Köpte ett GBA spel på loppis, blev varnad på Tradera

Permalänk
Medlem

Köpte ett GBA spel på loppis, blev varnad på Tradera

Hej

Var på loppis och hittade ett spel i en hylla för 50 kr.
Kollade snabbt på Tradera och såg att liknande spel gick iallafall för dubbla så jag tänkte göra lite pengar.

La upp denna bild och sen blev jag varnad
"Märkeskopior, förfalskningar, bootlegs och andra kopior"

Hur ser man det?, jag visste inget. Ser man det på denna bild?
Jag har aldrig ägt en GBA så vet ej hur de ska se ut.

Permalänk
Medlem

En äkta GBA-kassett ska ha ett nummer intryckt i klisterlappen på framsidan, vilket din verkar sakna. Man kan också kolla på kvalitén på bilderna, kopior är oftast sämre gjorda.

Men den största ledtråden är nog att titeln är på engelska Fire Emblem: Sword of Seals släpptes aldrig utanför Japan och den officiella engelska titeln är egentligen The Binding Blade. Vad du har är alltså en ej officiell översättning, den går t.ex. att köpa på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En äkta GBA-kassett ska ha ett nummer intryckt i klisterlappen på framsidan, vilket din verkar sakna. Man kan också kolla på kvalitén på bilderna, kopior är oftast sämre gjorda.

Men den största ledtråden är nog att titeln är på engelska Fire Emblem: Sword of Seals släpptes aldrig utanför Japan och den officiella engelska titeln är egentligen The Binding Blade. Vad du har är alltså en ej officiell översättning, den går t.ex. att köpa på Amazon.

Tillägg gba-spel kom i papplådor, det där ser ut som ett nds-fodral

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Spännande att Tradera har sådan koll

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ja det var lite förvånande. Kan misstänka att det riskerar att bli juridiskt skitjobbigt om det krängs piratspel på deras plattform kanske?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja det var lite förvånande. Kan misstänka att det riskerar att bli juridiskt skitjobbigt om det krängs piratspel på deras plattform kanske?

Förmodligen dom har säkert nån konsult/expert inom alla områden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Haha där ser man, hade noll koll. Köpte det som sagt på en loppis.
Förlorade 50 kr då!

Permalänk
Medlem

Första som avslöjar att det är en repro är lådan då gba släpptes i papplådor, inte ds-lådor i plast. Man är inte heller helt säker om etiketten har nummer intryckt då det cirkulerat välgjorda bootlegs som även har det.

Det bästa man kan göra för att verifiera spelets äkthet är att skruva upp kassetten och titta på kretskortet, original har speciella komponenter på sig som repro-tillverkarna inte har tillgång till eller använder. Årtal och Nintendo ska även stå på kretskortet ovanför stiften, detta fakeas också men då kan man ibland se att de använt fel font, storlek eller att det ser allmänt billigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det finns en knapp under annonser som det står.

"Anmäl till granskning"

Så antagligen någon användare som anmält. Och då är det ju inte så konstigt att de har koll eftersom det är enkelt att googla på hur man ser om det är äkta. Men bra att de försöker göra något åt problemet även om det vore bättre om annonserna inte ens kom ut.

En nackdel med fejkspel förutom att de är olagliga är att de kan krascha lite när som helst. Jag hade en ej äkta kopia av ett pokemon gick att spela men det gällde att man sparade ofta så man inte förlorade 5 timmars spelande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

GBA har pga detta blivit en skittråkig plattform att samla spel till. Kryllar av kopior, orginalen verkar vara få, speciellt på intressantare exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

GBA har pga detta blivit en skittråkig plattform att samla spel till. Kryllar av kopior, orginalen verkar vara få, speciellt på intressantare exemplar.

WarioWare Twisted! håller jag hårt i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det högst troliga är nog att nån har anmält annonsen skulle jag tro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X