Pricerunner: "Var fjärde reapris är bluff"

Permalänk

Inte helt ovanligt att det pågår lite "kartell"-system bland regionala elektronikkedjor, produkter brukar fasas ut i god tid innan rea då den glöms bort i prisstatistiker, kanske även får nytt modellnummer som inte tidigare existerar och voilah! Oslagbart pris som en blixt från klar himmel.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

För ca 1-2 månader sedan jag såg en annons(e-handlare) på facebook för ett rtx 3060 eller liknande med ~50% rabatt, alltså drygt 6000kr istället för knappt 13000kr "ordinarie pris". bland de roligare seriösa annonser jag sett...

Det roligaste med hästlängder var veckan då jag endast, endast fick annonser för fågel-piggar på youtube.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Vitvaror och tv är nog värst dock. Anser normalt att dom flesta där är konstant för högt satta. Tidigare var det att fasa ut gammalt o börja med det nya generationen, oftast är det 2 generationer & nyasta som reas ut samtidigt 🤣.

Januari rea, midsommar rean, sommar rean, skolstarts rean/höst, black friday, mellandaga rean. Har nog missat många.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webhallen:

Vänta nu lite, bromsa hästarna och pausa musiken, låt mig försöka reda ut detta.

Du anklagar oss för att bluffas för att vi sålde en mus för 549 utan kampanj till dig för 1-2 månader sedan, och nu säljer vi musen (inte på kampanj) för 649 kr och den är inte med i vår BF kampanj. Har jag förstått detta rätt?

Har faktiskt inget bra svar på detta, vi har höjt/sänkt priset på massa produkter av olika orsaker och att höja priser medvetet inför kampanjer är olagligt.

/Patrik

Jag skrev även generellt om att affärer överlag sedan 80talet långsamt höjt priser för att kunna hålla reor utan att gå med brak-förluster vid stor-reor är inget ovanligt. Vissa gör det mer, medans andra gör det mindre. Men det kallas businesses att justera priser då & då och jag är inte chockad eller tycker det är konstigt att företag tänker på sin ekonomi och vill locka kunder.. Annars blir man snart driven till konkurs om man inte tänker ekonomi strategier.

OBS, det finns en Edit längst ner innan du fortsätter läsa. @Webhallen
Att jag skrev i tråden var för att påpeka att det är inte konstigt fenomen som kommit nu på 2020talet, så att det måste skrivas som jätte nyhet, så jag kallade inte er specifikt för "bluff", det var dina ord... utan jag sa att priset är höjt från då till nu.. om det är rea orsak eller annan ekonomisk strategi, det är eran ensak, men det är fortfarande fakta att produkten är dyrare nu än då.
Hela världens handel från en potatis till ett slott skulle vara bluff om man gick i taket för att det förekommer ekonomiska strategier inom företag... Det händer.. och det är ingen världsnyhet med det.

Om du jobbar för Webhallen kan du kolla min order.. Ordernummer 15596488
555kr var det nu när jag kollade ordern och inte 549 Men det är bra mycket billigare än 649.. Detta är länken till produkten från min order https://www.webhallen.com/se/product/269443-Logitech-MX-Anywh... Artikelnr: 269443
Veckorna innan jag beställde den hade den priset 449 eller om det var 450/455...
Den på netonnet kosta 550 så ni var billigare då när jag då här på forumet i tråden
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1643047-solvedni-som-h... Frågade om råd om trådlös o vart tipsad om den ni hade
Men sedan höjde ni priset precis när jag skulle köpa efter löning så ni var några kronor dyrare.. Men jag valde er för att jag tidigare handlat datasaker av er och ni har hållit bra kvalité och varit trevliga i butiken här i linköpings city.. Samt ni känns mer kunniga inom data än netonnet.. Så jag handlade av er ur trogenkund synvinkel och så länge priset inte är över hundralappen i skillnad, då kanske jag sneglar åt annat håll.
Och priset under femhundringen jag pratar om att ni hade där veckorna innan mitt köp på 555, det borde du kunna se i era datalistor för att bekräfta.

Hur som, så kommer jag fortsätta handla av er oavsett vad ni har för ekonomistrategier i företaget... Dock handlar jag vid behov inte för att det är "rea" Nästa köp från er kommer bli två WD-red plus/pro diskar till min HTPC.. Men det blir efter nyår då sommarbilen behöver omvårdnad före tv datorn.
Jag hoppas ni fortsätter hålla butiken här i stan öppen.. Men ni får gärna byta plats till ner Tornby så det blir smidigare med bil till er om man ska köpa otympliga saker.

Edit:
@twit fick sådan ångest över min duslexi miss så lägger jag till en ursäkt till dig @Webhallen , att när jag svarade dig i detta mess i stycke två rad två, där jag skrev att det var dina ord.. var att när jag läste när jag skulle besvara dig inför detta meddelande så läste jag ((webhallen kör denna oxå)) men jag hade skrivit ((webbhallen kör denna bluffen oxå))
Jag editerar inte i texten för jag skrev fel, det får stå kvar fel.. Dyslexi suger, men jag kan inte rå för det, men jag står för det.
Jag hoppas twit mår bättre nu, men jag hade hellre uppskattat att du från webhallen rättade min miss istället för de som jag inte tilltalade direkt.
Jag och webhallen kanske ska ta det på PM eller telefon i värsta fall.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon309108:

jag kallade inte er specifikt för "bluff", det var dina ord... utan jag sa att priset är höjt från då till nu.. om det är rea orsak eller annan ekonomisk strategi, det är eran ensak, men det är fortfarande fakta att produkten är dyrare nu än då.

Skrivet av anon309108:

Webbhallen kör denna bluffen oxå genom att höja priserna innan rea
...
De har alltså höjt den med 100kr inför blackfriday

(min fetstil)

Är det så oerhört svårt att erkänna att du har fel? Du försökte exemplifiera vad tråden handlar om genom en specifik produkt som vid ytterst lite granskning visar sig inte ingå i någon kampanj och därmed inte alls styrker trådens tema och än mindre styrker att det specifika företaget sysslar med detta fulspel. När du sedan ifrågasätts kan du inte säga det enkla "Ja ni har rätt, jag tog fel i det här fallet." utan du svävar ut, flyttar målet och påstår sedan att du inte alls påstod vad du svart på vitt har skrivit i ditt tidigare inlägg.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

(min fetstil)

Är det så oerhört svårt att erkänna att du har fel? Du försökte exemplifiera vad tråden handlar om genom en specifik produkt som vid ytterst lite granskning visar sig inte ingå i någon kampanj och därmed inte alls styrker trådens tema och än mindre styrker att det specifika företaget sysslar med detta fulspel. När du sedan ifrågasätts kan du inte säga det enkla "Ja ni har rätt, jag tog fel i det här fallet." utan du svävar ut, flyttar målet och påstår sedan att du inte alls påstod vad du svart på vitt har skrivit i ditt tidigare inlägg.

klockan är efter fyra på natten och jag har dyslexi.. sorry att jag inte såg att jag skrivit det och att du reagerar så starkt på det...
Är du på uselt humör då du hugger på mig när jag tilltalar någon annan? Låt den jag tilltalar hugga på att jag skriver fel i så fall.
Jag erkänner gärna om jag har fel.. och jag ber om ursäkt till rätt person i så fall.. Inte till dig
Sov gott

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är i sin ordning att kampanja produkter upprepade gånger, som Philips Fidelio X2HR. Men jag är ändå skeptisk när priser åker jojo. Det känns som att det egentligen är kampanjpriset som är det riktiga priset då. Och kunder som köper på toppen blir kanske inte jättenöjda med affären, om det är väldigt stor prisskillnad, men det är kanske inte så många som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Anledningar till att saker kan ha höjts/sänkts i pris:
1. Växelkursändringar.
2. Kampanjer från tillverkarna som verkar via återförsäljarna.
3. Tillgångsförändringar. ...

Om något så är ju datorkomponenter något där priserna generellt åkt jojo senaste 18 månaderna, så jag förväntade mig att dessa skulle finnas med i topplistan över kategorier med "fusk". Närmast konstigt att de inte gör det, kanske för att prissänkningarna under rean är mindre än övriga fluktuationer...

Permalänk
Medlem

Är inte direkt förvånad, tyvärr. Jag tycker mängden reakampanjer har ökat genom åren, och det känns som att det dyker upp kampanjer var och varannan vecka. Vad är ens normalpris nuförtiden liksom?

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om något så är ju datorkomponenter något där priserna generellt åkt jojo senaste 18 månaderna, så jag förväntade mig att dessa skulle finnas med i topplistan över kategorier med "fusk". Närmast konstigt att de inte gör det, kanske för att prissänkningarna under rean är mindre än övriga fluktuationer...

Menar inte datorkomponenter specifikt.
Allt som inte tillverkas i EU har generellt gått upp i pris sedan covid började.

Permalänk
Medlem

Hoppas att inet håller sin guldkvalité som alltid

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Kan man inte byta namn från Black Friday till Bluff Friday?😉

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA! Look who's talking (Klarna). Snacka om bluff 😂

Permalänk
Medlem

Sitter med pricerunner, prisjakt och respektive produkters försäljningssidor uppe. Jämför priser från 6-7 olika siter 3-4 ggr om dagen utöver att jag får notiser vid prissänkning.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

klockan är efter fyra på natten och jag har dyslexi.. sorry att jag inte såg att jag skrivit det och att du reagerar så starkt på det...
Är du på uselt humör då du hugger på mig när jag tilltalar någon annan? Låt den jag tilltalar hugga på att jag skriver fel i så fall.
Jag erkänner gärna om jag har fel.. och jag ber om ursäkt till rätt person i så fall.. Inte till dig
Sov gott

Det var då inte många rätt på vad du skrivit här.
När någon rättar dig i framtiden: säg bara "hoppsan, där hade jag allt fel. Ber om ursäkt för misstaget."
Gå inte till personangrepp med antydningar om att hen "mår dåligt" eller att hen är på uselt humör för att du inte kan ta kritik. Ser ingenstans att någon skulle gjort det mot dig, de har bara påpekat ditt misstag.
Om det går hade jag redigerat din ursprungliga kommentar med en dementi.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Mio

Är det inte typ det här som Mio ägnar sig åt året om. Kampanjer, reor på varor som knappt någonsin varit på ordinarie pris.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av to55e:

Är det inte typ det här som Mio ägnar sig åt året om. Kampanjer, reor på varor som knappt någonsin varit på ordinarie pris.

Jysk. Dem har ALLTID rea på nåt! En gång kollade ja på en säng som var på ”rea”….ja fråga en som jobbade där när den är på rea nästa gång. ”Ja ska kolla….om 5 veckor!”
”Ok….”

En på MM Sports tyckte inte det var npt märkvärdigt alls dock….

Så ja bryr mig inte så mycket….handlar va ja behöver o lägger energi på viktigare saker.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToxicMonkey:

Det var då inte många rätt på vad du skrivit här.
När någon rättar dig i framtiden: säg bara "hoppsan, där hade jag allt fel. Ber om ursäkt för misstaget."
Gå inte till personangrepp med antydningar om att hen "mår dåligt" eller att hen är på uselt humör för att du inte kan ta kritik. Ser ingenstans att någon skulle gjort det mot dig, de har bara påpekat ditt misstag.
Om det går hade jag redigerat din ursprungliga kommentar med en dementi.

Om två personer för en konversation, och en tredje lägger sig i för att vara ordpolis, bessevisser eller använd vilket ord du vill. Så gör ju inte den personen det för att vara snäll, utan enbart för att huggas.
Jag har märkt på detta forum att om män/pojkar utan dyslexi skriver fel eftersom de inte läst TS fråga rätt, så får inte de hugg.
Men jag har fått hugg från en hel del och normalt ignorerar jag det hela eller frågar personen varför.
Nu hade jag varit vaken i 20timmar och jag tände till på att åter igen bli huggen på detta forumet.. när jag pratar med någon annan och att någon som inte har med saken att göra går till attack.
Jag låter ofta män/pojkar komma undan med saker, för att pojkar kommer alltid vara pojkar. Kvinnor/tjejer här inne har jag inte sett göra på det sättet.
Och det är skillnad på att rätta någon med att säga. Nu skrev du väl ändå lite fel va?. eller att skriva Är det så oerhört svårt att erkänna att du har fel?
Jag kallar inte detta att rätta någon som skrivit fel, jag kallar det att hugga på någon som skrivit fel.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon309108:

Om två personer för en konversation, och en tredje lägger sig i för att vara ordpolis, bessevisser eller använd vilket ord du vill. Så gör ju inte den personen det för att vara snäll, utan enbart för att huggas.

Jag påpekade att ditt exempel var felaktigt en kvart efter att du skrev ditt inlägg, men du valde att framhärda. Jag förklarade några minuter senare återigen varför ditt exempel inte styrker trådens tema, men du valde ännu en gång att inte ta till dig något av detta och tillkalla företaget ifråga. Du och jag förde en konversation, så jag har lite svårt att förstå hur du anser att jag lade mig i.

När man inser att man har fel finns det (i mitt tycke) tre vägar att gå:
1) Vägra acceptera misstaget och skrika lite allmänt, försöka skylla ifrån sig och/eller på annat sätt avleda uppmärksamhet från misstaget.
2) Inte kommentera och tyst lämna tråden.
3) Acceptera misstaget, kanske korrigera det inlägg som innehåller felaktigheter om det är relevant och sedan gå vidare med livet.

Du valde alternativ 1), välj aldrig alternativ 1).

Det här handlar om en småsak men principen är densamma, om man falskeligen anklagar någon för någonting så förtar man effekten av eventuella korrekta anklagelser.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Maries exempel är bra eftersom det påvisar att varan ökar i pris som uppladdning inför tex julrean. Sluta försvara webhallen.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Om två personer för en konversation, och en tredje lägger sig i för att vara ordpolis, bessevisser eller använd vilket ord du vill. Så gör ju inte den personen det för att vara snäll, utan enbart för att huggas.
Jag har märkt på detta forum att om män/pojkar utan dyslexi skriver fel eftersom de inte läst TS fråga rätt, så får inte de hugg.
Men jag har fått hugg från en hel del och normalt ignorerar jag det hela eller frågar personen varför.
Nu hade jag varit vaken i 20timmar och jag tände till på att åter igen bli huggen på detta forumet.. när jag pratar med någon annan och att någon som inte har med saken att göra går till attack.
Jag låter ofta män/pojkar komma undan med saker, för att pojkar kommer alltid vara pojkar. Kvinnor/tjejer här inne har jag inte sett göra på det sättet.
Och det är skillnad på att rätta någon med att säga. Nu skrev du väl ändå lite fel va?. eller att skriva Är det så oerhört svårt att erkänna att du har fel?
Jag kallar inte detta att rätta någon som skrivit fel, jag kallar det att hugga på någon som skrivit fel.

Fast i ett öppet forum är lite en av grundtankarna att man inte enbart har en konversation mellan två personer, utan andra ska också kunna uttrycka vad de tycker och tänker om ämnet. Annars hade man ju kunnat ta bort hela forumet och hålla sig till PM.

Fördelen är såklart att alla kan ta del av konversationen, nackdelen kan såklart vara att om man säger något inte så genomtänkt så kommer man kritiseras för det. Det är väl lite det som hände. Könsdiskussionen känns irrelevant, hade du identifierat dig som en man tror jag verkligen inte att någon hade agerat annorlunda. Falska anklagelser är just falska anklagelser och har inget med kön att göra.

Skrivet av chksix:

Maries exempel är bra eftersom det påvisar att varan ökar i pris som uppladdning inför tex julrean. Sluta försvara webhallen.

Vi får väl se då? Priser kan ju gå upp och ner av andra skäl också. Som de rusade fraktkostnaderna. Jag tror poängen är att man inte ska anklaga någon för något om det inte ens har skett ännu. Det är ofint och kan behöver inte ens stämma i slutändan.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av chksix:

Sluta försvara webhallen.

Att påpeka en parts fel innebär inte att man försvarar den andra parten, det är fullt möjligt att separera olika individer eller företags handlingar och hantera dem separat. Ingen i tråden har försvarat Webhallen, vilket är rätt rimligt då ingen i tråden heller faktiskt påpekat något fel de gjort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bra tips från en konsumentvägledare och länk till SVT:

1. Ha koll på vem du handlar av, för det finns många sidor som inte är helt seriösa på nätet.
2. Gör en lista över vad du egentligen behöver handla, så att du inte dras med i alla erbjudanden om att "det är billigt, köp nu". Bestäm dig innan för vad du ska köpa.
3. Jämför det du ska köpa på en prisjämförelsesajt under en tid tillbaka och se om det har blivit någon förändring i priset, så att du vet om det verkligen är ett billigt pris som du kommer att handla för.

"Vi tror att vi gör ett fynd, men i själva verket har man handlat varan till ordinarie pris"