Förbättra allt-i-ett-dator för gaming och isf hur?

Permalänk
Medlem

Förbättra allt-i-ett-dator för gaming och isf hur?

Hej!
Har en ca 8 år gammal allt-i-ettdator från Samsung (All-In-One PC Series 7).
Undrar nu om det öht taget är nån idé att tänka på denna som en kandidat att förbättra för gaming. Tänkte att det säkert finns vänliga själar här som kan antingen A) hjälpa mig med hur jag ska göra och vad som behövs eller B) avråda mig och kanske rekommendera nåt annat.

Min son är 10 och har börjat prata om en gaminglaptop men jag vill inte lägga ut en massa pengar på nåt han ev. inte kommer vara intresserad av nån längre stund osv. Vill samtidigt inte hindra honom att kanske upptäcka nåt som faktiskt passar honom. Sidenote är att han har autism, svårt haka på i gruppaktiviteter med tema sport osv, men saknar helt klart att kunna vara delaktig osv. Därför viktigt att det blir rätt från början om vi nu ska försöka fixa en dator, för annars riskerar vi att förstöra hela grejen för honom.

Jag är som ett blankt blad när det gäller sånt här, så kommer tyvärr inte fatta termer som säkert är helt rimliga för nån som levt med datorer 24/7 i flera år. Prata gärna till mig som om jag vore 5 år.

Specs:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-3470T CPU @ 2.90GHz 2.90 GHz
Installerat RAM-minne 6,00 GB (5,89 GB går att använda)
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm Stöd för touch med 10 tryckpunkter

Inledningsvis är väl fokus på att han öht ska kunna spela nåt, alltså inga höga krav på perfekt grafik osv. Vore mest trevligt om maskinen inte typ exploderar i ansiktet på honom pga. överbelastning...

Permalänk
Medlem

Det finns nog tyvärr inte mycket du kan göra med en sån dator, AIO-datorer har normalt väldigt begränsade uppgraderingsmöjligheter p.g.a. de har så begränsat med utrymme för komponenter. Det lär inte finnas någon plats för ett grafikkort, och processorn är en strömsnål modell vilket innebär att kylningen/strömförsörjningen troligtvis inte är anpassad för något kraftigare. På sin höjd kanske det går att sätta i lite mer minne, men det kommer inte hjälpa särskilt mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

För att passa in i en så kompakt dator är alla delarna i den specialdesignade och tyvärr kommer du inte att kunna byta ut dem. Möjligtvis mer minne då men som ovanstående säger kommer det inte att göra någon större skillnad.