Låta gamla mobiler leva vidare.

Permalänk
Medlem

Låta gamla mobiler leva vidare.

Tjo. Då det ska städas inför julen råkade jag hitta en låda med elektronikskrot jag skulle ha slängt med sedan glömde. Bland allt jox hittade jag min första smartphone som till min förvåning fungerade. Dock är batteriet nästan helt slut. Fick för mig att behålla den så beställde idag ett nytt batteri från ebay. Mobilen i fråga är en Eten Glofiish X800 som jag köpte 2008. Den kör Windows mobile 6.5 Mer info här. Det ända som inte fungerar är joysticken i mitten men vet inte riktigt när jag skulle använda den ändå så det är skit samma. Alla andra knappar inklusive dess lampor funkar kalas. Nu återstår att få den lite mer personlig med annan bakgrundsbild och försöka hitta de spel jag hade på den tiden. De låg på ett minneskort som dessvärre inte sitter i. Men det ska nog lösa sig

Blev iom detta lite nyfiken hur många andra som låter sina gamla mobiler leva vidare även om de inte används till vardags längre. Ös gärna på med bilder (det är kul att se) och lite historia om er mobil. Behöver självklart inte vara en smartphone utan kan vara hur gammal som helst. Enda kravet jag har är att den fortfarande går att använda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förutom batteriet så håller elektronik generellt väldigt länge. Ibland kan någon konding gett upp men det är väl det. Å en och annan skärm kan blivit spräckt.

Folk byter främst sina enheter pga nya krav gällande prestandan, inte att enheten är trasig.

Den enda lur som gått ”sönder” för mig är en lumia 925 där wakeknappen slutade fungera. Alla andra har hållt. Har nog haft totalt 15 telefoner.

Permalänk
Medlem

Har kvar en Sony Ericsson Elm, det är en 2009-mobil men jag köpte den 2010. Samma batteri hela tiden. 2GByte minneskort för bilder. Kameran är rätt ok för bilder utomhus, filmer är inte riktigt användbara tycker jag annat än i nödfall.

Använde den ett drygt år, och i 10 år nu har den varit "andratelefon", främst någon månad på sommaren när jag seglat. Främst för att batteritiden var så mycket bättre än på smartphones (och då hade jag ingen ladding av mobiler, det har jag nu), men även för att den var så smidig att ha i fickan på flytvästen, hantera/ringa/ta kort snabbt med 1 hand (ibland med handskar) utan risk att tappa, etc.

Bra ljud med HD Voice i 3G-nätet också. Nu fasar Telia ut 3G-nätet, och diverse certifikat för google maps/gps etc har slutat gälla, telefonen är lite mer svåranvänd nu tyvärr. Kör Opera Mini på den, även det strular numera, men förr funkade den bra till SMHIs mobilsidor för kustnära väder (som SMHI har förbättrat bort, precis som den smidiga radarbilden över regn och blixtar - som kräver en mycket nyare smartphone nu), aftonbladet, lite annat smått och gott. Använde den som "surftelefon" på båten fram till kanske 2016, därefter mer sporadiskt.

Så, ingen spännande telefon, men jag har haft mycket nytta av den långt efter "pensioneringen". De enda två appar jag haft extrainstallerade på senare år är Opera Mini och någon kartapp...googles var för långsam så jag lade in...hum...någon java-kart-app. Men den funkar inte så bra nu. Tror det är nåt med certifikat till GPS-funktioner.

(lånad bild)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Jag antar att jag är den enda medlemmen här på detta forumet som fortfarande använder gammal 2G GSM mobiltelefon dagligen. Nämligen en gammal Siemens ME45. Har tidigare använt en 2G GSM Nokia 3310 som jag fick i julklapp julen 2000. Men det var något strul med min Nokia vilket även försäljaren bekräftade. Batteriet hade en förmåga att "fastna" i bakstycket vilket gjorde det extremt knepigt att få fort bakstycket när man skulle byta batteri eller byta SIM-kort. Vilket förorsakade att jag gick över till en Siemens A35 ca 2008 för att ersättas av min nuvarande Siemens ME45. Som fortfarande idag år 2022 används dagligen.

Jag är alltså datoranvändare. Köpte min första dator, en Facit ABC80 i början av 1980-talet som hängde med fram till en Atari 1040STFM i början av 1990-talet. Sedan kom jag in i PC-träsket 1995 med hjälp av en 144 Mhz Pentium II. Idag har jag väl ett halvt dussin datorer fast det är väl mest ett par stationära som används dagligen och en laptop.

Mobiltelefon för mig är något man ringer med. Enl mig en extrem nedvärdering när tillverkarna började bygga in en "dator" i mobilen. Största nackdelen med mobiltelefon är att den inte direktkommunicerar med satelliterna. Sedan är det skit samma om man kommer några mil ut på bondvishan från en svensk storstad eller man vandrar i Himalayabergsmasivet eller i Anderna. Inte ens varje kvm eller km2 på Öland har mobilteckning.

Jag fick faktiskt en smartphone av grannens dotter för några år sedan - Samsung Galaxy S6. Men den har jag bara använt mindre än två minuter. Har inte ens satt ett SIM-kort i den.

Mina tre absoluta favorittelefoner är Siemens ME45 och Siemens M65 samt naturligtvis "hajfenan" Ericsson R310s.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Kul, om det passar en användningsmönster är ju de äldre telefonerna ofta bättre som telefoner betraktat. Den telefon jag snackat mest i var en Motorola v2288, bra form och ljud. Har kvar den, hade planer på att den skulle ersätta min fasta hemtelefon. Det finns ju faktiskt fördelar med att någon som ringer kan nå hela familjen på en gång, så får den som är hemma svara. Men så blev det inte, vi skrotade alla tankar på hemtelefon.

r310s var fin, jag hade en i många år tills allt gummi plötsligt typ disintegrerade. Gick från normalt till mjukt och kladdigt på några månader, ramlade av bitar från det bara man kom när med en nagel etc. Hade köpt extra batteri som jag förvarade svalt i beredskap, för att maximera livslängden. Och så var det telefonen som gick hädan, inte batteriet.

Överlag är det många äldre saker som fallerar just på "gummi" som havererar. Vi har en stegräknare som blivit klibbig, en mus jag har fick jag slänga, handdammsugare, handtag till kastrull, osv. Ofta inte mer än kanske 10 år gamla, ungefär. Eller ännu nyare. Ofta är det "greppvänlig" och mjukt "gummi"överdrag på hård plast som drabbas. Vår klockradion fick volymreglaget helt upfuckat efter bara några år, lösningen där var T-sprit för att få bort allt klibbigt jox så att det blev plast-rent.

Lånad bild. Men gummitangenterna på min telefon har börjat bli klibbiga och jävliga, siffrorna trillar av, så nu blir det väl inte bara pensionering för den utan även transport till sista vilan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave