Hmmmmm, då är det såhär. Om du kör EN kabel till ”room 2” kommer hela nätet ”flaskhalsa” på den kabeln som är dragen mellan room 2 och room 1. Så, istället för att du drar en sladd från ”le garage” till room 2, bör du dra den till room 1, eventuellt att du drar kabeln från room 1 via room 2 till le garage. Detta är ENDA sättet atr undvika flaskhalsar. (Fiber behöver du inte dra, räcker med CAT6, CAT6a eller CAT7.
Övervåningen enligt din skiss är redan flaskhalsad, vilket du inte kommer undan. Sen är frågan om du bryr dig om flaskhalsar då du ändå kommer få 1Gbit mellan room1 och room2 (tills du drar nytt kablage)
Gällande separerade nät är det inget problem generellt, det kräver bara annan utrustning med olika VLAN där du sätter upp ett subnät för respektive nät. (Unifi klarar detta) Dock kan du inte ha en ”router” i le garage för du kommer få ”double NAT” så sätt en switch och AP där istället och sätt upp VLANen.
Personligen drog jag precis nytt kablage i hela huset, 24 sladdar totalt, allt kopplat till ”room 1”, där hela nätet ändå flaskhalsas externt mot internet då ”Fibermodemet” (mediaboxen) är ansluten med CAT6 till nätverket. Dock bad jag stadsnätkillarna sätta dit ett fiberuttag också så jag kan ansluta med fiber rakt in i ”modermodemet” (aka routern/brandväggen via SFP) men installatören sa samtidigt att problemet kommer inte ligga i mitt hus för 10Gbit eller mer, utan i switchen jag är ansluten till på andra sidan stan, som maximalt klarar 1000Mbit 😂, så ja, innan stadsnätskillarna uppgraderar sina switchar är jag låst på 1Gbit, men men, han sa också att dom är ”på G” att uppgradera men kommer då sätta in nya mediaboxar i hela stan. (Sen är sista problemet: Vill man betala för 10Gbit efter ”första året rabatten”, näääää. Bahnhof skryter nu om ”399kr/mån”, men när jag blåser på kommer dom höja till 1200kr/mån, 1Gbit ligger ju på 779kr/mån 😂🙈)