedöma om det är generella vibrationer eller flöde.

Lägger jag fingret på området runt cpu under uppstart känner jag inga 70-80 grader. som den rapporterar..men värmen har kanske helt enkelt inte tid att sprida sig? Vet inte riktigt vart temperatursensorn sitter...kanske den slogs ut?
Körde nämligen Ryzen Master lite då och då för temperaturcheck och såg inga konstigheter, 40-45 idle och typ 70+ vid load.
Fel eller ej så varnar den och stänger ner pga tempen som den tror sig känna, och det är ingen man vill kringgå.

Kylningen sitter i CPU-fan headern som rekommenderas at Arctic, inte "Pump" som tydligen ska ge 100% utan variation.
Testade att peta in den där en snabbis för att se om 100% pump ger nån skillnad, men icke.

Så...kylare (Arctic liquid freezer 360 II), cpu (5950x) eller moderkort (Msi Unify 570x)..vad kan börja spöka helt plötsligt?
Har inte direkt kompatibla reservdelar att mecka med..och jag antar att jag inte kommer undan att ta av kylaren, kolla att kylpasta osv ser bra ut..men alla råd är välkomna.

Permalänk
Medlem

Låter som pumpen har lagt av. Kan du se pumpens RPM med sensorerna i BIOS eller HWiNFO (i sign)?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Låter som pumpen har lagt av. Kan du se pumpens RPM med sensorerna i BIOS eller HWiNFO (i sign)?

Tack för svar.
Jag kan se "CPU fan speed" i bios vilket säger 1366rpm @ 66grader. Vet inte om det syftar på nån av kylarfläktarna eller pumpen..jag har inte så många sekunder på mig att hoppa runt bland parametrarna.

cpu_fan

Resettade cmos idag ifall det kan vart nån bios setting som ballat ur, men ingen skillnad.
Imorgon blir det nog till att bita i det sura äpplet och ta bort och återfästa kylaren med ny pasta.

EDIT* såg just att det finns en "pump" flik där, och den säger 0rpm
pump

Men gissningsvis beror det på vilken header man använder på moderkortet? Jag kör som sagt på cpu_fan, inte pump headern, därav 0 värdet i bios?

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att pumpvarvtalet rapporteras pga hur den är konstruerad med extra VRM fläkten.

Om pumpen funkar, det kan hända att monteringen blev snett och lösningen blir att montera om och skruva i kryss, dock har det funkat tidigare så troligen inte det. Annat är att luftbubblan har hamnat vid pumpen, se: https://youtu.be/BbGomv195sk

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Är medveten om videon i fråga, och monterade kylaren i toppen av chassit för att undvika såna problem..så pumpen är den lägsta punkten i systemet.

Bild från monteringen..inte slutgiltig men visar hur kylaren sitter osv.
montering