Råd sökes av elektriker eller elkunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det blir en billigare installation, detta är ett väldigt vanligt förfarande t.ex. när hyresvärdar utför stambyten, kan kanske tyckas att det bara handlar om några hundralappar i skillnad, men de hundralapparna blir snabb tiotusentals kronor för fastighetsägaren.

Sen finns det också en ganska påtaglig risk att det tillkommer relativt omfattande felsökningar när man installerar jordfelsbrytare i gamla lägenheter/hus, så för att minska den risken samt omfattningen av ev. felsökning så sätter man bara en 2-polig jordfelsbrytare på den berörda grupp/säkringen.

Min bostadsrättsförening slopade en månadsavgift förra året, jag blev halvt tokig på det, eftersom jag menar att om BRF har för mycket pengar så borde det gå till att exempelvis sätta jordfelsbrytare i alla lägenheter. De kommunala bolag jag bott hos tidigare har alla haft bra jordfelsbrytare och elsystem, kanske är det mindre privata värdar eller snåla BRF som gör så här.

Är det dessutom inte så att OM det krävs en felsökning pga att jordfelsbrytaren löser ut...är det då inte så att det sannerligen är på tiden att gå igenom elsystemet? Hade en tidigare granne vars brödrost med metallhölje löste ut jordfelsbrytaren när han rostade bröd på diskbänken, han var väldigt glad att faktiskt ha haft en jordfelsbrytare.

Har f.ö full förståelse för att det inte är en kostnad man vill dra på sig, i mitt fall ansåg jag mig inte ha något val då jag har små barn, då får man spara in de 3000 på något annat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Min bostadsrättsförening slopade en månadsavgift förra året, jag blev halvt tokig på det, eftersom jag menar att om BRF har för mycket pengar så borde det gå till att exempelvis sätta jordfelsbrytare i alla lägenheter. De kommunala bolag jag bott hos tidigare har alla haft bra jordfelsbrytare och elsystem, kanske är det mindre privata värdar eller snåla BRF som gör så här.

Är det dessutom inte så att OM det krävs en felsökning pga att jordfelsbrytaren löser ut...är det då inte så att det sannerligen är på tiden att gå igenom elsystemet? Hade en tidigare granne vars brödrost med metallhölje löste ut jordfelsbrytaren när han rostade bröd på diskbänken, han var väldigt glad att faktiskt ha haft en jordfelsbrytare.

Har f.ö full förståelse för att det inte är en kostnad man vill dra på sig, i mitt fall ansåg jag mig inte ha något val då jag har små barn, då får man spara in de 3000 på något annat.

Nu är det troligast du som ansvarar för elinstallationen inne i lägenheten och inte föreningen. Se stadgarna. Däremot ansvarar föreningen normalt för stigarna. I en hyresrätt så ligger däremot i princip allt på hyresvärden, som förvisso kan vara en BRF, t ex om det är en ombildad förening och det finns hyresrätter kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, löser jordfelsbrytaren ut hela tiden så är det hög tid att gå igenom elsystemet och felsöka.

När det gäller nyinstallation så sker det indirekt då ingen vettig elektriker lämnar en anläggning där jordfelsbrytare vid installationstillfället konstant bryter.
Pga detta så är det ibland så att man bara skyddar det man måste skydda vid nyinstallation för att spara tid, delvis för att man kanske dragit om och kollat den delen av elsystemet redan. Vill man som kund ha resterande del av bostaden skyddad så brukar det inte vara nåt problem om man ber om det, men det kan såklart innebära att man får betala extra för eventuell felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ja, löser jordfelsbrytaren ut hela tiden så är det hög tid att gå igenom elsystemet och felsöka.

När det gäller nyinstallation så sker det indirekt då ingen vettig elektriker lämnar en anläggning där jordfelsbrytare vid installationstillfället konstant bryter.
Pga detta så är det ibland så att man bara skyddar det man måste skydda vid nyinstallation för att spara tid, delvis för att man kanske dragit om och kollat den delen av elsystemet redan. Vill man som kund ha resterande del av bostaden skyddad så brukar det inte vara nåt problem om man ber om det, men det kan såklart innebära att man får betala extra för eventuell felsökning.

Det behöver inte alltid vara själva anläggningen det är fel på. Som sagt i ett annat inlägg hade jag ett kylskåp som plötsligt började lösa ut jordfelsbrytaren lite slumpmässigt vid till/frånslag av kompressorn och det tog ju en stund att räkna ut vad det var som var boven. Säg då att samma kylskåp står i en lägenhet där det installeras en jordfelsbrytare där förstås inget frånslag skett tidigare. Inget händer vid installation, utan plötsligt (som i mitt fall) blir det svart i lägenheten när den boende står och borstar tänderna sent på kvällen. Elektrikern åkte ju därifrån för sju timmar sedan, men det här har aldrig hänt förut... I mitt fall slog jag på jfb:n igen och den löste inte ut. Gick och lade mig, men när jag vaknade så var klockradion jag hade svart. Hmm...? Sedan fick jag börja köra uteslutningsmetoden för att lyckas räkna ut varför den löste ut, men den där som nyss fått jfb:n installerad och inte heller vet så mycket om det där elektriska se till att telefonen glöder hos elfirman istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyEr0n:

Fixa en jordfelsbrytare som täcker hela din central.

Placering på tvättmaskinerna är lite tveksam om de får placeras där.
De är väldigt nära duschen.

Du får vara noga med att duschväggen tätar ordentligt så att inget vatten kommer på maskinerna.

Maskiner med IP-klassning IPX4 (sköljtätt) får stå i zon 2 direkt mot duschvägg.

Installation av el i bad- och duschrum
IP-klasser för märkning av fuktskydd
Vad för IP-klassning har min maskin och i vilken zon kan jag installera den?

Länkar
Permalänk
Medlem

Här finns bra information om el i badrum, när jag så bilden med anslutning utanför duschen så är det nog förbjudet att göra så
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det behöver inte alltid vara själva anläggningen det är fel på. Som sagt i ett annat inlägg hade jag ett kylskåp som plötsligt började lösa ut jordfelsbrytaren lite slumpmässigt vid till/frånslag av kompressorn och det tog ju en stund att räkna ut vad det var som var boven.

Semantik kanske, men blir inte kylskåpet en del av anläggningen när du kopplar in det?
Min mycket personliga åsikt säger att det är så, bara att det inte är fast inkopplat.

Med det nämnt menar jag att när man som elektriker skall felsöka en anläggning så innebär ju det även allt som är inkopplat, fast eller inte.
Det blir bara aningen lättare att frånskilja/utesluta den delen av anläggningen i sin felsökning, i och med den icke fasta inkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Här finns bra information om el i badrum, när jag så bilden med anslutning utanför duschen så är det nog förbjudet att göra så
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandar...

Njae, är nog ett gränsfall, så vi får nog be TS att ta fram måttstocken.
Saxat från dokumentet i din länk:

Citat:

Ett vägguttag placeras utanför områdena 0,1 eller 2, dvs minst 60 cm
från badkarskant eller 120 cm från duschhuvudets fäste

Maskinerna brukar ju vara ca. 60cm djupa, så frågan är: Hur långt är det från duschväggen till duschhuvudets fäste?

Det är alltså avståndet från duschhuvudets fäste till uttaget som är det viktiga här, inte framkant på maskinen i fråga (förutsatt att den enligt tillverkarens anvisningar får stå i område 2, alternativt uppnår IP-klassningen för "tillbehör" i område 2)

Permalänk
Medlem

Semantik kanske, men blir inte kylskåpet en del av anläggningen när du kopplar in det?
Min mycket personliga åsikt säger att det är så, bara att det inte är fast inkopplat.

Med det nämnt menar jag att när man som elektriker skall felsöka en anläggning så innebär ju det även allt som är inkopplat, fast eller inte.
Det blir bara aningen lättare att frånskilja/utesluta den delen av anläggningen i sin felsökning, i och med den icke fasta inkopplingen.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggn...

"Anslutna elektriska produkter som enbart förbrukar el omfattas inte av elanläggningen, varken produkter som är fast anslutna eller sådana som är anslutna med stickpropp. Exempel på produkter som inte ingår i elanläggningen är tvättmaskin, dammsugare, lampor och laddare."

Om en elektriker installerar en jordfelsbrytare och den omedelbart, eller senare, slår ifrån måste det förstås redas ut vad det beror på, men det behöver inte bero på att själva anläggningen är "gammal och rutten" eller fulkopplad, vilket var min poäng.

Permalänk
Medlem

Maskinerna brukar ju vara ca. 60cm djupa, så frågan är: Hur långt är det från duschväggen till duschhuvudets fäste?

Det är alltså avståndet från duschhuvudets fäste till uttaget som är det viktiga här, inte framkant på maskinen i fråga (förutsatt att den enligt tillverkarens anvisningar får stå i område 2, alternativt uppnår IP-klassningen för "tillbehör" i område 2)

Här faller denna installation på denna mening i broschyren " • En apparat i område 1 ska vara fast installerad.
Följdfråga här blir: Tillåter tillverkaren att stickproppen klipps
av och att apparaten installeras fast? "

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Här faller denna installation på denna mening i broschyren " • En apparat i område 1 ska vara fast installerad.

Följdfråga på det: Är det verkligen område 1, den står utanför en fast installerad duschvägg (även väggen är vikbar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggn...

"Anslutna elektriska produkter som enbart förbrukar el omfattas inte av elanläggningen, varken produkter som är fast anslutna eller sådana som är anslutna med stickpropp. Exempel på produkter som inte ingår i elanläggningen är tvättmaskin, dammsugare, lampor och laddare."

Om en elektriker installerar en jordfelsbrytare och den omedelbart, eller senare, slår ifrån måste det förstås redas ut vad det beror på, men det behöver inte bero på att själva anläggningen är "gammal och rutten" eller fulkopplad, vilket var min poäng.

Gött att få den definitionen av elanläggning utredd.

Men...

Om jag som elektriker skall åka på en felsökning av en "anläggning" så måste jag ju ändå beakta dylika apparater oavsett vad definitionen klargör.
Så i mitt läge så anser jag fortfarande dem en del av anläggningen till dess att de har blivit frånskilda.

Permalänk
Medlem

Från hörnet av duschen till duschväggens kant så är det troligtvis ca 80-83 cm. Utgår man från det måttet så får man fram att varje kakelplatta sannolikt är ca 30 cm lång. Gränsen på 120 cm ligger då nånstans mellan kakelfogen som klyver frånluftventilen och hörnet.
Slutsatsen är att uttaget sannolikt ligger precis utanför 120 cm, men med en liten marginal. Man kan också konstatera att nästan hela maskinerna ligger i våtzonen och riskerar att bli utsatta för vattenstänk trots duschväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Från hörnet av duschen till duschväggens kant så är det troligtvis ca 80-83 cm. Utgår man från det måttet så får man fram att varje kakelplatta sannolikt är ca 30 cm lång. Gränsen på 120 cm ligger då nånstans mellan kakelfogen som klyver frånluftventilen och hörnet.
Slutsatsen är att uttaget sannolikt ligger precis utanför 120 cm, men med en liten marginal. Man kan också konstatera att nästan hela maskinerna ligger i våtzonen och riskerar att bli utsatta för vattenstänk trots duschväggen.

Jag antar att du menar område 1 med "våtzonen", och frågan är ju om det verkligen är område 1 med tanke på duschväggen.

Hade det varit ett badkar där så hade det varit fullt tillåtet att ställa maskinen kant i kant med badkaret, d.v.s. ca. 40cm horisontellt avstånd från duschhuvudet (förutsatt att duschhuvudet sitter centrerat gentemot badkarsgaveln samt att det är ett 80cm brett badkar), då det räknas som område 2 från badkarskanten.
Jag skulle vilja påstå att de står säkrare placerade så som de står idag (ur ett fukt-hänseende i.a.f.) än om de hade stått placerade kant i kant med ett badkar.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar område 1 med "våtzonen", och frågan är ju om det verkligen är område 1 med tanke på duschväggen.

Hade det varit ett badkar där så hade det varit fullt tillåtet att ställa maskinen kant i kant med badkaret, d.v.s. ca. 40cm horisontellt avstånd från duschhuvudet (förutsatt att duschhuvudet sitter centrerat gentemot badkarsgaveln samt att det är ett 80cm brett badkar), då det räknas som område 2 från badkarskanten.
Jag skulle vilja påstå att de står säkrare placerade så som de står idag (ur ett fukt-hänseende i.a.f.) än om de hade stått placerade kant i kant med ett badkar.

Ja, med våtzon så tänkte jag i första hand på zon 1, men det är väl egentligen så att de står i zon 0 eftersom de står direkt på golv.
Duschväggen ändrar inte speciellt mycket med zonerna, vatten kan fortfarande skvätta över och flyta under. Ett badkar med duschmunstycke (så det kan användas som dusch) tror jag man använder duschens våtzoner eftersom det är användningsområdet med största risken.

Permalänk
Medlem

Följdfråga på det: Är det verkligen område 1, den står utanför en fast installerad duschvägg (även väggen är vikbar).

Ja det är solklart område 1 , titta i broschyren hur dom markerat områderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Ja det är solklart område 1 , titta i broschyren hur dom markerat områderna

Vad som inte framgår av den broschyren är just förekommandet av duschvägg.

Se bild C3 på denna sidan: https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ja, med våtzon så tänkte jag i första hand på zon 1, men det är väl egentligen så att de står i zon 0 eftersom de står direkt på golv.
Duschväggen ändrar inte speciellt mycket med zonerna, vatten kan fortfarande skvätta över och flyta under.

Duschväggen ändrar zonerna ganska signifikant skulle jag vilja påstå, se bild C3 i denna länken: https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum...

EDIT:

Skrivet av Mieriola:

Ett badkar med duschmunstycke (så det kan användas som dusch) tror jag man använder duschens våtzoner eftersom det är användningsområdet med största risken.

Jag instämmer med att man borde gå efter det största riskmomentet, men jag vet att man idag när man projekterar & bygger nya bostäder många gånger inte gör så.
T.ex. vid badrum i små lägenheter där tvättställ är placerade alldeles intill badkar med dusch är det inte ovanligt att se ett uttag placerat på motsatt sida av spegelskåp med mått som understiger 120cm.
Sen kan man ställa sig frågan hur många badkar har inte en handdusch kopplat till blandaren idag?

Som lite kuriosa så slänger jag in en länk från Electrolux också Electrolux IP-klassning, ta en titt på bilden och se var duschhuvudet sitter och var område 2 börjar, lite längre ner på sidan skriver de även uttryckligen att tvättmaskinen kan stå kant i kant med badkaret.

Permalänk
Medlem

Duschväggen ändrar zonerna ganska signifikant skulle jag vilja påstå, se bild C3 i denna länken: https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum...

De diagrammet nämner endast fasta väggar, vilket en öppningsbar duschvägg aldrig kan anses vara.
Däremot så kan jag acceptera argumentet att duschväggen i TS fall i princip fungerar som en fast vägg och att man därför kan korta ner våtzonen lite med motiveringen att den försvårar maskinerna från att bli alltför blöta. Eftersom att de står såpass nära så vet jag däremot inte om man kan komma ifrån att sockel skall behövas, men även det kanske är lite av en tolkningsfråga.

Som lite kuriosa så slänger jag in en länk från Electrolux också Electrolux IP-klassning, ta en titt på bilden och se var duschhuvudet sitter och var område 2 börjar, lite längre ner på sidan skriver de även uttryckligen att tvättmaskinen kan stå kant i kant med badkaret.

Ja, när man kikar på placeringen så måste man såklart väga in vad tillverkaren säger. En tvättmaskin med IPx4 har lite friare placering.
Om TS maskiner har en sådan IP-klass och är godkänd för t.ex. våtzon 1 så är ju nuvarande placering helt okej utan några som helst frågetecken.

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt intressant diskussion ni för och jag tackar återigen för hjälpen. Jag tog fram tumstocken och mätte avstånden; Det är ca 123 cm mellan kontakt och duschhuvud, och då mätte jag på absolut värsta placering, dvs ytterkanten på stickkontakten -> ytterkant på duschhuvudet. I verkligheten är det nog mer 130 cm om man mäter som man ska.

Om jag förstår diskussionen ni har fört så räknas inte min duschvägg som en fast vägg, och man kan säga att därför finns den inte. Och om det inte finns någon vägg så ska det vara minst 120cm från duschhuvud->kontakt. Om det är mindre än 120 cm så behöver man ha en fast anslutning (dvs kapa kontakt och installera sladden in i en sluten dosa), men eftersom mitt uttag sitter på mer än 120cm avstånd så är det okej men ett uttag med stickpropp. Skulle ni säga att jag har förstått det korrekt?
Ovan handlar ju om vad som är korrekt eller ej, nu till frågan om vad man bör göra.

Jag har kikat igenom dokumenten för tvättmaskinen och kan inte hitta någon IP klass för den. Ska slå deras kundservice en signal i veckan och se vad de säger, men jag är inte orolig (dumt?). I slutändan så är detta en okej placering av tvättmaskin och det finns folk som har betydligt mycket mer "kreativa" lösningar. Siemens vill inte bli kända för att ha ihjäl folk så jag är 110% säker på att de har tänkt på att bygga maskinen på ett sätt som gör att den tål vattenstänk och att stå i ett badrum. Men det är alltid bättre att vara säker så jag ska höra av mig till dem och kolla.

Någon pratade om en sockel. Det hade nog varit en smart lösning. Dels skyddar det ju från stänk upp underifrån, samtidigt som det är ett extra lager isolation mellan vatten på golv och maskinen. Tyvärr tror jag inte att jag får plats med en sockel. Färdiga socklar är ofta lite djupare för att kunna få rum med olika maskiner. Mina maskiner är valda efter att de var lite grundare än standard för att få plats mellan duschväggen. Det är bara ett par centimeter till godo som det är. Ska mäta lite och se vad man kan komma på för lösning, kanske går att snickra dit något själv som passar annars.

Elektriker är kontaktad och kommer och installerar en JFB för tvätt+tork inom en rimlig framtid. Fram tills dess så tänker jag att jag drar ut kontakterna på maskinerna när de inte används. Vore ett så dråpligt öde att bli stekt i duschen.

Skrivet av anton studs:

Skrivet av Mieriola:

EDIT:
Jag instämmer med att man borde gå efter det största riskmomentet, men jag vet att man idag när man projekterar & bygger nya bostäder många gånger inte gör så.
T.ex. vid badrum i små lägenheter där tvättställ är placerade alldeles intill badkar med dusch är det inte ovanligt att se ett uttag placerat på motsatt sida av spegelskåp med mått som understiger 120cm.
Sen kan man ställa sig frågan hur många badkar har inte en handdusch kopplat till blandaren idag?

Skrivet av Mieriola:

De diagrammet nämner endast fasta väggar, vilket en öppningsbar duschvägg aldrig kan anses vara.
Däremot så kan jag acceptera argumentet att duschväggen i TS fall i princip fungerar som en fast vägg och att man därför kan korta ner våtzonen lite med motiveringen att den försvårar maskinerna från att bli alltför blöta. Eftersom att de står såpass nära så vet jag däremot inte om man kan komma ifrån att sockel skall behövas, men även det kanske är lite av en tolkningsfråga.
Ja, när man kikar på placeringen så måste man såklart väga in vad tillverkaren säger. En tvättmaskin med IPx4 har lite friare placering.
Om TS maskiner har en sådan IP-klass och är godkänd för t.ex. våtzon 1 så är ju nuvarande placering helt okej utan några som helst frågetecken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Någon pratade om en sockel. Det hade nog varit en smart lösning. Dels skyddar det ju från stänk upp underifrån, samtidigt som det är ett extra lager isolation mellan vatten på golv och maskinen. Tyvärr tror jag inte att jag får plats med en sockel. Färdiga socklar är ofta lite djupare för att kunna få rum med olika maskiner. Mina maskiner är valda efter att de var lite grundare än standard för att få plats mellan duschväggen. Det är bara ett par centimeter till godo som det är. Ska mäta lite och se vad man kan komma på för lösning, kanske går att snickra dit något själv som passar annars.

Oavsett det elektriska så kan du snickra en sockel/"plankram" som du monterar på maskinskor i gummi på.

då får du upp maskinen och extra vibrations och elektrisk isolering mot golvet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.