Sätta in pengar på bank i Sverige 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår inte riktigt varför du känner att siffror i ett förhållandevis mycket säkert digitalt system inte skulle motsvara ett värde på samma (och tryggare) sätt än "hack i en pinne"?

Ta ett kliv bakåt och fundera på begreppet värde och vad det fyller för funktion. Det är en naturlig evolution av valuta att göra den digital där det är möjligt, det medför massiva förbättringar och förenklingar (samt så klart, vissa försämringar). Att ha en fysisk produkt eller representation av värde idag känns lika modernt som att försöka faxa sin kommunikation. Det hade sina små fördelar också jämfört med att maila, men de stod inte i någon som helst paritet med fördelarna för mail.

Fax och/eller mail hade inget värde från början så du kan inte genföra med det, varken fax eller mail kan omvandlas till valuta. Jag tror vi har tagit upp tillräckligt med plats i den här tråden med spekalationer som varken vi eller våra barns barn kommer vara med om(om någon någonsin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nej, det gör de inte och det kan de inte.

Du har kryphål för bankerna som du kan köra tre lastbilar i bredd igenom i den lagstiftningen, standard är att förhala och försvåra tills det att personer ger upp. Banken kan alltid gömma sig bakom lagstiftning och du kan aldrig ge dom tillräcklig information om du inte är en önskvärd kund. Vill inte banken ha dig som kund så kommer du att få det extremt svårt att bli kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Fax och/eller mail hade inget värde från början så du kan inte genföra med det, varken fax eller mail kan omvandlas till valuta. Jag tror vi har tagit upp tillräckligt med plats i den här tråden med spekalationer som varken vi eller våra barns barn kommer vara med om(om någon någonsin).

Jag försökte knappast hävda att kommunikation är en valuta, jag försökte visa dig evolutionen av samhällsbärande strukturer/funktioner och hur saker vi tar för givet förlorar sin funktion eller plats när de ersätts av någonting som fyller funktionen bättre.

Har svårt att tro att vi i Sverige tillverkar nya fysiska kontanter om 20 år, så du lär hoppas på att dina barn och barnbarn reproducerar illa kvickt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punchboll:

Ett tips: Du kommer få ett brev från banken som kräver underlag vart pengarna kommer ifrån om man sätter in såna summor frekvent.

Har inga problem att visa var de lommer iftån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag försökte knappast hävda att kommunikation är en valuta, jag försökte visa dig evolutionen av samhällsbärande strukturer/funktioner och hur saker vi tar för givet förlorar sin funktion eller plats när de ersätts av någonting som fyller funktionen bättre.

Har svårt att tro att vi i Sverige tillverkar nya fysiska kontanter om 20 år, så du lär hoppas på att dina barn och barnbarn reproducerar illa kvickt.

Jag tror du inte förstår hur valutor fungerar när du säger så, Hela världen måste bli kontant fri för att det ska fungera, vi i Svergie kan inte göra det ensamma. Och om 100år så kommer det vara länder som fortfarnade inte kan eller inte vill, så det kommer inte att hända helt enkelt. men men. Fråga dej själv varför jag som valutashandlare skulle spekulera i en valuta som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Jag tror du inte förstår hur valutor fungerar när du säger så, Hela världen måste bli kontant fri för att det ska fungera, vi i Svergie kan inte göra det ensamma. Och om 100år så kommer det vara länder som fortfarnade inte kan eller inte vill, så det kommer inte att hända helt enkelt. men men. Fråga dej själv varför jag som valutashandlare skulle spekulera i en valuta som inte finns.

Att en valuta inte finns fysiskt representerad betyder inte att den inte "finns". Förklara gärna varför vi skulle behöva ha just fysiska sedlar och mynt mer än som modeller för vår valuta.

Titta tillbaka 100 år och på hur världen såg ut då, fundera sen på om du verkligen vill göra så drastiska ställningstaganden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW