Kontrollavgift, P-skiva ej synlig, otydlig skyltning(?) - Vad gäller egentligen?

Permalänk
Medlem

Kontrollavgift, P-skiva ej synlig, otydlig skyltning(?) - Vad gäller egentligen?

Tjena,

Jag var på Lidl och handlade för ett tag sen och fick en kontrollavgift på att jag inte hade någon P-skiva synlig, vilket var helt korrekt. Dock bestred jag kontrollavgiften då jag anser att skyltningen är otydlig, men det gick väl inte så bra och nu funderar jag på om jag ska fortsätta eller bara betala och se glad ut.

Infarten till parkeringen har en skyltning som anger att P-skiva ska användas, men sen inne på parkeringen så finns det vissa individuella parkeringsrutor uppmärkta med egna P-skyltar där det inte framgår något om att P-skiva ska användas.

När jag parkerade så missade jag skyltningen där det framgick att P-skiva gäller, men jag parkerade på en av P-rutorna som hade en egen P-skylt där det endast fanns själva [P] skylten och en tilläggstavla som angav att det var familjeparkering.

Jag har försökt kolla upp vad som gäller, men jag har faktiskt inte hittat nåt bra, annat än att för att man ska ha rätt att ta ut kontrollavgift så ska skyltningen vara tydlig.

Är det någon som vet vad som gäller och kan peka på rätt regler/lagrum?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig på Ica. Hörde av mig till Ica och de löste det då parkeringsbolaget är kontrakterat av dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Försökte Googla upp det men hittade inget. Kanske att någon körskola har koll på vad som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Gå till Polisen och bestrid kontrollavgiften samt fråga samtidigt vad som gäller. Är det någon som ska kunna svara på frågan så är det de. Du måste dock betala den oavsett, du ska få tillbaka pengarna om du får rätt.

Har du själv fotograferat hur det ser ut för att dokumentera?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem

Rent tekniskt så tror jag att du har rätt. Ett P-märke (E19) utan tilläggstavla innebär att man får parkera där i 24 timmar i följd vardagar, eller över helgen. Det betyder helt enkelt "du får parkera här upp till 24 timmar vardagar, eller fritt på helgen".

Märket "familjeparkering" du beskriver är inte ett officiellt vägmärke och betyder därför ingenting. Det skulle lika gärna vara en "Intel Inside"-logga eller en bild på en hamburgare. Familjeparkeringsmärket saknar helt enkelt betydelse.

Sedan finns ju områdesmärke E20, som sannolikt är där själva anvisningen om P-skiva finns uppsatt (det framgår ju inte av ditt inlägg, så nu gissar jag bara), då sannolikt genom märket T17 (parkeringsskiva) infogat i E20-märket. Men under beskrivningen för E20-märket så står det att "inom området kan det förekomma avvikelser från anvisningarna på märket. Dessa avvikelser anges genom andra vägmärken och tilläggstavlor." Jag tolkar en förekomst av en "naken" E19-skylt som en sådan avvikelse. Det finns ju ingen tilläggstavla för "P-skiva krävs inte", utan det är ju precis som du är inne på, att att om den tilläggstavlan saknas krävs inte P-skiva på just den platsen. Hur skulle det annars skyltas?

Ovan är ju inte baserat på någon särskild kunskap inom trafikmärken än som vem som helst som har körkort besitter dock, så det kan ju vara så att jag har fel.

Till sist, jag kan absolut anse att ovan inte är skyltat tydligt. Enligt 3 § Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering så "Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.". Har man inte använt standardiserade vägmärken, och om skyltningen är otydlig (vilket den är eftersom det finns en fullt rimlig alternativ tolkning av skyltarna), så får man inte ta ut kontrollavgift.

Sen är det ju en sak om du har rätt, en helt annan sak om du kan *få* rätt. Den frågan överlåter jag till någon annan.

Med ovan sagt så hade jag i en sådan situation satt upp en P-skiva. Det skadar inte, och det är inte förbjudet att använda en P-skiva där det inte krävs. Det finns även automatiska P-skivor som automatiskt ställer in sig när bilen stannar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Gå till Polisen och bestrid kontrollavgiften samt fråga samtidigt vad som gäller. Är det någon som ska kunna svara på frågan så är det de. Du måste dock betala den oavsett, du ska få tillbaka pengarna om du får rätt.

Polisen har inget med saken att göra. Kontrollavgiften är utfärdad av markägaren, inte polisen och det är inte ett brott att utfärda en felaktig kontrollavgift såvida det inte är typ frågan om ett bedrägeri eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det är bara att betala och överklaga till bolaget som utfärdade p-boten men räkna med att inte komma någonstans för avslår de överklagande så måst man dra det till rätten. Hamnade själv i sådan sits och gav upp när man måst dra det till rätten och den processen är inte värd att gå för kaffepengar (500:-) men p-företagets bemötande ökade mitt förakt mot företagen samt jag insåg att de kan bete sig som svin och komma undan med det,

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Det är bara att betala och överklaga till bolaget som utfärdade p-boten men räkna med att inte komma någonstans för avslår de överklagande så måst man dra det till rätten. Hamnade själv i sådan sits och gav upp när man måst dra det till rätten och den processen är inte värd att gå för kaffepengar (500:-) men p-företagets bemötande ökade mitt förakt mot företagen samt jag insåg att de kan bete sig som svin och komma undan med det,

Till skillnad från en parkeringsanmärkning som du måste betala även om du bestrider den, så måste inte du betala en kontrollavgift som du bestrider.

Kontrollavgifter utfärdas av privata markägare, parkeringsanmärkningar handläggs av Polisen och betalas till Transportstyrelsen. I det här fallet handlar det om en kontrollavgift.

Om du inte betalar en kontrollavgift så är det parkeringsbolaget som måste dra dig till rätten för att få betalt... men har du redan betalt så är det du som får dra det till rätten för att få tillbaka pengarna. Om du betalar kontrollavgiften trots att den är felaktig så har du ju alltså satt sig själv i en ofördelaktig situation.

(Som en parantes, de kan ju försöka gå via inkasso eller t.o.m. kronofogden, men de kan inte göra något så länge du bestrider, förutom att ta det till rätten. Du kan inte få en betalningsanmärkning för en skuld du bestrider.)

Sedan blir så klart p-avgiften betydligt dyrare om de får dra dig till rätten och du förlorar, men inte oändligt dyrt, det skulle (gissar jag) hamna som ett FT-mål? Om du förlorar du du få stå för motpartens kostnader, men det blir max några tusenlappar om du förlorar p.g.a. att det finns ett tak på hur mycket rättskostnader du ska få ersätta.

(Igen, jag är inte en jurist, så ta det jag skriver med en nypa salt, dubbelkolla allt jag skriver, men jag är ganska säker på att jag har rätt i det mesta jag skriver.)

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Samma sak hände mig på Ica. Hörde av mig till Ica och de löste det då parkeringsbolaget är kontrakterat av dem.

Jag har faktiskt varit inne på att kontakta Lidl också. Ska nog göra det.

Skrivet av Alphahanne:

Jag har inte dokumenterat själva parkeringsområdet, men jag har en fin bild där min bil står på parkeringsrutan och precis framför syns [P] skylten utan någon tilläggsskylt om P-skiva.

Skrivet av pv2b:

Sedan finns ju områdesmärke E20, som sannolikt är där själva anvisningen om P-skiva finns uppsatt (det framgår ju inte av ditt inlägg, så nu gissar jag bara), då sannolikt genom märket T17 (parkeringsskiva) infogat i E20-märket. Men under beskrivningen för E20-märket så står det att "inom området kan det förekomma avvikelser från anvisningarna på märket. Dessa avvikelser anges genom andra vägmärken och tilläggstavlor." Jag tolkar en förekomst av en "naken" E19-skylt som en sådan avvikelse. Det finns ju ingen tilläggstavla för "P-skiva krävs inte", utan det är ju precis som du är inne på, att att om den tilläggstavlan saknas krävs inte P-skiva på just den platsen. Hur skulle det annars skyltas?

Jag har gjort samma tolkning som du gör. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut på själva infarten, men jag ska ta och kolla upp och dokumentera själva parkeringsområdet imorgon.

Skrivet av pv2b:

Till sist, jag kan absolut anse att ovan inte är skyltat tydligt. Enligt 3 § Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering så "Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.". Har man inte använt standardiserade vägmärken, och om skyltningen är otydlig (vilket den är eftersom det finns en fullt rimlig alternativ tolkning av skyltarna), så får man inte ta ut kontrollavgift.

Även detta summerar också hur jag tänker

Skrivet av pv2b:

Sen är det ju en sak om du har rätt, en helt annan sak om du kan *få* rätt. Den frågan överlåter jag till någon annan.

Det är precis därför som jag funderar på om jag ska betala eller om jag ska låta dom dra mig till tingsrätten.

Skrivet av pv2b:

Med ovan sagt så hade jag i en sådan situation satt upp en P-skiva. Det skadar inte, och det är inte förbjudet att använda en P-skiva där det inte krävs. Det finns även automatiska P-skivor som automatiskt ställer in sig när bilen stannar.

Det hade jag gjort om jag hade tänkt på att kolla skylten vid infarten, men nu ställde jag ju mig på p-rutan som hade en egen skylt där det inte stod nåt om nån P-skiva, så jag funderade liksom inte på det. Jag var nog lite stressad, skulle bara in och ha nåt litet och var ute igen efter 5-8 minuter och hade fått lapp på rutan...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

En uppdatering

Såhär såg alltså skylten ut på infarten till parkeringen:

Och såhär var två familjeparkeringsplatser uppmärkta:

Jag har givetvis bild på min bil tillsammans med den sistnämnda skylten när bilen står på den ena av dessa två familjeparkeringsplatser.

Jag hittade relevant information på lawline:

Finns en skylt vid infarten som tillkännager förbud inom området gäller denna skylt i området, såvitt inget annat medges genom exv. parkeringsskylt i del av området. Parkeringsskylten ska vara förenad med närmare anvisningar, för parkering under eller i del av område med parkeringsskylt som inte innehåller sådana anvisningar gäller istället gratis 24 timmars parkering (se 3 kap. 49 a § trafikförordningen).

Nu ska jag nog bara lura ut hur jag ska driva detta vidare. Hojab och Svea ekonomi är rätt fula fiskar. Dom har via brev meddelat att dom vidhåller sin fordran, men ingenstans står det hur jag ska kontakta dom för att bestrida ärendet.

Det är nästan så att man tror att dom vill att man ska ge upp.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

det är första skylten som gäller, att du sedan missat den ändrar tyvär inte på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

det är första skylten som gäller, att du sedan missat den ändrar tyvär inte på saken.

Det är inte vad lawline säger. Menar du att lawline har fel? Har du någon referens som jag kan läsa?

Visa signatur

Permalänk

Var det inte ett fall från Södermanlands län (?) härom året där kommunen satt upp en skylt om områdesparkering och sedan en vanlig P-skylt med några tilläggstavlor och klockslag? Vill minnas att det var någon som parkerat vid den vanliga P-skylten utanför angivna klockslag och fick böter. Kommunen menade att områdesparkeringsskylten gällde utanför klockslagen medan bilägaren ansåg att det var gratis att stå där utanför klockslagen. Hovrätten gick på bilägarens linje. Jag har försökt söka efter det jag läste i någon tidning en gång i tiden men kan inte hitta det. Jag kan ha tagit fel på några detaljer.

Skrivet av pv2b:

Det där gör man förstås bara om man ser den första skylten med bilden av P-skivan. Om man helt missat den första skylten och bara ser den andra skylten tar man inte fram P-skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det inte ett fall från Södermanlands län (?) härom året där kommunen satt upp en skylt om områdesparkering och sedan en vanlig P-skylt med några tilläggstavlor och klockslag? Vill minnas att det var någon som parkerat vid den vanliga P-skylten utanför angivna klockslag och fick böter. Kommunen menade att områdesparkeringsskylten gällde utanför klockslagen medan bilägaren ansåg att det var gratis att stå där utanför klockslagen. Hovrätten gick på bilägarens linje. Jag har försökt söka efter det jag läste i någon tidning en gång i tiden men kan inte hitta det. Jag kan ha tagit fel på några detaljer.

Vore ju toksmutt om man kunde hitta den domen.

Det där gör man förstås bara om man ser den första skylten med bilden av P-skivan. Om man helt missat den första skylten och bara ser den andra skylten tar man inte fram P-skivan.

Precis, å när man kommer ut så blir man smått paff när bilen står precis vid en "fri-parkering-i-24-timmar-skylt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag var på Lidl och handlade för ett tag sen och fick en kontrollavgift på att jag inte hade någon P-skiva synlig, vilket var helt korrekt. Dock bestred jag kontrollavgiften då jag anser att skyltningen är otydlig, men det gick väl inte så bra och nu funderar jag på om jag ska fortsätta eller bara betala och se glad ut.

Infarten till parkeringen har en skyltning som anger att P-skiva ska användas,

Har du ett swishnummer så ska jag hjälpa dig sona din felparkering, som är tydligt skyltad.
Bara för att du är en nördig Swec.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tolka det som att p-skiva gäller inom hela området, oavsett. Den andra skylten visar ju bara familjeparkeringar, vilket egentligen bara är en form av rekommendation, vem som helst får parkera där ändå.

Därmed inte sagt att en annan är ofelbar, betalade själv en likadan lapp i somras 🙈

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Vore ju toksmutt om man kunde hitta den domen.

Jag vet inte om det är samma dom, men jag hittade en PDF-fil. Från sida 29 i PDF-filen:

Citat:

ÖÄ 2285-1: Hovrätten har undanröjt felparkeringsavgift för parkering efter klockan 18 på en plats skyltad med P samt en tilläggstavla med text ”30 minuter, Avgift, 8-18 (8-15)”. Se figur 3, vänstra vägmärkeskombinationen. Skylten stod på en plats som ingick i zon med parkeringsförbud. Avsikten från kommunen var att parkering inte skulle vara tillåtet utöver de tider som angavs på skylten. Tilläggstavlans text innebär dock att det är tillåtet att parkera under 30 minuter mot avgift under upptagna tider och att det är fritt att parkera övrig tid.

Se figuren i PDF-filen. Det är två problem här: det står inte vilken hovrätt det var (så du vet inte vilken hovrätt du ska kontakta för att få ut domen) och det saknar en siffra i målnumret (bindestrecket ska följas av de två sista siffrorna i årtalet).

Skrivet av Steffe:

Jag skulle tolka det som att p-skiva gäller inom hela området, oavsett. Den andra skylten visar ju bara familjeparkeringar, vilket egentligen bara är en form av rekommendation, vem som helst får parkera där ändå.

Jag skulle tolka det som att p-skiva gäller inom hela området med undantag för dessa två platser. Det är förstås inte så de menar men det är så jag tror att lagen säger att skyltarna ska tolkas.

Permalänk
Medlem

Var med om ett liknande fall själv där jag överklagade och fick rätt. De skyltar du står vid kräver inte P-skiva och är vanlig 24 timmars parkering.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle tolka det som att p-skiva gäller inom hela området med undantag för dessa två platser. Det är förstås inte så de menar men det är så jag tror att lagen säger att skyltarna ska tolkas.

Ja, nu när du säger det. Jag sållade nog bort den andra P-skylten mentalt av nån anledning.
Hade dom skippat P-skylten (bara haft "familjeparkering") så hade det nog varit som jag sa från början, men den skylten kastar om reglerna en del verkar det som.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har du ett swishnummer så ska jag hjälpa dig sona din felparkering, som är tydligt skyltad.
Bara för att du är en nördig Swec.

Tack för ditt vänliga och generösa erbjudande! Jag klarar dock själv av att betala om så krävs, men om du känner dig givmild kan du väl swisha 400 kr till Läkare utan gränser, swishnummer 900 60 32, dom gör fina insatser och är nästan alltid först på plats när det händer något.

Skrivet av Steffe:

Den blå P-skylten är ett s.k. E19 märke (se inlägget av @pv2b ovan) och enligt transportstyrelsen gäller:
"Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tilläggstavla."

Jag vet inte om det är samma dom, men jag hittade en PDF-fil. Från sida 29 i PDF-filen:Se figuren i PDF-filen. Det är två problem här: det står inte vilken hovrätt det var (så du vet inte vilken hovrätt du ska kontakta för att få ut domen) och det saknar en siffra i målnumret (bindestrecket ska följas av de två sista siffrorna i årtalet).

Tack! Jag ska läsa och försöka hitta domen.

Om man roar sig med att titta på andra parkeringar så ser man att nästan alla repeterar tilläggstavlorna inom området, dvs om det står en tilläggstavla om 1 timme parkering på infarten till området så repeteras den tilläggstavlan på alla P-skyltar inom området.

Jag anser att din tolkning är den enda rimliga tolkningen, det finns ju områden (zoner) där man förbjudit parkering generellt, men sen har man vissa uppmärkta platser. Om inte skyltningen på den enskilda platsen trumfade zonens parkeringsförbud så skulle man ju aldrig få parkera inom zonen alldeles oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tack för ditt vänliga och generösa erbjudande! Jag klarar dock själv av att betala om så krävs, men om du känner dig givmild kan du väl swisha 400 kr till Läkare utan gränser, swishnummer 900 60 32, dom gör fina insatser och är nästan alltid först på plats när det händer något.

Den blå P-skylten är ett s.k. E19 märke (se inlägget av @pv2b ovan) och enligt transportstyrelsen gäller:
"Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tilläggstavla."

Tack! Jag ska läsa och försöka hitta domen.

Om man roar sig med att titta på andra parkeringar så ser man att nästan alla repeterar tilläggstavlorna inom området, dvs om det står en tilläggstavla om 1 timme parkering på infarten till området så repeteras den tilläggstavlan på alla P-skyltar inom området.

Jag anser att din tolkning är den enda rimliga tolkningen, det finns ju områden (zoner) där man förbjudit parkering generellt, men sen har man vissa uppmärkta platser. Om inte skyltningen på den enskilda platsen trumfade zonens parkeringsförbud så skulle man ju aldrig få parkera inom zonen alldeles oavsett.

Boten är på 400 spänn?
Klart skyltad enligt vad du tidigare skrivit och du ska "driva det vidare"?

Vi möts på halva vägen? Du betalar din bot om 400 så ger jag;
400 till Läkare utan gränser samt 400 till Barncancerfonden.

Lägg ner, det finns allvarligare saker att bråka om.
Annars, bor du i Skåne? Jag har en bra advokat i Hässleholm.

Tar ett bamseskutt;
Jag h****(ogillar) också dessa P-vakter med tillhörande bolag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Boten är på 400 spänn?
Klart skyltad enligt vad du tidigare skrivit och du ska "driva det vidare"?

Det är just det som är saken; den plats jag parkerade på är skyltad med en vanlig blå [P] skylt som betyder fri parkering i 24 timmar på två platser och såvitt jag vet "trumfar" lokal skylt de övergripande parkeringsreglerna i området, eller som lawline skriver:

Finns en skylt vid infarten som tillkännager förbud inom området gäller denna skylt i området, såvitt inget annat medges genom exv. parkeringsskylt i del av området.

Parkeringsskylten ska vara förenad med närmare anvisningar, för parkering under eller i del av område med parkeringsskylt som inte innehåller sådana anvisningar gäller istället gratis 24 timmars parkering (se 3 kap. 49 a § trafikförordningen).

Skrivet av Falcon:

Vi möts på halva vägen? Du betalar din bot om 400 så ger jag;
400 till Läkare utan gränser samt 400 till Barncancerfonden.

Jag har inte beslutat om jag tänker bestrida eller inte, men vi kan väl göra så att jag ger 400:- till läkare utan gränser, så matchar du det, ok?

Skrivet av Falcon:

Lägg ner, det finns allvarligare saker att bråka om.
Annars, bor du i Skåne? Jag har en bra advokat i Hässleholm.

Jag tror inte det är så mycket bråk, jag behöver nog bara meddela att jag bestrider och sen får jag se om dom drar mig till tinget. Det blir ett förenklat tvistemål, så om jag förlorar är det ev. inkassoavgift + rättens avgift på 900 spänn + ev reskostnad för motparten, så kanske 3000 i värsta fall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu ska jag nog bara lura ut hur jag ska driva detta vidare. Hojab och Svea ekonomi är rätt fula fiskar. Dom har via brev meddelat att dom vidhåller sin fordran, men ingenstans står det hur jag ska kontakta dom för att bestrida ärendet.

Juridiskt sett behöver du nog bara bestrida ärendet om det går till kronofogden och då bestrider du till kronofogden. Om du vill bestrida till Hojab eller Svea ekonomi kan du väl slå upp dem på allabolag.se och skicka ett brev till huvudkontoret om du inte hittar något annat.

Permalänk
Medlem

Hej!

För oss som kör motorcykel är liknande skyltning inget ovanligt, till exempel var mc-platserna på Stortorget i Malmö länge avgiftsfria.

Vid infarten var det visserligen skyltat avgift, men det gällde övriga parkeringsplatser. Inom området var mc-platserna skyltade med egna p-skyltar (plus tilläggstavla mc). Då visste man att det var gratis. Jag parkerade själv mc gratis hela arbetsdagar utan en enda bot under flera månader.

Så det är nog samma princip som gäller här tror jag. P-skylt med tilläggstavla familjeparkering, ja då är det gratis 24 timmar vardagar. Övriga platser p-skiva max 1 tim.

Det finns kanske t.o.m. en tanke med det, att familjer ska inte behöva tänka på en tidsbegränsning på endast en timme. Utan de ska ha tid på sig att storhandla och ta hand om barnen osv. Men det vet Lidl bäst hur de resonerar.

Men jag skulle inte säga att det är otydligt skyltat. Tvärtom är det tydligt skyltat; någon p-skiva behövs inte på den plats där du stod.

Lycka till med bestridandet, men känns som easy win.

Rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

text bla bla

Jag har varit som du eller är korrekt svenska dig?

Strider och bråkar.
Rätt ska vara rätt.

Har du rätt? Känner du att du verkligen har rätt? Bestrid! 100%
Det låter inte så på ditt första inlägg.

Jag hajjar att det inte handlar om "400 spänn" utan rätt ska vara rätt.
Detta kommer aldrig gå till en tingsrätt, de har annat att göra.
Du får en prick, fogden driver in om det finns ören...been there, done that.

Vill du ha tips på bra advokat, skicka PM.

Angående det andra, mycket viktigare saker egentligen, Läkare utan gränser och Barncancerfonden.
Swec Marknad 2.0 har precis öppnat;
Om jag startar och betalar en "annons" så kan vi här på Swec göra en jävla insats.
Skicka PM. @Jacob eller annan betrodd kan hålla i styrningen av en sådan fin insats, lagom till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hänt mig med hos ICA. Dom löste det med P-bolaget.
TS bör prova gå tillbaka till Lidl och fråga om dom kan hjälpa med att lösa den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är inte vad lawline säger. Menar du att lawline har fel? Har du någon referens som jag kan läsa?

Så har då jag lärt mig det en gång i tiden, den första skylten visar att P-skiva ska användas inom området, den andra skylten visar bara att det är en familjeparkering. Skyltningen är ju tydlig, den står i infarten el?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Såhär såg alltså skylten ut på infarten till parkeringen:
https://i.imgur.com/38uOGUo.jpg

Och såhär var två familjeparkeringsplatser uppmärkta:
https://i.imgur.com/pnqETZO.jpg

Jag har givetvis bild på min bil tillsammans med den sistnämnda skylten när bilen står på den ena av dessa två familjeparkeringsplatser.

Jag hittade relevant information på lawline:

Finns en skylt vid infarten som tillkännager förbud inom området gäller denna skylt i området, såvitt inget annat medges genom exv. parkeringsskylt i del av området. Parkeringsskylten ska vara förenad med närmare anvisningar, för parkering under eller i del av område med parkeringsskylt som inte innehåller sådana anvisningar gäller istället gratis 24 timmars parkering (se 3 kap. 49 a § trafikförordningen).

Det är inte på något sätt tydligt var den skylten är tänkt att sluta gälla någonstans eller var den gäller. Det finns ingenting som säger att skylt 1 står över skylt 2, den enda rimliga tolkningen är att skylt 2 gäller. Har väldigt svårt att se att någon domstol skulle tycka annorlunda.

Skrivet av Hurtigbullen:

Det är nästan så att man tror att dom vill att man ska ge upp.

Det är väldigt enkelt. Det är inte ditt ansvar att driva det vidare. Det är parkeringsföretagets ansvar. Du bestrider helt enkelt vid varje anmodan till att betala.

Det kan hända att det går till inkasso. Inkasso är inget farligt, det är bara ett företag som har som jobb att försöka driva in skulder. D.v.s. de tar över ansvaret att försöka driva in skulden. Fortsätt bestrida bara.

Det kan hända att de ansöker om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Här är det extra viktigt att du bestrider och svarar i tid. Lite kort info här: https://www.kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/ta-stal... - Om du inte bestrider till Kronofogden i tid efter att de delgett dig så kan de fatta ett beslut som måste ändras i tingsrätten på ditt initiativ. Och det är ju just det du vill undvika.

När allt ovan är gjort kan de inte göra annat än att antingen fortsätta tjata på dig, eller dra det inför tingsrätten.

D.v.s. allt du ska göra är bara att invända, och hänvisa till att de får ta det till tingsrätten om de känner att de vill pröva ärendet.

Det som kommer hända är att de antingen kommer köra igenom enligt hela rutinen ovan och ta det till domstol, eller så kommer de ge upp någonstans.

Om du däremot betalar och vill få tillbaka dina pengar så är det istället du som får ta initiativet på ungefär samma sätt som ovan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steffe:

Därmed inte sagt att en annan är ofelbar, betalade själv en likadan lapp i somras 🙈

Skrivet av anon910:

Så har då jag lärt mig det en gång i tiden, den första skylten visar att P-skiva ska användas inom området, den andra skylten visar bara att det är en familjeparkering. Skyltningen är ju tydlig, den står i infarten el?

Så hade det varit om själva P-skylten ovantill saknades, ja. Om det BARA var en familjeparkeringsskylt och ingen P-skylt så är det rimligt att anta att så är fallet. Eftersom det nu är en P-skylt utan någon tilläggstavla om P-skiva så UPPHÄVS regeln om P-skiva på just dessa två platser. Vilket säkert inte är vad parkeringsföretaget menade att göra, men det är ändå det de skyltat.

Billigaste lösningen för fastighetsägaren/parkeringsföretaget är att bara plocka bort själva P-skylten.