Bättre WIFI mellan två hus. Ungefär 15m. Några tips?

Permalänk
Medlem

Bättre WIFI mellan två hus. Ungefär 15m. Några tips?

Som rubliken lyder. Jag bor i ett gårdshus, ungefär 15m från det stora huset som har fiber 100/100. De har satt en repeater i gårdshuset, men nätet är rätt hackigt och ostabilt. Några tips på vad jag kan göra? Har tillåtelse att ordna något i stora huset. Hyresvärden vill helst inte att jag ska dra en kabel så en trådlös lösning vore bäst. Är inte ute efter top of the line, men nånting som ger en stabil uppkoppling. Och är det svårt att ordna?

Permalänk
Medlem

Har du fri sikt så har Ubiquiti bra grejer. Det kostar dock en del.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av pHOBELIC:

Som rubliken lyder. Jag bor i ett gårdshus, ungefär 15m från det stora huset som har fiber 100/100. De har satt en repeater i gårdshuset, men nätet är rätt hackigt och ostabilt. Några tips på vad jag kan göra? Har tillåtelse att ordna något i stora huset. Hyresvärden vill helst inte att jag ska dra en kabel så en trådlös lösning vore bäst. Är inte ute efter top of the line, men nånting som ger en stabil uppkoppling. Och är det svårt att ordna?

Kan helt klart rekommendera mikrotik!

https://www.dustinhome.se/product/5011225089/cubeg-5ac60adpai...

60ghz + 5ghz backup
Dock vet jag inte om den klarar sig så bra på så korta avstånd...

Den här är väl för lite kortare avstånd:
https://www.dustinhome.se/product/5011168766/wireless-wire-60...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Kör denna mellan huset och garaget. Den sitter utomhus på altanen. ca 30 meter full mottagning i garaget med denna. Tänk på att den använder POE så injektir kan behövas men bara en kabel vilket är bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Gode fri sikt! Det är en gren med löv som potentiellt blockerar emellan litegrann. Några tips på ubquiti grejjer då? Kopplar jag in en sån AP i routern i huvudhuset, riktar den mot gårdshuset, sätter upp en AP här inne och kopplar in min dator med den AP'N? Räcker det? Eller behöver jag figurera i massa inställningar? Är det typ automatiskt det fungerar månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kör denna mellan huset och garaget. Den sitter utomhus på altanen. ca 30 meter full mottagning i garaget med denna. Tänk på att den använder POE så injektir kan behövas men bara en kabel vilket är bra.

Vad betyder POE? Betyder det att jag behöver koppla in den i "huvud-routern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHOBELIC:

Med POE så tar den ström ifrån nätverkskabel och behöver alltså ingen egen strömadapter om jag minns rätt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kommer försöka sätta AP'n från routern där inne i fönstret mot gårdshuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Funkar två sådana? Grejjen är, jag vill bara ställa den vid fönstret. Måste den riktas utåt mot mitt håll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHOBELIC:

Den där repeatern ska ni inte använda. Ni ska ha en radio-länk mellan byggnaderna. Typ som denna
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/tp-link-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Den där repeatern ska ni inte använda. Ni ska ha en radio-länk mellan byggnaderna. Typ som denna
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/tp-link-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248

Jag märker det ska jag säga. Väldigt ostabilt internet här ute. Men, jag läste lite om den där. Hur enkelt är det att få igång? Och kopplar jag en sån där till routern där inne i huset. Ställer den i fönstret riktandes till gårdshuset. En till här inne, och kopplar sen den till min dator här typ? Såg att man måste ändra i lite inställningar. Är det svårt att få till?

Permalänk
Medlem

Skickade ett pm till dig med en grej som kommer funka fint, men för en bråkdel av priset. Funkar som den där wireless wire från mikrotik, dock inga 100 meter men 15 klarar den helt utan problem.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pHOBELIC:

Skrivet av Zippeer:

Med POE så tar den ström ifrån nätverkskabel och behöver alltså ingen egen strömadapter om jag minns rätt

Litet förtydligande: PoE är mycket riktigt att den tar ström via nätverkskabel men någonstans i ledet behövs en strömkälla;
Antingen en kompatibel PoE-switch eller en PoE-injektor. Injektorn kan placeras var som helst i ledet mellan switch och AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHOBELIC:

Power over ethernet. Betyder att den tar ström genom nätverks kabeln. Väldigt vanligt på enterprise produkter men inte vanligt hemma. I vissa följer det med en passande kika detta innan.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@pHOBELIC, montera upp en 5Ghz länk så blir det lika bra som en permanent RJ45 kabel.

Ubiquiti eller TP-Link är bra val, mikrotik bör man undvika för trådlösa länkar för dom är avancerade så det kräver en del för att konfigurera. Ubiquiti är enklare och bättre för trådlösa länkar. TP-Link är också ganska enkelt att montera upp och förmodligen mest prisvärda. Du behöver också köra PoE men det är inget märkvärdigt. Det är som en AC-DC adapter som monteras mellan t.ex. en swich (eller router) och själva enheten. Till den pluggar man sedan bara in en strömkontakt.

Vill du spara pengar kan du köpa äldre begagnat och eftersom du har så kort sträcka behövs inte någon AC eller annan teknik, det kommer funka men se till att det är 5Ghz för det är mindre störningar och du får mer fart. Det kommer bli en del jobb att montera grejerna men det antar jag du kommer göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@pHOBELIC, montera upp en 5Ghz länk så blir det lika bra som en permanent RJ45 kabel.

Ubiquiti eller TP-Link är bra val, mikrotik bör man undvika för trådlösa länkar för dom är avancerade så det kräver en del för att konfigurera. Ubiquiti är enklare och bättre för trådlösa länkar. TP-Link är också ganska enkelt att montera upp och förmodligen mest prisvärda. Du behöver också köra PoE men det är inget märkvärdigt. Det är som en AC-DC adapter som monteras mellan t.ex. en swich (eller router) och själva enheten. Till den pluggar man sedan bara in en strömkontakt.

Vill du spara pengar kan du köpa äldre begagnat och eftersom du har så kort sträcka behövs inte någon AC eller annan teknik, det kommer funka men se till att det är 5Ghz för det är mindre störningar och du får mer fart. Det kommer bli en del jobb att montera grejerna men det antar jag du kommer göra själv.

latensen blir lite sämre så lika bra som en RJ45 kabel blir det inte, men säkert nära nog. är man inte hardcore gamer duger det nog. 2 i ping är rätt nice men inget jag lyckats med trådlöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Är rädd att den där TP-linken jag köpte bara har 2.4ghz?! Men ja, jag kommer montera allt. Men, jag har lite tid på mig. Och jag vill bara inte att det ska hacka så är jag nöjd. Just nu är det rätt ostabilt. Frågan om det skulle hjälpa att uppgradera nätet till 200/200 istället för 100/100 också.

Permalänk
Medlem

Men jag returnerar de jag köpte från Kjell o CO och köper nya TP-Link CPE510 istället, för 5ghz.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf, haha jo om man ska vara petnoga så påverkar det nog mer i teorin än i praktiken. I alla fall när det är mycket korta sträckor.

@pHOBELIC, tja, det går ju såklart att köra på 2.4Ghz men har man möjlighet att välja 5Ghz så är det bättre. Flera kanaler att välja på och man får högre hastigheter. Det kommer knappast att hacka, det är jag ganska säker på men har du dom kraven är det klart att 5Ghz är ett bättre val. Jag tror inte uppgraderingen till 200/200 hjälper.

Om det är så att det inte hackar när man kör med kabel och allt funkar fint då är inte problemet där utan då är det snarare den trådlösa länken som antingen drabbas av störningar eller något annat. Kolla på YT över Ubiquiti prylar och liknande, samt trådlösa länkar så kan du hitta mycket information där. Då blir det lättare att förstå vad man behöver göra, hur och hur man konfigurerar prylarna. Till viss del kan man också behöva uppgradera firmware, det beror lite på hur pass nya prylarna är men det är inte något komplicerat.

2.4Ghz är bättre är 5Ghz när man t.ex har prylar som ska kommunicera genom betong och hinder, signalen tar sig bättre fram än 5Ghz. Men för en länk där man i stort sett har fri sikt får man mer fart med 5Ghz och många flera kanaler att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Aka_The_Barf, haha jo om man ska vara petnoga så påverkar det nog mer i teorin än i praktiken. I alla fall när det är mycket korta sträckor.

@pHOBELIC, tja, det går ju såklart att köra på 2.4Ghz men har man möjlighet att välja 5Ghz så är det bättre. Flera kanaler att välja på och man får högre hastigheter. Det kommer knappast att hacka, det är jag ganska säker på men har du dom kraven är det klart att 5Ghz är ett bättre val. Jag tror inte uppgraderingen till 200/200 hjälper.

Om det är så att det inte hackar när man kör med kabel och allt funkar fint då är inte problemet där utan då är det snarare den trådlösa länken som antingen drabbas av störningar eller något annat. Kolla på YT över Ubiquiti prylar och liknande, samt trådlösa länkar så kan du hitta mycket information där. Då blir det lättare att förstå vad man behöver göra, hur och hur man konfigurerar prylarna. Till viss del kan man också behöva uppgradera firmware, det beror lite på hur pass nya prylarna är men det är inte något komplicerat.

2.4Ghz är bättre är 5Ghz när man t.ex har prylar som ska kommunicera genom betong och hinder, signalen tar sig bättre fram än 5Ghz. Men för en länk där man i stort sett har fri sikt får man mer fart med 5Ghz och många flera kanaler att välja på.

Ibland vill man ha den där extra millisekunden :). Men för ca 99% av alla så klarar man sig bra med trådlöst.

har inte grävt så mycket i mina Unify AP's men jag läste att det fanns en funktion där de kunde avgöra vad som var bäst för en enhet och välja antingen 2.4ghz eller 5ghz åt enheten. men det låter jag någon annan forska i.

Visa signatur

Permalänk

Homeplug finns oxå, nätverk över elnätet. Sen en lös AP på det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Där jag tar emot WIFI't med en sån där TP-link, som jag ändrat om till "Client" i settings senare (Har studerat dem en del nu), kommer jag kunna köra en kabel från den AP'n rakt in i min dator eller måste jag gå via en router till här i gårdshuset?

Permalänk
Medlem

En radiolänk kommunicerar endast mellan enheterna. Se det som en trådlös kabel.
På din sida i gästhuset kan du koppla kabel in i datorn, men då får inga andra enheter tillgång till Internet.

Montera en switch och en AP, så får du även en WiFi nät i stugan. Eller en router som du konfigurerar om till AP.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@pHOBELIC du kan välja hur du vill ha det. Precis som @Lembritt säger blir så kan man se det som en trådlös kabel.

De två enheterna kommunicerar mellan varandra, det är den trådlösa länken (2.4Ghz eller 5Ghz) beroende på vad man har för hårdvara. På båda sidor av dessa två enheter finns det ofta två nätverk och det vanligaste är att man har en punk i nätverket där det finns tillgång till Internet via en router. Det är dit man vill komma med trafiken över den trådlösa länken. Det kan hända att man ansluter t.ex. en nätverkskamera direkt till länken men det är vanligare att använda en router eller switch eftersom man ofta vill ansluta flera enheter till nätverket som då ska kommunicera över den trådlösa länken och vidare ut på Internet.

Du kan använda en router eller switch för att kunna ansluta flera enheter. Med en switch slipper man t.ex. eventuella problem med att ha en router, skillnaden är att allt blir ett enda LAN med den trådlösa länken som en virtuell kabel (eller trådlös kabel). Använder du en router så kan man förenklat säga att du får två LAN, det kan ställa till problem med spel och annat. Det blir inte lika mycket plug N play med en router.

Om du vet vilka andra enheter som finns på nätet, du vet hur hela nätet ser ut och vilka som använder det skulle jag välja en switch. Då blir allt som ett enda LAN fast länken blir din virtuella LAN kabel. Enkelt att sköta och du slipper eventuellt strul med specifika tjänster du vill använda, spel osv.

Jag har själv två stycken routers men det är för att länken jag har är cirka 800m och den för det mesta är stabil. I den första routern har jag isolerat LAN portarna från varandra och routern efter själva länken har en annan IP rangen. Detta är för att om länken går ner så tappar inte datorer och andra utrustning sin IP, DNS etc från routern utan det är bara "länken" som går ner och sedan kommer tillbaka. Samt att jag inte har kontroll över vilka som använder nätet efter länken och då vill jag såklart inte att dom ska komma åt mina datorer och prylar på mitt eget LAN.

Allt blir krångligare om man ska blanda in flera routers etc plus det kan bli problem att använda enklare standarprylar man köper i valfri butik. Funkar det med standardprylar så använda det, man vinner inget på att göra det mer komplicerat och svårare för sig om man inte absolut behöver det pga omständigheter eller funktionalitet man efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@pHOBELIC du kan välja hur du vill ha det. Precis som @Lembritt säger blir så kan man se det som en trådlös kabel.

De två enheterna kommunicerar mellan varandra, det är den trådlösa länken (2.4Ghz eller 5Ghz) beroende på vad man har för hårdvara. På båda sidor av dessa två enheter finns det ofta två nätverk och det vanligaste är att man har en punk i nätverket där det finns tillgång till Internet via en router. Det är dit man vill komma med trafiken över den trådlösa länken. Det kan hända att man ansluter t.ex. en nätverkskamera direkt till länken men det är vanligare att använda en router eller switch eftersom man ofta vill ansluta flera enheter till nätverket som då ska kommunicera över den trådlösa länken och vidare ut på Internet.

Du kan använda en router eller switch för att kunna ansluta flera enheter. Med en switch slipper man t.ex. eventuella problem med att ha en router, skillnaden är att allt blir ett enda LAN med den trådlösa länken som en virtuell kabel (eller trådlös kabel). Använder du en router så kan man förenklat säga att du får två LAN, det kan ställa till problem med spel och annat. Det blir inte lika mycket plug N play med en router.

Om du vet vilka andra enheter som finns på nätet, du vet hur hela nätet ser ut och vilka som använder det skulle jag välja en switch. Då blir allt som ett enda LAN fast länken blir din virtuella LAN kabel. Enkelt att sköta och du slipper eventuellt strul med specifika tjänster du vill använda, spel osv.

Jag har själv två stycken routers men det är för att länken jag har är cirka 800m och den för det mesta är stabil. I den första routern har jag isolerat LAN portarna från varandra och routern efter själva länken har en annan IP rangen. Detta är för att om länken går ner så tappar inte datorer och andra utrustning sin IP, DNS etc från routern utan det är bara "länken" som går ner och sedan kommer tillbaka. Samt att jag inte har kontroll över vilka som använder nätet efter länken och då vill jag såklart inte att dom ska komma åt mina datorer och prylar på mitt eget LAN.

Allt blir krångligare om man ska blanda in flera routers etc plus det kan bli problem att använda enklare standarprylar man köper i valfri butik. Funkar det med standardprylar så använda det, man vinner inget på att göra det mer komplicerat och svårare för sig om man inte absolut behöver det pga omständigheter eller funktionalitet man efterfrågar.

Tack för förklaring! Grejjen är den, som det är just nu så är det bara jag som kommer använda nätet här i gårdshuset för min stationära dator. Så för mig gör det inget ifall jag kopplar den direkt till länken/AP'n här. Men, det kan ju vara klokt att så småningom ordna en switch också tänker jag.
En snabb fråga, hjälper det att köpa en bättre router in till det stora huset? Det finns en sån där standard Technicolor router där inne just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHOBELIC:

En snabb fråga, hjälper det att köpa en bättre router in till det stora huset? Det finns en sån där standard Technicolor router där inne just nu.

Det kan absolut hjälpa, men svårt att veta hur mycket, och var din gräns för hur kasst nät du tolerera är. Här är några alternativ som du kan testa på:

1. Dra kabel, absolut bäst och framtidssäkert. Men får du inte blir det svårt.
2. Sätt upp en brygga med riktantenner i båda husen, typ ubiquity nanobeam el dyl. Kommer funka väldigt bra med fri sikt.
3. Kör via elnätet med "powerline" av nått slag. Superlätt om det funkar, men beror helt på elnätet. Kan vara värt att köpa ett paket med öppet köp och testa. Generellt inte superbra hastighetsmässigt om inte allt stämmer
4. Sätt upp en ny Accesspunkt i huvudhuset där signalförhållandet till ditt hus är som bäst. Skulle kunna funka om det är hyfsad mottagning redan nu med kass router som står i nån skrubb.
5. Flytta routern i huvudhuset närmare ditt hus. Flytta extendern till bättre plats.

Det var några tips att testa med, vad som funkar eller inte får du klura ut utifrån dina förhållanden. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@pHOBELIC, nja.

Det beror på vad ni har för uppkoppling. En fördel med en mer modern router, t.ex en Netgear R6700 eller det som dom brukar kalla för gaming router etc är att dom ofta har dual-core eller quad-core cpu vilket gör att dom klarar betydligt fler användare, tyngre belastningar när många kör trafik samtidigt etc. Iofs så har även mer moderna basic (budget) prylar numera betydligt bättre hårdvara som orkar mer, men det är ju pga den tekniska utvecklingen. Precis som moderna telefoner orkar mycket mer än vad dom gjorde tidigare.

Jag tror inte du kommer behöva en bättre router, det kommer nog funka bra som det är. Det är nog den trådlösa länken som är värre om den drabbas av störningar men 5Ghz brukar fungera bättre än 2.4Ghz eftersom det är betydligt flera prylar där, IoT och allt möjligt som alla kör på 2.4Ghz.