Alla fyndtips från mellandagsrean

RTS multiplayer spel kring samarbete eller att hjälpa etc?

Permalänk
Medlem

RTS multiplayer spel kring samarbete eller att hjälpa etc?

Hallå,

Jag gillar att spela age of empires 2 pga att behöva balansera macro med micro. Å ena sidan gillar jag ibland tävlandet, men å andra sidan ogillar jag känslan av att döda villagers och att hela fokuset är att på att besegra och förinta min motståndare. Jag undrar om det finns rts-spel, gärna multiplayer, som bygger på andra fokus- ex samarbete eller att hjälpa varandra?

Permalänk
Medlem

Vet inte om Anno räknas som RTS det är typ en blandning mellan RTS och City/Factory-builder. Anno 1800 med en vän är riktigt mysigt.

Permalänk
Medlem

För egen del gillar jag AoE2 jättemycket. Bra spel för variation för mig är CoH2 där det bara är fokus på slagen och producera units, CIV5/6 där det är lite olika victory conditions och EU4 som är redigt komplicerat men fantastiskt.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk

Hoi 4 och stellaris är lite som EU4 med bra spel helt enkelt. Har du spelat Starcraft 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vet inte om Anno räknas som RTS det är typ en blandning mellan RTS och City/Factory-builder. Anno 1800 med en vän är riktigt mysigt.

Tack! Ska kolla in

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har svårt att sätta ord på det, men jag undrar kring rts-spel som frångår konceptet att dominera andra som lösning på en konflikt.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt eftersom helt andra mechanics måste in. Ett bra exempel är CIV 5/6 som dock är turn based.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

Jag TROR att följande titlar har co-op campaign.

Conan unconquered
Supreme Commander (Kan behöva 3:e parts program; FaF)
Red Alert 3
Planetary Annihilation Titans
Dawn Of War 2
Joint task force (mer ett rtt än rts kanske)
Halo Wars 1 och 2
Spellforce 3
Northgard
Iron Harvest
AI Wars

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har du kollat igenom win conditions annars i aoe? Tror att man kan köra helt utan krig, där målet är att först nå sista åldern och snickra samman ett "wonder", är dock lite osäker

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Factorio kanske inte riktigt stämmer in men kan funka ändå?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Idag är ju EU4 gratis på Epic, så in och testa

Visa signatur