LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

Om du inte gör som jag fick göra med min nya B1 när jag fick hem den, min surroundförstärkare fixade inte den nya standarden och HDMI kablar så jag fick koppla en hederlig optiskt kabel mellan tv och förstärkaren. Så här i efter hand så låter det bättre nu

edit: Förutsatt att du har optiskt in och utgång på din förstärkare osv osv osv.

Ja precis optisk utgång har alla tv apparater jag kollat på än så länge men den ryker väl den med för att tvinga folk uppgradera.

Sen finns det förvisso vissa HD format som kräver hdmi kabel för bandbredden om än inte 2.1. Men rimligen så kommer optiskt/koaxialt hänga kvar ett tag till.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Monterade upp min B1 77 tummare idag
Har bara hunnit funktionstesta väldigt kort med Dune 4K bluray med standardinställningarna...
Första intrycket är jösses vad reflektiv skärmen är!! Jag som kommer från projektorduk och matta datorskärmar är lätt chockad, trots att jag sett apparaterna i butik osv. I praktiken när man visar något i mer nedsläckt rum är det antagligen inget problem, men ändå klart mer svart spegel än jag trodde det skulle vara!

Annars med allt på default så gissar jag det är rätt mycket processing påslaget: det kändes lite grynigt och lite pastelligt på samma gång, och frameraten kändes inte riktigt konsekvent - lite "juddrigt".
Skön svärta dock, och ljusstyrkan i vissa scener och i subtitles mm hintar om att ljusstyrkan borde räcka

Skrivet av Don_Tool:

Om du inte gör som jag fick göra med min nya B1 när jag fick hem den, min surroundförstärkare fixade inte den nya standarden och HDMI kablar så jag fick koppla en hederlig optiskt kabel mellan tv och förstärkaren. Så här i efter hand så låter det bättre nu

Optisk är ju lite av en kompromiss dock: den klarar inte okomprimerad 5.1 surround.. Och det är inte säkert TV:n skickar vidare något annat än 2.0 alls till stärkaren!
Så jag känner jag inte riktigt vill köra den kompromissen för att skicka in allt den vägen via TV:n...
Hmm, fast det kan vara en acceptabel lösning för att få datorljudet till TV och sen till förstärkaren.. Får testa den!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Monterade upp min B1 77 tummare idag
Har bara hunnit funktionstesta väldigt kort med Dune 4K bluray med standardinställningarna...
Första intrycket är jösses vad reflektiv skärmen är!! Jag som kommer från projektorduk och matta datorskärmar är lätt chockad, trots att jag sett apparaterna i butik osv. I praktiken när man visar något i mer nedsläckt rum är det antagligen inget problem, men ändå klart mer svart spegel än jag trodde det skulle vara!

Annars med allt på default så gissar jag det är rätt mycket processing påslaget: det kändes lite grynigt och lite pastelligt på samma gång, och frameraten kändes inte riktigt konsekvent - lite "juddrigt".
Skön svärta dock, och ljusstyrkan i vissa scener och i subtitles mm hintar om att ljusstyrkan borde räcka

Optisk är ju lite av en kompromiss dock: den klarar inte okomprimerad 5.1 surround.. Och det är inte säkert TV:n skickar vidare något annat än 2.0 alls till stärkaren!
Så jag känner jag inte riktigt vill köra den kompromissen för att skicka in allt den vägen via TV:n...
Hmm, fast det kan vara en acceptabel lösning för att få datorljudet till TV och sen till förstärkaren.. Får testa den!

För mig var de det enda sättet jag kunde lösa ljudet och bild.
Har en Nvidia Shield Pro Tv inkopplad direkt till Tv via HDMI 2.1 kabel. Från Tv till Förstärkaren kör jag optisk kabel. Min förstärkare stödjer inte 4K så detta var det enda sättet jag kunde lösa det på.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni som har denna TVn om hur bilden blir när det är direkt solljus in i rummet? Går det hyfsat att titta på den ändå med Bright preset?

Jag har cirka 2,65 - 3 meter till TVn från fotölj och soffa? Räcker en 65" för mig eller bör jag lägga 10 000kr extra på en 75" ? Är det ens värt det? Kommer spela en del playstation också. Har en 7 år gammal 65" idag som är obrukbar när jag har solljus in i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Vad tycker ni som har denna TVn om hur bilden blir när det är direkt solljus in i rummet? Går det hyfsat att titta på den ändå med Bright preset?

Jag har cirka 2,65 - 3 meter till TVn från fotölj och soffa? Räcker en 65" för mig eller bör jag lägga 10 000kr extra på en 75" ? Är det ens värt det? Kommer spela en del playstation också. Har en 7 år gammal 65" idag som är obrukbar när jag har solljus in i rummet.

Vet inte om jag är mindre kräsen vad det gälller sånt här eller om det intre är så farligt. Visst tusan är det reflektioner i tv men det är enkelt att få bort, direkt solljus kan jag inte svara på men jag har ett ordentligt ljust vardagsrum med två stora fönster plus balkongdörr på min vänstra sida (sett från tv) så där är mycket ljus som kommer in, jag använder movie maker läget utan överstyrda inställningar.

Framöver dock ska jag köpa mörkläggnings gardiner från Ikea (Kadrilj, de automatiska) för mitt vardagsrum vetter mot söder så där är väldigt varmt på sommaren så denna modden kommer såklart hjälpa min tv också

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Större är alltid bättre.
Sitter själv drygt 3 - 4 meter från min 55C1 och hade gärna haft en 65" i stället. Tyvärr ingen plats på bredden för det.

Vad gäller solljus så duger en C1 i ett soligt rum. Detaljer försvinner i mörka scener men fungerar helt okej i ljusare material.

På tal om annat har jag märkt av betydligt mer band på min teve över tid, jag trodde det skulle bli bättre med tiden? Ser nästan ut som ett rutnät nu i 5% grey.

Är det smidigt när LG kommer hem och kollar/byter panel? Köpte till Premium Care så dom bör väl behandla en väl.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Avstängd

Mörkläggningsgardiner är det som behövs inte ny tv. Skulle inte lägga ut 10000 kr extra på större tv om jag sen sabbar allt med direkt solljus.

Det går ju sätta en fåtölj framför. De flesta möblerar så att man kommer så långt från tvn som möjigt för att nyttja utrymmet maximalt. Dra en soffa fram och tillbaks är ju lite tufft men med en bekväm fåtölj så får du 75" utan att betala en krona extra. Jag har en 55" men ska jag sitta i soffan som är knappt 3 meter ifrån så hade jag nog behövt 85" för samma fov. Orkar inte ta fram fov kalkylatorn men foven tappar man fort med avstånden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Större är alltid bättre.
Sitter själv drygt 3 - 4 meter från min 55C1 och hade gärna haft en 65" i stället. Tyvärr ingen plats på bredden för det.

Vad gäller solljus så duger en C1 i ett soligt rum. Detaljer försvinner i mörka scener men fungerar helt okej i ljusare material.

På tal om annat har jag märkt av betydligt mer band på min teve över tid, jag trodde det skulle bli bättre med tiden? Ser nästan ut som ett rutnät nu i 5% grey.

Är det smidigt när LG kommer hem och kollar/byter panel? Köpte till Premium Care så dom bör väl behandla en väl.

Jag har testat, gick väldigt smidigt, gjorde en felanmälan på LG:s hemsida.
Det tog cirka 7 arbetsdagar tror jag så kom dom och bytte skärmen. Tog kanske 20 min så var dom klara.

Permalänk
Medlem

Hur är det med s.k. stuttering vid låg framerate på B1/C1? Läser man reddit så verkar det helt omöjligt att titta på en OLED på grund av detta

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Hur är det med s.k. stuttering vid låg framerate på B1/C1? Läser man reddit så verkar det helt omöjligt att titta på en OLED på grund av detta

Har 60hz OLED och kompisen har 120hz. Skulle inte klaga, jag tycker tekniken har mer problem med t.ex. black crush, banding osv...saker som bör kunna göras bättre.
Det är verkligen inte panelens fel att den är för snabb..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ARC är alltid en plåga att få till. Blir alltid lika överraskad när det går utan att behöva dra kablar i/ur och reboot av prylar. Så försök igen men ändra lite ordningen på hur du gör allt. Hjälper inte det, testa ståendes på ett ben med din vänligaste kind vänd mot Korea.

ARC suger på alla sätt. Med min C1 och en gammal receiver har jag nu fått det att funka genom att ljudet ut går genom en optisk kabel, samtidigt som det också är draget en HDMI-kabel som gör att fjärrstyrningen via TVns fjärr fungerar. Det enda som inte går är att receivern inte startar själv, men det kan jag leva med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Testar Ghost of Tsushima nu på ps4 pro och ja det är tufft blir närmast åksjuk. VRR på eller av gör knappt någon skillnad. Nu sitter jag ju nära går säkert betydligt bättre på håll. problemet är att jag har oled i vardagsrummet också på 55" men där kan jag flytta bak en bra bit iaf och se om det går bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

VRR fungerar bara på PS5 ned till 48hz och Xbox Series ner till 40hz.

Tror nog alla som skriver på reddit upplever alla möjliga problem som kan eller inte kan vara relaterade till de faktiska teknikbegränsningarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

VRR fungerar bara på PS5 ned till 48hz och Xbox Series ner till 40hz.

Tror nog alla som skriver på reddit upplever alla möjliga problem som kan eller inte kan vara relaterade till de faktiska teknikbegränsningarna.

Ah just det PS 4 Pro har inget VRR stöd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

ljudmässigt är arc bättre än optisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

ljudmässigt är arc bättre än optisk?

Optisk har klart lägre bandbredd än HDMI. Den klarar okomprimerad stereo men bara komprimerade ljudformat... Så ska du köra massa ljudkanaler lär eARC ha mer potential!
Ska du bara köra vanligt stereoljud så spelar det ingen större roll. Möjligen kan optisk snarare ha en fördel i att du inte har en elektrisk koppling mellan prylarna så mindre risk för störningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En optisk kabel klarar stereo i CD-kvalitet utan kompression, eller något av de komprimerade formaten Dolby Digital (AC3) eller DTS i upp till 5.1 kanaler. Detta kan sägas vara DVD-kvalitet på ljudet - 48kHz/16 bitar, men komprimerat. Det som inte funkar är de nyare format som kom med Bluray, då krävs det att det går över HDMI. Ljudformaten som används med Bluray är också komprimerade, men inte lika hårt, och de kan innehålla fler kanaler.

I mitt fall är det mycket enkelt - Blu-ray-spelaren som knappt används är kopplad till receivern direkt, så spelar jag Blu-ray får jag det ljudet utan att bråka med ARC (men jag måste fippla med flera fjärrkontroller). Ser jag på nån streamingtjänst (via AppleTV) är jag begränsad till Dolby Digital, men det är oftast inte bättre ljud från tjänsten i alla fall. Fler kanaler är meningslöst eftersom jag ändå bara har 5+1 högtalare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert 📺

ARC är i grunden bunden till samma ljudformat som optisk/toslink, dvs de från DVD-tiden traditionella 5.1 DD och dts-formaten och tvåkanals PCM.

eARC kan däremot ta de modernare formaten baserad på Dolby TrueHD, Atmos, dts-MA, dts:X och flerkanals PCM. Återigen ha LG valt bort dts-stödet med sina apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ARC är i grunden bunden till samma ljudformat som optisk/toslink, dvs de från DVD-tiden traditionella 5.1 DD och dts-formaten och tvåkanals PCM.

eARC kan däremot ta de modernare formaten baserad på Dolby TrueHD, Atmos, dts-MA, dts:X och flerkanals PCM. Återigen ha LG valt bort dts-stödet med sina apparater.

Hoppsan, det hade jag missat: jag trodde vanlig ARC tog åtminstone nånting utöver gamla toslink standarden.
Då är det ju hugget som stucket typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hoppsan, det hade jag missat: jag trodde vanlig ARC tog åtminstone nånting utöver gamla toslink standarden.

Beroende på vad du har för receiver kan det hända att du får Dolby Digital Plus över ARC vilket inte funkar över toslink. Min LG C9 och Denon X4100W är ett exempel på en fungerande kombination men det varierar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Skaffade mig en 65C1 igår och bilden är ju (efter lite tweakande) är helt galet bra!! Jag har ett bra TV-rum där det går att få det relativt mörkt så speglingseffekten jag var lite rädd för var helt obefintlig/osynlig. Likaså var ljusstyrkan klart tillräcklig även med HDR-material.

Eftersom jag har en projektor också och rätt många hdmi-enheter (digitalbox, chromecast, ps4, switch, xbox360) så insåg jag ganska snart att de skulle förbli inkopplade i förstärkaren och att avsaknaden av DTS-stöd i TVn inte skulle behöva bli ett problem. Men förstärkaren begränsar bildkvaliteten då den bara har HDMI 2.0 och därmed "endast" klarar upp till 4k@60Hz. Än så länge har jag inte införskaffat någon ps5, men det känns mest som en tidsfråga...

Är det någon mer som stått inför samma dilemma med inkloppling av en PS5 till förstärkare och tv/projektor?

Projektorn har bara 1080p-upplösning (benq w2000) och saknar HDR. Hur beter sig enheterna när de kopplas ihop med olika enheter med olika egenskaper?
Detsamma gäller ju för chromecasten (with google tv) redan nu tex, men tänker i första hand på PS5.

Av nån outgrundlig anledning så slog jag aldrig igång projektorn igår och testade... go figure!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det trodde faktiskt jag också. Jag vet att om man skickar ljud från källa till mottagare - dvs, från en Bluray-spelare till en receiver eller TV - så går det att skicka 8-kanalig PCM samt vilka lustiga format man kan tänka sig. Jag inbillade mig att ARC använde samma bandbredd fast skickade den åt andra hållet, men uppenbarligen är det en helt annat metod som används.

Skrivet av Calle:

Beroende på vad du har för receiver kan det hända att du får Dolby Digital Plus över ARC vilket inte funkar över toslink. Min LG C9 och Denon X4100W är ett exempel på en fungerande kombination men det varierar.

DD+ kan funka över Toslink också ibland, men inte alltid. Det är nåt om att Bluray tillåter det, men inte HD-DVD, eftersom DD+ för Bluray är hårdare komprimerat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det trodde faktiskt jag också. Jag vet att om man skickar ljud från källa till mottagare - dvs, från en Bluray-spelare till en receiver eller TV - så går det att skicka 8-kanalig PCM samt vilka lustiga format man kan tänka sig. Jag inbillade mig att ARC använde samma bandbredd fast skickade den åt andra hållet, men uppenbarligen är det en helt annat metod som används.

DD+ kan funka över Toslink också ibland, men inte alltid. Det är nåt om att Bluray tillåter det, men inte HD-DVD, eftersom DD+ för Bluray är hårdare komprimerat.

Där ser man!
En djungel att hålla reda på alla varianter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

beställde en 77" B1 då priserna nu passerar rimliga nivåer, ser fram emot nästa vecka då den anländer

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

beställde en 77" B1 då priserna nu passerar rimliga nivåer, ser fram emot nästa vecka då den anländer

Jag kunde inte vara mer nöjd med min, så grattis är allt jag kan säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kunde inte vara mer nöjd med min, så grattis är allt jag kan säga!

kul att höra, var lite i valet och kvalet om det var värt att lägga 7-8 tusen extra för C1 modellen, men jag tror/hoppas det blir bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har också en beställning på 77" B1

Ni som har 77", vad använder ni för väggfäste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Har också en beställning på 77" B1

Ni som har 77", vad använder ni för väggfäste?

kommer använda samma som min nuvarande:

väggfäste elgiganten

bra pris och smal profil.

B1 77" ska tydligen vara 400x200

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder foten på 58cm högt skåp, skärmen blir då från ca 65cm från golvet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kör kass källa på min (30Hz HDMI) men jag har verkligen inget allt att klaga på, bara ställa in vitt och svart med ’lagom’ (http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php) och fixa inställningarna:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Mitt rum är dock skyddat från fönster ganska bra

På tal om inställningar:
Jag pillade på PC-inställningarna på min nyinkomna B1 77" och råkade ut för en så konstig grej att jag känner jag borde nämna den här:
Nånstans under resans gång när jag aktiverade gaming optimeringsläget och konfigurerade om HDMI inputen till PC läge osv, så fick jag en väldigt ljus blaskig bild utan svärta alls!
Fattade ingenting först, och säkrade att färgnivå var satt till full på både TV och dator mm utan att det hjälpte...

Till sist råkade jag kolla i Nvidia kontrollpanel på Justera skrivbordets färginställningar, och där visade sig att den automatiskt av någon anledning valt något "optimerad" läge med färgkanaler och gamma ställt helt åt h-vete och jag är bra säker på att jag aldrig pillat där på egen hand!
Här och nu har jag löst det genom att bocka i kringgå till referensläge (en inställning jag inte minns jag sett förut) och nu verkar allt mer normalt igen

...

@Oqvist nämnde black crush förut och det verkar vara rätt påtagligt här för mig också.
Översta fem rutorna i lagom-testet är becksvarta, och även 5-10 är nog även de helsvarta eller så gott som.
Jag drog upp ljusstyrka (inte OLED-ljusstyrkan alltså) till 57 eller nått sånt för att kompensera , men antar jag tappar lite djupsvärta på det?
Nån som har något annat tips? Den där game optimiser inställningen (värden mellan 0 och 20 med default 10) verkade inte göra nån större skillnad för mig.
Jag är ok med lite crush (sitter redan med VA ) men skulle vara trevlig att minska litegrann kanske?

...

Var det bara jag som hade svårt att hitta tex var man avaktiverade eco-inställningarna? Låååångt ner nånstans i supportmenyn - verkligen inte intuitivt!

Skrivet av eXeem:

kommer använda samma som min nuvarande:

väggfäste elgiganten

bra pris och smal profil.

B1 77" ska tydligen vara 400x200

Ok, rapportera gärna sen hur trångt det blir bakmonterade HDMI-kontakterna
(de två HDMI 2.1 kontakterna sitter bakåt på B1)

Visa signatur