Tävlingar och vinstskatt?

Permalänk
Medlem

Tävlingar och vinstskatt?

Av nyfikenhet någon här som har koll på det här med vinstskatter?

Vad skulle man kunna få böta om man vann en dator för 70k? Har man ens råd att vinna den?

"Tävlingsvinster
Tävlingsvinster som inte kommer från arbetsgivaren är skattefria om de är i annan form än kontanter eller liknande, t.ex. värdepapper, och värdet är högst 0,03 prisbasbelopp, avrundat till närmaste hundratal kronor.

Har du varit med i en pristävling i till exempel TV, en tidning eller i en fisketävling och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten och tävlingsarrangören ska betala arbetsgivaravgifter. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner, ska du beskattas för vinsten. Detta gäller även om prestationen är minimal. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.
Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål, presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter) eller resa etc. som värderas till högst 1 400 kronor."

"Vinstskatt
Eventuell skatt på vinsten betalas av vinnaren. Kontakta Skatteverket för information om gällande lagar och regler. SweClockers har inte möjlighet att svara på skattefrågor."

Utbrutet från en diskussionstråd där en påkostad dator tävlas ut. // @Jacob

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Av nyfikenhet någon här som har koll på det här med vinstskatter?

Vad skulle man kunna få böta om man vann en dator för 70k? Har man ens råd att vinna den?

"Tävlingsvinster
Tävlingsvinster som inte kommer från arbetsgivaren är skattefria om de är i annan form än kontanter eller liknande, t.ex. värdepapper, och värdet är högst 0,03 prisbasbelopp, avrundat till närmaste hundratal kronor.

Har du varit med i en pristävling i till exempel TV, en tidning eller i en fisketävling och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten och tävlingsarrangören ska betala arbetsgivaravgifter. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner, ska du beskattas för vinsten. Detta gäller även om prestationen är minimal. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.
Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål, presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter) eller resa etc. som värderas till högst 1 400 kronor."

"Vinstskatt
Eventuell skatt på vinsten betalas av vinnaren. Kontakta Skatteverket för information om gällande lagar och regler. SweClockers har inte möjlighet att svara på skattefrågor."

Har för mig att en vinst räknas som en inkomst enligt skatteverket, så dessa 70' kr som du vinner ska alltså skattas enligt den skattetabell som du hamnar i baserat på din årsinkomst + vinsten.

Det är alltså ingen klumpsumma som du ska betala av direkt, utan du ska helt enkelt lösa en sisådär 30% av 70.000kr i extra skatt under arbetsåret - om jag nu förstått det hela korrekt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Pamudas:

Har för mig att en vinst räknas som en inkomst enligt skatteverket, så dessa 70' kr som du vinner ska alltså skattas enligt den skattetabell som du hamnar i baserat på din årsinkomst + vinsten.

Det är alltså ingen klumpsumma som du ska betala av direkt, utan du ska helt enkelt lösa en sisådär 30% av 70.000kr i extra skatt under arbetsåret - om jag nu förstått det hela korrekt.

Vet inte om detta gäller nu men:
"Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål"
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Bra att läsa klart också. 🤦‍♂️

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vet inte om detta gäller nu men:
"Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål"

Om du hade fortsatt läsa hela meningen hade du sett att det bara gäller för ett värde upp till 1400kr 🤣🤦‍♂️

Permalänk
Viking
Skrivet av Krillec:

Om du hade fortsatt läsa hela meningen hade du sett att det bara gäller för ett värde upp till 1400kr 🤣🤦‍♂️

Aha!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

När vinstskatten kostar mer än folks datorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Utöver det ska Sweclockers betala arbetsavgifter (inkl pension?)

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Utöver det ska Sweclockers betala arbetsavgifter (inkl pension?)

Då vinsten i sig tekniskt sett räknas som "arbetsinkomst" och beskattas därefter så följer det samma regler/skyldigheter från uppdragsgivaren även om vi inte har en "anställning"

Så lite beroende på kommunskatten där man är bosatt pratar vi 21-22k i skatt på vinsten som sedan dras i samband med den årliga deklarationen. Sen beroende på om tävlingsarrangören uppger vinnarens personnummer kan det komma förtryckt på deklarationen som "inkomst av tjänst". Om arrangören inte gör detta är det upp till vinnaren att redovisa sin vinst i självdeklarationen.

Så är

Skrivet av Kladdpapper:

När vinstskatten kostar mer än folks datorer...

mitt i prick rent skattemässigt.

Med det sagt får det bli en funderare kring om man kan bidra med något roligt till tävlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trallo:

Då vinsten i sig tekniskt sett räknas som "arbetsinkomst" och beskattas därefter så följer det samma regler/skyldigheter från uppdragsgivaren även om vi inte har en "anställning"

Så lite beroende på kommunskatten där man är bosatt pratar vi 21-22k i skatt på vinsten som sedan dras i samband med den årliga deklarationen. Sen beroende på om tävlingsarrangören uppger vinnarens personnummer kan det komma förtryckt på deklarationen som "inkomst av tjänst". Om arrangören inte gör detta är det upp till vinnaren att redovisa sin vinst i självdeklarationen.

Så är mitt i prick rent skattemässigt.

Med det sagt får det bli en funderare kring om man kan bidra med något roligt till tävlingen.

Jo visst visst. Bara för att försäkra om det så klagar jag inte. Tyckte mest bara att det var komiskt att vinstskatten var så hög, men sedan är det ju en mastodontdator. Det som förvånar mig mest är dock moderkortet. Inget insparat på den fronten iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jo visst visst. Bara för att försäkra om det så klagar jag inte. Tyckte mest bara att det var komiskt att vinstskatten var så hög, men sedan är det ju en mastodontdator. Det som förvånar mig mest är dock moderkortet. Inget insparat på den fronten iallafall

Var på inget sätt kritik mot ditt inlägg. Tyckte det var en klockren beskrivning av hur massiv denna vinst är

Tror dock jag kommit på en ide nu om hur jag tänker mig mitt bidrag. Nu får man bara hoppas att arbete och familj lämnar lite tid över till att faktiskt genomföra den.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag valde att bryta ut diskussionen om vinstskatt från den pågående tävlingen till en egen tråd istället!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Om en pensionär 65+ vinner så är det ingen vinstskatt under 40k tror jag.
Bara att sätta vinsten på en släkting som är 65+.

Permalänk
Medlem

Sånt här är väldigt tråkigt tycker jag. Tänk att du vinner din drömbil som kostar 1 miljon kronor, en bil som du aldrig hade haft råd med för att du tjänar en vanlig lön och sen ska du betala skatt på det. Nu får du sälja bilen så fort du har fått den för inte ens hela årslönen efter skatt hade räckt till att betala in skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Sånt här är väldigt tråkigt tycker jag. Tänk att du vinner din drömbil som kostar 1 miljon kronor, en bil som du aldrig hade haft råd med för att du tjänar en vanlig lön och sen ska du betala skatt på det. Nu får du sälja bilen så fort du har fått den för inte ens hela årslönen efter skatt hade räckt till att betala in skatten.

Fast de flesta vinster är från lotterier och inte tävlingar och då är det ingen skatt. Speciellt när vi pratar om högt värderade vinster som inte är cash.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Nu får någon rätta mig här om jag har tänkt helt snett, så en ungefärlig uträkning då är

Datorns värde (70000:-) *0.3 (Skatt, plus minus 1-3% beroende på vart du bor)?

Då får du skatta 21000:- utslaget på ett helt år (?) vilket motsvarar 1750:- i månaden extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esumal:

Nu får någon rätta mig här om jag har tänkt helt snett, så en ungefärlig uträkning då är

Datorns värde (70000:-) *0.3 (Skatt, plus minus 1-3% beroende på vart du bor)?

Då får du skatta 21000:- utslaget på ett helt år (?) vilket motsvarar 1750:- i månaden extra?

Skatten beror helt på dina övriga inkomster. Har man en lönenivå så att man betalar statlig inkomstskatt så får du lägga på 20%. Då hamnar skatten du skall betala på > 35 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skatten beror helt på dina övriga inkomster. Har man en lönenivå så att man betalar statlig inkomstskatt så får du lägga på 20%. Då hamnar skatten du skall betala på > 35 000 kr.

Tack, det var det jag tänkte.

Det kan alltså vara mer värt att uppgradera ens nuvarande dator än att vara med och tävla här, det är synd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål, presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter) eller resa etc. som värderas till högst 1 400 kronor.

Jag har sett vilka resultat som vinner, och ibland kan det kännas jäkligt slumpat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esumal:

Det kan alltså vara mer värt att uppgradera ens nuvarande dator än att vara med och tävla här, det är synd.

Bra för oss som är villiga att tävla

Skrivet av tBiorrith:

Jag har sett vilka resultat som vinner, och ibland kan det kännas jäkligt slumpat!

Äh. Man måste komma ihåg att i vissa tävlingar kommer det in hundratals bidrag och det är inte rimligt att en sida som sweclockers ska lägga ner timmar på att analysera bidragen. Jag gissar att 90 % sållas bort omedelbart och vinnaren utses under fikarasten. Men även om jag inte alltid tycker att det bästa bidraget vinner så har jag aldrig varit med om att det är ett dåligt bidrag som vinner. Sen har ju inte alla min smak heller, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Äh. Man måste komma ihåg att i vissa tävlingar kommer det in hundratals bidrag och det är inte rimligt att en sida som sweclockers ska lägga ner timmar på att analysera bidragen. Jag gissar att 90 % sållas bort omedelbart och vinnaren utses under fikarasten. Men även om jag inte alltid tycker att det bästa bidraget vinner så har jag aldrig varit med om att det är ett dåligt bidrag som vinner. Sen har ju inte alla min smak heller, tyvärr.

Min poäng var inte att se ner på SweC domare, min poäng var att tävlingen pga. sin slumpmässighet är mer att likna med ett lotteri och därmed är skattefritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Min poäng var inte att se ner på SweC domare, min poäng var att tävlingen pga. sin slumpmässighet är mer att likna med ett lotteri och därmed är skattefritt.

Jag tror att det krävs särskilda tillstånd för att få anordna lotteri. Därför har de flesta tävlingar i stil med dessa.

Permalänk
Medlem

Men hur funkar det då, kommer sweclockers anmäla mig till skatteverket eller ska man göra det själv?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

En annan intressant fråga: Går vinstsumman på den totala intjänade lönen också?

I så fall lär ju vissa kunna få betala 50-55% skatt.
Tänkte tex. Robinson (som förövrigt är ett rörigt skitprogram) där de vinner 500 000:- Om det går på totala intjänade summa kommer vissa garanterat att få skatta bort hälften.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänkte tex. Robinson (som förövrigt är ett rörigt skitprogram) där de vinner 500 000:- Om det går på totala intjänade summa kommer vissa garanterat att få skatta bort hälften.

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ibland står företaget för vinstskatten, men inte Robinson:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/VR95oV/vinsten-bl...
t.ex. "Vann 1 miljon, 400 000 efter skatt."

Mer info hos Skatteverket:

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ibland står företaget för vinstskatten, men inte Robinson:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/VR95oV/vinsten-bl...
t.ex. "Vann 1 miljon, 400 000 efter skatt."

Mer info hos Skatteverket:

Då är det knappt lönt att vara med i Robinson mfl.
Chansen att vinna kontra inkomstbortfall på 2-3 månader - är inte värt det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

stämmer att de skattar stor del av vinsten, Minns att jag läste om personen som vann amerikanska survivor 2 gånger först inte skattade om det var andra gången och fick fängelse för det, men ja, säkert annorlunda skatteregler här även om det inte känns osannolikt med liknande här.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Wow så man "vinner" en dator för 70K men måste betala vinstskatt på ca 30-35K? Då har man inte vunnit "ett skit"?

Permalänk
Medlem

Hm, ja jag har nog inte råd (sjukskriven) att vinna den där datorn. :/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Der blir lite komiskt med vissa delar, tex moderkortet där vinstskatten förmodligen blir högre än andrahandsvärdet