Följ Black Week på SweClockers

Veckans fråga: Vilken programvara använder du för bildredigering?

Permalänk
Skrivet av Massy:

Photoshop samt Lightroom.

En del vill påstå att GIMP är lika bra men det är det inte, hur gratis och open source det än är.

Om Photoshop är för mycket skit och malware för att installera på din dator så kan man undra vilken mjukvara du vågar installera egentligen?

Första frågan Gimp vs Photoshop. Så ogillar jag främst Gimp på jag tycker det är så omständlig. Photoshop är mycket mer naturlig. Allt jag gör i Gimp får jag google på och ofta hitta väldigt knepiga sätt att lösa problemet på.

Angående mjukvaror Vmplayer, Microsoft Office, Teams, Notepad++, Visual Studio, diverse VPN klienter, Google Chrome.
Det är typ allt.
Adobe i sin tur faller bort genom att det är ett program som man privat köper denna och installerar på sin jobbdator så bryter man ofta emot reglerna kring vilka program som får installeras där. Jag själv har inte GIMP heller lokalt på min dator, Gimp fungerar alldeles utmärkt för mitt behov att installera på en terminalserver.

Problemet med bildbehandling är att man behöver använda dem för olika maskiner, men installera dessa program på alla maskiner skulle jag aldrig göra. Nej, det är ett program som jag kan fjärrstyra lika bra.

Permalänk
Medlem

Skummade tråden och såg ingen nämna darktable,
https://www.darktable.org/

Tycker det är rätt förnämligt alternativ till adobes lightroom om man jobbar med foton…

Permalänk
Expertgissare

Darktable för att redigera alla foton och Gimp vid de få tillfällen det skulle behövas

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

GIMP men även GraphicsMagic (en fork av ImageMagic) för batchkörningar.

Permalänk
Medlem

ON1 Photo Raw

Permalänk
Medlem

Vad skulle folk rekommendera för lite snabbredigering med lager?
MS Paint funkar för lite snabbkladd och är oftast väldigt bra för lite snabb klippa och klistra.
Har kört Paint.net för lite mer avancerad redigering. Men det har ju inte alla hästar hemma när man jobbar med lager som ligger utanför canvas. Helt plötsligt så kapas det bort som ligger utanför canvas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

@UndaC har lärt mig att ta bilder med dom manuella funktioner som finns antingen på en digital kamera eller när det införskaffas en ny mobiltelefon att den har manuella funktioner den med. Själv har jag en Sony Xperia 5 mk III. Och ja, med alla funktioner som finns där som slutarhastighet, bländaröppning, ISO m.m. så är man fortfarande inte nöjd så vete fan. Då kanske det bara duger med en Hasselblad H6D för typ 350.000. men då ska man fan inte ens ha en mobil med kamera utan en gammal Nokia 3310.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ett aktivt foto intresse och pendlat mellan adobe och capture one. Dock har jag nu avslutat min adobe prenumeration och gått in helhjärtat för capture one. Bägge är bra, finner dock att capture one är något "kraftfullare" och jag behöver inte det extra lullull som adobe erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om Photoshop är för mycket skit och malware för att installera på din dator så kan man undra vilken mjukvara du vågar installera egentligen?

Damen i huset installerade någon prov version av Adobes grejer för ett litet jobb. Det var ju nära på omöjligt att bli av med. Fick ladda ner någon obskyr avinstallerare för att bli av med skiten.

Så Adobe håller sig borta från vårt hem nu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

ACDSee, mest för organisera foton men även enklare redigering.

Permalänk
Medlem

Saknar RawTherapee och Darktable

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Inte många på Clip Studio Paint inte! Fast kan förstå det, är vissa saker jag tycker är lite jank med att edita i det så lär gräva bland inställningarna och fixa till det exakt som man vill. Kanske gör det idag till och med ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan man. PS finns bara som prenumeration numera och den tillåter två samtidigt aktiva installationer, behöver man fler kan man "logga ut" en. Det är ingen jättebegränsning då man normalt inte använder mer än en dator samtidigt, men det är klart att det gör det svårare att dela flera stycken på samma.

Det var så jag trodde att det fungerade och jag använder min prenumeration på två stycken datorer, dock sitter jag såklart bara på en dator åt gången. Dessutom ingår installationen på iPaden i prenumerationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad skulle folk rekommendera för lite snabbredigering med lager?
MS Paint funkar för lite snabbkladd och är oftast väldigt bra för lite snabb klippa och klistra.
Har kört Paint.net för lite mer avancerad redigering. Men det har ju inte alla hästar hemma när man jobbar med lager som ligger utanför canvas. Helt plötsligt så kapas det bort som ligger utanför canvas.

https://pixlr.com/e/

Där har du nära nog allt du behöver! Perfekt när man inte har tillgång till Affinity Designer/Photo, Pixelmator eller Photoshop

Permalänk
Medlem

Jag gör inget avancerat.... så den redigering av bilder jag gör sker antingen i samsungs kamera apps redigerare direkt i mobilen (ändra lite färger, croppa, rotera, maskera osv) eller i google photos album app (eller webbsidan).

Permalänk
Medlem

Kör darktables och ImageMagick. Beskärning i mobilens kamera app händer att man använder.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Affinty

Har använt Corel en massa år men vid senaste hårddiskrensningen slog det utan förvarning bakut och vägrade aktiveras på grund av för många ominstallationer. Tog nästan två veckor för dom att fixa det så jag tackade för mig och köpte en Affinty-licens i stället. Det var billigare och dom påstår sig i alla fall inte ha en gräns för hur många gånger man får installera det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Corel Photo-Paint använder jag nog mest.
Har även PSP (Paint Shop Pro) men tycker dom lyckas sabba varannan version eller något.
Corel Painter är ett annat ritprogram.
För foto redigering skulle jag nog säga DxO PhotoLab.

Permalänk
Medlem

RawTherapee använder jag. Likt Lightroom men gratis ock öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag använder primärt någon ~20 år gammal version av Paintshop Pro.
Har testat GIMP några gånger, men finner användargränssnittet rörigt och förvirrande.

Självlärde mig PSP4.12 och använder samma version det än idag... tur att man inte är någon grafiker.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Bildexpert

Jag fotar alltid i RAW och föredrar att undvika omfattande manipulering så merparten av all bildredigering gör jag i Lightroom. Använder Photoshop vid behov och då jag redigerar befintliga bilder.

Var länge en trogen Gimp-användare och hade egentligen inga problem med det programmet, men efter att man blev van vid PS var det närmast omöjligt att gå tillbaka. Har även provat Darktable och CaptureOne men inget av dem ser jag som egentliga ersättare till LR i dagsläget, så jag har alltid gått tillbaks till Adobe.

Permalänk

Jag har sådana extrema krav på programmet jag använder när jag ska "redigera" bilder, måste ju kunna rotera bilden, göra rutor/ringar och lägga till textrutor, höll på att glömma att det är ett absolut måste att kunna klippa ut saker ur bilden så därav har jag var det otroligt avancerade programmet Pinta! (Ironi)

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gimp. Jag gillar den ej och funderar på att byta.
För länge sedan använde jag Photoshop som jag gillade förutom priset. Den kostar väldigt mycket per månad och man vill knappast inte ha sådan skit installerad på sin egen dator. Vilket innebär att man även får hosta den på en annan dator som man fjärrstyr.
jag tycker gott Adobe kunde tillhandlighålla fjärrstyrning av programvaran för priset.

Även om man gillar att installera en massa skit på sin egen dator. Så om man köper dyra Photoshop och har den på sin personliga dator hemma, så har man ej tillgång till denna på sin jobbdator om man ej fjärrstyr ens hemdator.

Kan rekommendera Krita. Som Photoshop fast gratis.

Permalänk
Medlem

Darktable för raw bilder, GIMP om jag behöver göra mer avancerad editering av en bild och hugin för panoramas.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Photoshop och RAW bilder.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Photoshop och Lightroom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder väl mest paint.net och Gimp.

Har även köpt leonardo för att kunna rita på surface pro. Helnöjd med det köpet.
https://www.getleonardo.com/

Antar att jag är ganska ensam på den mjukvaran här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

adobe studio paketet, gammal licens dvs pre bloatware cloud "per per month" trashet