Permalänk

Oroar jag mig i onödan?

Min nuvarande kylare är en Thermalright True Spirit 120M som jag varit väldigt nöjd med. Nu när jag funderar på att skaffa ny dator var jag in och tittade på efterföljaren Thermalright True Spirit 120M rev. B. De verkar ha rationaliserat bort backplaten. Nu är det inte världens tyngsta kylare men jag vill nog ha en traditionell lösning, är det någon som vet hur det fungerar utan och om det finns risk att kortet går sönder?

Permalänk
Medlem

Ser ut att finnas en backplate för mig om jag tittar deras hemsida. Manualen till den verkar svår att hitta. Tänker du på AM4 kanske? För där finns redan en backplate. Så för min Fuma 2 så användes orginalbackplaten istället för att de ska hitta på något eget.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Rekordmedlem

Traditionell lösning är att man sätter kylaren i fästena som sitter på moderkortet, inte att man demonterar standardfästena.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Traditionell lösning är att man sätter kylaren i fästena som sitter på moderkortet, inte att man demonterar standardfästena.

Menar att man har en ram/platta på baksidan av moderkortet som sprider ut kraften över en större area, alltså mindre tryck istället för att som de på vissa modeller bara använder skruvar och någon bricka och hoppas att materialet i kortet skall tåla spänningarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diversion:

Menar att man har en ram/platta på baksidan av moderkortet som sprider ut kraften över en större area, alltså mindre tryck istället för att som de på vissa modeller bara använder skruvar och någon bricka och hoppas att materialet i kortet skall tåla spänningarna.

Ja det sitter ju redan på moderkorten ? Så här brukar det se ut från fabrik,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

i stort sett alla moderkort kommer med en "backplate" idag tror de typ varit standard på moderkorten sen typ minst 2010 eller nått att det sitter en förmonterad på moderkortet.

många tillverkare sätter den ju t.om med dubbelhäftande tejp mot moderkortet så brukar va rent helvete att få bort om inte orginalet passar pga fel gängor eller nått sånt i orginalplattan.

och skulle säga att 1200:- som den verkar ligga på nu enligt prisjakt är den defenetivt inte värd...

du får en legit Nochtua kylare för mindre pengar och spara typ 200:- och få minst lika bra resultat om inte bättre...

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/2604157,5204530,5092...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det sitter ju redan på moderkorten ? Så här brukar det se ut från fabrik,
https://pcper.com/wp-content/uploads/2020/01/strixx570game-board-back.jpg

Jag byggde den här hösten 2011. Sådär såg inte mitt kort ut men har ju inte hängt med i utvecklingen iofs. Jag satte den vida ramen/bygeln i det kvadratiska bultmönstret och det följde med en annan ram/bygel i rejält tjockt gods för baksidan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diversion:

Jag byggde den här hösten 2011. Sådär såg inte mitt kort ut men har ju inte hängt med i utvecklingen iofs. Jag satte den vida ramen/bygeln i det kvadratiska bultmönstret och det följde med en annan ram/bygel i rejält tjockt gods för baksidan.

Fästena har varit i princip de samma sedan urminnes tid, dvs åtminstone sedan sockel 754, sockel A (462) hade däremot ingen fästram utan kylaren fästes direkt i cpusockeln.

Men en del kylartillverkare har ju ändå gjort egna lösningar och så finns det ju en del kylare som även har krävt att man monterat bort fästramen och använt "pushpins" som bara är dåligt och troligen lite billigare eftersom det fortfarande tramsas med det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fästena har varit i princip de samma sedan urminnes tid, dvs åtminstone sedan sockel 754, sockel A (462) hade däremot ingen fästram utan kylaren fästes direkt i cpusockeln.

Men en del kylartillverkare har ju ändå gjort egna lösningar och så finns det ju en del kylare som även har krävt att man monterat bort fästramen och använt "pushpins" som bara är dåligt och troligen lite billigare eftersom det fortfarande tramsas med det.

Det måste vara något som jag inte förstår. När jag byggde min nuvarande dator så följde två ramar med som hade ett kvadratiskt bultmönster som passade i hålen på moderkortet. De hålen är ju långt utanför plattan för orginalmonteringen som t.ex. på bilden ovan. Den som man skulle sitta på baksidan av moderkortet hade ju uppenbarligen uppgiften att fördela kraften vid åtrdragning av skruvarna. Nu säger Thermalright att man på vissa modeller rationaliserat bort den. Det innebär ju då en skruv rakt ihenom kortet (samt möjligen en bricka), en lösning som gör att spänningen på stället blir mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Det måste vara något som jag inte förstår. När jag byggde min nuvarande dator så följde två ramar med som hade ett kvadratiskt bultmönster som passade i hålen på moderkortet. De hålen är ju långt utanför plattan för orginalmonteringen som t.ex. på bilden ovan. Den som man skulle sitta på baksidan av moderkortet hade ju uppenbarligen uppgiften att fördela kraften vid åtrdragning av skruvarna. Nu säger Thermalright att man på vissa modeller rationaliserat bort den. Det innebär ju då en skruv rakt ihenom kortet (samt möjligen en bricka), en lösning som gör att spänningen på stället blir mycket större.

Det är eftersom amds socklar och vissa intel redan har den plåten på baksidan inkluderad. Så istället för att de ska designa och tillverka en egen och ta bort orginalplåten så skruvas kylaren in i original bakplåten.
Innebär simplare montering och är en bättre då den bakplåten de annars skickat med behöver stödja många modeller och inte kan ha optimal design för att det kan finnas inkompatibilitet med moderkort

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Det är eftersom amds socklar och vissa intel redan har den plåten på baksidan inkluderad. Så istället för att de ska designa och tillverka en egen och ta bort orginalplåten så skruvas kylaren in i original bakplåten.
Innebär simplare montering och är en bättre då den bakplåten de annars skickat med behöver stödja många modeller och inte kan ha optimal design för att det kan finnas inkompatibilitet med moderkort

Men fästet på framsidan hade ju aldrig passat på något annat som den var designad. Mitt moderkort hade inget sådant, det kvadratiska hålmönstret bestod av just bara hål. Ingen som helst förstärkning på baksidan. Nya fästen är alltså avservärt mindre?

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag inte fattar men vad är problemet? Om du ska köpa en ny dator så antar jag att det blir nytt moderkort och då ingår ju även en backplate 😊

Permalänk
Skrivet av Solanum95:

Förlåt om jag inte fattar men vad är problemet? Om du ska köpa en ny dator så antar jag att det blir nytt moderkort och då ingår ju även en backplate 😊

Mitt gamla kort har ingen backplate utan ser ut som på bilden ovan, det är just det. För att få fast kylaren var jag tvungen att använda backplaten/ramen som följde med Thermalrightkylaren och som passade i det kvadratiska bultönstret som jag markerade med rött. Nu skriver Thermalright om modellen jag tittade på att man rationaliserat bort backplaten. Det tolkar jag som att ramen/bygeln på ovansidan som håller fast kylaren av kortet helt enkelt dras fast med skruvar genom dessa hål och då blir ju trycket väldigt mycket högre på själva moderkortet än om man klämmer fast det hela mellan två ramar.

Jag är inte helt säker men min förra dator tror jag hade snabbfästen som man tryckte in i hålen för standardkylaren, en ytterst rapplig lösning ansåg jag men den var ju å andra sidan mycket lättare och kortare än bättre kylare och bryter inte lika mycket.