Mobil i stil med "knappar" för äldre, lite större?

Permalänk
Medlem

Mobil i stil med "knappar" för äldre, lite större?

Farsgubben är 88 år och jag skulle vilja hitta en mobil åt honom i stil med "knapp"telefon modell större. Han har en liten telefon nu som han har svårt att se knappar på.

Tips mottages. Helst så billig som möjlig............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Permalänk
Samsung Sverige

Om en touchskärm är ett alternativ så finns det bra anpassningar till många varianter. Samsung har något som heter "enkelt läge" med bland annat större ikoner. Det aktiveras via inställningar - skärm - enkelt läge, om du vill testa.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

En billigare Android med större skärm + hemskärmsappen Baldphone kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Tackar! Doro 5517 såg inte fel ut. Ska se om jag kan lista ut storlek på den.

Skrivet av Samsung:

Om en touchskärm är ett alternativ så finns det bra anpassningar till många varianter. Samsung har något som heter "enkelt läge" med bland annat större ikoner. Det aktiveras via inställningar - skärm - enkelt läge, om du vill testa.

Skrivet av towhatend:

En billigare Android med större skärm + hemskärmsappen Baldphone kanske?

Tackar. Han kirrar nog inte "touchscreen" tyvärr. Går bäst med "gamla hederliga knappar" och att bläddra i telefonbok med knappar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Min erfarenhet är att många butiker som säljer telefoner (operatörernas butiker, Elgigaten m.m.) har åtminstone några Doro-modeller på hyllan om man vill klämma på den innan köp.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tackar. Han kirrar nog inte "touchscreen" tyvärr. Går bäst med "gamla hederliga knappar" och att bläddra i telefonbok med knappar.

Doro 5517 finns listad på prisjakt. Måtten är (BxHxD) 48 × 124 × 11,5 mm och väger 91g

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Min erfarenhet är att många butiker som säljer telefoner (operatörernas butiker, Elgigaten m.m.) har åtminstone några Doro-modeller på hyllan om man vill klämma på den innan köp.

Tack. Du har rätt. Elgiganten!

Skrivet av gamefreak:

Doro 5517 finns listad på prisjakt. Måtten är (BxHxD) 48 × 124 × 11,5 mm och väger 91g

Tackar!

Obegripligt nog såg jag inte "Doro 1362" ( https://www.doro.com/sv-se/shop/mobile-devices/easy-phones/do... ) när jag kollade på Doro´s sida. Frågan är vilken som är "enklast" i handhavandet, att ringa med, mellan 5517 eller 1362?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tack. Du har rätt. Elgiganten!

Tackar!

Obegripligt nog såg jag inte "Doro 1362" ( https://www.doro.com/sv-se/shop/mobile-devices/easy-phones/do... ) när jag kollade på Doro´s sida. Frågan är vilken som är "enklast" i handhavandet, att ringa med, mellan 5517 eller 1362?

Utan att ha använt någon Doro gissar jag på att det är samma OS så handhavandet borde vara samma. Skillnaden då blir storleken på knapparna. 1362 modellen ser ut att ha större knappar och saknar också några knappar, t.ex. snabbknapp för kamera vilket kan vara bra om den funktionen inte efterfrågas.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Utan att ha använt någon Doro gissar jag på att det är samma OS så handhavandet borde vara samma. Skillnaden då blir storleken på knapparna. 1362 modellen ser ut att ha större knappar och saknar också några knappar, t.ex. snabbknapp för kamera vilket kan vara bra om den funktionen inte efterfrågas.

Tack. Nä, kamera är helt oviktigt för honom. En "gammal, hederlig" telefon. Mest "moderna" han vill ha är en telefonbok i den. Allt annat klarar han sig utan. Stora och tydliga knappar som hans dasslock till händer klarar av, inte små knappar som är lätta att trycka ner allihopa samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Nä, kamera är helt oviktigt för honom. En "gammal, hederlig" telefon. Mest "moderna" han vill ha är en telefonbok i den. Allt annat klarar han sig utan. Stora och tydliga knappar som hans dasslock till händer klarar av, inte små knappar som är lätta att trycka ner allihopa samtidigt.

Jag sålde en del Doro-telefoner på CO när jag arbetade där.

En vikbar Doro som t.ex. https://www.doro.com/sv-se/shop/mobile-devices/easy-phones/do... gör att knapparna kan bli större och även skärmen. De flesta äldre föredrog dessa för att knapparna på de andra modellerna är mycket mindre och även skärmen är liten. Så om ni kan ha möjlighet så köp en sådan istället för de enklaste. Det kan vara värt de extra pengarna.

Tänk även på att en del enkla telefoner, både doro och andra märken inte har 3G/4G. Så kolla upp det när ni köper abb.

Edit: även att stänga locket/öppna locket istället för grön och röd knapp kan vara en fördel för äldre
Edit 2: även att slippa krångla med knapplås är en fördel

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag sålde en del Doro-telefoner på CO när jag arbetade där.

En vikbar Doro som t.ex. https://www.doro.com/sv-se/shop/mobile-devices/easy-phones/do... gör att knapparna kan bli större och även skärmen. De flesta äldre föredrog dessa för att knapparna på de andra modellerna är mycket mindre och även skärmen är liten. Så om ni kan ha möjlighet så köp en sådan istället för de enklaste. Det kan vara värt de extra pengarna.

Tänk även på att en del enkla telefoner, både doro och andra märken inte har 3G/4G. Så kolla upp det när ni köper abb.

Edit: även att stänga locket/öppna locket istället för grön och röd knapp kan vara en fördel för äldre
Edit 2: även att slippa krångla med knapplås är en fördel

Tack för det tipset! Dyrare än han hade tänkt sig men ska definitivt titta på den i butik. Nu är jag puckad men om han bara ska ha den som renodlad telefon, "måste" man ha 3G/4G då? Som sagt, jag som är puckad men frågar hellre än att totalt missa något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för det tipset! Dyrare än han hade tänkt sig men ska definitivt titta på den i butik. Nu är jag puckad men om han bara ska ha den som renodlad telefon, "måste" man ha 3G/4G då? Som sagt, jag som är puckad men frågar hellre än att totalt missa något.

Vissa operatörer måste man det med eftersom de inte ens har GSM (Tre:s nät), men även annars är det ju så att åtminstone 3G även används för samtal, så telefonen har mer att välja på för täckningens skull. Även 4G (VoLTE) går att använda för samtal numera, men jag vet inte om dessa enklare telefoner har den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Många äldre som var med i butiken föredrog den vikbara helt klart. Så att ha en vikbar är mycket bättre. Många hade svårt att öppna knapplåset på sina knapptelefoner, så bara det är en anledning att ha en vikbar. Sedan som jag sa förut, mycket mindre display, mindre knappar, helst äldre män har svårt för de små knapparna. När de fick känna på de vanliga doro och sedan den vikbara så tog de den vikbara fast den var dyrare.

När sonen/dottern kom in och skulle köpa till de äldre tog de ofta den vanliga och skulle ha "en billig" telefon, men en hel del kom tillbaka och sa att det inte fungerade bra och köpte en vikbar istället.

Skulle nog tro att 3g är bättre på alla punkter, men om man köper en 2g telefon så är det bra att veta att man måste välja de operatörer som har 2g. t.ex. Telia.

Kolla även på begagnat, sätt ut en köpes annons på Fb eller liknande.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS