Wordle på svenska - ordlig.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

ordlig.se nr 41, ❌/6

⬜⬜🟨⬜⬜
🟩🟩⬜⬜⬜
🟩🟩⬜⬜⬜
🟩🟩⬜⬜⬜
🟩🟩⬜⬜🟨
🟩🟩⬜⬜⬜

Gick inget vidare idag.

Skrivet av griid:

Lätt att vara efterklok, men du borde gjort en strategisk gissning. Har själv gjort samma misstag. Fått ett par bokstäver på rätt plats och sedan försökt gissa ordet på en gång. Går sällan bra

Skrivet av JonasT:

Ja, det hade helt klart varit en bättre strategi!

Ja, eller åtminstone gissat på ett ord, som innehöll även den tredje korrekta bokstaven, den sista sista gången. 😜

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Hur många olika ordspel finns det?
Var ju tvungen att testa Quordle, var sjukt svårt

Daily Quordle #23
8️⃣7️⃣
6️⃣🟥
quordle.com
⬜🟨🟩⬜⬜ ⬜🟨⬜🟩⬜
⬜⬜🟩⬜🟩 ⬜🟩⬜⬜🟩
🟩🟨⬜⬜🟩 ⬜⬜⬜⬜🟩
🟩⬜🟨🟨⬜ ⬜🟨⬜🟨⬜
⬜⬜🟩⬜⬜ ⬜🟩⬜⬜⬜
⬜⬜🟩⬜⬜ ⬜🟩⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟩 🟩🟩🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩 ⬛⬛⬛⬛⬛

🟩⬜🟩⬜⬜ ⬜🟨⬜⬜⬜
🟩🟩🟩⬜⬜ ⬜⬜⬜⬜🟩
⬜🟨⬜⬜⬜ ⬜⬜🟨⬜🟩
⬜⬜⬜⬜⬜ ⬜⬜🟨🟨🟨
🟩🟩🟩⬜⬜ ⬜⬜⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩 ⬜⬜⬜⬜⬜
⬛⬛⬛⬛⬛ ⬜⬜⬜⬜🟩
⬛⬛⬛⬛⬛ ⬜🟩⬜⬜🟩
⬛⬛⬛⬛⬛ 🟨🟩🟩🟨🟩

Permalänk
Ordklurare

Hejsan hejsan

Det var väldigt vad bra det gick för er alla idag - min känsla för vilka ord som är svåra och inte har visat sig stämma rätt sporadiskt

Det kom in några kommentarer på att gårdagenes ord, RANCH, inte kändes riktigt svenskt - men jag lutar mig tungt mot vilka ord som är accepterade nog att få ingå i SAOL, och dessutom har det visat sig att ni är så duktiga på spelet att jag emellanåt tycker det är rätt med en extra utmaning

Har precis skickat ut en uppdatering som gör att spelare på Safari på ios 12(kanske 13?) inte längre får en blank skärm när statistik-pelarna ritas ut. Hojta gärna om något strular på de telefoner eller operativsystem ni använder - så vitt jag vet har jag arbetat mig igenom alla fel och buggar jag skulle anse var av det större slaget nu. FAMOUS LAST WORDS.

Permalänk
Viking

Globle!

🌎 Feb 16, 2022 🌍
Today's guesses: 4
Current streak: 1
Average guesses: 4

https://globle-game.com

#Worldle #26 5/6
🟩🟩🟩⬜⬜
🟩🟩🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟨
🟩🟩🟩🟩🟨
🟩🟩🟩🟩🟩
https://worldle.teuteuf.fr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

ez pz

ordlig.se nr 42, 3/6

🟨🟨🟨⬜⬜
⬜🟩🟩🟨🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hejsan hejsan

Det var väldigt vad bra det gick för er alla idag - min känsla för vilka ord som är svåra och inte har visat sig stämma rätt sporadiskt

Det kom in några kommentarer på att gårdagenes ord, RANCH, inte kändes riktigt svenskt - men jag lutar mig tungt mot vilka ord som är accepterade nog att få ingå i SAOL, och dessutom har det visat sig att ni är så duktiga på spelet att jag emellanåt tycker det är rätt med en extra utmaning

Har precis skickat ut en uppdatering som gör att spelare på Safari på ios 12(kanske 13?) inte längre får en blank skärm när statistik-pelarna ritas ut. Hojta gärna om något strular på de telefoner eller operativsystem ni använder - så vitt jag vet har jag arbetat mig igenom alla fel och buggar jag skulle anse var av det större slaget nu. FAMOUS LAST WORDS.

Konfirmerar att jag ser staplar, men dela-knappen verkar inte fungera ännu. Många steg närmare än innan dock! Tack!

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av medbor:

Konfirmerar att jag ser staplar, men dela-knappen verkar inte fungera ännu. Många steg närmare än innan dock! Tack!

Får jag fråga om du har på någon ad-blocker påslagen? En annan användare här hade samma problem och i det läget var det så att hens adblocker, för mig något förvånande, dolt dela-knappen. Du får gärna kolla upp det och höra av dig med resultatet, så jag vet hur jag ska leta vidare.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 42, 6/6

⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜🟩⬜
⬜🟩⬜⬜🟨
🟩🟩🟩⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩
Var första gången jag provade

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Får jag fråga om du har på någon ad-blocker påslagen? En annan användare här hade samma problem och i det läget var det så att hens adblocker, för mig något förvånande, dolt dela-knappen. Du får gärna kolla upp det och höra av dig med resultatet, så jag vet hur jag ska leta vidare.

Tack på förhand!

Dela-knappen syns, men händer inget när man klickar på den. Jag trodde text skulle hamna i copy-paste minnet, men inget där.

Saknar också en knapp att få fram sin statistik/staplar när man öppnar sidan på nytt och redan är klar

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av medbor:

Dela-knappen syns, men händer inget när man klickar på den. Jag trodde text skulle hamna i copy-paste minnet, men inget där.

Saknar också en knapp att få fram sin statistik/staplar när man öppnar sidan på nytt och redan är klar

Jahaaaa ok så är jag med. Ska se vad jag kan göra åt den saken i morgon kväll.

Ta fram statistik-knapp är ett önskemål som återkommit så pass ofta att jag ska kolla lite på det också. I väntan på det kan du alltid bara ladda om sidan för att få fram den. Inte så elegant, men fungerar.

Tack för feedback

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 42, 3/6

🟨⬜⬜⬜🟨
⬜🟪⬜⬜🟨
🟪🟪🟪🟪🟪

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

ordlig.se nr 42, 4/6

⬜🟨⬜🟨⬜
🟨⬜⬜🟩🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Som @Printscreen skrev, ett väldigt passande ord! Känns nästan lite skräddarsytt för SweC.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hejsan hejsan

Blir helt klart en välkommen utmaning med lånord, bara det inte blir allt för ofta IMO. Ser hellre kluriga/ovanliga svenska ord då jag, och många andra tror jag, även kör Wordle dagligen Blir ju ett visst överlapp med en massa engelska lånord.

Dagens:

ordlig.se nr 42, 5/6

⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜🟨⬜🟨
🟨🟨⬜⬜⬜
⬜🟨🟨⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Testade nästan alla positioner på de två gula innan det satt på sista

Dold text
Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Avstängd

ordlig.se nr 43, 4/6

⬜⬜🟨⬜⬜
🟨🟨⬜⬜🟨
🟩⬜🟩⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Fäääärdig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 2/6

⬜🟩🟩⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Relativt lätt när man får in mycket på första Kul att pricka på andra gissningen eftersom det senast mest blivit fyror och femmor.

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 3/6

⬜⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk

ordlig.se nr 43, 3/6

⬜⬜🟨⬜⬜
⬜⬜⬜🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

ordlig.se nr 43, 3/6

🟨⬜⬜🟨⬜
⬜🟩🟩🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Spelburken: ASUS TUF Z690-PLUS | INTEL I7-12700k | 32GB@3600MHz | MSI RTX 3090 GAMING X TRIO | ASUS ROG Thor 1200W | Samsung G7 32" 240Hz (main) | ASUS TUF VG27AQ 27" 165Hz (secondary)

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 5/6

⬜⬜🟨⬜🟩
⬜⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜⬜🟨
⬜⬜⬜🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Skrivet av Gargz:

.

Är inget fel med det 👍
SAOL innehåller ord som "datja" eller "kolchos" vilket inte upplevs så svenskt även om de flesta kanske vet vad det betyder.
SAOB verkar varken innehålla "datja" eller "kolchos" trots att den skall vara mer omfattande 🤓 Nog om det.
ordlig.se nr 43, 6/6

🟩⬜⬜🟨⬜
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜🟩⬜🟩
🟩⬜🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Trots en bra start höll det på att gå åt pipan idag 🙂

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 4/6

⬜⬜🟩⬜🟩
⬜⬜🟩⬜🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 2/6

⬜🟩🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 2/6

🟩🟩🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Börjar alltid med samma ord, ni om kan dagens kan ju försöka lista ut vilket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

ordlig.se nr 43, 2/6

🟩🟩🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

🍆🍆🍆🍆🍆

Permalänk
Hedersmedlem

ordlig.se nr 43, 3/6

⬜🟩⬜⬜🟩
⬜🟩⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
🟩⬜⬜⬜⬜
🟩⬜🟩🟩🟩
🟩⬜🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Det stod mellan 3 ord på tredje gissningen och valde självklart fel av dem 2 gånger först.

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 3/6

⬜🟨🟨⬜⬜
🟨🟨⬜🟨🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 4/6

⬜🟩⬜🟨⬜
⬜🟩⬜⬜🟩
⬜🟩⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Måste bara tipsa om Semantle.

Jag ska försöka förklara hur det fungerar men det bästa är nog att ni läser FAQ:en själva. För jag förstår fortfarande inte fullt ut.

I grunden ligger Word2vec. Det är någonting från Google som, efter att ha skummat lite, jag tror sammanställer nyhetsartiklar o.d. och räknar ut ords relationer till varandra eller något sådant.

Man ska gissa ett ord och har oändligt antal gissningar. Är ordet man gissar långt ifrån (hur nu det fastställs?) får man en poäng följt av '(cold)'. Är ordet ett av de 1000 närmsta så får man en siffra följt av en grön stapel.

Gårdagens ord var 'monthly'. Jag började med 'car' och fick 12 komma nånting (cold). Som högst fick jag 19 komma nånting (cold) för 'gasoline'. Sen fick jag ge upp. Varför gasoline fick nästan 20 vet jag inte. För att man betalar bensinräkningen en gång i månaden?

Kan säga att jag måste haft rejäl tur första gången då jag gick från 'horse' till det rätta ordet 'surgeon' på typ 30 försök.

Ska bli kul att läsa vad ni tycker om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

ordlig.se nr 43, 2/6

🟩🟩🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Jag körde ett ord i samma tema, tror det egentligen betyder skaka 😆

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 43, 4/6

⬜⬜⬜⬜🟨
⬜⬜⬜🟩⬜
⬜🟩⬜⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C