Vad menar du nu, senaste räkneexemplen handlade om att ha ett batteri för hela sveriges förbrukning i en vecka, det ser extremt orimligt ut vad jag kan se. Om förnybara är mer än en viss procent (reglerförmågan hos vår vattenkraft närmare bestämt) så blir det överskridande mycket dyrare.
Det är bara det jag säger, det gör det inte omöjligt såklart.
De ’billiga’ kilowattimmarna som förnybara källor skapar förblir bara billiga om annan billig reglerkraft kan kompensera för bortfallet när de ojämna källorna inte producerar.
Någon strax ovanför räknade på ett batteri som skulle klara en vecka av Sveriges behov (typ som om det inte blåser och är mitt i vintern).
Bara batterierna skulle då kosta långt mer än flera reaktorer. Ingen har gett som förslag att vi ska bygga en sån batteripark såklart, men det visar ändå hur dyrt det blir med faktisk kapacitet/lagring. Ett dygns lagring kostar ungefär som en hel kärnreaktor (kanske missar lite, men nära nog).
Vi kan inte tro att bara vind/sol kan säkra hela Sveriges behov, det var dit jag ville komma och det jag fick ut av siffrorna ovan.
Det var också det graferna ovan visade angående kostnad det blir för olika källor baserat på hur stor del av mixen de är. Vind/sol är billiga upp till 10-20% ungefär, lite mer i Sverige eftersom vi har massor med vattenkraft per capita, men efter någon nivå börjar det spåra ur helt enkelt