Köpa mobil från ebay (Sony Xperia XZ1 Compact)

Permalänk

Köpa mobil från ebay (Sony Xperia XZ1 Compact)

Hej!

Vill väldigt gärna köpa denna äldre modell från Sony, men den säljs inte längre i svenska butiker.
Hittade denna säljare på ebay: https://www.ebay.com/itm/353051782575?hash=item523386adaf%3Ag...
Ska tydligen vara helt ny/oöppnad. Går det att lita på?
Och något annat jag bör tänka på förutom att moms/tull tillkommer, verkar vara 25 % totalt?

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så är det andra frekvenser i Japan för GSM, inte helt självklart att en japansk telefon fungerar för samtal i Sverige om man inte kör över 4G. Det är alltså inte samma hårdvara i de japanska telefonerna som de europeiska motsvarande modellerna.
Dessutom så borde den har varit låst för Docomo och man kan undra hur de låst upp det.

Permalänk
Medlem

Finns tre stycken på Tradera.

Finns funktioner som inte fungerar på DoCoMos variant. Du vill inte betala ~3000 kr för XZ1.

Permalänk
Medlem

Den kanske är svårsåld, speciellt i japan.
Det är en väldigt robust telefon (gör dock märken i golvet när du tappar den) men jag kanske hade köpt två nyare som hållt kortare tid.

Det är inte exakt samma som rotw:
https://www.reddit.com/r/SonyXperia/comments/i5utbv/flashing_...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns tre stycken på Tradera.

Finns funktioner som inte fungerar på DoCoMos variant. Du vill inte betala ~3000 kr för XZ1.

Begagnad från Sverige är trots allt kanske rätt väg att gå, kunde själv inte hitta några annonser så tack för tipset
Verkar dock finnas en del skador eller saker som inte funkar på dessa. Hade varit så nice med en ny, synd att dom inte säljs längre då dom är väldigt prisvärda med tanke på funktionerna man får..

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk

Om någon har fler tips eller själv säljer, hör gärna av er!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marqurius:

Om någon har fler tips eller själv säljer, hör gärna av er!

Lägg en bevakning på Tradera så får du mail när en ny annons kommer in. Kommer in nya hela tiden.

Permalänk
Medlem

Är det just compact modellen du är ute efter?

Permalänk
Medlem

Väldigt synd att compact serien inte sålde bättre, fyllde ju helt klart ett tomrum i utbudet. Är det just den modellen du är ute efter eller bara en liten mobil. Min rekommendation för mindre mobiler idag är nog S10e, bara dryga centimetern högre än compacten

https://androidenheter.se/storleksjamforelser/?sony-xperia-xz...

Edit: Eller förstås en iphone 12 mini om man inte behöver ha Android

Permalänk
Skrivet av dust79:

Är det just compact modellen du är ute efter?

Kanske standard XZ1 (svart). Det som lockar för mig med äldre sony modellerna är att dom fortfarande kör 16:9 (inte 21:9), clean design utan rundade hörn på skärmen (alla nya telefoner verkar ha detta). Men framförallt bra kamera/specs för pengarna. Compact modellen är ju i princip identisk när det gäller funktioner men har en betydligt bättre batteritid (längre än alla andra sonys)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den mobilen släpptes för nästan 4 år sedan. Även om du gillar den så är den passé nu. Inga uppdateringar och prestandan är inte märkvärdig jämfört med nya mellanklassmobiler.

Även om du gillar den så tycker jag du ska blicka framåt och välja den mobil i dagens utbud som passar dig bäst.

Permalänk
Medlem

Har nog en gammal XZ1 (G8341) i fint skick i garderoben om du är intresserad. Dock den blåa varianten.

Permalänk
Medlem

Jag bytte min XZ1 Compact mot en Pixel 4A. Jag är så sjukt nöjd med hur mycket bättre Pixeln är på alla fronter så rekommenderar den (jag har haft 3 st Sony Compact lurar som mina senaste telefoner innan och hade Sony släppt en ny liknande Compact hade jag nog fortsatt för att jag varit så nöjd). Pixel 4A är i största laget att ha i en jeansficka, men jag skulle aldrig gå tillbaka med tanke på hur mycket bättre skärm och kamera jag får med Pixel.

Permalänk
Medlem

Sitter och håller hårt i min Sony Xperia XZ1 Compact här. Vet tyvärr inte var du kan få tag i en i bra skick idag, men lycka till i letandet och hoppas du hittar en.

Den fungerar fortfarande utmärkt för mina behov och den enda jag just nu skulle kunna överväga att byta ut den mot är iPhone 12 mini. Priset, ny platform och att jag inte känner något direkt behov att byta gör att det tar emot.

Hade hoppats på ett uppsving för mindre telefoner med Android i och med att iPhone släppte sin mini, men det har inte riktigt blivit av ännu tyvärr.

Permalänk

Jag har själv en Japansk utgåva av XZ1, fick den gratis av en vän så med tanke på det kanske jag inte ska klanka ner för mycket på den, men från att ha gått från Samsung Galaxy så tycker jag personligen att XZ1 är en oerhörd besvikelse, saknar mycket från min gamla Samsung-lur. Den är stor och kantig, oskön i handen och obekväm att ha i fickan p.g.a. de vassa hörnen. Skulle personligen inte betala mer än 1000-1500 kr max för en sådan telefon då man får lika bra eller bättre prestanda med en ny telefon i den prisklassen om man väljer en konkurrent.

Permalänk

Kan även tillägga att bland de saker jag irriterar mig mest på med denna telefon så är just det att man inte kan stänga av ljudet i kameran på den Japanska utgåvan, antar att detta går att göra på den europeiska versionen men här är det alltid på oavsett om man tar kort eller filmar.

Permalänk
Avstängd

Vill man ha en hyfsat liten telefon (som inte är en Iphone) så är väl Pixel 4a eller Pixel 5 bland de bättre alternativen idag. Sen finns det ju riktigt små modeller men de är ofta från suspekta tillverkare och tenderar att vara väldigt basic på alla områden.

https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-Simplement-no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogskatten:

Kan även tillägga att bland de saker jag irriterar mig mest på med denna telefon så är just det att man inte kan stänga av ljudet i kameran på den Japanska utgåvan, antar att detta går att göra på den europeiska versionen men här är det alltid på oavsett om man tar kort eller filmar.

Yes, det går att stänga av.
Finns säkert någon lagkrav i Japan för att undvika smygfilmning

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Skogskatten:

Jag har själv en Japansk utgåva av XZ1, fick den gratis av en vän så med tanke på det kanske jag inte ska klanka ner för mycket på den, men från att ha gått från Samsung Galaxy så tycker jag personligen att XZ1 är en oerhörd besvikelse, saknar mycket från min gamla Samsung-lur. Den är stor och kantig, oskön i handen och obekväm att ha i fickan p.g.a. de vassa hörnen. Skulle personligen inte betala mer än 1000-1500 kr max för en sådan telefon då man får lika bra eller bättre prestanda med en ny telefon i den prisklassen om man väljer en konkurrent.

När kom XZ1? Det borde vara sommaren/hösten 2017, kanske? Så med andra ord ungefär samtida med Samsung Galaxy S8. Det känns rimligt att det hänt en hel del från då till nu.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung