Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har inget minne av att jag skrivit att jag är "kompis med en ljudtekniker".

Skrivet av Gurrrra:

Hade en kompis (som jobbar som ljudtekniker) över häromdan o han var nyfiken på min DSP

Ditt bristande minne är också ett irritationsmoment när man diskuterar med dig.

Skrivet av Gurrrra:

Jasså har du lust att visa vilka digitala STREAMERS där ASR mäter dom digitala utgångarna (alltså inte streamers DACs där han mäter dom analoga utgångarna) som låter dåligt?

Det stämmer nog som du säger att det är DAC och analoga utgångar som mäter dåligt om apparaterna kostar en slant.

Skrivet av Gurrrra:

Ja den saknar AV1 för HDR på Youtube vilket är lite irriterande o att äldre varianten inte klarar av DV, men det gör den långt ifrån "högst medioker" för film. Ännu ett väldigt märkligt påstående från ditt håll, känns mest som du försöker hitta billiga poäng för att visa att jag på nåt sätt har fel. Dagisnivå var det ja.

Shield saknar mer än Av1. Vp9 profile 2. Du kan heller inte spela bdmv-folders med fullt menystöd. Den saknar också Dolbys Profile 7 och är inkapabel att spela DV FEL. Jag kan göra listan lång om du vill varför ex en enkel Firestick är bättre än ormoljan till Shield du köpt
Ja till och med en Apple TV med Infuse är att föredra.
Men du gillar ju kinaprodukter så är bara att springa ut och köpa en Zidoo Z9x. Lär inte va sämre till musik heller.

Billiga poäng är det inte. Enkla möjligtvis.

Skrivet av Gurrrra:

vilket blir väldigt tröttsamt till slut.

Så tröttsamt kan det inte va eftersom du känner dig tvingad att kommentera ormolja varje gång någon tipsar om produkter eller butiker som i allmänna ordalag betraktas hifi.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Roligt att höra. Jag använder numer Tidal på min Naimförstärkare och Cantonhögtalare så upplevelsen är mycket bättre.

Testat Qobuz? Jag har båda (sambon orkar inte med ett byte till efter Spotify -> Tidal) 😄
Beror kanske lite på vilken typ av musik man lyssnar på men för mig är tipsen mycket bättre på Qobuz. Sen saknar man vissa låtar (framförallt svenska) på Qobuz. De har dock ett kul abonnemang som ger en bra rabatt om man vill köpa musik i Qobuz store.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Testat Qobuz? Jag har båda (sambon orkar inte med ett byte till efter Spotify -> Tidal) 😄
Beror kanske lite på vilken typ av musik man lyssnar på men för mig är tipsen mycket bättre på Qobuz. Sen saknar man vissa låtar (framförallt svenska) på Qobuz. De har dock ett kul abonnemang som ger en bra rabatt om man vill köpa musik i Qobuz store.

Nej jag har inte testat Qobuz, jag är inte riktigt van med Tidal ännu heller efter hoppet från Spotify. Sitter och söker lite "godbitar" fortfarande och det känns bara fint.
Tack för tips och det kan bli så att jag kollar in Qobuz framöver.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Nej jag har inte testat Qobuz, jag är inte riktigt van med Tidal ännu heller efter hoppet från Spotify. Sitter och söker lite "godbitar" fortfarande och det känns bara fint.
Tack för tips och det kan bli så att jag kollar in Qobuz framöver.

Kan svara dig. Blir nog påhoppad utav han som kan allt.

Naim drar fördel utav Qobuz eftersom de har varit i samarbete när de tog fram den nya NDX streanern. Det fick jag förklarat när jag var på en demo med NAIM stack fullt ut.

Fördel kontra nackdel är UI:et
Qobuz där måste du leta själv efter den musik du gillar. Medan tidal där ger den förslag utifrån vad du lyssnar.

Import utav musik går att göra i Qobuz. Jag listade aldrig ut hur.

Nya Tidal är nu gjort som sådan att ljudkvalitet anges utifrån Medel=320Kbs Hög=16/44.1 väldigt hög=Hi res /MQA
MQA är kvar tills de vet vad som sker med Meridian antagligen kommer MQA försvinna

Hadde Qobuz
Orkade inte eftersom jag kör Marantz HEOS den stödjer inte Qobuz inuti appen
Ful metoden här är att casta till TV. Kör optiskt från en Philips TV med Android. Efter hand gav jag upp och bytte tillbaka till Tidal.
Den metod står inte beskrivet någonstans på internet.

Som jag nämnde i början. Jag kommer bli påhoppad utav en som påstår jag är okunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kan svara dig. Blir nog påhoppad utav han som kan allt.

Naim drar fördel utav Qobuz eftersom de har varit i samarbete när de tog fram den nya NDX streanern. Det fick jag förklarat när jag var på en demo med NAIM stack fullt ut.

Fördel kontra nackdel är UI:et
Qobuz där måste du leta själv efter den musik du gillar. Medan tidal där ger den förslag utifrån vad du lyssnar.

Import utav musik går att göra i Qobuz. Jag listade aldrig ut hur.

Nya Tidal är nu gjort som sådan att ljudkvalitet anges utifrån Medel=320Kbs Hög=16/44.1 väldigt hög=Hi res /MQA
MQA är kvar tills de vet vad som sker med Meridian antagligen kommer MQA försvinna

Hadde Qobuz
Orkade inte eftersom jag kör Marantz HEOS den stödjer inte Qobuz inuti appen
Ful metoden här är att casta till TV. Kör optiskt från en Philips TV med Android. Efter hand gav jag upp och bytte tillbaka till Tidal.
Den metod står inte beskrivet någonstans på internet.

Som jag nämnde i början. Jag kommer bli påhoppad utav en som påstår jag är okunnig.

Jättebra info, tack!

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag har inte direkt kört detta med musikstreaming då jag föredrar mitt eget bibliotek men några frågor angående dessa HiFi-inriktade tjänster:

1. Erbjuder de utgåvor med högre DR eller är det framförallt remasters (låg DR)?
2. Går det att se vilken utgåva som erbjuds, d.v.s om det t.ex är original-CDn från 1982 eller en remaster?
3. Hur är utbudet när det gäller lite mer "ovanlig" musik? Typexempel är t.ex Elton Britt och Joseph Lamb?

Jag brukar kontrollera DR noga, undviker generellt material under DR10 (det är den nivå man får ut av ett medelalbum från 60-talet, nu är det 2023 och förstörelsen medelst "mastra för ljudlimpa", "mastra för smartphone" DR4-6 undviker jag med alla medel).

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Jag har inte direkt kört detta med musikstreaming då jag föredrar mitt eget bibliotek men några frågor angående dessa HiFi-inriktade tjänster:

1. Erbjuder de utgåvor med högre DR eller är det framförallt remasters (låg DR)?
2. Går det att se vilken utgåva som erbjuds, d.v.s om det t.ex är original-CDn från 1982 eller en remaster?
3. Hur är utbudet när det gäller lite mer "ovanlig" musik? Typexempel är t.ex Elton Britt och Joseph Lamb?

Jag brukar kontrollera DR noga, undviker generellt material under DR10 (det är den nivå man får ut av ett medelalbum från 60-talet, nu är det 2023 och förstörelsen medelst "mastra för ljudlimpa", "mastra för smartphone" DR4-6 undviker jag med alla medel).

Hittade båda de två artisterna på Tidal. Inte direkt my taste
De har gjort om appen. Det brukar stå om albumet är remasted
Det är nu omgjort eftersom de vill erbjuda användarna Hi res
Hela biblioteket enligt tidal är FLAC kodat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kan svara dig. Blir nog påhoppad utav han som kan allt.

Naim drar fördel utav Qobuz eftersom de har varit i samarbete när de tog fram den nya NDX streanern. Det fick jag förklarat när jag var på en demo med NAIM stack fullt ut.

Fördel kontra nackdel är UI:et
Qobuz där måste du leta själv efter den musik du gillar. Medan tidal där ger den förslag utifrån vad du lyssnar.

Import utav musik går att göra i Qobuz. Jag listade aldrig ut hur.

Nya Tidal är nu gjort som sådan att ljudkvalitet anges utifrån Medel=320Kbs Hög=16/44.1 väldigt hög=Hi res /MQA
MQA är kvar tills de vet vad som sker med Meridian antagligen kommer MQA försvinna

Hadde Qobuz
Orkade inte eftersom jag kör Marantz HEOS den stödjer inte Qobuz inuti appen
Ful metoden här är att casta till TV. Kör optiskt från en Philips TV med Android. Efter hand gav jag upp och bytte tillbaka till Tidal.
Den metod står inte beskrivet någonstans på internet.

Som jag nämnde i början. Jag kommer bli påhoppad utav en som påstår jag är okunnig.

Qobuz föreslår en del. Ex ny spellista varje fredag ”My Weekly Q” baserad på vad man spelar. Sen mer allmänna tips som Quibizzme och Qobuz Ideal Discography, plus nya releaser osv. Mitt problem med Tidals rekommendationer är att jag inte lyssnar på RnB, men ändå får jag mycket tips på just det 🤔

Som du säger spelar det ju viss roll vad man har för utrustning. En nackdel för Qobuz är ju att det inte finns någon Connect, så om streamern inte stöder det får man casta eller airplaya. Innuos som jag kör har stöd för båda tjänsterna. Ganska trevligt att man också kan skapa spellistor och blanda Tidal, Qobuz och lokal musik

Överlag skulle jag säga att det är ganska dött lopp mellan dem, beror lite på musiksmak och vad man har att spela på.

Skrivet av ROGBear:

Jag har inte direkt kört detta med musikstreaming då jag föredrar mitt eget bibliotek men några frågor angående dessa HiFi-inriktade tjänster:

1. Erbjuder de utgåvor med högre DR eller är det framförallt remasters (låg DR)?
2. Går det att se vilken utgåva som erbjuds, d.v.s om det t.ex är original-CDn från 1982 eller en remaster?
3. Hur är utbudet när det gäller lite mer "ovanlig" musik? Typexempel är t.ex Elton Britt och Joseph Lamb?

Jag brukar kontrollera DR noga, undviker generellt material under DR10 (det är den nivå man får ut av ett medelalbum från 60-talet, nu är det 2023 och förstörelsen medelst "mastra för ljudlimpa", "mastra för smartphone" DR4-6 undviker jag med alla medel).

Det går att se vilken utgåva det är. För albumet Elton Britt Sings (2023) använder både Tidal och Qobuz Mountain Dew Records utgåva. Båda i CD-kvalitet. Yodel Blues från 2007 står att Sagebrush släppte 2 jan 2007 på Qobuz. Tidal säger bara 2007.
Men svårt att veta exakta utgåvor. Exempelvis vill man ju som Pink Floyd-fan helst lyssna på den japanska CD-utgåvan Black Triangle av Dark Side of the Moon. Sånt blir lite svårt med streaming. Bästa enligt mitt tycke är när man kan kombinera streaming med musik man har lokalt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Sen är det också så att många (de flesta?) s.k. "hi res"-utgåvor är i bästa fall uppsamplat och i värsta fall brusat. D.v.s. att det finns inget material över 44.1 kHz utan enbart brus.

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta (om det finns) samlad information om alla dessa format för streaming som
jag aldrig hört talas om tidigare? 😅 Tycker inte egentligen att jag är oteknisk eller dåligt påläst
men det här var en helt ny värld; Mycket spännande! Har kört uteslutande Spotify med sonos
men dessa mer kvalitativa tjänster är såklart väldigt lockande att implementera

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag brukar kontrollera DR noga, undviker generellt material under DR10 (det är den nivå man får ut av ett medelalbum från 60-talet, nu är det 2023 och förstörelsen medelst "mastra för ljudlimpa", "mastra för smartphone" DR4-6 undviker jag med alla medel).

Du verkar redan ha bra koll på DR men här är en sida jag brukar använda för att kolla bland annat när jag köper begagnade cd skivor som kan variera rejält mellan utgåvor.

https://dr.loudness-war.info/

Edit: En video från Darko Audio där han bland annat kikar på DR på olika releaser av samma album,

https://www.youtube.com/watch?v=uTmYEosiK2c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Var kan man hitta (om det finns) samlad information om alla dessa format för streaming som
jag aldrig hört talas om tidigare? 😅 Tycker inte egentligen att jag är oteknisk eller dåligt påläst
men det här var en helt ny värld; Mycket spännande! Har kört uteslutande Spotify med sonos
men dessa mer kvalitativa tjänster är såklart väldigt lockande att implementera

https://www.techradar.com/audio/audio-streaming/the-best-musi...

Finns massa andra artiklar i ämnet också. De flesta, om inte alla erbjuder nån form av test-period. Sonos har ju bra stöd för de flesta av de här.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Du verkar redan ha bra koll på DR men här är en sida jag brukar använda för att kolla bland annat när jag köper begagnade cd skivor som kan variera rejält mellan utgåvor.

https://dr.loudness-war.info/

Edit: En video från Darko Audio där han bland annat kikar på DR på olika releaser av samma album,

https://www.youtube.com/watch?v=uTmYEosiK2c

Jag har använt den väldigt mycket som en referens när jag byggt upp biblioteket. Utmärkt källa då detta med kvaliteten på källmaterialet är A och O. Jag har inga som helst "förväntningar" på att jag kan stoppa in DR4-skräp i ena änden och få ut underbart ljudande musik i den andra, d.v.s att det någonstans i kedjan går att "fixa" problemet. EBU R 128 är det överlägset bästa verktyget jag hittat för att åtgärda de ungefär tjugo album som ligger i biblioteket som har DR 6. Replay gain som använder denna standard är mycket bra.

Generellt är min musikprincip ungefär "allting fram tills 1999-2000" då ljudkvaliteten fram tills dess (med vissa genrespecifika undantag) varierat mellan acceptabel till bra. Ibland får man helt enkelt acceptera att "LP-utgåvan som är den enda utgåvan och som släpptes 1969" inte är "perfekt" men fullt lyssningsbar (en hel del musik jag finner trevlig finns endast på LP, t.ex gäller detta mycket från DDR och deras skivbolag "Amiga" - ja, samma namn som datorn fast ingen annan koppling).

"Skit in, skit ut" gäller som princip för all media. När jag köper en stereo eller annan utrustning är min inställning att det som skall spelas upp bör ha en viss nivå. Jag sätter mig alltså inte med ett DR 4-icke R 128/replay gainat album och förväntar mig att ett par högtalare med tillhörande förstärkare et al skall kunna förvandla det som kommer ut till en "vacker svan". Däremot förväntar jag mig att rimligt material (inklusive LP från 60-talet) låter "bra", alltså att man kan slappna av och njuta av musiken utan att tänka på "återgivningen" per se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Qobuz föreslår en del. Ex ny spellista varje fredag ”My Weekly Q” baserad på vad man spelar. Sen mer allmänna tips som Quibizzme och Qobuz Ideal Discography, plus nya releaser osv. Mitt problem med Tidals rekommendationer är att jag inte lyssnar på RnB, men ändå får jag mycket tips på just det 🤔

Som du säger spelar det ju viss roll vad man har för utrustning. En nackdel för Qobuz är ju att det inte finns någon Connect, så om streamern inte stöder det får man casta eller airplaya. Innuos som jag kör har stöd för båda tjänsterna. Ganska trevligt att man också kan skapa spellistor och blanda Tidal, Qobuz och lokal musik

Överlag skulle jag säga att det är ganska dött lopp mellan dem, beror lite på musiksmak och vad man har att spela på.

Det går att se vilken utgåva det är. För albumet Elton Britt Sings (2023) använder både Tidal och Qobuz Mountain Dew Records utgåva. Båda i CD-kvalitet. Yodel Blues från 2007 står att Sagebrush släppte 2 jan 2007 på Qobuz. Tidal säger bara 2007.
Men svårt att veta exakta utgåvor. Exempelvis vill man ju som Pink Floyd-fan helst lyssna på den japanska CD-utgåvan Black Triangle av Dark Side of the Moon. Sånt blir lite svårt med streaming. Bästa enligt mitt tycke är när man kan kombinera streaming med musik man har lokalt.

Jag tackar för det, skall kolla dessa album. Elton Britt lär ha krävt rätt så omfattande restaurering eftersom det mesta jag hittat med honom är stenkakor så det är ju helt klart trevligt om denna musik gradvis kan nå en högre kvalitetsnivå på ljudet.

Det är lite otur med utgåvorna då det är viktigt att veta vilken det är då jag vågar påstå att skillnaderna i den domänen ofta är större än mellan olika anläggningar (modell DR 15-originalutgåva vs DR 6-remaster).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så populäritet är lika med bra?
Jisses. De flesta streamar Netflix, det innebär inte att det är bättre.
Så det var fel av någon (minns ej vem) att tipsa en person som vill köpa en förstärkare för 15k att gå till en lokal butik i Uppsala och låna hem? Därför att samma butik också säljer dyra produkter. Du är inte sann.
Rekommenderar dig att läsa Aristoteles de interpretatione och om sofistika vederläggningar. Jag är tveksam att det skulle hjälpa.

Inte intresserad att hoppa in i pajkastningen men är genuint intresserad av kommentarerna kring shield och film. Vilken spelare gör jobbet bättre idag? Har en Shield pro (den nyare) i bion och trodde den var den med bäst stöd?

Vilken rekommenderar du istället som är bättre för stora Blu-ray filer med Atmos/Dts ma etc?

Mvh

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Inte intresserad att hoppa in i pajkastningen men är genuint intresserad av kommentarerna kring shield och film. Vilken spelare gör jobbet bättre idag? Har en Shield pro (den nyare) i bion och trodde den var den med bäst stöd?

Vilken rekommenderar du istället som är bättre för stora Blu-ray filer med Atmos/Dts ma etc?

Mvh

Spelare med realtek-chip typ Zidoo, Dune och Zappiti. Själv kör jag Zappiti då den har bäst jukebox (imo) och stöd för menyer för blu-ray. Bryr man sig inte om en ”filmvägg” utan bara att filerna spelar är fortfarande Oppo grym, om man får tag en för hyfsat pris.
Zidoo Z9X skulle jag rekommendera då den prismässigt är nära Shield och gör typ allt en Zappiti eller dyrare modell av Zidoo gör. Bortsett att menystödet i blu-ray är aningen sämre.
Dock är ingen av dessa spelarna särskilt bra på att streama Netflix osv.

Edit:
Shield är inte dålig. Den är lite av en schweizisk armékniv. Du kan streama, spela lokala filer (Kodi, Plex osv). Men om man verkligen bryr sig om stöd för olika format och ofta spelar lokala filer skulle jag satsa på en realtek-spelare.
Sen går utvecklingen snabbare inom video än ljud och Shield har några år på nacken medan ex Zidoo släpper nya uppdaterade spelare varje år.
Personligen har jag kört HTPC med Kodi, Shield, Dune HD Max (när det begav sig), Apple TV och nu senaste gångerna Zappiti.
Personligen älskar jag att allt bara funkar oavsett vad jag slänger på spelaren. Allt flyter osv osv. Finns inget värre än när man ska dra på en film med familjen i soffan och stöter på problem.

Långt inlägg och OT. Mods får kanske rensa.
Skicka PM om du vill veta mer om spelarna. Annars finns det ganska bra info på Youtube etc

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag har använt den väldigt mycket som en referens när jag byggt upp biblioteket. Utmärkt källa då detta med kvaliteten på källmaterialet är A och O. Jag har inga som helst "förväntningar" på att jag kan stoppa in DR4-skräp i ena änden och få ut underbart ljudande musik i den andra, d.v.s att det någonstans i kedjan går att "fixa" problemet. EBU R 128 är det överlägset bästa verktyget jag hittat för att åtgärda de ungefär tjugo album som ligger i biblioteket som har DR 6. Replay gain som använder denna standard är mycket bra.

Generellt är min musikprincip ungefär "allting fram tills 1999-2000" då ljudkvaliteten fram tills dess (med vissa genrespecifika undantag) varierat mellan acceptabel till bra. Ibland får man helt enkelt acceptera att "LP-utgåvan som är den enda utgåvan och som släpptes 1969" inte är "perfekt" men fullt lyssningsbar (en hel del musik jag finner trevlig finns endast på LP, t.ex gäller detta mycket från DDR och deras skivbolag "Amiga" - ja, samma namn som datorn fast ingen annan koppling).

"Skit in, skit ut" gäller som princip för all media. När jag köper en stereo eller annan utrustning är min inställning att det som skall spelas upp bör ha en viss nivå. Jag sätter mig alltså inte med ett DR 4-icke R 128/replay gainat album och förväntar mig att ett par högtalare med tillhörande förstärkare et al skall kunna förvandla det som kommer ut till en "vacker svan". Däremot förväntar jag mig att rimligt material (inklusive LP från 60-talet) låter "bra", alltså att man kan slappna av och njuta av musiken utan att tänka på "återgivningen" per se.

Viktigt att veta om Dynamic Range DB är att vinyl-värderna inte går att lita på riktigt. Finns att läsa om här bland annat. Men kort o gott så kan man få in vilken komprimerad korv som helst på en vinyl bara man ser till att bandpassfiltrera korven, alltså dra ner bas o diskant för att minimera risken för att nålen ska hoppa vilket kommer öka dynamikmätarna då framförallt bas minskar dynamiknivåer, samt så under svarvning o uppspelning så får man sk fasrotationer vilket också får dynamikmätarna att visa mer. Bandpassfiltreringen hörs lite grann, medans fasrotationen hörs ingenting.
Det värsta exemplet jag har hört på det här är Perturbator - The Uncanny Valley vilket rent musikaliskt låter asnajs i mina öron, men det är så extremt hårt komprimerat att dynamikmätarna på dom flesta låtar ligger på 1dB vilket låter så illa att det är nästan omöjligt att lyssna på. Men den har också en vinyl-release som istället visar på 8dB vilket gav mig stora förhoppningar, o när jag först drog igång det så tyckte jag det lät myycket bättre!
...men efter ett litet tag o sedan efter noga A/B-jämförelse o också även inzoomningar på vågformer så kunde jag konstatera att även detta album hade råkat ut för ovanstående filtrering. Plus att jag själv hade fått mig en dos placebo eftersom min hjärna först fått för sig att vinylen "ska" låta bättre men att det sedan visade sig att det objektiv sett inte stämde, alltså en ganska lärorik liten resa i jakten på bra ljud från det där albumet
Som en parentes där är det otroligt synd att nästan hela musikgenrensynthwave/darksynth som Perturbator tillhör är förstört av extremt aggresiva kompressorer eftersom det tydligen "tillhör soundet".

O för att komma tillbaks till det där med bas så vill jag påpeka igen att mycket av den kommer visa lägre nivåer dynamiknivåer än dom med väldigt lite eller ingen bas, så att blint gå på dynamik-siffrorna som nån slags kvalitetssiffra är mycket dumt. Jag har själv gjort lite musik med kraftig o konstant basgång utan någon som helst komprimering men som "bara" visar på runt 7-8dB.

Permalänk
Hedersmedlem

***UPPMANING***

Dags att höja nivån! Trådskaparen har gett utrymme för att man kan diskutera nästan all HIFI mellan himmel och jord, men det krävs att man kan formulera sig på ett sakligt och trevligt sätt (ta av dig träskorna innan du klampar in i en tråd och skriker "Allt är bajs!" eller okritiskt väljer att höja allt från hifi-branschen till skyarna).

Passade även på att plocka bort några inlägg som höll en alldeles för tråkig ton.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas denna tråd är okej att fråga om köptips i.
Jag är på jakt efter ett par 2.0-högtalare till datorn och har tittat på Audioengine HD3.

Det jag funderar mest på är vilken sorts anslutning man "vill" använda mellan dator och högtalare. Finns det någon "go-to"?
Just nu kör jag bara på datorns inbyggda ljudkort med 3.5mm men har tänkt att köpa någon sorts externt ljudkort i framtiden som dessutom man kan koppla in digitalpiano/synth till för att kunna använda den till datorn (något jag ej heller har köpt, men har planer på).

Mina konkreta frågor är sålunda: Är Audioengine HD3 ett bra par högtalare som har bra anslutningsmöjligheter som inte "flaskhalsar"?
Är det tillräckligt bra tryck i dem för att ha dem som datorhögtalare? Jag ska bara spela för mig själv i inte allt för stora ytor så jag antar att det är tillräckligt bra tryck i dem, eller borde man kika på några större högtalare så som A5 eller HD6?

Som ni kanske märker så är jag inte alls särskilt kunnig inom ljud och dess anslutningar, och är inte heller någon audiofil vad gäller ljud, utan vill mest ha några ordentliga men ändå rätt standard högtalare när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

För dem pengarna hade jag istället kollat på studiomonitorer, typ
https://www.thomann.de/se/krk_rokit_rp5_g4.htm
De har balanserade ingångar vilket du kommer ha på ditt framtida ljudkort också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Jag hoppas denna tråd är okej att fråga om köptips i.
Jag är på jakt efter ett par 2.0-högtalare till datorn och har tittat på Audioengine HD3.

Det jag funderar mest på är vilken sorts anslutning man "vill" använda mellan dator och högtalare. Finns det någon "go-to"?

De högtalarna verkar ju ha USB-input så det lär ju var enklast att testa först. Då spelar ju inte ljudkortet i datorn nån roll heller.

Själv föredrar jag nog optisk när det finns tillgängligt så länge det gäller ren tvåkanals stereo. Det är en gammal standard med sina brister o begränsningar men man slipper risken att störningar fortplantar sig genom kabeln.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Corvidae:

Jag hoppas denna tråd är okej att fråga om köptips i.
Jag är på jakt efter ett par 2.0-högtalare till datorn och har tittat på Audioengine HD3.

Det jag funderar mest på är vilken sorts anslutning man "vill" använda mellan dator och högtalare. Finns det någon "go-to"?
Just nu kör jag bara på datorns inbyggda ljudkort med 3.5mm men har tänkt att köpa någon sorts externt ljudkort i framtiden som dessutom man kan koppla in digitalpiano/synth till för att kunna använda den till datorn (något jag ej heller har köpt, men har planer på).

Mina konkreta frågor är sålunda: Är Audioengine HD3 ett bra par högtalare som har bra anslutningsmöjligheter som inte "flaskhalsar"?
Är det tillräckligt bra tryck i dem för att ha dem som datorhögtalare? Jag ska bara spela för mig själv i inte allt för stora ytor så jag antar att det är tillräckligt bra tryck i dem, eller borde man kika på några större högtalare så som A5 eller HD6?

Som ni kanske märker så är jag inte alls särskilt kunnig inom ljud och dess anslutningar, och är inte heller någon audiofil vad gäller ljud, utan vill mest ha några ordentliga men ändå rätt standard högtalare när man sitter framför datorn.

Toslink ger som sagt galvanisk separation av ljudsystem och dator/signalkälla utan de nackdelar som en trådlös överföring innebär så kan man välja är toslink att föredra men saknas det är oftast någon annan form av kablad digitalöverföring att föredra om man inte ska använda en extern dac eller ljudkort som "filter" mot datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Viktigt att veta om Dynamic Range DB är att vinyl-värderna inte går att lita på riktigt. Finns att läsa om här bland annat. Men kort o gott så kan man få in vilken komprimerad korv som helst på en vinyl bara man ser till att bandpassfiltrera korven, alltså dra ner bas o diskant för att minimera risken för att nålen ska hoppa vilket kommer öka dynamikmätarna då framförallt bas minskar dynamiknivåer, samt så under svarvning o uppspelning så får man sk fasrotationer vilket också får dynamikmätarna att visa mer. Bandpassfiltreringen hörs lite grann, medans fasrotationen hörs ingenting.
Det värsta exemplet jag har hört på det här är Perturbator - The Uncanny Valley vilket rent musikaliskt låter asnajs i mina öron, men det är så extremt hårt komprimerat att dynamikmätarna på dom flesta låtar ligger på 1dB vilket låter så illa att det är nästan omöjligt att lyssna på. Men den har också en vinyl-release som istället visar på 8dB vilket gav mig stora förhoppningar, o när jag först drog igång det så tyckte jag det lät myycket bättre!
...men efter ett litet tag o sedan efter noga A/B-jämförelse o också även inzoomningar på vågformer så kunde jag konstatera att även detta album hade råkat ut för ovanstående filtrering. Plus att jag själv hade fått mig en dos placebo eftersom min hjärna först fått för sig att vinylen "ska" låta bättre men att det sedan visade sig att det objektiv sett inte stämde, alltså en ganska lärorik liten resa i jakten på bra ljud från det där albumet
Som en parentes där är det otroligt synd att nästan hela musikgenrensynthwave/darksynth som Perturbator tillhör är förstört av extremt aggresiva kompressorer eftersom det tydligen "tillhör soundet".

O för att komma tillbaks till det där med bas så vill jag påpeka igen att mycket av den kommer visa lägre nivåer dynamiknivåer än dom med väldigt lite eller ingen bas, så att blint gå på dynamik-siffrorna som nån slags kvalitetssiffra är mycket dumt. Jag har själv gjort lite musik med kraftig o konstant basgång utan någon som helst komprimering men som "bara" visar på runt 7-8dB.

De vinyler och rippar av dessa jag brukar pyssla med är sådana som är utgivna på 60/70-tal, generellt brukar de ligga runt DR 10-11 som ett sorts medelvärde. Generellt är ljudkvaliteten på dessa album helt OK med tanke på omständigheterna, alltså att vi talar om utgivningar från den tiden.

Nyutgivna vinyler eller album utgivna efter tidigt 2000-tal (annat än klassisk musik) har jag lyssnat mycket lite på eller inte alls, mitt intresse för detta analoga format handlar framförallt om musik som gavs ut när LP hade sin "tekniskt korrekta" storhetstid vilket får sägas vara framförallt 60/70-talet. Annars är jag mer inriktad mot CD och då 80/90-talsutgåvor. Det jag är starkt skeptisk mot är musik utgiven efter år 2000 då mastringsproblematiken på allvar tog fart, alltså "vi mastrar för bilradio", "vi mastrar för smartphone" o.s.v.

Problemet är naturligtvis att dagens skivspelare knappast är inkopplade i tekniskt OK anläggningar med följden att om musiken är modell 2023, vinylen också är 2023 kommer det knappast att låta lika bra som en 1973-vinyl via en OK stereo. Med största sannolikhet är destruktion av mastern enligt postmodern teori inblandat såvida inte motsatsen bevisas. Då skulle man kunna tänka sig t.ex en digitalutgåva med DR 16 och en vinyl från samma master om än med nödvändiga justeringar.

Permalänk
Medlem

Bryter objektivist-subjektivist-diskussionen lite med ett snudd på museiföremål. Kom äntligen över en Advantage DAC-1 från 1997. Väldigt high-tech för sin tid och svindyr då. Tillverkad i Sverige, så lite kul.

Permalänk
Medlem

Hej på er igen!

Sedan senast jag frågade om tips & råd kring 2-kanalsförstärkare med
inbyggd streaming & MM-Riaa så har jag bantat ner önskelistan en hel del.
Frågan gäller specifikt skillnader mellan NAD C3050 och Cambridge Evo 150,
där båda använder elektronik från samma tillverkare - HypeX; UcD mot Ncore.

Jag tänker ta för givet att nyare är bättre om det avser samma förstärkarklass
men är det en "dum" kompromiss då det innebär att välja bort BluOS och DIRAC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Hej på er igen!

Sedan senast jag frågade om tips & råd kring 2-kanalsförstärkare med
inbyggd streaming & MM-Riaa så har jag bantat ner önskelistan en hel del.
Frågan gäller specifikt skillnader mellan NAD C3050 och Cambridge Evo 150,
där båda använder elektronik från samma tillverkare - HypeX; UcD mot Ncore.

Jag tänker ta för givet att nyare är bättre om det avser samma förstärkarklass
men är det en "dum" kompromiss då det innebär att välja bort BluOS och DIRAC ?

Eventuell hörbar skillnad mellan två förstärkarkretsar är verkligen minimal jämfört med vilka förbättringar du kan få med hjälp av DIRAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eventuell hörbar skillnad mellan två förstärkarkretsar är verkligen minimal jämfört med vilka förbättringar du kan få med hjälp av DIRAC

Medhåll. Dessutom är BluOS en väldigt etablerad streaminglösning så jag skulle alla dagar ta NAD framför Cambridge i det här fallet. Utöver det så sparar du väl (?) en del pengar på det. nCore och Hypex är väl mer eller mindre detsamma, Purifi och GaN-FET är de något modernare lösningarna.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Medhåll. Dessutom är BluOS en väldigt etablerad streaminglösning så jag skulle alla dagar ta NAD framför Cambridge i det här fallet. Utöver det så sparar du väl (?) en del pengar på det. nCore och Hypex är väl mer eller mindre detsamma, Purifi och GaN-FET är de något modernare lösningarna.

I det här fallet är CA enheten bättre. Både hört och sett i verkligheten. Väldigt fin produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

I det här fallet är CA enheten bättre. Både hört och sett i verkligheten. Väldigt fin produkt.

För att..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eventuell hörbar skillnad mellan två förstärkarkretsar är verkligen minimal jämfört med vilka förbättringar du kan få med hjälp av DIRAC

Sund tanke kring DIRAC-stöd eller ej.. Jag håller egentligen med dig men
magkänslan drar åt Cambridge-enheten ändå p.g.a display & storlek.

Skrivet av oatp1b1:

Medhåll. Dessutom är BluOS en väldigt etablerad streaminglösning så jag skulle alla dagar ta NAD framför Cambridge i det här fallet. Utöver det så sparar du väl (?) en del pengar på det. nCore och Hypex är väl mer eller mindre detsamma, Purifi och GaN-FET är de något modernare lösningarna.

Det skiljer ungefär 10k mellan dessa lösningar, så man kan absolut spara en del pengar
Hypex själva säger att Ncore är "10 GÅNGER BÄTTRE" än UcD och det får man väl kanske
ta med en nypa salt, naturligtvis. Jag tror inte, precis som Gurrrra säger, att jag skulle höra
någon skillnad mellan dessa egentligen utan det kvarstår som ett delikat i-landsproblem/beslut.

Skrivet av Buddaz112:

I det här fallet är CA enheten bättre. Både hört och sett i verkligheten. Väldigt fin produkt.

Intressant! Jag tycker den verkar toppen och framförallt ser den otroligt läcker ut
Tack för din input, har absolut för avsikt att åka till lämplig butik för att klämma lite !