Hålla mobil varm vid kyla?

Permalänk
Medlem

Hålla mobil varm vid kyla?

Vad är bästa sättet att hålla mobilen varm vid kallare aktiviteter såsom skidåkning och liknande? Stoppade min iPhone 11 i en handske sist nedför backarna, men det hjälpte enbart markant lite. Sett folk rekommendera ullestrumpor?
Måste finnas nåt vinteranpassat skal tänker jag?

Tips?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En ficka på insidan av jackan? Då kan du ju utnyttja din kroppsvärme för att värma den.

Du kan ha hur mycket isolering som helst men om någonting inte producerar någon värme till att börja med kommer det inte att hjälpa. Om du inte har alltför många bakgrundsappar igång lär mobilen knappt producera någon värme när den inte används.

Permalänk
Medlem

Skal och isolering fördröjer bara nedkylningen lite tänker jag. Bäst är nog innanför jackan men då är det förstås svårt att nå den.
Bluetooth handsfree har väl också batteri som inte gillar kyla så om det går att ha trådad handsfree med mobilen innanför jackan är det bästa. Är dock ingen skidåkare så vad vet jag

Permalänk
Medlem

Tejpa fast den runt benet 😉

Innerficka brukar duga för mig. Oandrasidan brukar jag inte intressera mig för trlefonen jätte mycket under skidåkning?

En telefon genererar väldigt lite värme om du inte aktivt spelar med den så jag tror att isolering gör rätt lite?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Problemet vid just skidåkning är att även innerfickan inte ger särskilt mycket verkar det.
Tänkte att det borde finnas nåt skal eller varm ficka man kan placera den i för att fördröja nedkylningen? Får väl fråga en kanadensare hur dom gör 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tänkte rent spontant nåt liknande detta https://www.naturkompaniet.se/thoq-thermopoc-dark-blue-206082...
Borde ju hjälpa till lite?
Spontanlägger ett bud eller så köper jag ett case och testar, inga jättesummor direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tänkte rent spontant nåt liknande detta https://www.naturkompaniet.se/thoq-thermopoc-dark-blue-206082...
Borde ju hjälpa till lite?
Spontanlägger ett bud eller så köper jag ett case och testar, inga jättesummor direkt.

Så länge mobilen inte värmer sig själv så att säga vilken den nog inte gör i någon större utsträckning i "standby" kommer kylan ta sig in bara att det tar lite längre tid. Mycket beror på hur länge du kommer åka skidor och hur kallt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Så länge mobilen inte värmer sig själv så att säga vilken den nog inte gör i någon större utsträckning i "standby" kommer kylan ta sig in bara att det tar lite längre tid. Mycket beror på hur länge du kommer åka skidor och hur kallt det är.

Jo exakt. Tänkte att denna kunde hjälpa till och fördröja det hela. Till slut blir den ju kall om den inte används helt klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo exakt. Tänkte att denna kunde hjälpa till och fördröja det hela. Till slut blir den ju kall om den inte används helt klart.

Du kan väl ha en handvärmare i samma ficka som telefonen. Finns återanvändningsbara som du kokar och de med uppladdningsbara batterier. Aldrig använt en sådan själv de kanske har för kort användningstid för att vara till någon nytta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kommer nog behöva ha mobilen mot huden på något sätt. Tex en tröja med bröstficka på så du sen kan öppna jackan och ta ut mobilen utan större bekymmer.

Byxor med ficka som ligger mot huden tex mjukisbyxor. Det har funkat för mig när jag körde skoter. Bökigt att få ut telefon ja men varm.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan väl ha en handvärmare i samma ficka som telefonen. Finns återanvändningsbara som du kokar och de med uppladdningsbara batterier. Aldrig använt en sådan själv de kanske har för kort användningstid för att vara till någon nytta.

Fan där sa du nåt!
Får undersöka vidare på den tanken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett bra batteri är en förutsättning, för några hundringar så byter en auktoriserad Apple verkstad ut så det är nytt och fräscht och klarar kyla bättre.
En annan variant är att köra någon liten powerpack så man konstant "laddar" telefonen, men det är rätt osmidigt.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Permalänk
Medlem

Relaterad fråga, jag har en liten blåtandshögtalare i bilen, hur stor är risken att den blir totalt dödad av 80c på sommaren och -25 på vintern? xD

Permalänk
Avstängd

Du lär ju nöta ut batteriet i förtid om du fryser ned telefonen. Onödigt sponsra dyra auktoriserade appleverkstäder

Känns ju inte så nödvändigt ha med telefonen i backen så lämna den i bilen annars tejpa runt ben eller arm som någon föreslog så du får hjälp av kroppsvärmen är nog det säkraste.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Slå på så många appar du kan. Placera inte telefonen invid hud! Blir ånga som kondenserar mot kall yta. Lägg in den i en raggsocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ett bra batteri är en förutsättning, för några hundringar så byter en auktoriserad Apple verkstad ut så det är nytt och fräscht och klarar kyla bättre.
En annan variant är att köra någon liten powerpack så man konstant "laddar" telefonen, men det är rätt osmidigt.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Batterier laddas inte ur av kyla utan de tappar kapaciteten. När batteriet blir varmt igen så återfås kapaciteten och det är då det laddas ur.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du lär ju nöta ut batteriet i förtid om du fryser ned telefonen. Onödigt sponsra dyra auktoriserade appleverkstäder

Känns ju inte så nödvändigt ha med telefonen i backen så lämna den i bilen annars tejpa runt ben eller arm som någon föreslog så du får hjälp av kroppsvärmen är nog det säkraste.

Är alltid bra att ha med sig är min tanke 🙂

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Relaterad fråga, jag har en liten blåtandshögtalare i bilen, hur stor är risken att den blir totalt dödad av 80c på sommaren och -25 på vintern? xD

Stor, dels kan ju elektronikens funktion påverkas men den är nog inte heller gjord i material som hanterar temperaturerna bra, det är rätt mycket jobb att få bilelektronik att klara av det utan problem. Högtalaren kanske inte garanterat dödas utan den kan i bästa fall återuppväckas när den är i rumstemperatur men värmen kan nog ge den permanenta skador om du har lite otur, jag har sett mycket plastdelar som blivit permanent deformerade av värme medan elektronik ofta slutar fungera vid sträng kyla om den inte är designad för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker innerfickan fungerar bra och då har jag inte ens en fodrad jacka.
Många jackor är dock designade så att innerfickan är fodrad mot kroppen så det är ungefär lika kallt där som vilken annan ficka.

Bästa är ju att få den så nära kroppen som möjligt utan att direkt göra kontakt så kanske ett hölster innanför understället (fast utanpå är nog skönare och enklare att komma åt).

Alla mina telefoner har då fungerat bra även om jag bara har dem i byxfickan (typ när man promenerar och använder telen ofta). Även i -30, -40 (har dock inte använt skärmen i -40 för har inte behövt).

Har dock aldrig haft en Iphone, är de extra känsliga för kylan? Oftast brukar man ju inte åka skidor i kallt väder, redan vid -20 stänger ju många backar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ladda den väl och ha någon app igång som gör att telefonen genererar värme är mitt tips. Om detta inte finns till iOS kanske du kan ha en powerbank ikopplad i samma ficka som laddar lite långsamt? Då blir han ju varm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tycker innerfickan fungerar bra och då har jag inte ens en fodrad jacka.
Många jackor är dock designade så att innerfickan är fodrad mot kroppen så det är ungefär lika kallt där som vilken annan ficka.

Bästa är ju att få den så nära kroppen som möjligt utan att direkt göra kontakt så kanske ett hölster innanför understället (fast utanpå är nog skönare och enklare att komma åt).

Alla mina telefoner har då fungerat bra även om jag bara har dem i byxfickan (typ när man promenerar och använder telen ofta). Även i -30, -40 (har dock inte använt skärmen i -40 för har inte behövt).

Har dock aldrig haft en Iphone, är de extra känsliga för kylan? Oftast brukar man ju inte åka skidor i kallt väder, redan vid -20 stänger ju många backar.

Dom är inte känsligare än andra vad jag vet, har haft telefoner från HTC och Sony Ericsson tidigare som har betett sig likadant.
Gillar att åka och brukar bli några timmar i sträck varje gång. Ang temperatur så är det mer längtan efter att få åka som styr, oavsett grader.
Sist i Sälen så var det -25 en dag, men det var bara att ge sig ut ändå 🥶

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dom är inte känsligare än andra vad jag vet, har haft telefoner från HTC och Sony Ericsson tidigare som har betett sig likadant.
Gillar att åka och brukar bli några timmar i sträck varje gång. Ang temperatur så är det mer längtan efter att få åka som styr, oavsett grader.
Sist i Sälen så var det -25 en dag, men det var bara att ge sig ut ändå 🥶

Mjo är från Norrbotten så har varit ute hela arbetsdagar i -30.

Ah de stora backarna kanske för fast det blir kallt. Många mindre stänger om det är -20 på toppen.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stor, dels kan ju elektronikens funktion påverkas men den är nog inte heller gjord i material som hanterar temperaturerna bra, det är rätt mycket jobb att få bilelektronik att klara av det utan problem. Högtalaren kanske inte garanterat dödas utan den kan i bästa fall återuppväckas när den är i rumstemperatur men värmen kan nog ge den permanenta skador om du har lite otur, jag har sett mycket plastdelar som blivit permanent deformerade av värme medan elektronik ofta slutar fungera vid sträng kyla om den inte är designad för det.

Tack för bra svar.
Har ofta blivit irriterad på det extrema klimatet som uppstår i en bi, man får verkligen tänka två gånger på vad man lägger i dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mjo är från Norrbotten så har varit ute hela arbetsdagar i -30.

Ah de stora backarna kanske för fast det blir kallt. Många mindre stänger om det är -20 på toppen.

Jag vet inte hur sälen gör, men dom stänger vid för stark vind. Men temperatur vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du skidjacka så värmer den tillräckligt annars gör jackan ingen nytta för din del heller.

Permalänk
Medlem

Ska man sätta på batteriet i en elbil en yllekofta också då? Sorry för OT men det känns väl lite onödigt att behöva "värma" en mobiltelefon, oftast går ju telefonen sönder före batteriet ändå.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Har du skidjacka så värmer den tillräckligt annars gör jackan ingen nytta för din del heller.

Kör med en skaljacka, kombinerat med underställ och en extra tröja under. Aldrig frysit.
Mobilen däremot...den får ju inte mycket till värme när man tänker efter. Bästa vore ju om man hade en ficka på antingen tröjan under, eller helst understället. Vilket inte känns så troligt, oftast är det ju bara ett underställ och inget annat, men kan ha missat nåt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Skaffa en Android lur är lösningen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Kör med en skaljacka, kombinerat med underställ och en extra tröja under. Aldrig frysit.
Mobilen däremot...den får ju inte mycket till värme när man tänker efter. Bästa vore ju om man hade en ficka på antingen tröjan under, eller helst understället. Vilket inte känns så troligt, oftast är det ju bara ett underställ och inget annat, men kan ha missat nåt.

Om det nu är ett sånt stort problem och du måste ha med dig en varm telefon så skaffa en väska du kan ha mot kroppen under isoleringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Ska man sätta på batteriet i en elbil en yllekofta också då? Sorry för OT men det känns väl lite onödigt att behöva "värma" en mobiltelefon, oftast går ju telefonen sönder före batteriet ändå.

Tror alla elbilar kör värme i batteriet när det är kallt, så nej du behöver inte skydda det.

Jag har aldrig haft en telefon gå sönder före batteriet. I min förra telefon gick det tre batterier innan jag uppgraderade.
Min nuvarande har halva batteritiden från när den var ny (5 år sen) men allt är helt. Hade bytt batteri för över ett år sen om det var enkelt.

Hur går dina sönder? Har tappat min i betonggolv säkert 200 ggr, trägolv lika ofta, när jag cyklat, i snön, tvättat den under vattenkran fast den inte ens är vattentät och allt fungerar som det ska. Har inget skyddande skal eller skydd för skärmen ens.

Visa signatur