Hjälp med lite nätverksinfrastruktur

Permalänk
Medlem

Hjälp med lite nätverksinfrastruktur

Hej!
Tänkte börja med att säga att inte har expertkoll på nätverk, så all hjälp hade varit välkommen.
Vi har renoverat garaget och kommer möjligtvis använda det som en separat bostad framöver, så vi tänkte dra en fysisk kabel dit.
Vi har fiber draget till huset, men är inte så sugna på att dra en ny fiberkabel till garaget(he dyrt), så tanken var att vi drar en Cat6 kabel dit istället. Vi har en stationär dator i både rum 1 och 2 som vi vill ha kopplad med kabel.
Utanför Rum 2 har vi en kanal som man lätta kan dra en kabel till garaget igenom. Samtidigt som vi ändå håller på så tänkte vi dra en kabel till övervåningen, också via rum 2. Fibermodemet (switchen?) inteno xg6746 är i "första rummet"

Om man vill lösa det så att huset och garaget har separata nätverk och att det fungerar relativt bra hur löser man det smidigast. Just nu har vi missnöjet att köra med Asus lyra trio i huset. Så om nedervåningen kör med iaf en lyra och övervåningen med en, så duger det för det trådlösa iaf.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Hmmmmm, då är det såhär. Om du kör EN kabel till ”room 2” kommer hela nätet ”flaskhalsa” på den kabeln som är dragen mellan room 2 och room 1. Så, istället för att du drar en sladd från ”le garage” till room 2, bör du dra den till room 1, eventuellt att du drar kabeln från room 1 via room 2 till le garage. Detta är ENDA sättet atr undvika flaskhalsar. (Fiber behöver du inte dra, räcker med CAT6, CAT6a eller CAT7.

Övervåningen enligt din skiss är redan flaskhalsad, vilket du inte kommer undan. Sen är frågan om du bryr dig om flaskhalsar då du ändå kommer få 1Gbit mellan room1 och room2 (tills du drar nytt kablage)

Gällande separerade nät är det inget problem generellt, det kräver bara annan utrustning med olika VLAN där du sätter upp ett subnät för respektive nät. (Unifi klarar detta) Dock kan du inte ha en ”router” i le garage för du kommer få ”double NAT” så sätt en switch och AP där istället och sätt upp VLANen.

Personligen drog jag precis nytt kablage i hela huset, 24 sladdar totalt, allt kopplat till ”room 1”, där hela nätet ändå flaskhalsas externt mot internet då ”Fibermodemet” (mediaboxen) är ansluten med CAT6 till nätverket. Dock bad jag stadsnätkillarna sätta dit ett fiberuttag också så jag kan ansluta med fiber rakt in i ”modermodemet” (aka routern/brandväggen via SFP) men installatören sa samtidigt att problemet kommer inte ligga i mitt hus för 10Gbit eller mer, utan i switchen jag är ansluten till på andra sidan stan, som maximalt klarar 1000Mbit 😂, så ja, innan stadsnätskillarna uppgraderar sina switchar är jag låst på 1Gbit, men men, han sa också att dom är ”på G” att uppgradera men kommer då sätta in nya mediaboxar i hela stan. (Sen är sista problemet: Vill man betala för 10Gbit efter ”första året rabatten”, näääää. Bahnhof skryter nu om ”399kr/mån”, men när jag blåser på kommer dom höja till 1200kr/mån, 1Gbit ligger ju på 779kr/mån 😂🙈)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Hmmmmm, då är det såhär. Om du kör EN kabel till ”room 2” kommer hela nätet ”flaskhalsa” på den kabeln som är dragen mellan room 2 och room 1. Så, istället för att du drar en sladd från ”le garage” till room 2, bör du dra den till room 1, eventuellt att du drar kabeln från room 1 via room 2 till le garage. Detta är ENDA sättet atr undvika flaskhalsar. (Fiber behöver du inte dra, räcker med CAT6, CAT6a eller CAT7.

Övervåningen enligt din skiss är redan flaskhalsad, vilket du inte kommer undan. Sen är frågan om du bryr dig om flaskhalsar då du ändå kommer få 1Gbit mellan room1 och room2 (tills du drar nytt kablage)

Gällande separerade nät är det inget problem generellt, det kräver bara annan utrustning med olika VLAN där du sätter upp ett subnät för respektive nät. (Unifi klarar detta) Dock kan du inte ha en ”router” i le garage för du kommer få ”double NAT” så sätt en switch och AP där istället och sätt upp VLANen.

Personligen drog jag precis nytt kablage i hela huset, 24 sladdar totalt, allt kopplat till ”room 1”, där hela nätet ändå flaskhalsas externt mot internet då ”Fibermodemet” (mediaboxen) är ansluten med CAT6 till nätverket. Dock bad jag stadsnätkillarna sätta dit ett fiberuttag också så jag kan ansluta med fiber rakt in i ”modermodemet” (aka routern/brandväggen via SFP) men installatören sa samtidigt att problemet kommer inte ligga i mitt hus för 10Gbit eller mer, utan i switchen jag är ansluten till på andra sidan stan, som maximalt klarar 1000Mbit 😂, så ja, innan stadsnätskillarna uppgraderar sina switchar är jag låst på 1Gbit, men men, han sa också att dom är ”på G” att uppgradera men kommer då sätta in nya mediaboxar i hela stan. (Sen är sista problemet: Vill man betala för 10Gbit efter ”första året rabatten”, näääää. Bahnhof skryter nu om ”399kr/mån”, men när jag blåser på kommer dom höja till 1200kr/mån, 1Gbit ligger ju på 779kr/mån 😂🙈)

Tack för utförligt svar

Jag det är en mediabox, manual till den är så fördummad att jag inte fattar vad den har för specs alls förutom att "PC GOES IN HERE" Prioriterar prestandan på datorerna just to be clear :D-
Bör jag koppla mediaboxen till en vettig switch och sen därifrån köra in alla kablar som ska ut till de andra rummen istället?
närkabeln från switchen isf kommer till t.ex. garaget, går det då att direkt köra den i en AP? eller blir det för många flaskhalsar dit?
Så om jag gör ett bautahål i väggen mellan rum 1 och 2 så kan jag göra ett lite fult spindelnät?
Övervåningen är skitsamma, vill bara ha en stabil trådad koppling till tvn där, resten får klara sig med halvtaskig wifi (typ kunna titta på youtube när man bajsar).

EDIT: FIN BILD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Hej!
Tänkte börja med att säga att inte har expertkoll på nätverk, så all hjälp hade varit välkommen.
Vi har renoverat garaget och kommer möjligtvis använda det som en separat bostad framöver, så vi tänkte dra en fysisk kabel dit.
Vi har fiber draget till huset, men är inte så sugna på att dra en ny fiberkabel till garaget(he dyrt), så tanken var att vi drar en Cat6 kabel dit istället. Vi har en stationär dator i både rum 1 och 2 som vi vill ha kopplad med kabel.
Utanför Rum 2 har vi en kanal som man lätta kan dra en kabel till garaget igenom. Samtidigt som vi ändå håller på så tänkte vi dra en kabel till övervåningen, också via rum 2. Fibermodemet (switchen?) inteno xg6746 är i "första rummet"

Om man vill lösa det så att huset och garaget har separata nätverk och att det fungerar relativt bra hur löser man det smidigast. Just nu har vi missnöjet att köra med Asus lyra trio i huset. Så om nedervåningen kör med iaf en lyra och övervåningen med en, så duger det för det trådlösa iaf.

https://i.imgur.com/Rz9Ph8f.png

Tack på förhand

tja du kan ju dra fiberpatch, köper du billigt på fs.com
jag kan rekommendera dessa switchar, dom har även fördelen att skulle du bara ha en cat kabel så kan du driva den med poe + att då driva minst 3 till saker med poe utan att den behöver en psu. jag gick själv över till dessa från ett cat6a nätverk just för att få fiber på stor täckning som möjligt, (koppar är bra men känsligt och börjar lätt glappa)
https://www.aliexpress.com/item/32814195889.html?spm=a2g0s.90...

som router och ap är mina favoriter klart unifi. super simpel översikt i mobilen, bra täckning och hastighet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

VArför man ska dra tjock CAT6 fattar jag inte. Räcker bra med CAT5E

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

beror ju på om man vill kunna köra 10gig eller inte.
cat6 ska klara 10gig på 55meter

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En router som kan VLAN passar in vid fibermodemet och sedan switchar som även de hanterar VLAN.
Inga fler routrar än en, i övrigt bara switchar.

Router och switch får gärna även klara PoE så du kan köra accesspunkter utan extra strömkälla.

WAN (VLAN, PoE) >
Ru,m 2, Switch >
>V2, Switch
>Garage, Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Jag förstår inte vad du menar med flaskhalsar här? Har du en switch i rum 2 som klarar hastigheten (kanske 1 eller 10Gbps) så förstår jag verkligen inte varför det måste dras från room 1 till le garage. I teorin kanske det blir en flaskhals om det finns ett NAS i room 1 med extrem prestanda som flera ansluter till, men annars ser jag verkligen inte poängen med att dra från garage till room 1 om det är besvärligare. Detta enligt principen VLAN och switchar, vilket man får vid till exempel Ubiquitys Unifi.

I regel är det ändå internetanslutnignen som är flaskhalsen...

För övrigt stod jag inför samma val att skicka internet till ett garage med en liten lägenhet ovanpå. Detta gjordes via VLAN i unifi-switchar och så hanterar min brandvägg (Clavister) VLAN, så att garaget får ett helt separerat nät. Fördelen är att jag enkelt kan dela ut det stora husets Wifi där också, så när deras barn sover i lägenheten så får de tillgång till sitt vanliga nät.
Jag drog färdigpatchad fiber istället. Fiber klarar väta och eventuella åsknedslag bättre. Är det dessutom annan jord i garaget (låter dock osannolikt) så är det verkligen att föredra.

Permalänk
Medlem

Uppföljningsfråga...
Om jag drar allt via en switch. Räcker det med att ställa om alla asus lyror till access point läge?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Uppföljningsfråga...
Om jag drar allt via en switch. Räcker det med att ställa om alla asus lyror till access point läge?

Det korta svaret är ja...

Men, vill du har separerade nät måste du jobba med VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag drog 5,4mm CAT6 det är inte nämnvärt tjockare än CAT5E. Går lätt 2st i gamla 15mm VP-rör t.o.m.

Permalänk
Medlem

Funderar på om att sätta upp vlan inte blir lite överkurs för mig, är inte särskilt insatt i nätverk och har inget emot att läsa på lite, men om det blir för mycket att sätta sig in i så kanske det är rimligare att jag siktar på en annan lösning. Om man skulle skita i att separera nätverken och strunta i poe också. Vad behöver man köpa för att kunna få det att funka då?

Visa signatur