Permalänk
Medlem

Sportratt för mod

Tjena!

Det måste finnas någon här som har erfarenhet av att byta originalratt till sportratt med adapter. Jag sitter på en TS300RS och är lite inne på detta kit. Framförallt för att det verkar följa med paddlar som är anpassade till större ratt(?).

Har kikat lite på billiga rattar som bör kunna monteras på 70mm-navet:
djup ratt
Flat ratt

Kommer man tappa mycket känsla på att köpa någon av dessa billigare rattar? Misstänker t.ex. att de väger lite mer än bättre rattar i aluminium. Vad får man för effektiv skillnad i känsla i en flat ratt mot en djup?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat men misstänker att T300;an inte kommer lira så bra med tunga 35cm rattar. Motorn är trots allt inte jättestark och vikten på ratten kommer maskera detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inte testat men misstänker att T300;an inte kommer lira så bra med tunga 35cm rattar. Motorn är trots allt inte jättestark och vikten på ratten kommer maskera detaljer.

Har läst om det, ja. Hittar dessvärre ingen info om vikt på rattarna. Det kanske är bäst att hitta nåt i alu ändå.

Edit: De kanske alla är i alu? I så fall är jag inte så oroad, det bör finnas nog med kraft.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har läst om det, ja. Hittar dessvärre ingen info om vikt på rattarna. Det kanske är bäst att hitta nåt i alu ändå.

Edit: De kanske alla är i alu? I så fall är jag inte så oroad, det bör finnas nog med kraft.

Står att det är stålrattar. Tänk på att du kommer utveckla kanske ~17% mer vridmoment om du går från 30cm ratt till 35cm (förenklad uträkning med T=F*R), och sen har den större ratten högre tröghetsmoment uppepå det. Jag är tveksam till att det kommer bli så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Står att det är stålrattar. Tänk på att du kommer utveckla kanske ~17% mer vridmoment om du går från 30cm ratt till 35cm (förenklad uträkning med T=F*R), och sen har den större ratten högre tröghetsmoment uppepå det. Jag är tveksam till att det kommer bli så bra.

Jaha, så det var så. Jag kollade annars dessa som alternativ, som kanske inte tar lika mycket av kraften: https://www.j-spec.se/interior/sportstol-ratt/rattar-tillbeho...

Alla moddar jag sett använder liknande storlek på ratt. Vad har du annars för förslag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jaha, så det var så. Jag kollade annars dessa som alternativ, som kanske inte tar lika mycket av kraften: https://www.j-spec.se/interior/sportstol-ratt/rattar-tillbeho...

Alla moddar jag sett använder liknande storlek på ratt. Vad har du annars för förslag?

Jag skulle föreslå max 32cm ratt och så lätt som möjligt. Ferrari Alcantara-ratten väger 1,2Kg. Kan du komma under det är det bra, och ju lättare desto bättre. Tyvärr framgår det ju inte hur mycket rattarna väger som du kollar på, men om du frågar snällt kanske butiken kan ta reda på det? Det är svårt att uppskatta vikten då den kan ligga mellan 1Kg till över 2Kg.

Tänk förresten på att djupet på ratten avgör hur långt du har till paddlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle föreslå max 32cm ratt och så lätt som möjligt. Ferrari Alcantara-ratten väger 1,2Kg. Kan du komma under det är det bra, och ju lättare desto bättre. Tyvärr framgår det ju inte hur mycket rattarna väger som du kollar på, men om du frågar snällt kanske butiken kan ta reda på det? Det är svårt att uppskatta vikten då den kan ligga mellan 1Kg till över 2Kg.

Jag ska undersöka detta, tack för tips!

Skrivet av DasIch:

Tänk förresten på att djupet på ratten avgör hur långt du har till paddlarna.

Adaptern jag länkade inkluderar paddlar för detta i 2 olika kit för djupp/platt ratt. Därav frågan gällande effektiv skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Adaptern jag länkade inkluderar paddlar för detta i 2 olika kit för djupp/platt ratt. Därav frågan gällande effektiv skillnad.

Ah okej. Normalt avgör djupet på ratten bara hur långt ifrån den hamnar. I det här fallet kan det dock vara bra att tänka på den längre momentarmen en djupare ratt skapar. Större risk att rattstången/basen flexar med en djupare ratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah okej. Normalt avgör djupet på ratten bara hur långt ifrån den hamnar. I det här fallet kan det dock vara bra att tänka på den längre momentarmen en djupare ratt skapar. Större risk att rattstången/basen flexar med en djupare ratt.

Jag var också inne på det. Borde kunna medföra mer slitage? Får försöka hitta en platt ratt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att jag moddat enligt mitt första inlägg, med en platt ratt. Ratten i sig vägde 1.2kg och hela paketet bör inte vara så mycket tyngre än original. Diametern gör såklart skillnad och viss förlust i FFB märks. Uppskattningsvis så tappas 20% kraft. Det är en avvägning och jag är ändå nöjd. Såg senare att det finns en officiell add-on ratt på 33cm, vilket kanske hade varit bättre. Prisskillnaden mot min lösning blev 900:-.

Visa signatur