Knoppix 3.2 (Debian), Root lösen :(

Permalänk
Medlem

Knoppix 3.2 (Debian), Root lösen :(

joo under installationen så var man tvungen att skriva lösen men jag kunde inte skriva, eller det stod inte att jag skrivit nått så jag klickade enter och försökte igen, men då gick det inte heller, så jag klickade hela tiden tillslut så "struntade" han i lösen och fortsatte med inställningarna. Nu när jag startade datorn så var jag tvungen att ange lösen fast jag inte hade skrivit nåt. Fattar noll, vill inte installera om det igen.

Säg vad jag ska göra, snälla!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jadu, det brukar ju vara så när man skriver lösenord i linux så ser man inte t.ex stjärnor eller något, utan bara skriv de lösenordet du skrev in i installationen, för du skrev ändå fast du inte såg det.
Så måste det vara...testa!

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Peking: Vilken installation? Knoppix är ju en Live CD och är inte tänkt att installeras (om det nu går). Kör "passwd" som root om du ändå vill sätta ett lösenord för root.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze
Peking: Vilken installation? Knoppix är ju en Live CD och är inte tänkt att installeras (om det nu går). Kör "passwd" som root om du ändå vill sätta ett lösenord för root.

Nej. Knoppix är synnerligen enkelt att installera till disken om man är nöjd med LiveCD-versionen av det hela. Och eftersom han inte kan logga in kan det ju bli liite krångligt att köra passwd..

Förslagsvis så bootar frågeställaren med Knoppixskivan igen, kör passwd för att setta ett rootlösen, och kopierar sen över sin passwd fill från den (ramdisk?) som Knoppix kör på till den fasta disken där installationen skett. Det kräver förstås att disken mountas först. Lite krångligt om man är ny användare kanske, men det finns gott om folk här på forumet som säkert kan hjälpa till.

W