Köpa en säng som inte kostar skjortan?

Permalänk

Köpa en säng som inte kostar skjortan?

Hallå,

Jag och frugan har bott utomlands i ett par år men har nu bestämt oss för att flytta hem till Sverige igen. Vi har precis köpt ett hus och kommer behöva fylla upp det från scratch i stort sett (RIP sparkonto)

Det mesta går ganska bra och vi har beställt en hel del trots att jag inte är i Sverige än, men en sak vi inte kommer överens om är sängen.
Jag bryr mig inte så mycket om hur den ser ut, jag vill att den ska vara bra och bekväm samt max kosta runt 15,000.
Det verkar ju finnas mycket som ser hyffsat ut och min fru är villig att köpa första bästa från typ Trademax men jag misstänker att kvalitén är sådär.

Är det någon som har några rekommendationer på märken eller företag som är helt OK för vår budget? Eller kanske vad man ska undvika.

Alla tips uppskattas.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ärligt talat? IKEA. Du har 90 dagar sova-på-saken-garanti, så du kan byta ut madrassen till hårdare/mjukare om den inte passar er.

Vidare har dom 25 år(!) garanti på sina madrasser och ribbottnar. Ni får en jättefin säng med gavel för typ 11k.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Brukar finnas många sängar på secondhandbutikerna kring där jag bor, sover själv i en jag köpt begagnad men jag har däremot inte köpt nån begagnad bäddmadrass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som ett ickeproblem, finns hur mycket som helst inom den budgeten. Förstår inte riktigt hur någon ska kunna ge dig rekommendationer som passar dig.

Spara kvittot om du är orolig för att sängen kollapsar efter 6 månader. Se till att betala för hemleverans om du väljer någon där det inte ingår.

Enklaste möjliga sängen är inte dyr för övrigt, klädd sängstomme och pocketresårmadrass kostar runt 4000 kr och uppåt på Ikea för 160x200. Enklaste 160x200-sängen straxt över 3000 kr.

Gick fint för mig att beställa säng som jag inte provat sist jag köpte, men det säger ju inget om dig.

Permalänk
Medlem

Om du ändå har budget att lägga runt 15000:- skulle jag ta och titta på vad Mio och Jysk har för utbud. dom brukar ofta ha utförsäljningar. Tror vi köpte en C60 Gold kontinental och den har fungerat riktigt bra, enda jag saknar är att vi inte tog en riktig memory foam bäddmadrass men det skulle bli lite väl dyrt. Tror vi gav 13-14tk utan sänggavel. och då var sängen ganska kraftigt nedsatt.

Man behöver ju såklart inte lägga 15000:- på en säng, sålänge man hittar rätt madrass och typ av säng. dock kan det vara värt att investera lite extra då man ändå ska spendera 8 timmar i den varje dygn sålänge man äger sängen.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Även MIO har billigare sängar men annars kan jag rekommendera Ikea. Man kan också köpa en billig säng och en dyrare bäddmadrass(er)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Om du ändå har budget att lägga runt 15000:- skulle jag ta och titta på vad Mio och Jysk har för utbud. dom brukar ofta ha utförsäljningar. Tror vi köpte en C60 Gold kontinental och den har fungerat riktigt bra, enda jag saknar är att vi inte tog en riktig memory foam bäddmadrass men det skulle bli lite väl dyrt. Tror vi gav 13-14tk utan sänggavel. och då var sängen ganska kraftigt nedsatt.

Reor på dessa butiker är snarare det rätta ordinarie pris

Varken Mio eller Jysk har hemleverans som ingår, kostar några hundringar extra på det också. Vill man klämma och känna har förutom dessa (och Ikea) även Chilli och Trademax några butiker i landet. Sen kommer du hitta sängar inom budget på typ Sängjätten och de butikerna. Men Sängjätten, Sova och Kungssängen kanske du ska undvika om du känner att du riskerar att bli påsåld säng för typ 40 000 kr om du går in där.

Permalänk
Medlem

Gör er själv en tjänst och köp en bra säng. Du spenderar cirka en tredjedel av ditt liv sovande.

Jag och min sambo är fortfarande övertygade om att det bästa köpet vi gjort för vår hälsa är en bättre säng från Carpe Diem.

Jysk, Mio m.m. är skit. När du haft en säng du kan sova på samma sida i 9h och vakna utvilad vill du inte ha något annat.

Mitt tips är antingen att snåla med en säng från IKEA eller höja budgeten till åtminstone 30 000 kr och köpa en riktigt säng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Gör er själv en tjänst och köp en bra säng. Du spenderar cirka en tredjedel av ditt liv sovande.

Jag och min sambo är fortfarande övertygade om att det bästa köpet vi gjort för vår hälsa är en bättre säng från Carpe Diem.

Jysk, Mio m.m. är skit. När du haft en säng du kan sova på samma sida i 9h och vakna utvilad vill du inte ha något annat.

Mitt tips är antingen att snåla med en säng från IKEA eller höja budgeten till åtminstone 30 000 kr och köpa en riktigt säng.

Du måste ha provat många sängar för att veta att gränsen till att hitta en bra säng börjar på 30,000:-. Känns ju som ett tråkigt tips att be TS att antingen snåla och köpa vad du verkar tycka är en dålig säng eller spränga sin budget med det dubbla för att köpa vad som är riktigt enligt dig. måste ju finnas något mellan också kan man ju tycka. Viktigaste är dock att TS borde åka och testa lite olika sängar och prata med någon som är kunnigare, vilket vi bör vara överens om iallafall.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Men alltså, köpa en säng utan att prova den först, gör folk det?

Som nämnts så kommer du spendera ca en tredjedel av dygnets timmar i sängen och att då köpa en utan att prova känns riskabelt. Risken är att ni kommer tänka "tja, den duger men är inte perfekt. Men vi tar den eftersom det är jobbigt/dyrt att lämna tillbaka den".

Så mitt råd är att antingen prova sängar på IKEA (jag gissar att IKEA finns där ni är nu) och sedan beställa en sådan eller så köper ni madrasser och sover på golvet tills ni kommer till Sverige och kan prova sängar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Du måste ha provat många sängar för att veta att gränsen till att hitta en bra säng börjar på 30,000:-. Känns ju som ett tråkigt tips att be TS att antingen snåla och köpa vad du verkar tycka är en dålig säng eller spränga sin budget med det dubbla för att köpa vad som är riktigt enligt dig. måste ju finnas något mellan också kan man ju tycka. Viktigaste är dock att TS borde åka och testa lite olika sängar och prata med någon som är kunnigare, vilket vi bör vara överens om iallafall.

Jo precis.

En säng är så individuellt. Liksom kontorsstolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Det var vad jag och min sambo kom fram till efter vi spenderat flera veckor med att hitta en ny säng. Jag har även sovit i flera sängar från Mio och Jysk och oavsett prisklass blir det samma sak. Efter ett tag domnar axeln eller liknande bort och jag behöver vända mig.

Mitt tips kanske är tråkigt men jag tycker att man behöver sätta saker i perspektiv. Vi spenderar en tredjedel av livet sovande men att lägga runt 30 000 kr på en säng tycker många är för dyrt medans man samtidigt kan spendera ofantliga summor på skitsaker. TS har haft en riktigt bra lön tidigare så en bra säng när han närmar dig 30 bör inte vara världens insats.

Men ja, han borde absolut åka och prata med experter. Dessvärre ger det inte mycket att lägga sig ned i en säng från en möbelbutik i 10 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Det var vad jag och min sambo kom fram till efter vi spenderat flera veckor med att hitta en ny säng. Jag har även sovit i flera sängar från Mio och Jysk och oavsett prisklass blir det samma sak. Efter ett tag domnar axeln eller liknande bort och jag behöver vända mig.

Mitt tips kanske är tråkigt men jag tycker att man behöver sätta saker i perspektiv. Vi spenderar en tredjedel av livet sovande men att lägga runt 30 000 kr på en säng tycker många är för dyrt medans man samtidigt kan spendera ofantliga summor på skitsaker. TS har haft en riktigt bra lön tidigare så en bra säng när han närmar dig 30 bör inte vara världens insats.

Men ja, han borde absolut åka och prata med experter. Dessvärre ger det inte mycket att lägga sig ned i en säng från en möbelbutik i 10 minuter.

Och många kan sova på en madrass för 1500 kr, det är också vad som gör denna tråd omöjlig.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Senilsson:

Hallå,

Jag och frugan har bott utomlands i ett par år men har nu bestämt oss för att flytta hem till Sverige igen. Vi har precis köpt ett hus och kommer behöva fylla upp det från scratch i stort sett (RIP sparkonto)

Det mesta går ganska bra och vi har beställt en hel del trots att jag inte är i Sverige än, men en sak vi inte kommer överens om är sängen.
Jag bryr mig inte så mycket om hur den ser ut, jag vill att den ska vara bra och bekväm samt max kosta runt 15,000.
Det verkar ju finnas mycket som ser hyffsat ut och min fru är villig att köpa första bästa från typ Trademax men jag misstänker att kvalitén är sådär.

Är det någon som har några rekommendationer på märken eller företag som är helt OK för vår budget? Eller kanske vad man ska undvika.

Alla tips uppskattas.

Snåla aldrig på något mellan dig och mark. Säng, kontorsstol, skor, däck på bilen etc.
15k bör dock räcka för en bra säng från Ikea, är ju mer eller mindre en livstidsprodukt iom 25 års garanti. Åk dit och provligg. Vår säng kostade något mer än 15k, men då tog vi även gavel på sängen och den dyraste vettiga modellen utan krusiduller.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag och sambon köpte från Mio för ungefär 3 år sedan och är verkligen supernöjda. Diskussionen om armar/axlar som domnar handlar mer om hårdhet/mjukhet samt vilken sovstil som sängen är anpassad till än pris.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera höye kontinental säng från Jysk, om det är så dom heter fortfarande

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ta med i din beräkning när du köper bara att du sover eventuellt 1/3 av ditt liv. Ingen idé att köpa en dålig säng.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera dig att höja din budget för sängen.
Skulle rekommendera en carpe diem sandö eller Hermanö.
Satsa på 210x210 som storlek. Det gör skillnad, speciellt ifall du skulle få barn sen som vill sova med er.
Ta det på avbetalning och tänk inte så mycket på priset.
Undvik allt under 15k och jysk, en sak när man är under 25år och inte har råd.

Före detta sängförsäljare för exklusiva sängar.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lady:

Satsa på 210x210 som storlek. Det gör skillnad, speciellt ifall du skulle få barn sen som vill sova med er.

Jag antar att ni även sålde extra breda lakan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

”Höja budget”
Kikade precis på Sandö 210x210
126k
Det är en en höjning med cirka 750%

TS vill ha tips på sängar runt 15k
Ikea är nog bäst

Sen kan man få argumentera om varför man ska lägga mer på en säng vilket jag håller med till 100%. Man spenderar 1/3 av sitt liv där och många verkar inte förstå hur stor skillnad en ”riktig” säng gör, men om inte pengarna finns där så är det onödigt.

Vi ska förövrigt in och klämma på en Sandö snart då jag är väldigt missnöjd med vår Jensen. Jag sover hellre på soffan just nu..

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Vara inne i samma spår som dig tidigare. Köpte min säng hos IKEA. Är supernöjd!

Permalänk
Medlem

Vet man inte vad man vill ha tror jag inte det löser sig med att spendera mer pengar.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag och sambo köpte våran säng från Mio. Är riktigt nöjd med sängen och den var inte farligt dyr. Mio har dessutom ganska ofta rea på olika sängar

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Eftersom ni är 2 så kanske ni vill ha olika fasthet mellan "era" sidor så jag hade tittat på en som erbjuder detta. Jag är nöjd med min kontinentalsäng från sleepo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Hallå,

Alla tips uppskattas.

Åk till Ikea och provligg lite sängar.
Köp en någorlunda billig som känns bra.

Sen om 6månader funderar ni över hur bra ni sover och lägger en säng-budget framåt.

Om 2år kanske den billiga IKEA madrass ha gjort sitt, så då är det dags att åka ut och prova fler sängar.
Då är rimligtvis ekonomin lite bättre eftersom ni lagt undan lite sängpengar.

Köpte ni en lite dyrare Ikea madrass kanske den håller ett par 2-3 år till.

Sängar är förbrukningsvaror.
25års garanti gäller i princip endast träbitarna i sängen, ej fjädrarna, som är det som gör att du ligger stabilt och skönt.

En säng för 100k kommer inte vara lika skön efter 10år som den är den dagen du köper den.
Den åldras förhoppningsvis bättre än en för 5k, men det går inte att helt trolla bort att materialet i sängen slits av att ni sover uppåt 8h per dag.

Med det sagt är det ju förstås mycket dumt att köpa en säng som inte är bra att sova i redan dag 1.
Men att köpa en porsche-säng om ekonomin är lite ansträngd är bara felprioriterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

"Tänk inte så mycket på priset"

Det är ytterst viktigt att tänka på priset.
Stort problem som lånar och lånar och struntar i vad saker och ting egentligen kostar.
Det finns inget som motiverar en säng för 100k

😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Instämmer om ikea, mer prisvärt blir det inte.
Valde deras värsting sist och klart bästa sängen jag haft vilket inkluderar Jensen mm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

En säng för 100k kommer inte vara lika skön efter 10år som den är den dagen du köper den.
Den åldras förhoppningsvis bättre än en för 5k, men det går inte att helt trolla bort att materialet i sängen slits av att ni sover uppåt 8h per dag.

Köpte en Tempursäng för drygt 10 år sen. Kostade väl en 65K då.
Den är utan tveksam lika skön nu som den var första natten.

Visa signatur

ROG Crosshair VIII DARK HERO | AMD 5950x@4.7GHz |Ripjaws V 32GB @3600 MHz|
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | Corsair AX1600i | Phanatek Enthoo 719|Predator XB321HK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och många kan sova på en madrass för 1500 kr, det är också vad som gör denna tråd omöjlig.

Absolut.

Men jag har endast kommenterat mina personliga upplevelser samt att jag har flera vänner som ångrat sitt köp, mao. de ville inte lägga mer än 10-15tkr.

Jag ger därför tipset till TS att titta på dyrare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men alltså, köpa en säng utan att prova den först, gör folk det?

Som nämnts så kommer du spendera ca en tredjedel av dygnets timmar i sängen och att då köpa en utan att prova känns riskabelt. Risken är att ni kommer tänka "tja, den duger men är inte perfekt. Men vi tar den eftersom det är jobbigt/dyrt att lämna tillbaka den".

Så mitt råd är att antingen prova sängar på IKEA (jag gissar att IKEA finns där ni är nu) och sedan beställa en sådan eller så köper ni madrasser och sover på golvet tills ni kommer till Sverige och kan prova sängar.

Jag vill också klämma känna och provligga en säng innan jag köper den. Men faktum är också att det är omöjligt att veta hur sängen faktiskt är att sova i en hel natt av att ha testat ligga i den i 5min.

Vi är ganska nöjda med våran säng men det är omöjligt att ligga helt still på samma sida i 9h i sträck som någon annan i tråden hade som krav för en bra säng. Men det hade ju varit underbart att ha en sån säng.

Vi köpte en 180 kontinental-säng på kungsängen som var nedsatt från ca 23 000 till ca 14 000kr utan huvudgavel som vi köpte till senare.