Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur man höjer C2:an ca 5-10 centimeter utan att behöva hänga upp den på väggen? Har beställt den samt Samsung Q990b soundbar som garanterat kommer vara i vägen för TV:n då den är nästan 7 cm hög. Har tidigare använd en vanlig Ikea Lack hylla och ställt TV:n på, men det kanske finns bättre lösningar? Tänker på t.ex. denna.
https://www.amazon.se/gp/product/B07H9Q9NCR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon som har tips på hur man höjer C2:an ca 10 centimeter utan att behöva hänga upp den på väggen? Har beställt den samt Samsung Q990b soundbar som garanterat kommer vara i vägen för TV:n då den är nästan 7 cm hög. Har tidigare använd en vanlig Ikea Lack hylla och ställt TV:n på, men det kanske finns bättre lösningar? Tänker på t.ex. denna.
https://www.amazon.se/gp/product/B07H9Q9NCR

behövs inte, jag kör själv den soundbaren och C3 (tidigare C2) och den är inte i vägen vilket äldre Samsung soundbars var, där körde jag dom mindre Ikea lack hyllorna.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

behövs inte, jag kör själv den soundbaren och C3 (tidigare C2) och den är inte i vägen vilket äldre Samsung soundbars var, där körde jag dom mindre Ikea lack hyllorna.

Tack. Det låter kanon. Nöjd annars med den kombinationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon som har tips på hur man höjer C2:an ca 5-10 centimeter utan att behöva hänga upp den på väggen? Har beställt den samt Samsung Q990b soundbar som garanterat kommer vara i vägen för TV:n då den är nästan 7 cm hög. Har tidigare använd en vanlig Ikea Lack hylla och ställt TV:n på, men det kanske finns bättre lösningar? Tänker på t.ex. denna.
https://www.amazon.se/gp/product/B07H9Q9NCR

Jag skulle lägga en två-tum-åtta i lagom längs under foten bara, eller valfria andra plankor till lagom höjd

Permalänk
Medlem

Brukar LG (antingen själva eller via återförsäljare) köra något slags utförsäljning av sina OLED-apparater när hösten nalkas? Jag är lite (läs jätte-)sugen på att byta upp mig från en 48" till en 65". Har en C1 idag och är nöjd på alla sätt och vis bortsett från att jag vill ha en större.

EDIT: Okej, nu ser jag att Elgiganten har en C2 65" till salu för drygt 16 000 spänn. Nu började det rycka i köpnerven. Brukar C2-modellerna sättas ner då och då? Det är främst till i höst som behovet av en större tv faktiskt finns "på riktigt", men man går ju ogärna miste om det här priset om det inte lär återkomma. Antar att Elgiganten (i det här fallet) säljer ut till förmån för C3:an.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Brukar LG (antingen själva eller via återförsäljare) köra något slags utförsäljning av sina OLED-apparater när hösten nalkas? Jag är lite (läs jätte-)sugen på att byta upp mig från en 48" till en 65". Har en C1 idag och är nöjd på alla sätt och vis bortsett från att jag vill ha en större.

EDIT: Okej, nu ser jag att Elgiganten har en C2 65" till salu för drygt 16 000 spänn. Nu började det rycka i köpnerven. Brukar C2-modellerna sättas ner då och då? Det är främst till i höst som behovet av en större tv faktiskt finns "på riktigt", men man går ju ogärna miste om det här priset om det inte lär återkomma. Antar att Elgiganten (i det här fallet) säljer ut till förmån för C3:an.

C2 är utgående modell från 2022, kommer inte bli markant billigare

C3 som ersätter är endast marginellt bättre och dyrare, men brukar nå minimum för lanseringsåret på BF/mellandagarna

Vill du ha en skulle jag köpa C2 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vill du ha en skulle jag köpa C2 nu

Är många saker, men inte svårövertalad.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

<Uppladdad bildlänk>

Är många saker, men inte svårövertalad.

Tror inte du kommer bli missnöjd om jag ser till min B1

Fortfarande chockerande bra bild så fort man slutar spela barnprogram med barnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte du kommer bli missnöjd om jag ser till min B1

Fortfarande chockerande bra bild så fort man slutar spela barnprogram med barnen

Kan inte tänka mig annat, heller. Blir gång på gång nyförälskad i min C1 och jag hade gärna haft kvar den om det gick att motivera att ha två stora tv-apparater i mitt hushåll. Tvivlar på att jag kommer märka särskilt mycket förändring med den nyare panelen (annat än storleken), men det är inte heller något som jag direkt strävar efter.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Kan man köpa en c2 55, köra hem den och montera den själv?
Jag har tyvärr inte någon som kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Kan man köpa en c2 55, köra hem den och montera den själv?
Jag har tyvärr inte någon som kan hjälpa mig.

Beroende på hur stark du är, hur den ska monteras, vilken bil du har osv...kanske, men det lär bli jobbigt och krävas mycket kuddar och tålamod. Min 65" hade jag inte fått upp själv. Fick inte heller plats i min halvkombi med fällda säten. Monterade den på skenor för väggfäste, vilket gick att göra med apparaten kvar i sitt emballage, men på fot hade blivit svårt. Min 48" gick att släpa på själv, med lite jävlaranamma, men det var maximalt vad jag orkade och fysiskt kunde få armarna runt för att bära från bilen. Försökte inte montera den på fot heller.

Det är ju inte att apparaterna är jättetunga som är problemet, snarare att de är otympliga och inte kan bäras hur som helst. Ett misstag kan också kosta över 10 000.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Kan man köpa en c2 55, köra hem den och montera den själv?
Jag har tyvärr inte någon som kan hjälpa mig.

Tar du med lite remmar så är det inga problem annars är just bärandet svårt för en sån otymplig sak. Bilen är det bara att mäta om du får in paketet men krävs nog en större modell för 55”.

Permalänk

Tack, bilen är inga problem kör skåpbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack, bilen är inga problem kör skåpbil.

C2:an är en väldigt lätt TV så det är nog inget bekymmer. Stoeleken kan vara otymplig beroende av hur långa armar du har.

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Kan man köpa en c2 55, köra hem den och montera den själv?
Jag har tyvärr inte någon som kan hjälpa mig.

Som tidigare nämnt, beror ju delvis på hur du monterar den samt även på hur stor du är själv.

Men du bor säkert i lgh, kanske bra tillfälle att lära känna en granne och få 5 minuters hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Kan man köpa en c2 55, köra hem den och montera den själv?
Jag har tyvärr inte någon som kan hjälpa mig.

Borde inte vara problem, bara att lägga på sängen (ta bort kuddar och täcken) för att montera foten

65” och uppåt blir nog för stort på en person, men 55” borde gå bra

Permalänk
Inaktiv

Hört talas om auto dimming i mörka scener. Ska ha kommit en mjukvarufix till C3 och G3. Nån som vet om det kommer till föregående årsmodeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hört talas om auto dimming i mörka scener. Ska ha kommit en mjukvarufix till C3 och G3. Nån som vet om det kommer till föregående årsmodeller?

tidigare modeller kan man stänga av det via service menyn.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde inte vara problem, bara att lägga på sängen (ta bort kuddar och täcken) för att montera foten

65” och uppåt blir nog för stort på en person, men 55” borde gå bra

Jag monterade min LG 55 (cs) själv utan några problem. Jag är dock lång. Kanske blir lite svårt om du är kort.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

tidigare modeller kan man stänga av det via service menyn.

Yes, men det bryter väl mot garantin och så behövs en speciell fjärrkontroll. Dåligt om de inte skickar ut fix till berörda enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Yes, men det bryter väl mot garantin och så behövs en speciell fjärrkontroll. Dåligt om de inte skickar ut fix till berörda enheter.

nja jag fick hjälp med min CX när HDMI4 slutade fungera, räcker med en telefon med IR, skönt dock att slippa göra det nu när man kör med C3.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja jag fick hjälp med min CX när HDMI4 slutade fungera, räcker med en telefon med IR, skönt dock att slippa göra det nu när man kör med C3.

Det går även att göra helt gratis med program på dator, så man behöver inte ha någon särskild utrustning alls.
"ColorControl" för Windows har stöd att gå in i servicemenyn genom WiFi-styrning av TVn.

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/sbords/how_to_a...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

nja jag fick hjälp med min CX när HDMI4 slutade fungera, räcker med en telefon med IR, skönt dock att slippa göra det nu när man kör med C3.

Borde skickas ut till alla berörda modeller och inte bara senaste. Ogillar företag som inte släpper uppdateringar till äldre modeller. Föregående modeller är inte ens gamla även om det har släppts nya för i år.

Permalänk
Medlem

Hej, alla experter på LG. Nyreggad och har några frågor som jag hoppas få lite feedback på.
Har en Panasonic Plasma som är fantastiskt bra men börjar bli till åren. Funderar på en LG C2 och Elgiganten har 55” för styvt 10 nu på rea.
Använder den som TV ej datorskärm. Huvudsak PS5 och TV, film mm och framförallt hockey. Min fråga är just sport/hockey då min gamla plasma är bra jämfört med många andras som det blir typ en skugga efter pucken (inte oled TV). Hur är det med denna C2? Är den suverän i dessa sammanhang? Har läst så mycket jag orkat i denna tråd men inte hittat något just om det.
Överlag känns det ju som att det är en vettig maskin när man läser alla inlägg.
Har även en fråga om någon kopplat PS5 och Box direkt på Tv och gått med ljudet efter det till recivern (äldre Yamaha) mest för att kunna utnyttja det gamla ljudsystemet (stödjer inte 2.1)
Hoppas på något svar 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja jag fick hjälp med min CX när HDMI4 slutade fungera, räcker med en telefon med IR, skönt dock att slippa göra det nu när man kör med C3.

Nyfiken på hur LG har ändrat algoritmen på C3. Min gissning har varit att man ändrat så att TPC helt enkelt inte reagerar på lägre APL.

Skulle vara intressant om någon med C3 kan testa slänga upp en mörk (låg APL) statisk bild, eller pausa en mörk scen för att se om TPC kickar in eller inte.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Takko:

Hej, alla experter på LG. Nyreggad och har några frågor som jag hoppas få lite feedback på.
Har en Panasonic Plasma som är fantastiskt bra men börjar bli till åren. Funderar på en LG C2 och Elgiganten har 55” för styvt 10 nu på rea.
Använder den som TV ej datorskärm. Huvudsak PS5 och TV, film mm och framförallt hockey. Min fråga är just sport/hockey då min gamla plasma är bra jämfört med många andras som det blir typ en skugga efter pucken (inte oled TV). Hur är det med denna C2? Är den suverän i dessa sammanhang? Har läst så mycket jag orkat i denna tråd men inte hittat något just om det.
Överlag känns det ju som att det är en vettig maskin när man läser alla inlägg.
Har även en fråga om någon kopplat PS5 och Box direkt på Tv och gått med ljudet efter det till recivern (äldre Yamaha) mest för att kunna utnyttja det gamla ljudsystemet (stödjer inte 2.1)
Hoppas på något svar 👍🏻

Det blir inga skuggor efter puckar som själva TV:n själv alstrar, likt eftersläp det blir på en undermålig LCD. Däremot kan puck-eftersläp och skuggor fortfarande finnas kodat i själva sportsändningen som en följd av för dålig kvalitet på källan och för låg bitrate i strömmen.

Eftersläp och mysko puck-beteende kan också orsakas av dålig interpolering i kombination med temporala brusfilter vilka fungerar genom att just addera en släpig effekt. Idag kan du på TV-apparater, särskilt i den kvalitetsklass som C2:orna befinner sig i, finjustera nivån av interpolering och stänga av sådana brusfilter. Inte alltid möjligt att åtgärda sådant med äldre TV-apparater eller väldigt enkla TV-apparater.

Jag skulle säga att sport inte har varit ett problem med någon TV i de bättre klasserna de senaste 10 åren eller så. Det var en livlig diskussion om detta på plasma-tiden eftersom det då fanns så många släpiga LCD:er med sämre interpolering och släpiga filter, särskilt om man bara körde kartonginställningarna. Allt detta då i kombination med kass kvalitet på sändningen. Som så ofta lever frågan och föreställningen kvar om detta med en TV som är "...bra på sport".

Idag är problemet alltså sällan TV:n, utan mer kvaliteten på källan och eventuella filter som är igång. En ironi i sammanhangen är att så kallade sport-lägen brukar sätta interpolering och brusfilter på max och därmed addera just mer släp. För att idag finna en TV som släpar naturligt i panelen måste man titta på basmodeller och bottenskrapsmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det blir inga skuggor efter puckar som själva TV:n själv alstrar, likt eftersläp det blir på en undermålig LCD. Däremot kan puck-eftersläp och skuggor fortfarande finnas kodat i själva sportsändningen som en följd av för dålig kvalitet på källan och för låg bitrate i strömmen.

Eftersläp och mysko puck-beteende kan också orsakas av dålig interpolering i kombination med temporala brusfilter vilka fungerar genom att just addera en släpig effekt. Idag kan du på TV-apparater, särskilt i den kvalitetsklass som C2:orna befinner sig i, finjustera nivån av interpolering och stänga av sådana brusfilter. Inte alltid möjligt att åtgärda sådant med äldre TV-apparater eller väldigt enkla TV-apparater.

Jag skulle säga att sport inte har varit ett problem med någon TV i de bättre klasserna de senaste 10 åren eller så. Det var en livlig diskussion om detta på plasma-tiden eftersom det då fanns så många släpiga LCD:er med sämre interpolering och släpiga filter, särskilt om man bara körde kartonginställningarna. Allt detta då i kombination med kass kvalitet på sändningen. Som så ofta lever frågan och föreställningen kvar om detta med en TV som är "...bra på sport".

Idag är problemet alltså sällan TV:n, utan mer kvaliteten på källan och eventuella filter som är igång. En ironi i sammanhangen är att så kallade sport-lägen brukar sätta interpolering och brusfilter på max och därmed addera just mer släp. För att idag finna en TV som släpar naturligt i panelen måste man titta på basmodeller och bottenskrapsmodeller.

Tack för tydlig och bra förklaring. Och mina jämförelser har ju varit med äldre LCD skärmar men kanske 4-6 år som varit ljusår från min gamla plasma i bildkvalitet. Men det kan ju bero på inställningarna som du nämner.

Permalänk
Medlem

Med risk för dum fråga. Som jag skev tidigare så är jag ju intresserad av en 55:à men de har ju även 65:a nedsatt. Då ingår en ”kalibrering” Calman. Är det för eller nackdel? Ni som är experter på detta område, är det en fördel? På 55:an ingår det inte men på 65:an ingår det i priset. Tilläggas så skiljer det ca 6 tsek på dom. Har blivit lite konfundersam om jag skall gå på en 65:a istället? Plats finns och ca 3 m till soffhänget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takko:

Med risk för dum fråga. Som jag skev tidigare så är jag ju intresserad av en 55:à men de har ju även 65:a nedsatt. Då ingår en ”kalibrering” Calman. Är det för eller nackdel? Ni som är experter på detta område, är det en fördel? På 55:an ingår det inte men på 65:an ingår det i priset. Tilläggas så skiljer det ca 6 tsek på dom. Har blivit lite konfundersam om jag skall gå på en 65:a istället? Plats finns och ca 3 m till soffhänget.

Bara du som avgör om det är värt 6k mer för en större TV. Men de som har en större brukar sällan tänka sig en mindre när de köper nytt om man säger så.

Angående kalibreringen från butik så tycker jag ofta att det varken gör till eller ifrån jämfört med att ställa in Film Maker-läget. Men om de gör det ordentligt så är det ju bra. Speciellt om de kalibrerar spel-läget också.

Rättade en liten grej!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Takko:

Med risk för dum fråga. Som jag skev tidigare så är jag ju intresserad av en 55:à men de har ju även 65:a nedsatt. Då ingår en ”kalibrering” Calman. Är det för eller nackdel? Ni som är experter på detta område, är det en fördel? På 55:an ingår det inte men på 65:an ingår det i priset. Tilläggas så skiljer det ca 6 tsek på dom. Har blivit lite konfundersam om jag skall gå på en 65:a istället? Plats finns och ca 3 m till soffhänget.

Kör på 65" du kommer inte ångra dig. 55" kommer se liten ut vid jämförelse och man vänjer sig snabbt vid storleken

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"