Vilken sida har TV-apparater kontakter egentligen?

Permalänk
Medlem

Vilken sida har TV-apparater kontakter egentligen?

Hej,

Håller på med en källar-renovering, och tänkte bygga in lite kabelkanaler i väggarna. Dock har jag ju inte landat i vilken TV jag ska köpa. Skulle vilja bygga in en kabelkanal bakom, men jag vill väl ändå att den hamnar på rätt sida bakom TV'n?

Finns det en sida som är mycket mer vanlig än den andra när det gäller placering HDMI/etc? Så man åtminstone kan göra en kvalificerad chansning?

Eller man kanske lägger den rätt centrerat ändå, så får den vara i underkant TV?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det är nog olika beroende på modell. Så kör i mitten är mitt tips.

Permalänk
Inaktiv

Min TV (LG) har t.ex. "datakontakter" (HDMI etc) på ena sidan TV:n och Spänningskontakten/sladden på andra sidan: så då låter väl mitten bäst?

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt är det på vänster sida sett framifrån. Det är en blandning av kontakter som är riktade åt sidan eller nedåt en bit in bakom panelen så att kontakerna är dolda bakom. TCL och Samsung sätter dem på höger sida sett framifrån.

Ofta sitter strömkontakten på motsatt sida mot bild/ljudanslutningar och ofta mer centralt.

Så generellt, sikta på central placering med marginalen för att dra sladdarna hela vägen till någondera kortsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är nog olika beroende på modell. Så kör i mitten är mitt tips.

Skrivet av anon257891:

Min TV (LG) har t.ex. "datakontakter" (HDMI etc) på ena sidan TV:n och Spänningskontakten/sladden på andra sidan: så då låter väl mitten bäst?

Skrivet av Laxpudding:

Generellt är det på vänster sida sett framifrån. Det är en blandning av kontakter som är riktade åt sidan eller nedåt en bit in bakom panelen så att kontakerna är dolda bakom. TCL och Samsung sätter dem på höger sida sett framifrån.

Ofta sitter strömkontakten på motsatt sida mot bild/ljudanslutningar och ofta mer centralt.

Så generellt, sikta på central placering med marginalen för att dra sladdarna hela vägen till någondera kortsida.

Tack alla! Tror jag fattar upplägget nu och kan lösa något bra. Placerar den centralt nedanför väggfäste eller något vänster, då kablarna ska åt det hållet sen ändå. Då kan det nog inte bli fel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

På min Samsung sitter strömkontakten till vänster och HDMI och andra kontakter till höger.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är något man sällan tänker på att kolla in köp så sitter de på fel sida

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej!

Samsung the frame kontakt i mitten och sedan alla uttag i en box du kan ha på golvet.

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!