Ny mac till fotograf

Permalänk
Medlem

Ny mac till fotograf

Letar efter en lämplig dator till vår fotograf på jobbet, är inte så insatt i mac. Så tittar lite på den här, är det något att ha. https://www.dustin.se/product/5011260830/macbook-pro-2021-sil...
Programvara som ska användas är photoshop, lightroom, in design, premiere pro.

Sen en extern skärm, kanske någonting typ denna https://www.scandinavianphoto.se/dator-bild/bildskarmar-proje...

Permalänk
Medlem

Är varken fotograf eller macanvändare. Men 16 GB RAM känns på gränsen till för lite för den typen av arbete. Min erfarenhet kommer mest från CAD och Blender, så någon med bättre kunskap kanske kan bekräfta/dementera.

Permalänk
Skrivet av cnst:

Är varken fotograf eller macanvändare. Men 16 GB RAM känns på gränsen till för lite för den typen av arbete. Min erfarenhet kommer mest från CAD och Blender, så någon med bättre kunskap kanske kan bekräfta/dementera.

Fotograf ofta lika med estisk person som gör basic saker i photoshop. Jag tror att basic Macbook Air skulle duga åt de flesta. Men känns snålt att köpa en sådan som jobbdator till någon.

Så datorn inga problem, Skärmen däremot ja de är en bra fråga för de skärmkunniga, jag tänker på färgåtergivning etc. Jag själv hade viljat haft 2st, sedan gärna silverfärgade så de matchar macbooken bättre. Till detta en docka och sedan trådlös Apple tangentbord plus mus.

*edit*
På alla jobb jag varit på så haft den som sysslat med design de senaste x åren haft minst dubbla 27" ips skärmar. Dock av billigaste typ som inte är helt kass och sedan helt okalibrerade. Datorn 16GB ram är standard sedan lång tid tillbaka och det är nog mer de inom det grafiska som sysslar med videoredigering som har mer. Även om jag tror det är ytterst sällsynt på ett vanligt jobb att den som har hand om media har mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Letar efter en lämplig dator till vår fotograf på jobbet, är inte så insatt i mac. Så tittar lite på den här, är det något att ha. https://www.dustin.se/product/5011260830/macbook-pro-2021-sil...
Programvara som ska användas är photoshop, lightroom, in design, premiere pro.

Sen en extern skärm, kanske någonting typ denna https://www.scandinavianphoto.se/dator-bild/bildskarmar-proje...

Mycket kompetent dator, du hittar inte en mer lämpad bärbar för de pengarna. Kanske att en Mavbook Air skulle funka också, men som posten ovanför skrev, onödigt att snåla när det gäller jobbdator.

16 GB kommer att funka fint.

Antar att det är stillbildsfotograf.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Mycket kompetent dator, du hittar inte en mer lämpad bärbar för de pengarna. Kanske att en Mavbook Air skulle funka också, men som posten ovanför skrev, onödigt att snåla när det gäller jobbdator.

16 GB kommer att funka fint.

Antar att det är stillbildsfotograf.

Ja, det är stillbilder i första hand och grafiksdesign, sen lite enklare video redigering.

Permalänk

Skillnader mellan Pro och Air

Skrivet av bubbelbabbel:

Mycket kompetent dator, du hittar inte en mer lämpad bärbar för de pengarna. Kanske att en Macbook Air skulle funka också, men som posten ovanför skrev, onödigt att snåla när det gäller jobbdator.

Lite sent kanske, men jag svarar ändå. En i sammanhanget rätt stor skillnad mellan MacBook Pro och Air är antalet portar. MacBook Pro har tre Thunderbolt-portar, en HDMI-port, en kortläsare för minneskort (bra för fotografer!), ett hörlursuttag, samt en MagSafe-port för att ladda datorns batteri.

Med MacBook Air är man begränsad till bara två Thunderbolt-portar och ett hörlursuttag. Inget mer. Det betyder till exempel att så fort man ska ladda datorns batteri så har man bara en Thunderbolt-port + hörlursuttaget ledigt, eftersom laddningen tar en av de båda Thunderbolt-portarna i anspråk. Och HDMI + kortläsare finns ju inte alls. Dessutom är MacBook Air ett år äldre.

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Medlem

Ja, det blev den som är länkad i första inlägget. Den har inte kommit än, den skulle komma i slutet av mars.

Permalänk
Medlem

Jag redigerar film i 4K på min Mac Pro M1 med 16GB i RAM utan några problem. Har snart haft den i ett års tid och den enda gången jag öht har hört fläkten ordentligt var när jag exporterade ett längre 4K klipp med många effekter. Dvs. för bildredigering och inte överdrivet omfattande videoredigering så fungerar det hur fint som helst.