Hur skall jag hitta rätt arbetskollega?

Permalänk
Medlem

Hur skall jag hitta rätt arbetskollega?

Hej!

Finns det någon som kan ge mig tips i hur jag skall leta rätt på en kollega till mitt team?

Vi behöver inte gå närmare in på uppgifterna då detta i sig inte är en jobbannons.

Vi kommer att sätta ut annonser som vanligt i de vanligaste kanalerna, men problemet är att den processen är så himla tungrodd med massvis med mindre seriösa ansökningar.

Har någon av er tips på hur man kan headhunta rätt folk själv? Linkedin?

Jobbet är en hård/mjukvarutekniker med fokus på mjukvaran. Men denna skall inte vara rädd för att åka ut och hjälpa till med att sätta upp systemen som mjukvaran sköter. Så inte en IT-tekniker som är rädd för att lämna kontoret och bli smutsig om händerna med andra ord.

Svårt att hitta den ena som inte utesluter det andra tycker jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Samsung Sverige

En gammal hantverkare som vänt skutan åt mjukvarusidan låter som en vettig plan?

Men jag förstår dig helt, det är fruktansvärt svårt att anställa folk. Jag önskar dig lycka till

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

jag skulle nog försöka leta efter en teknisk säljare som har bytte bana till systemutveckling. Det borde passa ypperligt.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk

Man kan beskriva en uppgift på flera sätt. Med den beskrivningen TS skrev så skulle nog minst 50% av alla aktiva forumsmedlemmar här passa. Och då passar förfrågan knappast på LinkedIn.
Du måste utveckla vad personen ska kunna för att få någon intressant kandidat.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Samsung:

En gammal hantverkare som vänt skutan åt mjukvarusidan låter som en vettig plan?

Men jag förstår dig helt, det är fruktansvärt svårt att anställa folk. Jag önskar dig lycka till

Ligger nästan lite i detta.

Har alltid varit en hårdvaru samt datornörd, men har tidigare jobbat med hantverk.

Arbetar nu med IT-drift och har älskar hårdvarudelen men jobbar även med mjukvaran

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Allexz:

Ligger nästan lite i detta.

Har alltid varit en hårdvaru samt datornörd, men har tidigare jobbat med hantverk.

Arbetar nu med IT-drift och har älskar hårdvarudelen men jobbar även med mjukvaran

Haha kul med någon som bekräftar ens teori

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hej!

Finns det någon som kan ge mig tips i hur jag skall leta rätt på en kollega till mitt team?

Vi behöver inte gå närmare in på uppgifterna då detta i sig inte är en jobbannons.

Vi kommer att sätta ut annonser som vanligt i de vanligaste kanalerna, men problemet är att den processen är så himla tungrodd med massvis med mindre seriösa ansökningar.

Har någon av er tips på hur man kan headhunta rätt folk själv? Linkedin?

Jobbet är en hård/mjukvarutekniker med fokus på mjukvaran. Men denna skall inte vara rädd för att åka ut och hjälpa till med att sätta upp systemen som mjukvaran sköter. Så inte en IT-tekniker som är rädd för att lämna kontoret och bli smutsig om händerna med andra ord.

Svårt att hitta den ena som inte utesluter det andra tycker jag.

Säger som dom andra ni söker en hantverkare som kan lite mjukvara.
Antar att det är stockholmsbaserat som alla andra jobb inom "it"

Nä tänker inte söka även om det är ett jobb jag säkert skulle klara,
då jag tycker om hårdvara och kan tycka mjukvara kan vara kul att pilla med.

Hur ni än söker kommer ni få massor av konstiga ansökningar då oftast AF vill att man ska söka ett vist antal jobb och dom som inte vill ha jobb söker jobb dom vet att dom inte kan få så lite av en ond cirkel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hej!

Finns det någon som kan ge mig tips i hur jag skall leta rätt på en kollega till mitt team?

Vi behöver inte gå närmare in på uppgifterna då detta i sig inte är en jobbannons.

Vi kommer att sätta ut annonser som vanligt i de vanligaste kanalerna, men problemet är att den processen är så himla tungrodd med massvis med mindre seriösa ansökningar.

Har någon av er tips på hur man kan headhunta rätt folk själv? Linkedin?

Jobbet är en hård/mjukvarutekniker med fokus på mjukvaran. Men denna skall inte vara rädd för att åka ut och hjälpa till med att sätta upp systemen som mjukvaran sköter. Så inte en IT-tekniker som är rädd för att lämna kontoret och bli smutsig om händerna med andra ord.

Svårt att hitta den ena som inte utesluter det andra tycker jag.

Det viktigaste är att man är tydlig i annons och intervju vad som gäller. Att man förväntas att även arbeta fysiskt annars är risken att kollegan inte är långvarig. Tyvärr är det inte enkelt idag, hela IT-branschen skriker efter kompetens.
Linkedin och kontakter alt närmsta högskola där men tar in en praktikant /lia som man förhoppningsvis anställer är min rekommendation.

Permalänk
Medlem

nån som har bil intresse.

Permalänk
Inaktiv

Steg ett är att undvika arbetsformedlingen.se
Folk som inte vill jobba och gå på bidrag i stället är mer eller mindre tvingad till att skicka minst fem arbetssökanden i veckan för att få ersättning (antal ansökningar kan ha förändrats)
Idag heter det ju inte arbetslös, utan arbetssökande. En norm för att få Sverige att sticka ut inom EU där arbetslöshet inte existerar Med andra ord är du som arbetslös anställd av staten och har obligatoriskt skyldighet att söka jobb dygnet runt oavsett vart i landet du bor och om arbetet passar dig eller inte, oavsett om du har helt fel utbildning eller intresse.

monster.se
ledigajobb.se
obb.blocket.se
etc är en bra mycket smidigare väg att gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

nån som har bil intresse.

Det är precis så jag tänker. Någon fast tvärtom. Någon som jobbar med att meka men har ett brinnande intresse för pc, mjukvara och vill gå över och jobba mera med det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jobbannons, 30:- på sweclockers marknad 👍😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jobbannons, 30:- på sweclockers marknad 👍😂

Helt ärligt inte så dumt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jobbannons, 30:- på sweclockers marknad 👍😂

Kan vara jag som är bakis, men jag hittar inte det?!

Vet att där fanns en spalt för det innan då jag såg företag söka folk här.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Kan vara jag som är bakis, men jag hittar inte det?!

Vet att där fanns en spalt för det innan då jag såg företag söka folk här.

Handlar det om hela Sverige eller någon specifik ort?
Finns oftast bemanningsföretag man kan gå via om man är villig att pröjsa en slant, så sållar de ut de personer ni inte vill ha.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Handlar det om hela Sverige eller någon specifik ort?
Finns oftast bemanningsföretag man kan gå via om man är villig att pröjsa en slant, så sållar de ut de personer ni inte vill ha.

Man kommer jobba i södra sverige men främst skåne.

Vi kommer gå ut i normala kanaler, men jag vill även se om man kan leta i mer specifika grupper. Så en annons i sweclockers hade varit jättebra tror jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli