Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Har teflonmössan på när jag bygger dator, teflon är starkare än ström!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Avstängd

Har aldrig använt, och är rätt säker på att jag har inte missköt uppgiften med att bygga datorer som jag har gjort sedan 97.

Sitter t.ex. inte på en matta när jag bygger ihop dem där man kan dra till sig statiskt laddning..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av MoNkeY-05:

Kom ihåg att klappa katten innan bygge, det ger tur. Sen gammalt.

Jag klappar alla mina fyra katter en gång per komponent som ska monteras, för att verkligen säkerställa högsta möjliga nivå av tursamhet. Kan rekommendera.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av chrisrolex:

Undvika elektronisk urladdning när jag jobbar med datorkomponenter.

Fast det uppstår ju pga potentialskillnad mellan dig och grejerna du tar i.
Om du då tar i ett element så utjämnar du potentialskillnaden mellan elementet och dig men risken att det finns potentialskillnad mellan dig och komponenterna finns ju kvar.

Eller missuppfattar jag dig? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

Min syn på det hela är att matta/armband är en extremt prisvärd försäkring.

Är risken för ESD-skador hög? Nja, inte om man är försiktig. Ofta handlar det nog om tur/otur.
Behöver alla vara rädda för det? Antagligen inte.

Men att säga att det inte skulle existera är ju inte helt rätt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Bygger alltid naken efter att ha rört ett element och sen chassit, oavsett om jag bygger till andra eller mig själv, precis som Henry Cavill gör.

Permalänk
Medlem

När jag bygger min egna dator anvädns aldrig ESD skydd, men om jag bygger kompisens dator blir det på med esd-armbandet.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså jag har ju inte löpartröjan på mig som är av supersynthet med en rävpäls över nacken samtidigt som jag alltid kravlar på magen på heltäckningsmatta precis innan jag bygger en dator.

Så man tänker på vad man har på sig, hur man hanterar kretskorten och jordar sig innan.

Man kan t.ex. stryka olja under fötterna... iaf om man lyssnar på tarot-psykon! Haha

Källa (klicka inte för ditt egna bästa): tarotguiderna.se

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Matta+armband. Likabra och vara på säkra sidan.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kör oftast med ESD-armband när jag rotar i datorn, är det någon väldigt snabb session brukar jag nöja mig med att ta i chassit först. Brukar lämna strömkabeln i nätagget med avslagen brytare och krokodilklämman ansluten till samma skyddsjord för lite extra rörelsefrihet. Rätt dåligt med bra ledande punkter i chassit där klämman sitter fast bra också. Sen försöker jag se till att ha bomullskläder på mig och undvika att gå på mattor osv.

Vet dock inte riktigt vad korrekt procedur är för uppackning (potentialutjämning) av nya komponenter. Brukar mest ta det väldigt försiktigt, ta i ESD-påsen och undvika att peta direkt på kretskort och kontaktytor samtidigt som jag har ESD-armband kopplat som ovan.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kör med ESD vantar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag tror det är bullshit att det skulle behövas

Du får aldrig stötar av fleecefiltar, hissknappar, dörrhandtag etc. ?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Specifik situation kanske krävs, men de är knappast ovanliga såhär på vintern! Jag får kännbara stötar minst 10 ggr/dag just nu, kan mycket väl vara 15-20; kombinationen tofflor med gummi och torr vinterluft räcker väldigt bra till. Extra illa om man har ullunderstället på, men det behövs absolut inte.
Tangentbordet brukar bli det som tar dem vid datorn (sekunden man sätter sig), annars kylskåpet eller diskbänken när man går till köket.

Kör ESD-armband varje gång jag meckar dator (och har tofflorna av!), men det känns lite otillräckligt. Chassit är ju svart och leder enligt multimeter knappt ström alls. Brukar peta med ESD-armbandet på komponenterna och försöka få kontakt med *något* ledande i chassit.

Det gör inte så mycket om det är dålig ledningsförmåga egentligen, så länge det kan leda ström. När man t.ex. kopplar sig mot jord här på mitt jobb (datorverkstad, armband+arbetsmatta som i sin tur kopplas till eluttag med en speciell kontakt) så har man högt motstånd i anslutningen, runt 1 megaohm, så att eventuell urladdning kan ske långsamt just för att undvika stötar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Alltså förlåt Andreas!
Jag har gjort en riktig blunder och citerat fel person inte bara en, utan två gånger! Vet inte hur jag lyckats med detta...

Jag tar bort och rättar till mina tidigare inlägg eftersom det annars blir ganska förvirrande påståenden från min sida!

Hahaha, det är ingen fara

Permalänk

Nä, usch vad löjligt. Lite som vuxna människor med cykelhjälm. Jag tar i jord om jag misstänker statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast det uppstår ju pga potentialskillnad mellan dig och grejerna du tar i.
Om du då tar i ett element så utjämnar du potentialskillnaden mellan elementet och dig men risken att det finns potentialskillnad mellan dig och komponenterna finns ju kvar.

Eller missuppfattar jag dig? 🤔

Tar jag fram en ny komponent som ligger i en antistatisk plastpåse så förutsätter jag att komponenten har så liten potentialskillnad som möjligt från fabriken och därav jordar jag mig också innan jag påbörjar arbeta.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Tar jag fram en ny komponent som ligger i en antistatisk plastpåse så förutsätter jag att komponenten har så liten potentialskillnad som möjligt från fabriken och därav jordar jag mig också innan jag påbörjar arbeta.

Då måste du ändå jorda chassit också, annars hjälper det inte. Dvs, tar du i chassit behöver du ändå inte jorda dig innan.

Permalänk
Medlem

fanns ett youtube klipp om detta förut. kort så var det onödigt med armband osv om man bara jordade sig innan man började bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nä, usch vad löjligt. Lite som vuxna människor med cykelhjälm.

Ja usch så löjligt, hjärnskador är ju så hippt och vuxet! Nåt alla vill ha!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam... Borde inte ni som jobbar och är ansikte utåt på Sweclockers vara seriösa vad gäller ESD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Blir lite fundersam... Borde inte ni som jobbar och är ansikte utåt på Sweclockers vara seriösa vad gäller ESD?

De "betalar" ju inte för sina prylar så då bryr man sig inte. 😜🤪🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Om jag sätter i processorn, RAM och M2 SSD när moderkortet är utanför datorn (liggandes på ESD påsen, på moderkortslådan (troligen kontroversiellt det också)) vart ska jag då röra?

CPU är det inte så viktigt med så länge man låter bli att pilla på kontakterna på den (vilket är en bra idé oavsett), och samma gäller väl i viss mån även RAM och M.2 SSDer (särskilt om de har kylflänsar som täcker kretskortet). Det är nog värre med moderkortet eftersom det kan vara svårt att montera det utan att beröra kontakter eller komponenter på kretskortet.

Det bästa är att montera moderkortet i chassit först om man kan, och annars ha det på en ESD-matta ansluten till chassit medan man monterar andra komponenter.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av bikerrog:

Det är väl upp till var och en vad man gör med sina egna komponenter? 🤔

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Tanken har inte slagit dig att dom är seriösa vad gäller ESD? Dom vet att riskerna är nära 0 och förhåller sig till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är väl upp till var och en vad man gör med sina egna komponenter? 🤔

Det här.
Använder det inte hemma men oftast på jobbet beroende på hur dyra/känsliga prylarna är.
Och ja jag har dödat ett moderkort med ESD (privat)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv

Man kan undra hur många RMA's som beror på ESD. Lämna 1 star review på RAM-minne för att memtest minsann visar att de var defekta från fabrik!

Permalänk
Medlem

Gjorde det i början, men nu ser jag bara till att inte sitta på en matta och ta på något jordat med jämna mellanrum.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bara en fråga. ni som säger att ni skadat något med esd, Hur vet ni att det verkligen inte är något annat som var fel?

Det är lite som religion det här med att använde esd-armband eller inte. Använder man inte esd-armband är man typ atist, och använder man det så blidkar man esd-guden och ens komponenter får evigt liv.

Jag killgissar att risken att ta sönder något med esd är lika stor som att en solstorm gör det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Ni som inte använder ESD-skydd. Ni kan väl skriva det i era säljes annonser i marknaden så vi andra kan undvika att köpa?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Finns roliga inlägg i andra trådar där folk kopplar sig till elementet, nuddar elementet med en tå samtidigt som personen meckar i burken, frågor om trådlösa ESD-skydd m.m.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.